Tobias bildsida - Bilder från april 2022

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under april månad 2022, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2021 - Bilder från december månad 2021
Bildsida 2022 - Bilder från januari månad 2022
Bildsida 2022 - Bilder från februari månad 2022
Bildsida 2022 - Bilder från mars månad 2022
Av Tobias Jäderup

Observera att p.g.a för många bilder denna månaden så delar jag upp dessa i två sidor istället för att ha allt på samma sida. Klicka här för att komma till sida 2.


Vi inleder månaden i Nässjö den 2 april där Swedtrac's T43 251 står uppställd med en mätvagn.


Denna dagen körde Nässjö Järnvägsmuseum en dagstur med sin Y1-vagn från Nässjö till Nässjö via b.la Hyltebruk, Åhus och Olofström.
Här före avgång från Nässjö som tåg 89235 söderut mot först Torup och därifrån en tur på banan mot Hyltebruk.


Ett fotostopp vid infarten till Torup före vi åkte in genom triangelspåret mot Hyltebruk.


Spåret direkt mot Hyltebruk från Värnamo-hållet var det ett tag sedan man trafikerade nu. Det syns hur det är mycket rost på spåret.


Framme i Hyltebruk där vi ankom till plattformsspår. Mellan 1990 och 1996 körde man Y1 hit från Halmstad planenligt.


Fotokörning invid Glassbodammen utanför Rydöbruk där man har påbörjat arbetet med att sänka vattennivåerna i dammen då man river dammarna som tidigare tillhörde Rydö kraftverk.
Detta för att återställa vattnets väg genom Klubbån och som synes är mycket av vattnet som tidigare fanns här i dammen nu borta.


Ännu en bild från Glassbodammen där man ännu tydligare ser hur mycket vatten som har försvunnit.


Stopp vid den f.d hållplatsen i Rydöbruk.


Passage av Knäred stationsområde mellan Halmstad (Eldsberga) och Markaryd som i framtiden åter kan få persontågsuppehåll.


I Markaryd var det tågmöte med Tågabs tåg 68252 från Trelleborg till Kil med Rc2 1041 främst.


Med sig hade man Sperry Rail International SRS200 som är ett mätfordon för ultraljud.


Vi har tagit oss till Åhus och här ses vagnen framför stationshuset.


Ännu en bild från besöket i Åhus.


Fotostopp strax söder om Horna mellan Åhus och Kristianstad.


Krösatågens inlånade vagn från Transitio, X11 3174 inväntar avgång i Hässleholm som tåg 17570 mot Växjö.


Y1 1299 i Hässleholm redo för avgång mot Älmhult.


Samma vagn inväntar avgångstid i Älmhult mot Olofström.


Uppehåll vid Stränghult på banan mot Olofström som enbart har godstrafik normalt. Här gamla torvutlastningen här där det tidigare gick ett kort spår för utlastning av torven.


Sedan blev det ett fotostopp strax norr om Lönsboda i det fina kvällsljuset.


Bangården i Olofström sedd från Y1-vagnen.


Så är vi framme i Olofström där vi här ser Y1-vagnen framför stationshuset.


Och här en bild från andra hållet.


Nästa dag den 3 april körde Nässjö Järnvägsmuseum Y1 till Torsvik utanför Jönköping men först åkte man till Båramo mellan Vaggeryd och Skillingaryd dit vagnen här ankommer.


In på spåren som går in mot terminalen.


Y32 1409 passerar strax före Byarum med tåg 7609 från Jönköping till Värnamo.


Här ser vi Y1 1299 vid Torsviks industriområde utanför Jönköping dit normalt bara godstrafik går. Här korsningen med Möbelvägen med lite annorlunda typ av bommar.


Vagnen rullar vidare och korsar här strax Byråvägen bakom mig.


Invid kombiterminalen till vänster kommer vagnen strax fram till Elgiganten som ligger bakom mig.


Förflyttning söderut till Ängelholm där man bygger om stationsområdet inför kommande dubbelspår på Västkustbanan ner mot Maria.


Tillfällig övergång över hela bangården.


Spår 3 saknar för tillfället räls invid plattformen.


I södra änden av bangården håller man på att bygga en gångbro över spåren.


Förflyttning till Kattarp där arbetet med dubbelspåret också är i full gång. Här en vy i vinkel mot Ängelholm med bygge av en ny plattform till vänster.


Och här en vinkel söderut från nuvarande plattformen. När jag var här i januari 2021 såg samma vinkel ut såhär.


X61 010 är på väg in mot Kattarp med tåg 1622 från Helsingborg till Förslöv.


Dubbelspårsbygget från Kattarp söderut sett från den södra änden av Kattarp. Som synes går den nya sträckningen i en linjerätning mot hur den gamla linjen till vänster går.


Åt andra hållet såg det ut såhär. I förgrunden ses Planavägen som har fått en delvis ny sträckning just nu under bygget.


Längre söderut vid Skoggömmaregården passerar X31K 4381 + 4334 med tåg 13081 från Göteborg till Köpenhamn.
På samma plats i januari 2021 hade inte dubbelspårsbygget kommit igång vilket kan ses här.


Förflyttning till Hjärup där fyrspårsbygget fortsätter, här en bild från den tillfälliga bron i norra änden av Hjärup riktning söderut.
För fler bilder från detta arbete rekommenderas ett besök i mitt bildgalleri och albumet Fyrspårsutbyggnad Lund-Arlöv där även övriga bilder härifrån tagna denna dagen publiceras.


X61 050 passerar Hjärup med tåg 1775 från Kävlinge till Trelleborg. Till vänster ses hur långt fyrspårsbygget hade kommit denna dagen.


Från en tillfällig övergång över de nya spåren invid Hjärups tillfälliga station kan man få denna vyn på fyrspåret söderut mot Malmö.


Förflyttning till Åkarp där X61 039 passerar med tåg 1555 från Helsingborg till Ystad.


Vid Västra Ingelstad (med namnet Jordholmen på stationshuset) ankommer senare X61 050 med tåg 1728 från Trelleborg till Helsingborg.


Senare samma kväll gick transporten av den första X80-motorvagnen till Västtrafik genom Sverige efter att dagen innan ha ankommit till Trelleborg från Tyskland.
Här är det Hector Rails 241 010 som drar X80-vagnen och lite andra vagnar som tåg 49968 från Trelleborg till Nässjö.


En helbild på X80 004.


Studie av mellanvagnen.


Och här ses vagnen från andra hållet.


Ännu en bild när transporten passerar vid Dammstorp mellan Örtofta och Eslöv.


Hela X80-vagnen från sidan.


Nästa dag den 4 april passerar X80-transporten förbi genom Norrköping som tåg 49980 från Nässjö till Kolbäck (och vidare som 27913 mot Västerås N).


Ytterligare en bild på vagnen vid passagen av Norrköping.


Senare samma dag passerar tåg 9140 från Boxholm till Smedjebacken med Rc4 1265 förbi Hulterstad strax söder om Mjölby.


Tågab's tåg 47026 från Vislanda (tidigare som tåg från Osby) mot Kristinehamn med Rc2 001 + TMY 103 passerar också vid Hulterstad.


Den 6 april är jag också vid Hulterstad där 185 328 passerar med MZ 1459 på släp.


En bild på MZ 1459 bakifrån.


Längsmed spår sex (det andra till vänster i bild) ska det bli en helt ny plattform i Mjölby som kommer att börja byggas inom kort.


En bild åt andra hållet på den blivande plattformen och då lär platsen förändras lite.


Spår sju närmast i bild kommer att rivas när man bygger den nya plattformen.


TMZ 1407 passerar strax söder om Mjölby med tåg 55471 från Kungsör till Trelleborg.


Senare samma kväll provkörde man X2U 2024 + UB2XU 2526 som här passerar Sya mellan Mantorp och Mjölby som tåg 86491 från Västerås till Mjölby.


Rc3 1051 med VIDA's (CFL's) tåg 69071 från Kumla till Alvesta passerar vid infarten från Skänninge mot Mjölby samma kväll.


Den 9 april var jag i Valla mellan Katrineholm och Flen där Snälltågets tåg 33940 från Malmö till Stockholm med 193 288 främst passerar.


Flixtrains tåg 23033 från Stockholm till Göteborg med 243 002 främst passerar också vid Valla.


Strax söder om Flen vid Öja på linjen mellan Flen och Nyköping/Oxelösund passerar Mb 4005 med tåg 19133 från Borlänge till Oxelösund.


Samma tåg vid Farneby mellan Bettna och Vrena.


En sista bild när tåget passerar bangården i Vrena på sin fortsatta färd mot Oxelösund.


P.g.a lokskada på ordinarie lok så kördes Flixtrains tåg med Hector Rail-målat lok ett par dagar denna helgen.
Här är det 243 103 som drar tåg 23002 från Göteborg till Stockholm och som befinner sig på sträckan där man enbart körde i 40 km/h p.g.a spårfel strax öster om Flen.


Eftersom tåget enbart körde i 40 km/h så hann jag även få en bild på samma tåg vid Hagalid.


Ännu en bild på samma tåg vid Fredrikshall mellan Skebokvarn och Sparreholm.


Sedan ser vi tåg 40743 från Borlänge till Kimstad med 241 004 + T66 406 som passerar vid Valla mellan Flen och Katrineholm. Som synes en glad lokförare som körde tåget. :-)


185 329 passerar också vid Valla med tåg 36708 från Malmö gbg till Rosersberg.


ER1 009 passerar vid Vilhelmsberg mellan Katrineholm och Baggetorp som tåg 10139 från Stockholm till Hallsberg.


Den 11 april var jag i Danmark för att fota längs den dubbelspåriga sträckan från Fredericia via Vejle och Skanderborg upp till Århus (Aarhus) som kommer att elektrifieras om ett par år.
Här ser vi bangården i Vejle i riktning norrut före elektrifieringen med ett par uppställda godsvagnar.


MF 5061 + 5032 avgår från Vejle med tåg 70022 från Aarhus H till CPH Lufthavn (Köpenhamns flygplats).


En av Arrivas Desiro-vagnar, AR 4084 har just ankommit Vejle från Struer och körs här undan till uppställingsspår. Denna vagnen tillhörde tidigare DSB och hade då litterat MQ med nummer 4124.


Plattformen i riktning söderut mot Fredercia.


MF 5095 rullar in mot Vejle norrifrån med tåg 70124 från Aarhus H till Østerport i Köpenhamn.


MF 5009 rullar ut från Vejle och passerar under bron för Østerbrogade med tåg 70125 från København H till Aarhus H.


Från bron för Helligkildevej i utkanten av Vejle mot Horsens ser vyn ut såhär i riktning mot norr med bron för E45 i bakgrunden.


MG 5636 lämnar Vejle för färd norrut mot Aarhus H som tåg 3327.


Åter vid bron för Helligkildevej där vi ser norrgående tåg 70131 från Fredericia till Aarhus H med MG 5604 + 5623.


MF 5022 + 5008 lämnar Vejle norrut med ett sent InterCityLyn-tåg 70027 från København H till Aarhus H.


MZ 1457 passerar också den utkanten av Vejle med godståg 7545 från Fredericia till Ålborg (dock gissningsvis enbart till Århus denna dagen p.g.a banarbeten norr om Århus).


Bron för Østerbrogade kommer att få bytas ut när man elektrifierar banan här då den är för låg och under den kommer MF 5062 + 5043 med tåg 70031 mot Aarhus H.


På stadens industrispår i Vejle så växlade man med MK 620 denna dagen.


MF 5051 har fått DSB's nya röda färgsättning och är här på väg med tåg 70132 från Aarhus H till København H.


Sista bilden från Vejle blir på MF 5096 som ankommer med tåg 70133 till Aarhus H.


Vidare norrut till nästa station där det också ska elektrifieras om ett par år, Horsens.


MG 5672 lämnar Horsens för färden söderut som tåg 70134 från Aarhus H till Fredericia.


Linjen söderut mot Vejle och Fredericia.


Regionaltåg 3338 från Aarhus H till Esbjerg rullar in till Horsens med MG 5636.


Vidare norrut till Skanderborg där vi här ser utfarten mot söder.


En bild från Skanderborg station i riktning mot norr före elektrifieringen.


MF 5096 lämnar Skanderborg med tåg 70140 från Aarhus H till København H.


En stund senare så rullar MF 5094 + 5047 in till Skanderborg med tåg 139 från Østerport till Aarhus H.


Arrivas AR 2053 ankommer Skanderborg med tåg 5332 från Herning till Aarhus H.


AR 2041 ankommer Skanderborg med tåg 5631 från Aarhus H till Struer.


MF 5007 främst rullar in till Skanderborg med tåg 70042 från Aarhus H till CPH Lufthavn.


Förflyttning norrut till stationen i Hørning söder om Århus med en blick söderut från bron för Stationsvej.


MG 5626 passerar vid Hørning med tåg 3346 från Aarhus H till Esbjerg.


Plattformen vid Hørning i riktning mot norr.


AR 2053 inväntar avgång från Skanderborg vidare mot Herning.


I Odense har man byggt upp en ny spårväg som kommer att börja trafikeras senare under våren, här en vinkel längs Østre Stationsvej.


Hållplatsen invid järnvägsstationen kallad Odense Banegård.


MF 5047 främst rullar in till Odense med tåg 70148 från Aarhus H till København H.


DSB har satt nya Vectron-lok littera EB i drift under de senaste åren och här ses EB 3205 på København H samma kväll.
Vill man se fler bilder från dels detta besöket och dels andra besök i Danmark så rekommenderas ett besök i mitt bildgalleri.


Senare samma kväll var det signalfel i Kimstad vilket gjorde att ett par Östgötapendlar fick vända i Linköping. Det är lite ovanligt med två X61'or på spår 4 resp. 5 i Linköping samtidigt.
Här är det X61 214 resp. 209 som inväntar avgångstiderna som tåg 8773 resp. 8771 mot Motala.

För att komma vidare till sida 2 med bilder från april månad så klicka här.


tobben_90@hotmail.com