Tobias bildsida - Bilder från februari 2014

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under februari månad 2014, med inriktning på järnvägsfotografier. Dock mer båtfotografier denna månad.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2013 - Bilder från oktober månad 2013
Bildsida 2013 - Bilder från november månad 2013
Bildsida 2013 - Bilder från december månad 2013
Bildsida 2013 - Bilder från januari månad 2014

Av Tobias Jäderup


Vi inleder även denna månad i Stockholm, närmare bestämt vid Barkarby, eller strax norr om Barkarby vid vägbron Viksjöleden över järnvägen där det snart ska bli fyrspår. Här håller man på att bygga ut detta norrut.


X40 3305 + 3342 påväg från Göteborg/Västerås in mot Stockholm passerar förbi samma ställe strax norr om Barkarby.


X40-3 3318 har passerat Barkarby station som kan anas långt bort och passerar strax under Viksjöleden påväg mot Västerås/Hallsberg. Här har som synes man redan satt upp kontaktledningsstolpar för de nya spåren.


Här har jag förflyttat mig lite längre norrut, närmare Jakobsberg där det snart kommer att vara fyra spår.


X60 6018 passerar förbi på samma raksträcka påväg ner mot Nynäshamn.


Och mot Bålsta passerar strax denna vagnen, X60 6081 efter att jag har vänt på mig.


En halvdålig bild på X51 9015 som är påväg från Ludvika och Västerås in mot Stockholm med Tåg i Bergslagens tåg.


X60 6055 är påväg mot Bålsta när den passerar mig mellan Barkarby och Jakobsberg. Snart är det här fyrspår också, de två nya spåren ska ligga här till höger.


En gångbro som snart försvinner. De nya spåren ska gå just precis här där jag står, så gångvägen får flytta på sig.


Från gångbron sedd mot norr där vi ser vart de två nya spåren ska gå. Gångvägen där jag står ska bort från platsen när man ska påbörja spårbygget.


Och från gångbron sedd söderut ses X60 6070 passera mot Bålsta. Fler bilder från platsen kommer i bättre väder på junis månadssida!


Tunnelbanestation Vreten bytte under våren 2014 namn till Solna Strand. Här följer ett par bilder från när den fortfarande hette Vreten.


Skyltar och informationstavlor i Vreten.


C20-tåg mot Hjulsta ankommer till Vreten.


C20 2159 påväg ner mot Kungsträdgården gör uppehåll vid Vreten.


Ingången till Vretens station med gamla stationsskylten.


Den 14 februari gav jag och ett par vänner till mig iväg på en resa till Finland för att åka med Silja Serenades premiärtur efter ombyggnaden. Den 15 februari är vi på morgonen i Åbo och ser här ett tåg ankomma Åbo hamnstation från Helsingfors bestående av Sr1 3076 och blandade vagnar.


Tåget vi åkte med till höger ner mot Helsingfors bestående av en manövervagn först och ett Sr2-lok i aktern.


Sr1-tåget backar sedan ner mot Åbo station från hamnstationen.


Vi har ankommit till Åbo station med vårt tåg mot Helsingfors och här blir det ett längre uppehåll, ca 20 minuter innan färden fortsätter mot Helsingfors.


Ett godståg ankommer till Åbo station med Sr1 3029 + 3085 med okänd destination.


Intercitytåg 906 från Tammerfors ankommer slutstationen Åbo station med Sr1 3007 främst.


Avgångs- och ankomstavlan på Åbo station.


Nattåget från Moskva har just ankommit till Helsingfors.


I Helsingfors vart det även ett besök på spårvägsmuseet.


Sedan vart det då dags att börja bege sig mot hamnen för att senare åka tillbaka mot Stockholm med ombyggda Silja Serenade. Här ses hon ligga i hamnen i Helsingfors före avgång.


Vi var inte de enda som ville åka från Helsingfors denna kvällen.


Ett par bilder tagna ombord efter ombyggnaden visas här nu. Vill ni jämföra så har jag lagt bilderna i samma ordning som före-bilderna där inte annat anges, och de finns här.
Här är vi utanför Sunflower Oasis där man monterat upp en TV-skärm med priser inne på badanläggningen.


Ingången har fått sig en uppfräschning sedan sist.


Tre nya pooler har nu byggts här inne under dockningen.


Utan jämförelsebild från andra sidan så ses här badanläggningen från andra hållet.


Butikerna på promenaden har fått sig en uppfräschning också i form av nya namn, nya butiker och omflyttningar.


Ner till "nya" Grande Buffet som man har uppgraderat rejält sedan jag åkte med Serenade sist.


Den gamla båten som tidigare var här inne med mat är borta och där finns istället två TV-skärmar.


Ytterligare en bild som inte finns på jämförelsesidan, buffén sedd från andra hållet.


På andra sidan finns en bild tagen från andra sidan trappan till promenaden, men denna visar ändå vad som gjorts utanför buffén.


En blick in mot nya Taxfree Superstore där man byggt taxfree på b. la gamla Café Orient och Restaurang Maxim's tidigare platser.


Utanför kassorna är det numera omgjort. Tidigare gick den gamla gången utanför taxfreebutiken till vänster där kundvagnarna står.


Precis innanför buffén där den gamla gången tidigare var. Kan visa en jämförelsebild här.


Den nya nedgången och ingången direkt från promenaden syns lite längre fram.


Nu hade man tagit bort de gamla logotyperna som tidigare prydde på väggen. B. la för Taxfreen och Restaurang Maxim.


Här precis nedanför trapporna var tidigare den gamla ingången till taxfreen mot vänster.


Gamla ingången mot taxfreen ser numera ut såhär.


Ytterligare en bild inne i nya Taxfree Superstore.


Här till vänster låg tidigare gamla Restaurang Maxim. Jämförelsebild för er som inte hänger med här.


Vi närmar oss utgången i andra änden.


Ingången till Taxfree Superstore till vänster och till höger ligger den nya italienska restaurangen Tavolata Ristorante Italiano. Såhär såg det ut innan här.


P.g.a kontaktledningsfel i Töreboda den 18 februari så ledde man om vissa X2-tåg från Stockholm mot Göteborg via Nässjö-Jönköping-Falköping. Här ses ett av tågen mot Göteborg i Nässjö på förmiddagen.


Resebutiken på Norrköping C som numera är stängd efter att SJ stängde många resebutiker ses här den 20 februari.


Regionaltåg 226 med Rc6 1415 främst ska strax ge sig iväg från Norrköping mot Stockholm.


Interiören i en icke ombyggd vagn på Roslagsbanan ses samma dag.


Senare samma dag, den 20 februari var jag ute och gick längsmed det gamla enkelspåret Rydbo-Täljö på Roslagsbanans Österskärsgren, en sträcka som man nu håller på att bygga om till dubbelspår.
Här ses utfarten från Rydbo mot Täljö och Åkersberga/Österkär.


Och åt andra hållet, ner mot Rydbo station.


Ett tåg in mot Stockholms Östra med Ubxp 131 främst rullar in mot Rydbo.


Infartssignalen och utfartssignalen till Rydbo.


Vi fortsätter mot Täljö och Åkersbergahållet.


Så kommer tåget in mot stan igen, med Ubxp 135 främst.


Och strax därpå kommer tåget mot Österskär med X10p 228 främst och som just har rullat ut ur Rydbo.


En kurva längre fram fotad mot Rydbohållet.


Strax därpå vid kurvan så kommer tåget in mot stan, bestående av Ubxp 145 främst.


Ytterligare en ombyggd vagn möter den vid Rydbo och kommer här i riktning mot Österskär och består främst av X10p 219.


Nästa raksträcka ner mot Täljöhållet.


Så kommer ytterligare ett tåg mot Stockholms Östra, bestående främst av Ubxp 142.


Mellan bergen och backkrönen dyker strax X10p 211 upp påväg mot Österskär.


Vi vandrar vidare bort mot Täljö och tittar tillbaka mot Rydbohållet och har denna vyn.


Åt Täljöhållet tittar vi och ser att där dyker Ubxp 143 upp med sitt tåg mot Stockholms Östra.


Samma raksträcka som nyss och tåg mot Österskär bestående av X10p 235 passerar förbi.


Här lär det se annorlunda ut efter att man byggt om, då man ska linjeräta borta vid berget och dra järnvägen rakt där igenom istället för en kurva runt som nu.


Ett tåg in mot stan dyker fram vid Täljökurvan.


Tåg mot Österskär bestående av X10p 210 passerar förbi i kurvan.


Järnvägen går i bakgrunden numera rakt fram genom berget och ett tåg påväg in mot stan med Ubxp 144 passerar förbi.


Här har vi tagit oss upp till där bilen stod på förra bilden och fotar ett tåg med X10p 230 påväg mot Österskär som passerar förbi i kurvan som försvinner.


Här genom berget går numera järnvägen och det gamla enkelspåret till höger är rivet.


Strax därpå dyker Ubxp 135 upp med tåg in mot Stockholms Östra.


X10p 228 med tåg mot Österskär dyker strax upp bakom kurvan.


Vi närmar oss snart Täljö som ligger en bit ner bakom bygget, men först passerar vi byggplatsen för det nya dubbelspåret. Här ska järnvägen senare gå i en ny rakare sträckning och med dubbelspår.


Den s.k Täljökurvan där järnvägen inte längre går ses här ner mot Täljöhållet.


Ett tåg mot Stockholms Östra bestående av Ubxp 142 dyker strax fram med Täljö i bakgrunden.


Lite senare kommer även ett tåg mot Österskär med X10p 211 i Täljökurvan.


Täljö ligger längre fram efter signalen och här där tåget passerarmed Ubxp 121 främst går det inte någon järnväg längre.


Lite senare även ombyggda X10p 233 som är påväg mot Österskär.


Ett tåg påväg in mot Stockholms Östra bestånde av Ubxp 138 dyker upp och ger sig in mot Täljökurvan. Vart det nya dubbelspåret ska gå kan anas till vänster.


En bild tagen från en plankorsning nära Täljö. Det nya dubbelspåret ska vika lite höger här och spåret mot vänster rivs.


Ut ur Täljökurvan påväg mot Österskär kommer här X10p 210.


En sista bild från platsen där Ubxp 145 med tåg mot Stockholms östra just ankommer Täljös hållplats. Denna gamla plattform är numera riven och en ny station finns ungefär vid den beiga kuren.
Vill man se mer bilder från denna delen så har jag ett reportage på denna sidan.


Ett s.k sms-tåg med Rc6 1378 mot Eskilstuna och Hallsberg har stannat till vid en stoppsignal vid Årstaberg samma eftermiddag.


Pendeltåg bestående av X10 3186 främst vid Stockholm Central samma kväll.


X61 401 hade besökt svarven i Hagalund denna dagen och står här på Stockholm C redo att ge sig iväg mot Göteborg.


T44 340 gick i transport bakom ett Rd-lok och ses i Nässjö på kvällen den 21 februari.


Den 22 februari står ett par X11-vagnar uppställda i Nässjö, det är närmast X11 3106 "Nils Holgersson".


Y31 1427 gör uppehåll i Ormaryd på sin väg mot Oskarshamn den 23 februari.


Jag var den 27 februari ute och fotade lite i Forserumstrakten längs Jönköpingsbanan. Här passerar tjänstetåg 97100 Nässjö-Jönköping som denna dagen bestod av Y32 1406.


X61 301 rullar strax in mot Forserum med tåg 18756 mot Jönköping.


I Forserum blir det möte med tåg 18771 (vidare från Nässjö mot Norrköping som tåg 8772) som här rullar ut ur Forserum och som denna dagen bestod av X61 202.


Krösatågens lånevagn X11 3168 "Absalon" på infartskurvan till Forserum som tåg 17654 mot Jönköping.


Ytterligare en bild på samma vagn vid samma kurva.


Nu har vi förflyttat oss lite längre österut och ser X50-3 3292 strax rulla in mot Forserum som tåg 17296 mot Göteborg.


X61 301 har varit i Jönköping och vänt och rullar här ut från Forserum som tåg 18777 (vidare som 8778 mot Norrköping).


Tåg 18762 bestående av X14 3231 passerar strax ljudsignaltavlan för grusvägen som synts på de tidigare bilderna påväg mot Jönköping.


Mer utzoomad bild på samma tåg.


Sedan dök detta tåget upp, det är Y31 1418 med tåg 83363 påväg mot Nässjö. Kinnekulletågets Itinovagnar åker alltså på service till Nässjö.


Vi har förflyttat oss närmare Forserum nu och ser El16 2201 rulla igenom Forserum med tåg 41986 påväg mot Jönköping och godsbangården och sedan vidare mot Norge.


X11 3168 har varit och vänt inne i Jönköping och rullar här återigen ut ur Forserum, denna gången som tåg 17655 mot Nässjö.


Avslutningsvis en bild från Nässjö med Krösatågens andra lånevagn, X11 3106 som just ankommit från Växjö.


En avslutande bild från denna månaden blir på tågmöte i Hjältevad den 28 februari. Till vänster ses Y31 1427 med tåg 7670 påväg från Oskarshamn mot Nässjö och till höger Y31 1404 med tåg 7671 påväg mot Oskarshamn.


tobben_90@hotmail.com