Åter startsidan

Haparandaresa 2012

Den 1-2 september 2012 genomförde Järnvägsmusei Vänners och Sveriges Järnvägsmuseum ett extratåg längs Haparandabanan som bestod av loken T41 204 samt T42 205 samt en hel del personvagnar.
Resan gick med anledning av att gamla Haparandabanan skulle stängas i december samma år, då den nya banan via Kalix är klar och trafiken kommer istället att köras via den. Den gamla banan kommer då att läggas ned men ligger ändå kvar 2022 och har använts till dressincykling.
Vi reste på lördagen från Boden till Haparanda via Morjärv, Vitvattnet och Karungi, alltså den gamla Haparandabanan och på söndagen var det dags att åka på den nya banan via Vuonoskogen, Bredviken och Kalix tillbaka mot Boden igen. En avstickare gjordes även ner till Karlsborg och Karlsborgs bruk där vi åt söndagens lunch.

Nedan följer en bildserie från resan längsmed nya och gamla Haparandabanan.

Av Tobias Jäderup


LÖRDAG 2012-09-01:


Vi börjar i Boden där vi ser Rc6 1327 med tåg från Luleå som just ankommit till spår 3. Till höger står anslutande tåg mot Kiruna och Narvik, tåg 94, med vilket jag kom till Boden med på lördagsmorgonen.


Här växlas vårat museitåg fram i Boden till spår 1 och vi ska strax kliva ombord för att åka mot Haparanda.


Glad personal på plattformen i Boden strax före avgång.


Dagens första fotokörning längs Haparandabanan gjordes vid Mjösjön.


Ytterligare en bild från fotokörningen, fokuserat på grenarna istället.


På väg tillbaka mot tåget igen efter avslutad fotokörning.


Här har tåget så ankommit till Morjärv och här var det en stunds uppehåll i väntan på tågmöte.


Hela tåget syns här i Morjärv i gråvädret.


Här har jag vänt kameran om och här ser vi alla entisuaster som väntar på tågmötet som snart rullar in.


Hela tåget syns här igen, fast på lite höjd.


Här rullar vårat mötande tåg in i form av Td 367 + 375 som är påväg från Haparanda mot Boden.


Vi blickar återigen åt andra hållet där Td-loken och T42 med vårat tåg syns i Morjärv.


Td 367 och T41 204 ses här sida vid sida.


Då var det strax avgång från Morjärv ut på den gamla Haparandabanan som numera är stängd, via Vitvattnet och Karungi till Haparanda.


Dags för dagens andra fotokörning och den är vid strax före bron över Kalixälven strax öster om Morjärv.


Här syns nästan hela tåget på samma ställe.


Här vänder vi blicken när tåget med T41 204 främst dyker fram bakom bron över Kalixälven.


Resenärerna är påväg ombord igen efter avslutad fotokörning.


En bild på Kalixälvsbron med tåget över bron.


Vi är framme vid banans enda tunnel som finns ett par kilometer ifrån Vitvattnet och här ses T41 204 med tåget köra ut ur tunneln vid en fotokörning.


Här kommer tåget tillbaka, nu med T42 205 främst igen.


Samma ställe igen.


Vi är framme vid Vitvattnet och här väntade lunch för alla tågresenärer samtidigt som lokalbefolkningen nästan gått man ur huse för att bevittna tåget som stannade till hos de någon timma.


Tåget har stannat till i Vitvattnet.


En lokaltågklarerare syndes också till i Vitvattnet en dag som denna.


Ställverket utan tågklarare.


Signaltablån på ställverket.


Stationsområdet i Vitvattnet med tåget till vänster och mattältet varifrån vi fick vår mat och åt vid till höger.


Inne i tältet där resedeltagarna fick älgsoppa.


Hela tåget syns här i Vitvattnet.


Linjen österut från Vitvattnet i riktning Karungi och Haparanda.


Bakre delen av tåget i Vitvattnet med T41 204.


Samma fast från andra sidan.


Utfarten från Vitvattnet i riktning västerut mot Morjärv och Boden.


En växel till sidospåren.


Tåget framför stationshuset.


En titt från stationshuset ut mot tåget och vi får denna vyn.


En sista bild från Vitvattnet får bli på stationshuset.


Så har vi tagit oss till Lappträsk där det var dags för nästa fotokörning vid det gamla vattentornet. Här ses vattentornet och järnvägen utan tåg.


Efter en stund kommer T41 204 med tåget brummandes i full fart genom Lappträsk.


Tåget har varit och vänt och kommer nu tillbaka med T42 205 främst igen för att plocka upp oss som fotograferat.


Samma ställe igen, och lite synd för ledningen som går rakt över här.


Fotograferna är påväg ner igen mot tåget efter avslutad fotografering.


Nästa stopp på våran resa gjordes i Karungi. Här ser vi det gamla stationshuset där.


Ställverket fungerade som synes fortfarande i Karungi under vårat besök.


Signaltablån på ställverket.


Tåget står här framför stationshuset.


Utfarten norrut och sedemera västerut efter kurvan i Karungi. Till vänster går linjen mot Morjärv och Boden och till höger gick en gång i tiden den gamla banan till Övertårneå.


Dags för den första av fyra fotokörningar förbi Karungi. T41 204 framför stationshuset med tåget.


Senare kom tåget tillbaka igen, med T42 205 främst.


Ytterligare en fotokörning med T41 främst.


Så kommer så tåget tillbaka sista gången för denna fotkörning för att släppa på oss igen och ta oss vidare mot Haparanda.


Det är dags för dagens sista fotokörning längsmed gamla Haparandabanan och den sker vid en vägövergång vid Nedre Vojakkala. Här har fotograferna gått av tåget och gör sig beredda.


Först fotokörning norrut, dvs. mot Karungi med T41 främst som här rundar kurvan vid Nedre Vojakkala.


Och här är tåget påväg tillbaka igen med T42 främst.


Inga fler bilder från gamla Haparandabanan nu. Nu har vi dessutom åkt över gränsbron och befinner oss i Finland och Torneå.


En bild tagen från en stege som stod intill stationshuset i Torneå.


På andra sidan stationshuset går det finska bredspåret.


T42 205 med vagnar ståendes i Torneå.


Så skulle det även bli gruppfotografering och här ses de som var med göra sig i ordning för fotografering.
För att se gruppbilden (och andra bilder från resan) kan man titta i Järnvägsmusei Vänners tidning Sidopspår på sidan 5 på denna länken.


Dagens sista fotokörning gjordes vid gränsbron på den finska sidan.


Många fotografer vid plankorsningen på den finska sidan.


Vi har kommit till svensk mark igen och här ses vagnarna framför stationshuset i Haparanda.


T42'an har varit på en egen liten resa till Finland och kommer här tillbaka igen till Haparanda.


En avslutande kvällsbild från Haparanda får bli på tåget ståendes vid stationen i Haparanda.

SÖNDAG 2012-09-02:


Så har det blivit söndag morgon och det är strax dags att borda tåget igen, denna gången då i Haparanda där vi har sovit över under natten. Idag bär färden av längsmed nya Haparandabanan mot Kalix/Karlsborg och Boden.


Gamla linjens utfart mot Haparanda som stängdes i december 2012.


Så var det dags för söndagens första fotokörning på den nya linjen, den skedde ute i skogen vid kilometer 77,1 från en bro över spåret.


Tåget har kommit lite närmare oss.


Här är man påväg tillbaka igen på samma ställe.


Dags att vandra tillbaka till tåget igen efter avslutad fotokörning och nerför makadamslänten. Ja, sedär, en grind t.o.m att ta sig igenom ner till tåget, vad smidigt!


Resenärer påväg in i vagnarna.


Här har vi ankommit till den nya mötesstationen Vuonoskogen mitt på linjen Haparanda-Kalix.


Titt mot öster, mot Haparanda.


En fotokörning genomfördes också här, och här är det T41 204 främst som kör förbi oss.


Här är man påväg tillbaka igen med T42 205 främst.


Så var det dags för nästa fotokörning som skedde strax utanför samhället Sangis mellan Vuonoskogen och Kalix.


Här är tåget påväg tillbaka mot oss igen, dock passerar det förbi för att återigen komma tillbaka om två bilder.


Dags att inta nästa position för att fota och sedan stiga ombord på tåget.


Så kommer tåget tillbaka ytterligare en gång.


Vid Bredviken ca fyra km utanför Kalix så dyker banan ner mot Karlsborg och Karlsborgsbruk upp.


Här är vi påväg ner mot Karlsborgsbruk för att äta våran lunch för dagen.


Vi är strax framme vid Billeruds anläggningar.


Här har vi klivit av tåget för att gå och inta dagens lunch.


Här står tåget uppställt och strax skall växling av loken ske, så T42'an drar tåget även härifrån.


Från andra sidan spåret.


Utanför Billeruds personalrestaurang så hade vi denna vyn över Bottenviken/Björkskäret.


Denna goda lunch bestående av lax med tillbehör åt vi. Mycket gott var det!


Nöjda och belåtna gick vi tillbaka från restaurangen mot tåget.


Här är vi påväg tillbaka mot tåget och vi ser här att man har satt T42'an främst i tåget nu istället.


Tillbaka igen vid tåget, och nu ska vi strax åka vidare mot Kalix och senare ner mot Boden.


Behövs nog ingen närmare beskrivning om vart denna bilden är tagen.


Hela tåget i Kalix vid ett fotostopp.


Kalixälven i dimma sedd från järnvägsbron som går över vattendraget ett stycke norr om Kalix.


Här vart det även en fotokörning över bron. Tåget står beredd att köra över och släpper av fotograferna före man kört ut på bron helt.


Här är vi påväg över bron för att inta fotoposition.


Fotograferna står redo att ta bilder på tåget när man kör över.


T42 205 + T41 204 är påväg över Kalixälvsbron.


Samma här igen.


Då var vi återigen i Morjärv och här ser vi utfarten mot Haparanda längs gamla banan som vi åkte iväg på igår. Idag kommer vi istället "nya" banan in, dvs. den från Kalix.


Utfarten mot Karungi och Haparanda via gamla banan som numera är stängd. Var som synes inte den enda som var intresserad av att få den på bild.


Dagens och denna resans sista fotokörning gjordes en bit väster om Morjärv i en kurva.


Tåget kommer mot oss.


Såhär kan det se ut på en fotokörning!


Så är vi då återigen tillbaka i Boden där vi startade igår morse. Vårat tåg syns i mitten bland alla nattåg. Nattåg 91 närmast har f.ö tre lok som synes.


Så avslutar vi denna bildserie med denna bild på tåget som med två Da-lok drar iväg både vagnar och andra lok ner mot Gävle från Boden. Tack för tuten till oss fotografer som stod och trängdes om utrymmet där..

Får också ta och tacka Järnvägsmusei Vänners och Sveriges Järnvägsmuseum för en väl genomförd och trevlig resa och samtidigt tacka er som tittat på detta reportaget!

Sidan upplagd 2012-10-07. Senast uppdaterad 2022-09-01


tobben_90@hotmail.com