Tobias bildsida - Bilder från januari 2021

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under januari månad 2021, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2020 - Bilder från september månad 2020
Bildsida 2020 - Bilder från oktober månad 2020
Bildsida 2020 - Bilder från november månad 2020
Bildsida 2020 - Bilder från december månad 2020
Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden som jag avslutade december med en bild på X61 202 i tåg 8777 mot Motala som gör uppehåll i Mjölby några minuter in på det nya året.


Den 3 januari kommer här X61 020 utanför Rögle invid Vegeholm mellan Kattarp och Ängelholm i tåg 1616 från Helsingborg till Förslöv.
Här ska man bygga dubbelspår och arbetet har nu påbörjats med det. Dubbelspåret kommer att sträcka sig från Ängelholm till Maria i Helsingborgs norra utkanter.


Så kommer X31K 4409 + 4359 i tåg 11063 från Göteborg till Helsingborg. Tåget har just rullat ut ur Vegeholm som idag har en mötesstation som försvinner när dubbelspåret är klart.


X61 020 ser vi återigen i tåg 1617 Förslöv-Helsingborg här strax norr om Vegeholm. Här syns förberedelsearbetena inför dubbelspårsutbyggnaden tydligt.


På samma plats kan man ana den norra infartssignalen till mötesstationen Vegeholm som alltså försvinner när dubbelspåret är klart.


Här vid Rögle ska man linjeräta banan i en kurva och samtidigt bygga en ny gångtunnel.


X61 017 passerar utanför Rögle invid en grusväg strax norr om Kattarp med tåg 1618 från Helsingborg till Förslöv.


På samma plats längs grusvägen i riktning mot norr med det blivande spåret som kommer att läggas på den vänstra sidan av det gamla.


ET 4301 + X31K 4356 i tåg 11069 Göteborg-Helsingborg passerar på ungefär samma plats utanför Rögle. Till vänster har förberedelsearbeten inför dubbelspårsbygget börjat.


Kattarp kommer att få en ny station i ett nytt läge lite mer till höger om det gamla men ändå före husen till höger i bild. Här en bild i riktning mot söder.


Strax söder om stationen kommer de nya spåren att gå ett nytt läge till höger om de gamla och därför måste man riva husen till höger i bild.


Området sett från Planavägen som kommer att få en bro under det nya dubbelspåret ungefär här. Plankorsningen i bakgrunden försvinner alltså för Västkustbanan.


X61 017 har just lämnat Kattarp påväg mot Helsingborg med tåg 1619. Denna vyn kommer att se helt annorlunda ut om några år när allt är ombyggt här.


X61 020 ankommer Kattarp som tåg 1620 från Helsingborg mot Förslöv.


Förflyttning ett stycke norrut till plankorsningen med Flöjavägen vid Skoggömmaregården, den kommer att rivas när dubbelspåret är klart här.


ET 4313 + X31K 4310 passerar strax över Flöjavägen med tåg 11075 från Göteborg mot Helsingborg.


Strax norr om Ödåkra ligger nästa plankorsning som kommer att försvinna, det är den med Vagnmakarevägen.


Från plankorsningen blickat norrut.


Plattformarna i Ödåkra kommer att flyttas en aning.


Nuvarande växeln i södra änden av Ödåkra station som försvinner när det blir dubbelspår här.


X61 017 rullar in till Ödåkra med tåg 1622 från Helsingborg mot Förslöv. Jag återkommer med bilder från Maria längre ner då jag tog det dagen därpå.


Från tidtabellsskiftet i december 2020 så rullar spårvagnarna i linjetrafik på tidtabell i Lund. Här kommer vagn 02 efter hållplats Brunnshögstorget vid Solbjer påväg mot stan.


Från hållplats Solbjer in mot stan ser det ut såhär numera. Man har hunnit bygga lite hus invid spårvägen.


Hållplatsen Brunnshögstorget ligger än så länge "på vischan" utan några hus eller andra byggnader invid sig men om några år kommer man att bygga upp nytt område här.


Vagn 03 är påväg upp mot Brunnshögstorget från hållplatsen nere i backen MAX IV. Här är det än så länge enbart åkermark men det lär ändras i framtiden.


Mellan Brunnshögstorget och MAX IV. En jämförelsebild i samma vinkel från februari 2016 kan ses här.


Strax efter MAX IV ner mot ESS ser det än så länge ut såhär. Spårvägen går praktiskt taget mitt ute på landet här. Samma vinkel i februari 2016.


Just som jag var ute och fotade kom det en transport med en helt ny spårvagn till Lund, vagn 07.


Vagnmöte strax före ändhållplatsen ESS mellan vagn 02 och 03.


Den nya vagnen 07 längre bort väntar på att få lastas av på spåret invid vagnhallen. Närmast står vagn 01 som ska hjälpa till att dra in den nya vagnen till hallen.


De båda vagnarna sett från andra hållet.


Så har de två första hjulen tagit mark i Sverige för första gången.


Vid tidtabellsskiftet i december 2020 öppnade även Lommabanan för trafik och här ankommer X61 057 till Lomma i motljus med tåg 1418 från Malmö till Kävlinge.


Den tillfälliga stationen på det tillfälliga spåret vid Hjärup mellan Lund och Malmö. Man bygger fyrspår vid det ordinarie spåret varför man har fått bygga ett tillfälligt som sedan ska rivas.


Posttåget 9826 från Malmö gbg till Rosersberg med Rc4P 1318 passerar förbi Hjärup på det tillfälliga spåret. Till höger kan man ana vart dubbelspåret tidigare gick och vart man ska bygga fyrspår.


Gamla dubbelspåret i riktning norrut där det snart blir fyrspår i nedsänkt läge.


Här en vy åt söder från Hjärup med Åkarp längre bort.


X61 041 passerar Hjärup med tåg 1220 från Malmö till Kristianstad.


X2-tåg 527 Stockholm-Malmö passerar genom Hjärup på det tillfälliga spåret. Till vänster ses byggandet av den nya stationen med fyrspår som alltså ska ligga i ett nedsänkt läge.


Förflyttning söderut till Åkarp där också plattformarna ligger längs den tillfälliga sträckningen, här fotat norrut.


Söderut slingrar sig spåren runt det gamla stationshuset. Tidigare och när fyrspåret är klart kommer det att gå till höger om det.


X61 049 + 061 ankommer Åkarp med tåg 1769 från Kävlinge till Trelleborg.


En stund senare passerar X2-tåg 540 förbi Åkarp påväg mot Stockholm.


Så är jag vid Maria mellan Helsingborg och Ängelholm där jag var dagen före. Här ska det som sagt byggas dubbelspår och den nya stationen hamnar i ett nytt läge till vänster om den gamla.


Här ute på åkern kommer det nya dubbelspåret att gå istället för den sträckningen som finns idag.


Strax norr om Maria fortsätter det nuvarande enkelspåret norrut mot Ödåkra. Här kommer det nya spåret att läggas till vänster om det gamla.


En sista bild från Skåne blir på X61 082 + 080 som strax ankommer till Maria med tåg 1621 från Förslöv till Helsingborg. Det nya dubbelspåret kommer som sagt att läggas till vänster om det gamla.


Den 7 januari började det snöa i Östergötland och här inväntar X61 214 bakerst av två vagnar på avgång från Motala som tåg 18751/8752 mot Norrköping.


Den gamla Upptågsvagnen X52 9063 ses här i Norrköping den 14 januari som tåg 2139 Sala-Linköping.


X53-3 3262 ankommer strax till Tenhult som tåg 7237 från Skövde till Nässjö.


En stund senare kommer denna Speno-maskinen, RR 16 MS-13 också vid Tenhult som tåg 30949 från Falköping till Nässjö.


Vid Gransäng strax utanför Nässjö passerar X11 3188 som tåg 8290 Nässjö-Jönköping (ord. tåg 17610 men det vart inställt då det drabbats av fordonsskada söder om Nässjö).


Transdev 3899 som tidigare rullat i Göteborgstrakten stod i Mjölby den 18 januari och var påväg norrut.


Rc3 1065 + 1056 ägda av BLS Rail passerar vid Hulterstad söder om Mjölby som tåg 62095 från Rosersberg till Trelleborg den 19 januari.


X61 204 passerar också den Hulterstad som tåg 8817 Norrköping-Tranås.


Den 20 januari står X52 9063 i Mjölby efter att ha besökt svarven i Hallsberg, här ska den strax rulla som tåg 81926 mot Linköping.


En neonskylt finns uppsatt vid Mantorp station, här den 24 januari.


Krösatågens X14 3239 passerar förbi Mjölby på kvällen den 27 januari.


Den 29 januari gick en transport med Traxx-lok som tidigare rullat hos SBB i Schweiz till Långsele för ommålning till svart färgsättning.
De ska så småningom rulla i Kaunis-malmtrafiken som går på Malmbanan och här är det TMZ 1458 som drar tåg 32220 från Trelleborg till Kumla.


Traxx-loken man hade med sig syns här. Bilderna är tagna strax söder om Mjölby.


Ännu en bild på loken utanför Mjölby.


Samma kväll åkte jag och ett par vänner norrut en sväng och här har vi stannat till på Södra bergets topp och ser ner mot Sundsvall i det kalla vädret.


Dagen därpå är vi uppe på en annan topp, nämligen Vårdkasberget i Härnösand och blickar ner över staden.


Vid Aspeå norr om Sollefteå har det under denna vinter uppmätts bland de högsta snödjupen detta året, 134 cm som föll på bara några dagar.


Ytterligare en bild från Aspeå med all snö.


Även i Långsele var det mycket snö och här ses det gamla stationsområdet. Plattformarna används inte längre planenligt då inga persontåg längre kör här sedan 2011.


Så kommer ett par för Långsele ovanliga gäster, nämligen ER1 001 + 028 som passerar förbi som tåg 801 från Eskilstuna mot Vännäs.


En bild på andra sidan av tåget i Långsele. Tåget var påväg mot Kiruna för vintertester på Malmbanan under en veckas tid.


Nordic Re-Finance köpte under 2020 ett par ME-lok från Danmark och i Sverige har de fått littera TME. Här står TME 1509 vid lokstallet i Långsele.


Översnöade lokomotorer i Långsele, Z70 704 står närmast.


På kvällen har vi tagit oss till Östersund där reservloket Rc6 1355 står uppställt till vänster och till höger ett tågsätt med Rc6 1411 främst.


Rc6 1355 sett från andra hållet med stationen i bakgrunden.


X62 010 har just ankommit slutstation Östersund med tåg 7530 från Sundsvall.


Nästa morgon den 31 januari ser vi gångvägen ner mot stationen i Östersund med de snötäckta träden.


Rc6 1395 inväntar avgång från Östersund med nattåg 70 från Stockholm mot Duved.


Y1 1328 ska snart avgå från Östersund som tåg 89429 mot Mora.


Ytterligare en bild på Y1 1328 före avgången mot Mora.


Uppe på toppen på berget vid Frösön så såg vyn ut såhär nedåt.


Nära Vemdalen kommer här AB Gunnar Sahlén Klövsjö BTJ 175 som kör "Snöpendeln" mellan de olika skidorterna. Denna linjen går mellan Röjan station och Björnrike.


Di3 632 med två BC2-vagnar från Snälltåget inväntar avgångstiden som tåg 13900 mot Östersund och vidare mot Malmö, här vid Röjan.
Under vintertid kör Snälltåget två avgångar per vecka till/från Röjan med av/tillkoppling i Östersund till ordinarie Duvedtåg.


Stationshuset i Röjan.


En stund senare ser vi Di3 632 med just tåg 13900 påväg mot Östersund när det passerar förbi Kvarnsjö norr om Röjan.


Plattformen i Kvarnsjö var minst sagt översnöad denna dagen. Denna bilden får dessutom avsluta januaris bildsida.


tobben_90@hotmail.com