Tobias bildsida - Bilder från januari 2023

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under januari månad 2023, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2022 - Bilder från september månad 2022
Bildsida 2022 - Bilder från oktober månad 2022
Bildsida 2022 - Bilder från november månad 2022
Bildsida 2022 - Bilder från december månad 2022
Av Tobias Jäderup


Vi inleder det nya året med en bild från Barkarby station där elbussen Nobina 4468 inväntar avgångstid mot Akalla.
Bussen går på linje 175 som är en s.k BRT-linje (Bus Rapid Transit) dvs snabba bussförbindelser på emellertid egna körfält för bussarna och dessutom att de drivs på el.
Denna busslinje går på samma sträckning som den kommande förlängningen av tunnelbanan från Akalla via Barkarbystaden till Barkarby station kommer att gå i framtiden.


Uppe på den nya Veddestabron i Barkarby som förbinder Veddesta industriområde med Barkarbystaden. Bron öppnades för trafik den 21 juni 2022.


En bild åt andra hållet, dvs ner mot Barkarbystaden.


Från bron kan man blicka ner över Barkarby station. I framtiden kommer bostads/kontorshus att byggas här och dessutom kommer stationen att få en uppgång mot bron.


Den kommande uppgången mot bron arbetas det med. En visionsbild över området när det är klart kan man se här.


Ännu är inget klart med den nya uppgången till norra änden av plattformen.


En sista bild från nron där uppgången mot pendeltågsstationen och nya tunnelbanan kommer att hamna till vänster. En visionsbild från bron kan ses här men den är tagen från andra sidan gatan.


Mot Hjulsta i Akalla samma dag. Det är felskyltat på vagnen där det egentligen skulle stått Akalla.


En ovanlig gäst passerar Skänninge den 4 januari och det är Mälartågs X52 9055 med tåg 82103 från Älvsjö godsbangård via Eskilstuna/Frövi/Örebro till Mjölby.


X61 205 rullar in till Mantorp i snövädret samma dag som tåg 8740 från Motala till Norrköping.


X52 9055 passerar senare genom Mantorp med tåg 82104 från Mjölby till Älvsjö godsbangård via Nyköping/Oxelösund/Eskilstuna, dvs inte den rakaste vägen.


Den 5 januari ser vi ett drygt tre timmar sent tåg 42701 från Katrineholm till Peberholm och vidare mot Tyskland passera ut från Mjölby med 241 001 främst.


Snälltågets tåg 3941 Stockholm-Malmö med 193 287 främst rullar ut från Mjölby.


Med i tåget gick den inhyrda vagnen Bmz 90070.


TMZ 1409 rullar ut från Mjölby söderut med tåg 1661 från Tomteboda till Nässjö.


En stund senare kommer DB Cargo Scandinavia med 185 336 främst i tåg 41755 från Rosersberg till Malmö gbg.


Trippla lok i Motala den 7 januari och det är Rc4 1304 + 1195 + Rd2 1107 i tåg 45517 från Borlänge till Trelleborg.
Anledningen till att det var tre lok i tåget var att det hade fastnat tidigare under natten i en backe och behövde hjälplok och detta medföljde även här.


X14 3232 passerar Mjölby samma dag som tåg 99358 från Nässjö till Hallsberg dit den var på väg på hjulsvarvning.


En "X2 Sport" i Mjölby på kvällen den 9 januari med UB2XU 2516 + CX2U 2088. I bakgrunden kan man se den nybyggda plattformen för spår 6 nästan vara klar.


CX2U 2088 närmast bild var den som tidigare var i Kina och kom till Sverige 2012.


Den 13 januari befinner jag mig vid Linddalen mellan Laxå och Hallsberg där Tågabs tåg 17027 från Karlstad till Alvesta via Mjölby passerar med Rc3 1063 främst.


Nytt loklittera för Sverige främst passerar i nästa tåg, det är 118 001 som här drar 185 599 + 744 144 vid Linddalen i tåg 71246 från Göteborg Sävenäs till Bollnäs.
Vectron-lok finns dock redan i Sverige men med litterat 193 och 243 (Hector Rail) men 118 är nytt littera för Sverige.


BRLL (Beacon Rail Leasing Ltd) 185 599 som hängde med.


Sist i tåget hängde dieselloket 744 144 med. Loket är av typen EffiShunter 1000 och ska vad jag förstått som användas som röjningslok hos Railcare med placering i Långsele, Vännäs, Boden och Kiruna.


CFL Cargo har i uppdrag att dra Real Rail-tåget från Göteborg/Jönköping och Sundsvall samt mellan Göteborg och Umeå, normalt är det Real Rail själva som drar deras tåg.
Här är det CFL Cargos 185 686 som passerar vid Linddalen med tåg 42951 från Umeå Godsbangård till Göteborg Skandiahamnen.


Tågabs tåg 39562 från Laxå till Hudiksvall med inhyrda 187 401 passerar också det vid Linddalen en stund senare.


X53-3 3262 passerar också Linddalen med tåg 63563 från Hallsberg till Falköping. Vagnen hade varit på hjulsvarvning i Hallsberg.


Förflyttning till Odensvi mellan Östansjö och Vretstorp där Tågabs tåg 7051 från Stockholm C till Karlstad passerar med Rc3 1062 främst.


Hector Rails tåg 30100 från Göteborg Skandiahamnen till Ånge godsbangård (och vidare mot Piteå) med 441 001 främst passerar på samma plats vid Odensvi.


X40-3 3316 passerar vid Odensvi med tåg 176 från Göteborg till Stockholm.


CFL Cargos tåg 49440 från Göteborg Skandiahamnen till Holmsund utanför Umeå passerar vid Odensvi med Rc4 1140 som dragkraft.


X51 9019 passerar genom Mariedamm mellan Hallsberg och Motala där dubbelspårsbygget är i full gång.


Ännu är plankorsningen Skirsjövägen i norra änden av Mariedamm kvar men den kommer att försvinna allt eftersom dubbelspårsbygget fortlöper.


Bild tagen från plankorsningen där man ser dubbelspårsbygget fortsätta norrut mot Hallsberg.


Söder om plankorsningen är det ännu enkelspår ännu.


X14 3236 passerar genom Mariedamm som tåg 92151 från Hallsberg till Nässjö efter hjulsvarvning i Hallsberg.


Den 14 januari gick en omformartransport förbi Mjölby som Nordiska Tåg körde, här ses Rc4 1148 främst rulla in mot Mjölby.


Tåget sett från andra hållet.


Sedan fick man stå i Mjölby några timmar innan färden fortsatte norrut.


Samma dag ser vi Rd2 1090 + 1078 passera strax norr om Skänninge med "kopparpendeln" 34373 från Skelleftehamns övre till Helsingborgs godsbangård.
Tåget var här vid passagen ca 14 timmar försenat och skulle passerat på kvällen innan egentligen.


Sist i tåget hängde Rc4 1269 med overksamt. Jag har digitalt klottersanerat vagnen lite för att kunna visa bilden, därför kan det se lite konstigt ut.


Senare samma dag ser vi tåg 30116 från Verona i Italien till Katrineholm draget av 185 408 vid Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp.


Real Rail-tåget 42019 från Luleå till Helsingborg som Sandahls drar själva numera med 185 413 vid Hulterstad söder om Mjölby den 17 januari.


Den 18 januari var jag i Göteborgstrakten och här ses Y31 1400 invänta avgång i Alingsås. Pga trafikstopp mot Göteborg så fick man vända här.
De flesta vagnarna är ommålade i den nya blåa färgsättningen men det finns fortfarande en del vagnar kvar på Kinnekullebanan i den gula färgsättningen.


X11 3142 + 3208 inväntar avgångstid från Alingsås mot Göteborg som tåg 3531.


Riktigt skitväder var det vid Stålebo mellan Jonsered och Aspen där Flixtrains tåg 23000 från Göteborg mot Stockholm med 243 001 främst passerar.


På samma plats en stund senare passerar X50-3 3293 + X52 9040 med tåg 3413 från Töreboda till Göteborg.


Lite senare ser vi X61 407 i tåg 3537 från Alingsås till Göteborg. I bakgrunden kan man se sjön Aspen.


CFL Cargos tåg 49520 från Göteborg Skandiahamnen till Avesta Krylbo med Rc2 1039 främst på samma plats.


En sista bild från platsen visar den s.k "Jula-pendeln" 30021 från Falköping till Göteborg Skandiahamnen med TMZ 1461 som dragkraft.
Normalt används Rc-lok i dessa tågen som Tågfrakt kör men här var de elloken på service varför man fick använda TMZ-lok istället några dagar.


X2-tåg 432 Göteborg-Stockholm passerar en stund förbi Jonsered. Till vänster kan man ana tåg 425 mot Göteborg som tåget just mötte.


På Stampgatan invid Drottningtorget kommer sedan M29 832 ensam på linje 13 mot Sahlgrenska.


Sedan kom Ringliniens Mustang M23 nr 63 också på Stampgatan.


Många äldre vagnar på raken, sist ut är M29 838 + 854 på linje 3 mot Kålltorp.


CFL Cargos tåg 49583 från Jönköpings godsbangård till Göteborg Skandiahamnen med Rc3 1055 passerar vid Sävedalen strax före Sävenäs rangerbangård.


X52E-3 9088 rullar ner från Sävenäs som tjänstetåg mot Göteborg C vid Strömmensberg från gångbron Fåfängan.


X52 9041 rullar också förbi samma plats med tåg 7286 från Göteborg C till Jönköping.


Rc4 1156 passerar förbi Sävenäs hållplats med tåg 49545 från Gamlarp utanför Nässjö.


M33 513 längs Gulhedsgatan när den närmar sig hållplats Medicinaregatan på väg mot Länsmansgården.


Reklamstripade M31 324 ankommer också till Medicinaregatan också på väg mot Länsmansgården.


Vi avslutar Göteborgsbesöket med en bild på M29 826 + 840 vid Botaniska Trädgården på väg mot Högsbotorp.


185 325 rullar ut från Mjölby söderut med tåg 41755 från Rosersberg till Malmö gbg den 19 januari.


Rc3 1051 som ensamt lok vid Hulterstad i tåg 2704 från Gamlarp utanför Nässjö till Örebro den 21 januari.


Senare samma dag ser vi återigen tåg 30016 från Verona till Katrineholm fast denna gången vid Strålsnäs mellan Boxholm och Mjölby draget av 185 417.


BLS Rails tåg 33327 från Kil till Hässleholm passerar strax före Skänninge med Rc3 1056 + 1065 den 22 januari.


Den 23 januari passerar TMX 1024 med VIDA/CFL's tåg 30196 från Alvesta till Kumla strax söder om Mjölby.


Hector Rails tåg 40721 från Katrineholm mot Malmö och vidare mot Tyskland passerar Strålsnäs mellan Mjölby och Boxholm den 25 januari.
Tåget var här drygt tre timmar försenat och som dragkraft gick 441 001 + 241 007 varav den förstnämnda är ovanlig i Samskip-tågen.


Inhyrda 118 001 till Railcare passerar Hulterstad söder om Mjölby den 28 januari som tåg 74823 från Örebro till Malmö godsbangård.


Senare samma dag ser vi 185 330 på infarten till Mjölby med tåg 44708 från Tyskland/Danmark till Rosersberg.


X61 204 + 216 strax söder om Mjölby med tåg 83402 från Boxholm till Mjölby. Normalt körs inte multipelkopplade X61 söder om Mjölby men detta var en verkstadkörning.


Vid Sommen en stund senare passerar 185 675 som drar nyleverans av ER1 057 i tåg 31162 från Trelleborg till Tillberga.


En närbild på ER1 057 som här alltså är på väg mot Tillberga och just kommit till Sverige.


Snälltågets tåg 13940 Malmö-Stockholm draget av 193 254 passerar också Sommen en stund senare.


Det blir tågmöte med det andra Snälltåget nr 3941 som är påväg från Stockholm till Malmö.


Sedan var jag och en vän till mig på kryssning till Åbo och åter med Viking Lines M/S Cinderella som normalt går på kryssningar till Mariehamn.
Här ligger hon i hamn vid Stadsgården i Stockholm på kvällen den 28 januari och vi ska borda för en 23-timmarskryssning.


Det har blivit den 29 januari och vi är snart framme i Mariehamn.


I Mariehamn blir det möte med M/S Viking Glory som sattes i trafik i mars 2022 och som jag åkte premiärturen på vilket kan ses på mars månadssida 2022.


Tåg 530 Köpenhamn-Stockholm med UB2XK 2544 främst rullar in till Linköping den 30 januari.


Senare samma dag ser vi "Coop-tåget" 44203 från Bro till Malmö godsbangård med inlånade 482 048 som dragkraft.


Den 31 januari står Hector Rails tåg 42701 från Katrineholm till Tyskland "på sidan" i Sommen för att släppa förbi snabbtåg.
Dragkraften denna dagen bestod av 241 004 + 010.


Den f.d hållplatsen Tjunnaryd mellan Nässjö och Vetlanda som lades ned i december 2010. Ännu är plattformen med plåtstins kvar.


Ännu en bild på den f.d hållplatsen där hållplatskuren flyttades till först Nässjö Järnvägsmuseum och sedermera Sveriges Järnvägsmuseum.


Td 382 passerar Tjunnaryd med tåg 36351 från Nässjö till Vetlanda.


Växling tar vid i Vetlanda och man har här hämtat tre tomma timmervagnar.


Här har man backat ner till stationen för att sedan åka ut en sista gång på banan mot Kvillsfors.


Här passerar spärrfärden från Vetlanda till Kvillsfors vid Älghult strax utanför Vetlanda. Detta var sista dagen som Green Cargo körde på denna bansträckningen till/från Kvillsfors/Pauliström.
Jag vill inte spekulera i varför man upphör med trafiken.


Här passerar Td 382 med sina tre timmervagnar framför Alseda kyrka. Om ingen annan operatör tar över trafiken på banan så var det sista gången man såg "tåg" här.
Då man kör som spärrfärd kör man endast i 40 km/h varför man hinner åka efter och fota det på flera platser utan problem.


Här passerar spärrfärden förbi Åryd med Emån i bakgrunden.


Td 382 med vagnarna passerar vid Tälläng där väg 47 går tätt inpå järnvägen.


Passage vid Galtabäck strax före Kvillsfors med en liten damm i förgrunden.


Framme i Kvillsfors där lite växling tar vid.


Man har gjort rundgång på vagnarna för att backa ner dessa till utfarten mot Järnforsen dit man inte kört någon trafik på flera år.


Man har kopplat ifrån timmervagnarna och växlar här ner på spåret mot Nyboholms pappersbruk.


Vagnar är hämtade vid Nyboholms pappersbruk som ska med till Pauliströms bruk.
Dessa vagnar är s.k "internvagnar" som enbart får rulla på denna sträckan mellan Nyboholm/Kvillsfors och Pauliström då de har bredare lastprofil än andra vagnar.


Td 382 med "internvagnarna" i Kvillsfors före loket gör rundgång för att åka upp med dessa till Pauliström.


Här passerar Td 382 med de tre "internvagnarna" vid Brändekulla mellan Kvillsfors och Pauliström.


Här rullar man in mot Pauliström där vagnarna ska ställas av.


Växling pågår inne i Pauliström, kanske en sista gång om ingen annan operatör tar över trafiken.


Green Cargo gör sig redo att lämna Pauliström en sista gång, i varje fall för nu.


Tillbaka körde man ensamt lok till Kvillsfors efter att ha lämnat av vagnarna i Pauliström, här en linjebild mitt på linjen.


Loket passerar på bron över Emån strax före Kvillsfors. Sista gången vi ser ett Green Cargo-lok på bron månde?


Loket har stannat till en bit före växeln som delar linjen mot Pauliström med den mot Nyboholm/Järnforsen.
Man kan se spåret mot Nyboholm/Järnforsen svänga av precis till höger om loket som står på spåret till/från Pauliström.


En sista bild från Kvillsfors blir på när Td 382 kommer ner med timmervagnarna som man ställde upp på linjen mot Järnforsen.
Var det sista gången jag fotade "godståg" här? Vem vet. Green Cargo var det nog sista gången man såg här om man inte återupptar trafiken.


tobben_90@hotmail.com