Tobias bildsida - Bilder från januari 2025

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under januari månad 2025, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2024 - Bilder från september månad 2024
Bildsida 2024 - Bilder från oktober månad 2024
Bildsida 2024 - Bilder från november månad 2024
Bildsida 2024 - Bilder från december månad 2024
Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden i Mjölby där TME 1518 passerar den 1 januari som tåg 71778 från Älmhult till Gävle.


X40 3338 passerar Mjölby senare samma eftermiddag som tåg 371 från Hallsberg till Göteborg och som synes hade det börjat snöa en del här.
Tåget skulle egentligen ha kört normala vägen via Skövde men pga isbildning på kontaktledningen runt Laxå så var det stopp för all trafik där.


X74 001 passerar också Mjölby en stund senare av samma anledning som ovan, här som tåg 20207 (ord. tåg 2037) från Stockholm till Göteborg.


Den 3 januari föll ytterligare snö över Östergötland när här Y2 1382 passerar Sturefors som tåg 28804 Kalmar-Linköping.


Utfarten från Bjärka Säby söderut med Tjustbanan till vänster och Stångådalsbanan till höger. Som synes har det inte kört så många tåg på Tjustbanan sedan det började snöa.


Strax därefter passerar dagens första tåg mot Västervik i form av Y31 1422 i tåg 28877.


Tåget passerar invid semaforen vid in/utfarten i Bjärka Säby.


Y2 1382 passerar senare vid Garnvik mellan Bestorp och Brokind som tåg 28809 från Linköping till Kalmar.


Y31 1424 ser vi senare vid Gärdala med tåg 28806 från Kalmar till Linköping.


Y31 1422 passerar senare vid Tingetorp mellan Falerum och Åtvidaberg som tåg 28878 från Västervik till Linköping.


Y31 1422 och Y2 1381 sida vid sida i Linköping en stund senare.


ER1 055 uppställd i Mjölby på morgonen den 4 januari i väntan på avgång senare samma dag.


X61 215 inväntar avgångstid från Tranås den 6 januari.


Den 7 januari var det dags för nästa fordon av Östgötapendlarna att åka till Västerås för att få den nya desginen folierad.
X61 301 passerar här genom Strångsjö utanför det normala trafikområdet mellan Norrköping och Katrineholm som tåg 71088 Boxholm-Västerås V.


Samma vagn rullar ut från driftplatsen Rekarne vid orten Tumbo norrut.


Senare passerar vagnen mellan Kolbäck och Dingtuna.


X52 9063 passerar genom Dingtuna som tåg 8524 från Eskilstuna till Västerås.


X52E-3 9082 passerar senare också mellan Kolbäck och Dingtuna med Vy's tåg 17100 från Kristinehamn till Stockholm.


X52 9063 ankommer Kvicksund med tåg 8531 från Västerås till Eskilstuna.


Några minuter senare rullar X52 9052 in mot Kvicksund med tåg 8536 från Eskilstuna till Västerås.


Mb 4005 + Td 379 ser vi senare vid Tumbo som tåg 59133 från Domnarvet till Oxelösund.


"Coop-tåget" 44201 från Kjula till Malmö godsbangård rullar ut från Rekarne med 185 700 främst.


Den nyfolierade X61 205 har just rullat genom Hållsta söder om Eskilstuna som tåg 71091 från Västerås N till Boxholm.


Samma tåg som ovan fick stå en stund för möte i Bälgviken och passerar här en stund senare genom Hälleforsnäs söderut.


Så ser vi återigen ståltåget 59133 mot Oxelösund med Mb 4005 + Td 379 rulla genom Hälleforsnäs.


Den 9 januari passerar Green Cargo's tåg från Nässjö med tillkoppling i Boxholm, vidare till Gävle godsbangård vid Hulterstad med Rc4 1287 + V5 150.


Den 10 januari ankommer Y31 1422 till Malmbäck med tåg 17683 från Nässjö till Vaggeryd.
Vagnen hade tidigare rullat i Krösatrafiken runt Linköping och körde samma morgon från Västervik till Linköping, tjänstetåg till Nässjö och sedan direkt till Vaggeryd.


Td 390 passerar vid Bredstorp strax norr om Malmbäck med tåg 36317 från Nässjö till Båramo.


Y31 1422 ser vi återigen men denna gången i Tabergsdalen mellan Månsarp och Taberg i tåg 17684 från Vaggeryd till Jönköping.


Td 391 passerar också genom Tabergsdalen med Tabergstoppen i bakgrunden som tåg 36315 från Jönköpings godsbangård till Månsarp (och vidare mot Torsvik).


Senare samma dag ser vi Y31 1401 + 1429 vid Hulterstad med tåg 84722 från Nässjö till Kristinehamn.


Vagnarna sedda bakifrån på samma plats. 1429 skulle här till Norge för underhåll och drogs till Kristinehamn av 1401.


Re 1425 passerar också vid Hulterstad som tåg 55813 från Gävle godsbangård till Malmö godsbangård.


Den 11 januari passerar Hector Rails tåg 36542 mot Katrineholm vid Rävtomta norr om Boxholm med 241 003 främst.


En rätt dålig bild sett till ljusförhållanden på DB's tåg 55546 från Fredercia i Danmark till Domnarvet med EG 3110 som här ses norr om Skänninge.
EG-loken har tidigare varit ovanliga här uppe sedan de slutade gå i GC's trafik till/från Hallsberg för ett antal år sedan.


V5 179 + 173 står uppställda på bangården i Boxholm på morgonen den 13 januari.


187 401 passerar Sommen med Tågab's tåg 48392 från Alvesta till Boxholm samma morgon.
Detta tåg åt VIDA körde tidigare CFL Cargo men Tågab tog över dessa tåg vid årsskiftet.


Samma dag återupptogs godstrafiken om än i mindre skala ännu till/från Vetlanda efter att Green Cargo lade ner trafiken dit under 2023.
Nu är det SHN Cargo (tidigare CFL Cargo) som från denna dagen hämtade två vagnar hos Feralco Nordic i Vetlanda.
Här passerar TMX 1024 som ensamt lok i 50557 från Nässjö till Vetlanda genom Ekenässjön.


Samma lok rullar från stationsområdet i Vetlanda ner till linjeplatsen Brunnsgård på linjen mot Kvillsfors.


Loket har ankommit växeln vid Brunnsgård. Som synes har det inte gått mycket trafik här på senaste.
Green Cargo körde sitt sista tåg (spärrfärd) till/från Kvillsfors/Pauliström den 31 januari 2023.


En bild från en annan vinkel på samma plats som förra bilden.


Man har nu varit inne hos Feralco Nordic och hämtat de två vagnarna som stod där.
Strax ska man backa tillbaka mot Vetlanda station men först måste man förbi denna växel så man kan åka åt rätt håll.


Strax efter passage av Flugebyvägen får man stanna för att öppna grindarna in på ett annat industriområde innan man är ute vid växeln till linjen mot Kvillsfors.


En bild på andra sidan på samma plats som bilden före.


Efter att ha ankommit stationsområdet i Vetlanda blir det rundgång av loket så man hamnar i rätt ände inför återfärden mot Nässjö.


Rundgång av loket i Vetlanda.


Y31 1401 rullar in till Vetlanda som tåg 7689 från Nässjö.


Itinon och godståget sida vid sida i Vetlanda.


Båda två sedda från en annan vinkel och därmed lämnar jag godståget som lämnade Vetlanda i mörkret några timmar senare.


Y31 1401 har just lämnat Vetlanda som tåg 7688 mot Nässjö.


Senare på kvällen den 13 januari ser vi Ma 405 i Mjölby ihop med Z65 700 och sist Ma 409.


Sist i tåg 64077 från Norrköping till Klippan gick som sagt Ma 409.


EG 3110 passerar strax före Strålsnäs mellan Boxholm och Mjölby den 14 januari med tåg från Fredericia i Danmark till Domnarvet i Borlänge.


Samma tåg som ovan står stilla en stund senare i Mjölby.


Den 17 januari befann jag mig i södra delen av Stockholm och fotade lite av bussarna i Keolis 47xx-serie som trafikerar i Huddinge/Älvsjö och som någon dag senare försvann.
Här passerar Keolis 4737 på Gamla Huddingevägen på väg mot Liljeholmen. Denna buss har varit i trafik sedan 2006 och är en av SL-trafikens sista etanolbussar i trafik som försvann ur trafiken någon dag senare.


Keolis 4724 också från 2006 har just svängt in på Årdalavägen på linje 161 från Gröndal till Bagarmossen.


Keolis 4734 på Gamla Huddingevägen på linje 163 från Bredäng till Kärrtorp.


Och på samma linje som ovan fast åt andra hållet passerar Keolis 4719 på väg mot Bredäng.


Förflyttning till andra sidan Älvsjö där Keolis 5703 på linje 142 från Älvsjö station till Telefonplan på Folkparksvägen.


Keolis 7166 passerar Götalandsvägen på linje 144 från Fruängen till Gullmarsplan.


Så ännu en gamling som försvann ur trafiken någon dag senare, Keolis 4737 på Örby slottsväg på linje 165 från Liljeholmen till Farsta centrum.


Keolis 4730 ser vi senare på Götalandsvägen på linje 142 från Älvsjö station till Telefonplan.


Keolis 7582 ser vi senare på Johan Skyttes väg på linje 163 mot Bredäng. Denna buss övertogs någon dag senare av Nobina och heter nu Nobina 1810.


Sista bilden av en OmniLink i trafik från 2006 blir på Keolis 4728 som här ankommer Älvsjö station på linje 142 från Telefonplan.


Den 19 januari rullar Railcare's 744 160 in mot Hallsberg som tåg 98600 från Nässjö till Hallsbergs rangerbangård.


Vid utfarten från Hallsberg söderut mot Skymossen, Åsbro och Motala kommer denna i framtiden att försvinna då man bygger en ny infart i området runt Östansjö.
Här ses en plankorsning med en gångväg längs Långängsspåret i utfarten mot Åsbro.


Banan i riktning mot Åsbro. Om några år går det säkerligen en gångväg här längs den då gamla banvallen.


Och här en bild i riktning in mot Hallsberg från samma plats.


Struktons PLB 9020 rullar in mot Hallsberg som tåg 71142 från Linköping till Åmål.


Tågabs tåg 53084 från Fredrikslund utanför Nybro till Kristinehamn med Rc2 010 rullar in mot Hallsberg.


En sista bild från Hallsberg blir på TMX 1012 som rullar in med tåg 98630 från Nässjö till Hallsbergs rangerbangård.


Den 20 januari befinner jag mig vid Björka strax öster om Eksjö där Tågab's tåg 58397 från Alvesta till Hjältevad med TMZ 1425 passerar.


Strax utanför Nödjehult mellan Hult och Bruzaholm ser vi åter samma tåg. Detta tåg åt VIDA kördes fram till årsskiftet av CFL Cargo men övertogs då av Tågab.


Man har kommit till VIDA's såg i Hjältevad och här har man just hämtat de lastade vagnarna och kör ner dessa till stationsområdet.


TMZ 1425 gör rundgång i Hjältevad inför återfärden mot Nässjö och Alvesta.


Loket ihopkopplat med de lastade vagnarna i Hjältevad.


Så har tåget här just avgått från Hjältevad och rullat ned för första nedförsbacken från stationen på väg mot Nässjö och Alvesta.


Den 22 januari passerar X61 023 vid Hulterstad söder om Mjölby som tåg 63253 från Motala till Helsingborg.


Railcare's 744 171 passerar också Hulterstad som tåg 99806 från Nässjö till Mjölby.


Motala fick under sensommaren nya elbussar av modell eCitaro från Mercedes-Benz i stadstrafiken efter att man tidigare haft äldre MAN A21 CNG.
Här är det Connect Bus 1107 som korsar Vadstenavägen strax före Motala central på linje 301 mot Västra Lund.


Den 24 januari passerar 243 128 på bron över Arbogaån i Kungsör med Hector Rails tåg från Vekerum till Kjula utanför Eskilstuna.


Vid Läggesta passerar senare Green Cargo's tåg 58905 från Nykvarn till Karlshamn med Rc4 1284 + Rd2 1093.


Rc6 1340 drar på ett X2-tågsätt strax nordväst om Nykvarn som tåg 60176 från Västerås norra till Hagalund.


Det är lite ovanligt att se sista vagn i ett X2-tågsätt såhär utan vare sig drivenhet eller manövervagn.


Den 27 januari var det pressvisning av ombyggda X40-tågsättet i Linköping så därför körde man det dit från Västerås.
X40-3 3337 passerar här framför Törnevalla kyrka strax öster om Linghem med tåg 72005 från Västerås västra till Linköping.


Nobina 4808 passerar även den framför Törnevalla kyrka på linje 513 från Gistad till Linköping.


Sedan samma dag befinner jag mig med mitt Movingo i Eskilstuna där X52 9064 just växlats fram inför avgång som tåg 8528 mot Västerås.


T44 269 passerar som ensamt lok på bron över Eskilstunaån som tåg 56491 från Nykvarn till Eskilstuna.


X40-3 3337 är på väg tillbaka efter pressvisningen och passerar här vid Gorgholm strax öster om Hälleforsnäs som tåg 73418 från Linköping till Västerås västra.


ER1 037 ankommer Hälleforsnäs som tåg 2131 från Sala till Linköping.


I Linköping finns ännu ett av industrispåren kvar och det är det förbi Tekniska verken och bort mot Lantmännen, spåret är dock kapat i ena änden och har ej längre anslutning till järnvägsnätet.


Railcares 744 171 ankommer Mjölby som tåg 99806 från Nässjö den 29 januari.


Loket sett från andra hållet.


X53 9050 inväntar avgångstid som Vy's tåg 17104 mot Kristinehamn på Stockholm C den 31 januari.


X74 006 passerar Stuvsta en stund senare som tåg 2037 från Stockholm till Göteborg. Som synes verkar inte folieringen fungera så bra...


Andra änden av tågsättet ser ut såhär.


Rc6 1386 passerar också vid Stuvsta med IC-tåg 10385 från Stockholm till Malmö.


På andra hållet passerar "CV-släpan" tåg 80108 från Örebro till Hagalund med Rc6 1387 + B7F 5503.


UB2XK 2539 + URB2KA 2914 står uppställa vid Solna och strax utanför Hagalund.


Nattens hotellrumsutsikt kunde man inte klaga på, här ses Hagalunds bangård sett från hotellrummet.


Euromaint's Z66 613 växlar runt två X2-vagnar på bangården. Detta blir också den sista bilden för denna månad.


tobben_90@hotmail.com