Tobias bildsida - Bilder från juli 2014

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under juli månad 2014, med inriktning på järnvägsfotografier. Dock mer båtfotografier denna månad.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2014 - Bilder från mars månad 2014
Bildsida 2014 - Bilder från april månad 2014
Bildsida 2014 - Bilder från maj månad 2014
Bildsida 2014 - Bilder från juni månad 2014

Av Tobias Jäderup

Vill redan här i början varna er om att det kommer att komma många bilder nedan, drygt 160 stycken! Håll tillgodo!!


Denna månad inleds med en bild från Mariannelund där tåg 7673 påväg mot Oskarshamn just har ankommit. Tågtrafiken läggs snart ner här p.g.a att "inga" åker med tågen. Döm själva om det är någon som åker med..


Tidigt på morgonen runt kl 4.20 passerade detta ogräsbekämpningståg 69167 påväg från Nässjö mot Hultsfred med TMX 1042 främst.


Här syns vagnen där man sprutade ut medlet ifrån.


Hela tåget bakifrån.


Den 8-10 juli åkte jag på årets första semesterresa till Norge, och resan inleddes med en tripp till Strömstad för att därifrån åka med denna båten, M/S Color Viking till Sandefjord.


En interiörbild från Color Viking.


X52-3 9074 ankommer med tåg 3742 till Strömstad, sett från båten.


Det var mycket fint väder under vår överresa till Norge med soligt och knappt någon blåst.


En bit utanför Sandefjord var det möte med ruttkompisen M/S Bohus som har några år på nacken numera.


Vi börjar sakta närma oss Sandefjord efter några timmars färd över havet.


I Sandefjord låg Fjord Lines M/S Oslofjord inne före avgång.


Nu har vi nästan lagt till här i Sandefjord och blickar ut över hamnen.


M/S Color Viking ses här i Sandefjord när vi stigit av.


Jag letade sedemera mig upp till järnvägsstationen då jag skulle åka mot Skien och Notodden, men först ankom tåget från Skien påväg mot Oslo och Eidsvoll med BM74 104.


Här avgår samma tåg igen mot Oslo och vidare mot Eidsvoll.


Lite senare kommer "mitt" tåg med BM70 609 främst till Sandefjord.


Jag har nu tagit mig till Skien där det blev snabbt byte till Y1 1331 för vidare färd mot Notodden.


Det blev inget uppehåll i Nordagutu denna gången eftersom vi var sena och det varken var någon som ville kliva av eller på.


Då är vi framme vid slutstation Notodden och föraren ska byta ände inför återresan mot Skien.


En vy sedd från sidan från bussterminalen mot vagnen.


En bild tagen uppeifrån "berget" på andra sidan vägen.


Y1 1331 avgår så igen tillbaka mot Skien och dyker fram bakom vägen.


Ytterligare en bild på avgången mot Skien när vi lämnar banan för denna gången.


Vi hoppar fram en dag efter en natt i Oslo har jag tagit tåget en kortare bit till Drammen och här ses BM75 519 vänta på att växla undan i Drammen.


Från uppställningsbangården är det fint över Drammenselva som rinner jämsides.


Och på andra sidan bron ser vi stationen i Drammen.


En av Brakars bussar 26329 på linje 22 rullar över bron över järnvägen i Drammen.


Tåget tillbaka mot Oslo med BM74 118 främst ankommer till Drammen.


Vi hoppar till Oslo igen och ser ett av tunnelbanetågen ur MX-serien, nummer 3332 som just ankommit ändhållplatsen på Holmenkollenbanen, nämligen Frognerseteren.


Vi letar oss ner till stan igen och till stationen Nationaltheatret där vi ser BM75 530 göra uppehåll med lokaltåget på sin väg mot Asker.


Sedan ankommer BM72 011 till Nationaltheatret påväg mot Skøyen.


Och här är vi framme vid slustationen Skøyen och tåget ska strax åka och vända inför tillbakaresan.


Lite senare ankommer BM69 643 med lokaltåg mot Spikkestad till Skøyen.


Ett Flygtog, närmare bestämt en BM71 har just stannat till vid Skøyen påväg mot Drammen.


Också lite spårvagnar, eller "trams" som de heter i Norge. Här ankommer SL-95 169 till hållplats Skøyen påväg mot Solli.


BM72 020 passerar stationen Holmlia utan att stanna till.


Sedan ankommer BM69 677 påväg mot Skøyen till Holmlia.


Vid Nationaltheatret står MX31 115 redo att avgå mot Frognerseteren.


Grefsen station i Oslo var tom på tåg denna kvällen.


En spårvagn, nämligen SL-95 170 ankommer hållplatsen Sofienberg senare på kvällen.


Full rusning på kvällen utanför mitt hotell vid Jernbanetorget.


Ny dag, det är den 10 juli och DFDS Seaways fartyg "Pearl Seaways" ligger och inväntar avgång i Oslo.


Vid Majorstuen inväntar MX31 104 på avgång mot Bergkrystallen.


En spårvagn, SL-95 168 ankommer till Majorstuen påväg mot Welhavens gate.


Och en lite äldre vagn, SL-79-I 131 svänger in mot Storgata från Kirkeristen.


På gatan Grensen ser vi två vagnar ur SL95-generationen, främst vagn 169 påväg mot Rikshospitalet och bakerst vagn 150 påväg mot Majorstuen.


SL95 153 ses gatan Pilestredet och svänger strax in på Grensen på sin väg mot Grefsen station, där jag var under gårdagen.


BM69 066 ses en stund senare på Oslo S före avgång mot Gjøvik.


Det var dags att åka hemåt från Norge, först mot Göteborg med denna blåa BM73 014 som här rullar in på Oslo S för att byta färdriktning.


I Halden blev det ett uppehåll för tågmöte med persontåg i andra riktningen, från Göteborg mot Oslo.


Det ankommer här i form av BM73b 145 påväg mot Oslo och därmed avslutar jag bilderna från Norge.


Vi hoppar fram ett par dagar tills den andra redan tidigare semesterresan som var inplanerad inleddes, mot Norrland. Först ankommer här Y31 1402 till Mariannelund med tåg 7666 från Oskarshamn.


Första etappen på semesterresan mot Norrland blev till Karlstad där tåg 58 från Oslo mot Stockholm draget av Rc6 1388 här rullar över Klarälven påväg in mot Karlstad.


Sedan rullar tåg 7015, Tågabs tåg från Mora ner mot Göteborg ut ur Karlstad draget av Rc3 1063.


Godståg med Rd2 1044 främst påväg från Skandiahamnen i Göteborg rullar in till slutmålet Karlstad.


Vi hoppar raskt över till nästa dag, den 14 juli och till Mora dit tåg 7010 med Rc3 1063 har fört oss. Här blev det byte till Inlandsbanans Y1-vagn norrut.


Denna dagen var det Y1 1348 + 1269 som gick i Inlandsbanetåget från Mora till Östersund som här gör uppehåll vid Björnidet.


Sedvanligt uppehåll i Fågelsjö där man kan få sig en god Fågelsjöbulle.


Kvällsstopp för mat vid Åsarna, eller rättare sagt Åsarna södra som hållplatsen heter.


Lite senare på kvällen är vi framme i Östersund och där fanns en brokig samling Y1'or.


Och en bild åt andra hållet där vi även ser biogasvagnen Y1G 1334 "Amanda" som stod uppställd här länge. Numera är den i Gävle och ska sedemera skrotas.


Kvällens sista Norrtåg, tåg 7566 påväg från Sundsvall mot Duved rullar här in mot Östersund.


Ny dag och det är den 15 juli och vi ska hoppa på Inlandsbanetåget norrut från Östersund mot Gällivare som för dagen bestod av Y1 1356.


Stopp för morgonfika vart det i Jämtlands Sikås.


I Vilhelmina, eller snarare norr om Vilhelmina gör tåget uppehåll invid Bergmans fisk där man b. la kunde köpa denna fina köttallrik bestående av potatissallad, rökt karré, Ren-/Älgkorv, såser, grönsallad och surdegsbröd.


Y1'an väntar på oss medans vi i lugn och ro äter vår mat. Här står den uppställd vid den lilla hållplatsen Vilhelmina Norra.


Td 398 med tomma timmervagnar stod i Storuman redo för att rulla ner mot Lycksele och sedemera Vännäs.


Vi har nu tagit oss upp till Sorsele där det blir en stunds väntan på tågmöte med södergående tåget.


Här rullar Y1 1268 in till Sorsele med tåg mot Östersund.


Stopp för eftermiddagsfika blev det i Moskosel.


Inlandsbanans enda tunnel passeras i skaplig takt.


Dagen övergår så sakta mot kväll och här har vi stannat till i Jokkmokk i kvällsljuset.


Senare är det dags för kvällsmat i Vaikijaur och här har vi efter det rullat vidare norrut i kvällsljuset.


Fullastat malmtåg, tåg 9964 med Iore 103 + 104 ses runt kl 00.40 på natten strax söder om Gällivare påväg upp mot Koskullskulle.


Lite senare på natten ses här bangården i Koskullskulle.


Åt andra hållet ser det ut såhär. Notera den lite udda kontaktledningsstolpen närmast.


Den 16 juli skulle jag åkt till Kiruna var tanken, men så blev det aldrig då tågen inte gick längre än Gällivare p.g.a signalfel mellan Gällivare och Kiruna. Här har SJ's nattåg 94 från Stockholm påväg mot Narvik just gjort rundgång i Gällivare för att senare köra tillbaka söderut igen.


Efter några timmar ankommer SJ's Intercitytåg 96 också påväg mot Narvik med Rc6 1327 främst, men detta blir också inställt norrut p.g.a signalfelet.


Efter att ha åkt buss några timmar från Gällivare har jag nu kommit fram till Luleå där Rc6 1331 stod redo att avgå söderut med nattåget.


Ute i Notviken i Luleå hände det inte så värst mycket denna dagen. Rc4 1254 står närmast i bild.


Ny dag, och vi skriver den 17 juli i kalendern och ska åka söderut med X62 007 mot Umeå. Här står den på Luleå C och inväntar avgångstiden.


Här gör tåg 7177 med X62 007 uppehåll i Älvsbyn på vår väg söderut.


Även i Bastuträsk blir det ett uppehåll på dryga 7-8 minuter.


Wasa Lines M/S Wasa Express ligger och väntar på avgångstiden från Holmsund mot Vasa senare på eftermiddagen.


X11 3189 "Karl P Dal" passerar Brattby strax utanför Vännäs med tåg 7473 påväg mot Umeå.


Godståget från Storuman och Lycksele med Td 398 har just ankommit till Vännäs på kvällen.


X11 3189 ses återigen, denna gången strax utanför Vännäs med tåg 7472 påväg från Umeå mot Vännäs.


Vi är strax söder om Vännäs och där passerar detta tåget, tåg 34881 påväg från Boden ner mot Långviksmon med TMY 1150 främst + okänt nummer på Three T-TMY'n.


Tåg 7491 från Lycksele, eller snarare enbart från Hällnäs denna dagen passerar igenom Umeå Godsbangård påväg ner mot Umeå C och Östra.


Ny dag, den 18 juli ska jag åka söderut och hem. En resa som skulle visa sig inte fungera söder om Sundsvall. Här väntar i vart fall X62 007 på avgång från Umeå påväg mot Sundsvall som tåg 7409.


I takt med att man nu bygger en ny vägbro för E4'an över Bottenhavet i Sundsvall så kommer gamla sträckningen genom Sundsvall att försvinna som E4'an. Gick därför och tog ett par bilder på den när jag kommit dit.


Ännu skyltar man E4 mot Haparanda inne i Sundsvalls centrum. Snart är det slut på det.


Jag har här åkt buss från Sundsvall till Hudiksvall p.g.a banarbeten. När vi kom till Hudiksvall skulle vi egentligen hoppat på ett SJ Snabbtåg söderut, mot Stockholm, men det var fast söder om Uppsala p.g.a nedriven kontaktledning vid Storvreta..
Här ankommer X-tågets X52-3 9046 som vi från början inte fick åka med, vi som hade SJ-biljetter, men efter lite prat mellan SJ-personal och personal på tåget fick vi medfölja till Gävle för byte till ett Upptåg för vidare färd söderut.


Till Örbyhus kom vi i vart fall med X52 9065 som här fick vända tillbaka mot Tierp och Gävle eftersom det ju var en nedriven kontaktledning söderut. Någon ersättningsbuss kom inte heller, för den hade åkt ifrån alla på rätt avgångstid (tåget var två min sent), så vi, ett 50-tal fick snällt vänta i nästan en timma på nästa buss..


I Uppsala provkördes NSB's BM75-sätt, här vagn 133 sist i ett tåg som just ankommit Uppsala.


Efter övernattning i Stockholm passade jag den 19 juli på att åka ut och titta lite inför brobytet vid Bråvallavägen där man skulle byta järnvägsbron över vägen. Här passerar Ubxp 145 främst över den gamla bron påväg mot Stockholms Östra.


Vid Alvik höll man på med brobyte under en period för tunnelbanespåren över Drottningholmsvägen, så trafiken var avstängd mellan Alvik och Åkeshov.


Imed arbetet körde man istället ersättningsbussar, och de var i allehanda olika varianter och färgsättningar. Här främst ser vi Bliva Buss 8052 (f.d Vadstena buss 8052) vid Alvik.


Efter den kommer Westin buss nr 2 (f.d Göteborgs Spårvägar 603) också på bussersättningen för tunnelbanan till Thorildsplan.


Ytterligare en MAN, ursprungligen från Göteborg och Karlstad, och det är Westin buss nr 6 (Göteborgs Spårvägar 555, Karlstadsbuss 182) och denna är numera avställd efter denna tjänstgöring här.


En avslutande bild från detta besöket i Stockholm blir denna på H18-vagnen, Keolis 5145 vid Moa Martinssons torg påväg mot Hakberget.


En Rondenbuss, närmare bestämt Sönes 107 gör uppehåll i Mariannelund den 20 juli när man körde bussersättning för inställt tåg till Oskarshamn.


Den 21 juli togs en liten sväng till Visingsö för att testa på nya färjan M/S Braheborg som här ankommer till Gränna.


Möte med linjekompisen Ebba Brahe på Vättern.


Framme på Visingsö där vi ser denna bussen, en Optare Solo ´13 köra linjen "Öasvängen" som tar en tur på Visingsö som ankommer hamnen. Denna tillhör Thomas Kimmehed AB i Vaggeryd.


Här avgår man igen för en ny tur på ön efter att ha plockat upp passagerare från båten.


Här är bussen på väg mot hamnen på Hamnvägen och till höger syns Brahekyrkan.


Mitt i det soliga vädret (värmebölja..) avgår så Braheborg tillbaka från Visingsö mot Gränna.


Ebba Brahe ankommer till Visingsö och till höger ligger numera reservfärjan Christina Brahe upplagd.


Möte på tillbakavägen med Braheborg som är påväg mot Visingsö.


Roslagsbanans UBp 832 passerade på släp förbi Ekhagen längs E4'an i Jönköping senare samma eftermiddag. Den var påväg från Motala Train i Motala till Euromaint i Malmö.


På kvällen den 22 juli passerade detta sliperståget draget av dubbla Tb-lok förbi Mariannelund påväg mot spårbytet mellan Hultsfred och Mörlunda.


Hela tåget bakifrån.


Den 23 juli väntade loken DLL 3108 + 3105 på möte i Hjältevad med sitt tåg 74800 mot Nässjö.


Loken från andra sidan.


Här passerar Td 400 igenom Hjältevad med godståg 16423 mot Hultsfred. Detta tågmöte är lite ovanligt här.


Senare på kvällen ses samma lok med en ny sliperstransport till Mörlunda, och här passerar man i skogen vid Strömshult mellan Mariannelund och Lönneberga.


Den 24 juli var jag i Väst-Sverige och hade planerat att åka till Lysekil med tåg, men så vart det aldrig då man rev kontaktledningen vid Moholm mellan Skövde och Töreboda. Här står en del tåg uppradade i Skövde i väntan på att få rulla vidare.


Gångbron "tuben" i Skövde håller man på att renovera under hösten 2014. Här en bild tagen före renoveringen.


Och en bild från gatusidan på 'baksidan', nämligen vid Kurortsvägen där man ser trapphuset som också ska renoveras.


Tåg 3829 med X52 9038 har just ankommit till Borås senare samma eftermiddag. Regina i Borås för tågen på Älvsborgsbanan är ovanligt utom på sommaren.


X11 3183 lämnar Borås bakom sig med tåg 3831 mot Varberg senare samma eftermiddag.


Ny dag i Göteborg och det är den 25 juli. Arbeten mellan Gamlestaden och Göteborg C gjorde att pendeltågen mot Älvängen (ej därifrån) gick via den s.k "smygvägen" genom bangården i Göteborg ut mot Gamlestaden och Älvängen.
Här passerar tåg 3640 med X61 405 förbi postterminalen i Göteborg påväg mot Älvängen.


Någon halvtimma senare kommer nästa Alependel, tåg 3642 med X61 413 som här passerar på bron över E6'an längs "Smygvägen".


M29 808 till vänster och okänd vagn till höger väntar på sina avgångstider från Bergsjön, Komettorget.


Tillbaka vid "smygvägen" ser vi X61 415 med tåg 3668 mot Älvängen som just rullat över bron över E6'an.


Och ytterligare en bild från 'smygvägen', denna gången på X61 405 i tåg 3670 också påväg mot Älvängen som korsar Kruthusgatan.


Senare på kvällen var jag och ett par andra uppe för att titta till utsikten och dricka gott i baren på Gothia Towers vid Korsvägen.


Vi hoppar fram ett par dagar igen till den 27'e juli och en av sommarens sedan tidigare inplanerade resor, nämligen till Finland och Estland. Vi inleder dock i Stockholm.
Westin buss nr 3, f.ö avställd dagen efter jag tog bilden ankommer med ersättning för tunnelbanan från Åkeshov till Thorildsplan.


Ytterligare en i Karlstadlack som blev avställd dagen efter, Westin buss nr 7 kommer runt kurvan vid Thorildsplan med ersättning från Åkeshov.


En i Göteborgsfärgsättning, men ändå tillhörande Westin buss, denna har nummer 1 och har tidigare hos Göteborgs Spårvägar haft nummer 609. Här ankommer den till Thorildsplan.


Ytterligare en buss som gick på bussersättningen var denna gamla buss som tidigare gått i Gävle hos Stadsbussarna med nummer 246, numera Westin buss nr 20. Denna vart också avställd dagen efter.


Och en sista bild på Westin buss nummer 2 som står vid den tillfälliga hållplatsen i Thorildsplan innan avgång mot Åkeshov.


Sedan var det dags att åka med denna skuta över Östersjön, M/S Silja Symphony före man byggde om den och ändrade loggan utanpå. Här fotad vid Värtahamnen i Stockholm före avgång.


M/S Mariella som jag ska åka nästa dag och M/S Rosella ses i Mariehamn senare på kvällen.


Ny dag, den 28 juli och vi börjar närma oss Helsingfors. Här ses två systerbåtar utanför Helsingfors. M/S Finlandia till vänster är påväg mot Tallinn och M/S Superstar till höger har kommit därifrån.


Det var fullt med fartyg i Helsingfors när vi så anlände dit. Mitt färjeresande den dagen var inte slut för det, för en stund senare skulle jag borda färjan i mitten för en tur till Tallinn och tillbaka.


Med M/S Mariella bar det sedan iväg på en tur och returresa till Tallinn. Främst för att fotografera när vi mötte Silja Europa ute på havet som några veckor senare skulle åka mot Australien. Hon gick dock tyvärr inte denna dagen till Helsingfors, utan var på kryssning till Visby istället.
Här ser vi M/S Silja Symphony som jag just har åkt med ligga i Helsingfors över dagen när vi just avgår från Helsingfors. Någon månad senare skulle hon in på dock och fräschas upp och samtidigt få loggan på sidan utbytt till en modernare.


Ute på Finska viken vart det möte med M/S Star påväg från Tallinn mot Helsingfors.


Vi har ankommit Tallinn och ska strax vända tillbaka igen mot Helsingfors. M/S Superstar håller på att lägga ut inför sin resa mot Helsingfors.


Vi är tillbaka i Helsingfors igen och efter hotellincheckning åkte jag en liten sväng ut till Vandaforsen (på finska Vantaankoski) där snart den nya ringbanan via flygplatsen Vanda är klar, men än så länge kommer tågen bara till Vandaforsen. Här ses stoppmärket i riktning mot Vanda flygplats och sedemera Dickursby dit banan ska gå.


Så ankommer ett av pendeltågen från stan till slutstation Vandaforsen, det är Sm5 nr 23 som är på ingång.


Här inväntar Sm5 23 på avgång från Vandaforsen ner mot Helsingfors.


Så en ny dag, den 29 juli och vi är i Metron och ser M100 nr 148 ankomma till stationen Brändö påväg mot Gräsviken.


IC-tåg 74 ankommer till Dickursby med Sr2 3232 som dragare påväg mot Helsingfors.


Lite senare ankommer Sm5 nr 34 med närtåg på linje N från Kervo mot Helsingfors till Dickursby.


Vi har tagit oss upp till Korso som ligger strax före Kervo och här passerar ett Sm4-pendeltåg påväg mot Lahtis.


Sm5 03 ankommer till Korso påväg ner mot Helsingfors.


Pendeltåg med Sm5 04 påväg mot Kervo ankommer strax till stationen i Mosabacka.


Sm5 01 ankommer till Mosabacka påväg in mot Helsingfors.


Står och väntar på att M/S Silja Europa ska ankomma, men först anländer M/S Superstar från Tallinn hit till Helsingfors på eftermiddagen.


I mycket dåliga ljusförhållanden ses här möte mellan M/S Silja Europa som ankommer Helsingfors från Tallinn och M/S Finlandia påväg mot Tallinn.


Silja Europa har just lagt till i Helsingfors.


Nattåget till Moskva ska snart avgå från Helsingfors och vagnvärdarna står prydligt uppställda, redo att ta emot resenärer utanför tåget.


Tillbaka i Dickursby igen och Sm4 6407 avgår här mot Helsingfors.


Sedan anländer nattåget mot Moskva till Dickursby med Sr1 3106 som dragare.


Sm1 6212 främst anländer till stationen Räckhals påväg från Kervo ner mot Helsingfors.


Senare på kvällen besökte jag den lilla hållplatsen Mankby som ligger mellan Köklax och Kyrkslätt på dubbelspårslinjen mot Åbo. Här ses plattformarna i riktning mot söder, mot Helsingfors.


Ett tåg passerar Mankby söderut i svåra ljusförhållanden, det är IC-tåg 968 från Åbo mot Helsingfors med den nya manövervagnen Edo 28607 i fronten.


På andra hållet passerar strax ett närtåg av den nyare varianten, Sm5 nr 23 på linje S mot Kyrkslätt som inte stannar vid denna hållplats.


Lite senare passerar närtåg av äldre typ, nämligen Sm2 6078 främst och bakerst en äldre Sm1-variant på linje Y mot Karis (Karjaa).


En ensam Sm1-vagn på linje Y mot Helsingfors passerar Mankby utan att stanna, då tågen på den linjen inte ska det.


Sm5 21 på linje U från Helsingfors mot Kyrkslätt släpper här på och av resenärer i Mankby.


Sm1 22 ankommer till Mankby och stannar till för att senare fortsätta in mot Helsingfors.


Tidigt nästa morgon, den 30 juli ankommer en spårvagn på linje 9 ut mot Västra terminalen till hållplatsen Simonsgatan.


Jag ska idag åka med M/S Finlandia till Tallinn för att därifrån senare åka med M/S Silja Europa som min avskedstur med henne före hon försvinner. Här ligger dock M/S Finlandia i Helsingfors på morgonen.


En interiörbild från Finlandia och som synes var det gott om folk ombord.


Morgonen var rätt dimmig, men här hade det börjat klarna upp.


Möte med systern, M/S Superstar som var påväg mot Helsingfors.


M/S Silja Symphony är påväg från Stockholm och dyker upp i dimman påväg in mot Helsingfors.


Vi har ankommit till Tallinn och ser M/S Victoria I och Silja Europa ligga inne i hamnen. Den senare ska jag senare åka med.


Jag har klivit av M/S Finlandia i Tallinn och här ses en bild på damen i fråga.


Hann med en kortare tur mot spårvägen vid Linnahall innan jag skulle tillbaka till den andra hamnen för att åka tillbaka med Silja Europa. Här ses en vagn på linje 2 mot Ûlemiste vid Linnahall.


St Peter Lines M/S Princess Anastasia låg i Tallinn denna dagen också. Hon var på sedvanlig kryssning till St Petersburg via Tallinn och Helsingfors.


Det är nu dags att borda denna damen, M/S Silja Europa som bara några veckor senare seglade iväg mot Australien för att där ligga som hotellfartyg åt byggnadsarbetare. Återstår väl att se om hon nånsin kommer i trafik i våra farvatten igen.


Ytterligare en bild på Silja Europa före avgång i Tallinn.


Tre stycken i Tallinn. Europa till vänster, sedan Finlandia som håller på att lägga ut för en resa till Helsingfors och till höger Victoria I som väntar på senare avgång mot Stockholm.


M/S Viking XPRS är påväg in i Tallinn före vi har avgått därifrån.


En interiörbild från Silja Europa från däck 6 med informationen borta till vänster. Rakt upp för trappan ligger bufférestaurangen.


Informationsdisken på Silja Europa.


Sea shop-området med massa butiker.


Interiör från bufférestaurangen i fören på Silja Europa.


En blick in mot restaurangområdet på samma däck som buffén.


Baren 'Joe's place' till höger.


En sista ombordbild från Silja Europa blir denna på hyttdörrarna som står öppna före vi ankommer Helsingfors.


I väntan på båten hem passade jag på att fota lite spårvagnar i stan. Här ses en av de nya låggolvsvagnarna, vagn 204 vid Mikaelsgatan nära järnvägsstationen.


En reklammålad vagn för Felix på linje 1A påväg mot Kottby ses på enkelspåret vid Katarinagatan.


En vagn på linje 4 mot Munksnäs ses här på Kanalgatan på Skatudden.


En dålig bild på Silja Europa påväg tillbaka mot Tallinn tagen från M/S Viking Mariella som jag åkte hemåt med.


Ny dag i Stockholm den 31 juli och vi är på slutet av resan. Här ses M/S Victoria I ankommande från Tallinn och som jag såg dagen före i just Tallinn som strax ankommer Stockholm.


Ett par bilder från Stockholm får avsluta juli månads reportage. Här ses en numera ovanlig syn, Keolis 5168 på linje 52 mot Nybroplan och Keolis 5154 på linje 52 mot Fridhemsplan möts vid Sergels torg. Båda dessa är ur trafik numera.


Keolis 5168 påväg tillbaka mot Fridhemsplan ses här vid Klarabergsviadukten påväg in mot Bolinders plan.


En nyare buss för innerstadstrafiken som ersätter de två på bilderna, förra bussarna som blir för gamla. Här gör Keolis 4809 uppehåll vid Bolinders plan.


Två sista bilder för denna gången från Stockholm blir på Keolis 5154 som här ankommer Bolinders plan.


Och här har vagnen ankommit till Kungsträdgården påväg ner mot Nybroplan.


tobben_90@hotmail.com