Tobias bildsida - Bilder från maj 2015

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under maj månad 2015, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Observera att extra många bilder dyker upp denna månaden p.g.a resor och arrangemang. Ca 200 stycken bilder kommer finnas här.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2015 - Bilder från januari månad 2015
Bildsida 2015 - Bilder från februari månad 2015
Bildsida 2015 - Bilder från mars månad 2015
Bildsida 2015 - Bilder från april månad 2015

Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden i Forserum den 2 maj när det under natten fallit snö och vi ser X61 030 invänta avgångstiden mot Jönköping som tåg 98606.


TMZ 1407 som ägs av "Three T" passerar Jönköping med sliperstransport senare samma kväll.


Tidigt på morgonen den 6 maj väntar X61 205 på avgångstiden mot Jönköping.


I Forserum blir det tågmöte med X2-tåg 511 (vidare 512 mot Stockholm) från Jönköping mot Nässjö.


Här ses godståg 6324 med Td 378 + 373 senare samma eftermiddag, och det är påväg från Oskarshamn mot Nässjö vid Vallnäs mellan Mariannelund och Ingatorp.


Nästa dag, den 7 maj ser vi X14 3234 som ska avgå som tåg 18819 mot Nässjö och X14 3230 som växlas runt. Ingen av dessa vagnar finns idag kvar i Östgötapendelns trafik. 3234 finns hos Tåg i Bergslagen och 3230 hos Krösatågen.


Nya pendeltåg till Stockholm! Här ses X60B 6085 i Nässjö på eftermiddagen den 7 maj då den är påväg upp mot Tillberga för att slutfixas inför trafiksättning.


Sönes 621 är den äldsta i trafik i Nässjös stadstrafik idag, den är från 2004 och på kvällen den 7 maj var jag ute och fotade den ett par gånger i stadstrafiken. Här ses den på linje 62 (skyltad 61 på bilden) mot Handskeryd och vi ser den på Bandygatan.


Här kommer bussen körandes på Koltorpsgatan när den är påväg tillbaka ner mot Resecentrum.


Och nu befinner sig bussen på linjen som den är skyltad, nämligen linje 61 mot Norrboda och ses här på Nygatan när den strax svänger ut på Mariagatan.


Söne 612 ses här på samma plats, när den går på linje 63 mot Åkershäll och svänger ut på Mariagatan.


Vi ser återigen Söne 621 och denna gången på Rådhusgatan nedanför Nässjö kyrka som syns i bakgrunden. Bussen är påväg tillbaka mot Resecentrum.


Utsikt från parkeringsdäcket vid stationen i Nässjö. Inne står b .la X61 302 som senare ska rulla tillbaka mot Mjölby.


Lite senare kommer Söne 611 körandes uppför Esplanaden upp till Stortorget på linje 61.


Och sista bilden på Sönes 621 som ses på samma plats, denna gången på linje 62 igen mot Handskeryd.


Nästa dag den 8 maj ses tågmöte mellan två Östgötapendlar, X61 205 som jag är på och X61 030 i Forserum.


Senare samma dag ser vi X61 209 på det för Östgötapendeln lite mer ovanligare spår 6 i Nässjö i väntan på avgång mot Mjölby.


Keolis 4808 gör uppehåll vid hållplats Stadshagsplan i Stockholm den 9 maj. Bussen gick på linje 49 som numera inte trafikerar hållplatsen sedan juni utan numera är det linje 56 där.


Utsikt från Quality Hotel Nacka den 10 maj där vi ser ett tåg på Saltsjöbanan ut mot Saltsjöbaden passera. I förgrunden syns arbeten för nya Tvärbanan som ska förlängas till Nacka från Sickla Udde och den ser vi arbetena av till höger om det blåa huset. Jag var och dokumenterade samma plats ett år tidigare ca och bilderna ses den 14 juni här på denna länken.


Vid den nedersta parkeringen närmast vägen ska man göra ett tråg för nya Tvärbanan som kommer att gå där när parkeringen tas bort.


Nu har vi tagit oss ner bakom hotellet och parkeringen och tittar bort mot Sicklahållet. Här ska alltså banan gå och sedan svänga vänster framför brun-vita huset längre fram.


Längre ned i backen ser det ut såhär. Spåren kommer alltså här att svänga vänster bort mot Uddvägen.


Och vänder jag på mig så ser det ut såhär. Röda byggnaden som skymtar bakom studenthuset (blåa byggnaden närmast) är hotellet. Här kommer banan som sagt att gå nere i ett "tråg" fram till Sickla station.


Och slutligen en vy åt andra hållet där banan ska svänga ned åt, mot Uddvägen och så småningom kopplas ihop längre bort med nuvarande Tvärbana vid Sicka Udde.


Nobina 6098 gör uppehåll vid hållplats Sickla station på Sickla industriväg. Området nedanför till vänster står i förändring inför Tvärbanan.


Här vy över hotellparkeringen som tas bort från Sicka industriväg.


Och här en vy åt andra hållet där nya stationen att ligga i höjd med parkeringsplatsen.


Såhär ser Sickla station ut idag. Denna kommer att försvinna när den nya är färdigbyggd.


Åt andra hållet ser det ut såhär med trappa upp till Sickla industriväg och en försignal till Henriksdals station.


Från plattformens andra ände riktning mot stan ser det ut såhär idag. Nya Tvärbanan kommer att komma till vänster.


Så ankommer tåget mot "stan", dvs mot Slussen till Sickla.


Nedan ett par bussar som avställdes i juni 2015 och som jag fick på bild ca en månad före. Här ser vi Keolis 5262 vid Farsta centrum på linje 831 mot Länna handelsplats.


Keolis 3226 ses också vid Farsta centrum på linje 184.


Sedan dyker en ledbuss upp och det är Keolis 4926 på linje 830.


Nu har vi tagit oss ut mot Vega som ligger mellan Skogås och Handen och ser Keolis 5290 som svänger ut från hållplatsen Hallstens väg påväg mot Tungelsta.


Lite senare i motsatt riktning på samma plats passerar Keolis 4930 på linje 830 påväg mot Farsta centrum.


I Vega ska den nya s.k "Vegastaden" byggas och med det även en ny pendeltågsstation, se mer här. Jag var ute för att dokumentera platsen för nya pendeltågsstationen men fick även lite annat inför bygget på bild.
Här ses den nya huvudgatan, nuvarande Kvarntorps allé som ska gå genom Vegastaden och korsa järnvägen vid den nya pendeltågsstationen. Längsmed denna gatan kommer det i framtiden att byggas nya bostadshus, affärer m.m.


Vänder jag på mig ser det ut såhär längsmed Kvarntorps allé ut mot Gamla Nynäsvägen och sedemera ut på nya väg 73.


Vi går ner mot blivande pendeltågsstationen och blivande bostadsområdet Vega. Här på nya huvudgatan Vega allé som kommer att gå under järnvägen borta vid flaggorna och ovanför kommer nya stationen att byggas.


Vi blickar bakåt på blivande Vega allé bort mot där vi var förut vid Kvarntorps allé, här där alltså bostadshus kommer att anläggas på sidorna.


X60 6069 påväg mot Nynäshamn passerar platsen för blivande pendeltågsstationen i Vega där också vägen kommer att gå under järnvägen. Flaggorna på platsen sattes upp i samband med första spadtaget för nya stationen.


En sista bild på nya allégatan i riktning mot nuvarande Kvarntorps allé innan vi fortsätter gå förbi blivande stationen bort till andra änden.


Vi fortsätter boråt längsmed järnvägen förbi platsen för nya pendeltågsstationen och blickar ut åt höger där det kommer att vara ett helt nytt bostadsområde inom ett par år. För att ni ska hänga med mer vart vi är så går Hallstens väg borta vid husen.


Vi tittar istället till järnvägen här. Här är en liten gångtunnel under spåren i norra änden av blivande stationen. Denna kommer att försvinna när det är färdigbyggt här uppe. Byggnadena uppe till höger ligger på Jökelvägen för att ni lättare ska hänga med vart vi är någonstans.


Nu har jag tagit mig upp på höjden i norränden av blivande Vegastaden och här på raksträckan ska alltså nya pendeltågsstationen ligga. I förgrunden syns gångtunneln från förra bilden.


Istället för gångtunneln under spåren kommer det istället att byggas en ny gångbro över spåren ungefär där X60 6063 mot Västerhaninge passerar.


X60 6050 påväg norrut, mot Stockholm och Bålsta passerar blivande pendeltågsstationen.


Omedelbart när man har gått under järnvägen och kommit upp på andra sidan ser det ut såhär. Även här på denna sidan järnvägen ska nya bostäder med hyreshus uppföras inom de närmsta åren.


X60 6028 passerar med nosen på platsen där nya bron för allégatan ska gå under järnvägen påväg mot Stockholm och Bålsta.


Platsen sedd från söder med nya stationen snett bakom kontaktledningsstolparna till höger. På platsen där jag står och framför kommer nya gator och byggnader att byggas.


X60 6066 passerar förbi samma plats påväg ner mot Nynäshamn.


Om ett par år går den nya allégatan genom Vega just här på platsen. Såhär ser det ut från andra sidan järnvägen.


X60 6003 tittar fram bakom berget där det ska byggas en gångbro. Nya stationen hamnar i bildens högerkant.


Och en översiktsbild över hela Vegaområdet söder om järnvägen.


Samma plats och vi ser X60 6066 passera i riktning in mot Stockholm och vidare norrut.


Vänder vi på oss så ser vi i kurvan nere i bergsskärningen, X60 6072 påväg ner mot Nynäshamn.


Sedan går vi under järnvägen bort genom det kommande bostadsområdet, bort mot nuvarande Hallstens väg och blickar mot tåget som passerar platsen för den nya stationen, det är X60 6009 som är påväg mot Bålsta.


Idag ett naturskönt område, men om ett par år är platsen här helt förändrad. Och med denna bilden lämnar vi blivande Vegastaden för nu, men jag återkommer med fler bilder, både under byggtiden och när det är klart.


Ytterligare en utrangerad buss, Keolis 5265 påväg mot Handenterminalen passerar vid infarten till Hallstens väg i Vega.


Vi förflyttar oss till Stockholms innerstad och till hållplatsen Styrmansgatan som man byggde om och handikappsanpassade här och därför kunde inte spårvagnarna köra som vanligt framför utan man var tvungen att bygga ett tillfälligt spår bakom. Här ses det tillfälliga spåret bakom hållplatsen i riktning mot Norrmalmstorg/Kungsträdgården.


Växeln i änden mot Djurgården till, och bilden är fotad i samma riktning som föregående bild.


A34 nr 3 kör in på det tillfälliga spåret i riktning mot Kungsträdgården.


Strax efter hållplatsen går det tillfälliga spåret ihop med det ordinarie igen.


Och en bild på växeln i andra änden i riktning mot Djurgården.


A34 nr 2 ses här också på det tillfälliga spåret påväg ut på det ordinarie igen mot Kungsträdgården.


Den 14 maj tog jag en tur till Kalmar för att fota f.d JLT-vagnen Y31 1401 som numera rullar i Kustpilens trafik. Denna rullade vid denna tiden normalt mellan Berga och Oskarshamn men under en period i maj rullade den även i Kustpilentrafiken Linköping-Kalmar, dock enbart delsträckan Hultsfred-Kalmar p.g.a avsaknaden av radioblock.
Här rullar tåg 8554 med just Y31 1401 fortfarande Krösatågsmålad in till Hultsfred för att där byta färdriktning och åka tillbaka till Kalmar som tåg 8555.


Så två bilder från Kalmar där Y31 1401 just ankommit från Hultsfred.


Och en bild från andra änden med hytten aktiverad inför tillbakafärden norrut.


Så en bussbild i den fina grönskan, en stadsbuss, nämligen Nobina 6631 påväg mot Länssjukhuset i Kalmar ses på Olof Palmes gata.


Så ser vi återigen Y31 1401 som just lämnat Kalmar och passerar området med köpcentrum vid Hansa City och nu är den påväg mot Blomstermåla i tåg 8558. Normalt gick den till Hultsfred innan man bytte och vagnen gick tillbaka mot Kalmar, men just vid denna tiden gick vagnen bara till Blomstermåla där byte till annan vagn skedde och 1401 gick sedan som mötande tåg tillbaka mot Kalmar direkt.


En stund senare är vagnen påväg tillbaka mot Kalmar, nu i tåg 8557 som ses i backarna utanför Lindsdal strax norr om Kalmar.


Ytterligare en bild på vagnen som rullar förbi ängarna påväg mot Kalmar.


Så ytterligare en bild från Kalmar på vagnen strax före avgång som tåg 8560 mot Hultsfred (och Linköping).


Uppehåll gjordes i Berga på vår väg mot Hultsfred.


Här har vi ankommit till Hultsfred där vagnen strax ska vända tillbaka mot Kalmar. Till höger ankommer just Y2 1384 i tåg 8561 från Linköping och denna ska strax vända åter mot Linköping.


En sista bild på Y31 1401 får bli denna när den avgår vidare med tåg 8561 mot Kalmar och rullar här ut ur Hultsfred.


Senare samma eftermiddag ser vi Söne 671 påväg mot Eksjö på Västra storgatan i Mariannelund.


Den 15 maj är det möte mellan två Östgötapendlar i Forserum, bland de sista veckorna med det och här är det X14 3234 som jag befinner mig ombord på, påväg mot Jönköping som möter X14 3235 påväg mot Nässjö. Båda dessa vagnar rullar idag i Tåg i Bergslagentrafiken.


Nässjö på lördagsmorgonen den 16 maj ser vi på spår 6 en X11 som senare ska gå mot Växjö, på spår 8 ser vi X53-3 3265 som ska gå mot Göteborg och på spår 9 står X61 302 som senare ska avgå mot Mjölby.


Samma förmiddag ser vi SMoK's rälsbussar i Nässjö när de var påväg mot Hultsfred som tåg 24291. De hämtade en vagn som stått vinterförvarad där.


Och samma kväll passerar de med den hämtade vagnen förbi Jönköping i tåg 24292 från Hultsfred mot Falköping.


En skyltning som numera är ovanlig i Nässjö den 17 maj, med dubbla Östgötapendlar åt vardera håll då det numera enbart är Krösatågen som kör dessa tågen till Aneby, Tranås resp. Jönköping.


På morgonen den 18 maj gör tåg 98600 mot Jönköping uppehåll i Äng för tågmöte med ett Västtåg. Idag bestod det av X14 3235 som skrevs ovan numera trafikeras i Tåg i Bergslagens nät.


Samma tåg med samma vagn gör uppehåll i Tenhult i väntan på möte med Östgötapendel mot Nässjö.


Den ankommer här, i form av X61 030 "Tiffany Persson" i tåg 98601 mot Nässjö.


Senare samma eftermiddag, alltså den 18 maj åkte jag och en järnvägsintresserad vän iväg på en resa på ett par dagar till Holland där vi b. la besökte Amsterdam, Rotterdam och Haag. Men vi börjar här på Köpenhamns flygplats Kastrup därifrån vi flög, med ett IC4-tåg, vagn 5851 påväg mot Odense som inväntar avgångstiden.
Väljer enbart att visa ett par av alla bilder som togs i Holland här nedan då det annars skulle bli alltför många bilder därifrån här. Kanske återkommer i framtiden med en bildsida enbart med bilder från besöket i Holland.


Jag är inte så värst intresserad av flygplan, men visar ändå en bild jag tog på Kastrup på en Airbus A319-132 från Scandinavian Airlines (SAS) som är målad i gamla färgsättningen och som här taxar ut.


Vi har några timmar senare landat i Holland på Amsterdam Schiphol Airport och tagit oss ned till järnvägsstationen för att åka in mot Amsterdam, och här gör ett regionaltåg mot Hoofddorp uppehåll på stationen.


En Sprinter modell äldre, vagn 2983 inväntar avgångstiden, också den mot Hoofddorp på Amsterdam Centraal.


Och vid centralen stannar spårvagnarna lägligt utanför dörrarna så man kan ta dessa vidare in mot stan. Här är det en äldre vagn på linje 5 mot Amstelveen Binnenhof som stannar till utanför.


Vi hoppar vidare till nästa dag, den 19 maj och börjar med en bild på en modernare spårvagn mot centralstationen, tagen från hotellfönstret vid hållplatsen Overtoom.


Vi förflyttar oss ned till hållplatsen Station Amsterdam-Zuid där alltså södra stationen i Amsterdam för pendeltåg, metro och spårväg ligger. Här ankommer en äldre spårvagn på linje 5 till hållplatsen.


Och vi har förflyttat oss ytterligare en bit till hållplatsen Lelylaan där ett halvgammalt Metrotåg mot Gein ankommer.


Vid Lelylaan korsar även spårvägen den vanliga järnvägen och här ses en modern vagn mot Osdorp De Aker ankomma hållplatsen sedd från järnvägs/metrostationen.


Så förflyttar vi oss till Sloterdijk där vi ser ett halvgammalt Metrotåg mot Gein ankomma till stationen.


Sedan passerar ett IC-tåg med loket 186 014 från Rotterdam, förbi Sloterdijk påväg in mot Amsterdam.


Ett Intercitytåg påväg mot okänd ort rullar förbi Sloterdijk på ett av spåren nedanför metron.


Så en bild på nyaste modellen av Metrotåg i Amsterdam. Här ankommer ett tåg till Van der Madewegs hållplats.


Som en kontrast mot förra bilden ovan så ser vi här ett av de äldsta Metrotågen i Amsterdam som också ankommer till Van der Madeweg påväg mot Gein..


Sedan hamnade vi på stationen Bijlmer ArenA där vi ser ett äldre Sprintertåg lämna stationen. Spåren närmast vår plattform tillhör metron och i bakgrunden till vänster ser man arenan.


Vi är tillbaka på Van der Madeweg och ser ett regionaltåg i form av en dubbeldäckare passera stationen påväg in mot Amsterdam.


Så förflyttar vi oss ned i tunnlarna för Metron och ser här tre olika fordon vid hållplatsen Waterlooplein. Först ett av de nyaste tågen som har grönt sken utanför när dörrarna är öppna och rött när de är påväg att stängas.


Ett av de äldre tågen av annan modell mot de vi sett innan, dessa har strömavtagare på taket för att kunna gå på andra spår också. Detta är på väg mot Westwijk.


Och slutligen ett av de äldsta Metrotågen som gör uppehåll vid Waterlooplein påväg mot Gaasperplas.


Här ser vi en av de äldsta spårvagnarna i stan som fortfarande inte är ombyggd på Reguliersbreestraat. I bakgrunden syns Royal Delft Experience Amsterdam.


En av de största sevärdheterna i Amsterdam är att titta på alla tulpaner som finns, och därför ville inte vi vara sämre. Jag visar en bild på ett par av de tagna på tulpanmarknaden.


Hållplatsen Prinsengracht ligger mitt i en krök på bron och här gör en spårvagn påväg mot Nieuw Sloten uppehåll vid den hållplatsen.


Vändslingan vid Flevopark går under en vägbro och här vänder b. la linjerna 14 och 7. Vägen på bron ovan går över till en ö som heter Haveneiland och där är ett nybyggt område dit också spårvagnar går sedan ett par år tillbaka.


Vagn 2101 på linje 14 ankommer alldeles strax till ändhållplatsen Flevopark.


Så är vi ute på ön och hållplatsen Zuiderzeeweg där spårvägen kommer upp från en nybyggd tunnel i vilken den går under vattnet i från fastlandet. Vagn 2139 ankommer och är påväg ut till Haveneiland.


Här har vagn 2139 lämnat ändhållplatsen IJburg och är påväg runt kurvan i den långa slingan runt bostadsområdet tillbaka mot centralstationen.


Vi är tillbaka strax jämte Centralstationen i Amsterdam och ser ett tåg som körs ner från uppställningsbangården för att avgå mot någonstans i Holland. Det dras av 186 204 eller 2812 som det verkar heta här.


Ytterligare ett IC-tåg på samma ställe som det ovan, denna gången är det 186 114 som kör ner ett tåg till Amsterdam C för att därifrån avgå mot någonstans i Holland, gissningsvis Rotterdam/Breda. Till höger ett av de gula tvåvåningstågen.


Vi har nu åkt tåg vidare från Amsterdam ner till Rotterdam där vi skulle tillbringa denna kvällen och nästa dag och här ser vi ett IC-tåg mot Breda med 186 116 som gör uppehåll på Rotterdam Centraal.


En ny dag nalkas och det är den 20 maj när vi ser en reklammålad spårvagn åka över bron mellan Coolhaven och Parkhaven i Rotterdam. Denna kallas Parksluizen och är en del av dammen Schieland och är en s.k klaffbro.


I Het Park kan man strosa runt bland de små åarna och njuta av den lugna naturen. I bakgrunden syns Euromast som är 184 meter hög och som är ett utkikstorn som vi åkte upp i dagen därpå.


Rotterdam är en riktig hamnstad, här omlastas mycket gods mellan olika lastfartyg ute i hamnen, men här är vi inne i stan och ser b. la kryssningsfartyget M/S Explorer Of The Seas som ligger inne vid kryssningsterminalen. Floden heter Nieuwe Maas.


En båt från Spido, M/S Abel Tasman ska vi strax hoppa ombord för att åka en rundtur på vattnet ut till containerhamnen där omlastningen sker och se stora lastfartyg. Dessa båtar gör rundturer på bestämda tidtabeller runt i hamnen för att man ska kunna se.


Vi är ute i containerhamnen där man lastar om många båtar till flera olika länder i Europa.


Så ett svenskt fartyg som lastade ombord containrar i Rotterdam, nämligen SCA's M/S Ortviken som är flaggad i Sverige och Sundsvall.


Vi passerar en plats där bussen från Splashtours i Rotterdam kör ner i vattnet och kör en åktur i vattnet runt staden. Liknande koncept finns även i Stockholm.


Jämte Spidoterminalen väntar resenärer på vattenbussen som ska ta de till andra delar av staden vid vattnet.


En spårvagn kommer ner för bron över Nieuwe Maas påväg mot Centralstationen.


Så är vi uppe i metron vid stationen Zuidplein och här möts två modernare tunnelbanevagnar. Det vänstra är påväg mot grannstaden Deen Haag.


Så ankommer ett äldre metrotåg till Zuidplein påväg mot De Akkers.


Vi förflyttar oss till stationen Tussenwater som just vad namnet säger ligger ovanför vattnet, närmare bestämt en å som rinner under stationen. Här kopplas även linjerna C och D samman mot De Akkers och på bilden ankommer ett tåg dit på linje C.


Här har vi förflyttat oss lite till höger och ser banan som föregående tåg kom på till vänster, men här kommer istället ett tåg på linje D mot De Akkers.


Vi beger oss här till Varkenoordseviaduct, en vägviadukt som korsar järnvägen i södra delen av stan, intill pendeltågsstationen Rotterdam Zuid. Här är det ett Thalyståg, vagn 4332 som rullar ut ur Rotterdam påväg från Amsterdam mot Antwerpen och Bryssel.


Här ses en spårvagn på Randweg vid ett vattendrag som rinner genom staden, vagnen ankommer strax till hållplatsen Breeplein.


Metrotåg mot De Akkers ankommer här till stationen Maashaven.


Senare på kvällen besökte vi fartyget S/S Rotterdam som numera ligger upplagd i just Rotterdam. Det har tidigare kryssat över Atlanten till b. la Amerika.


En av fartygets restauranger, här inne åt vi en utsökt måltid med god dessert.


Det har blivit kvällning och här ses en pool på utedäcket i solnedgången.


Det är breda trappor i trapphusen ombord.


En sista bild från S/S Rotterdam blir på just S/S Rotterdam, fast i modell som fanns ombord.


Ny dag, det är den 21 maj och vi har tagit oss upp i Euromast och blickar ut över utsikten över Rotterdam och närmast ser vi Het Park.


En spårvagn ses nere på Westzeedijk när den strax ska köra över Parksluizen mellan Coolhaven och Parkhaven.


Och en utsiktsbild över hela containerhamnen som vi ju åkte båt i dagen innan.


En sista spårvagnsbild från Rotterdam får bli på denna vagn påväg mot Marconiplein som ses utanför Rotterdam Centraal vilket är byggnaden som ses i bakgrunden till vänster.


Thalyståg mot Paris via Antwerpen och Bryssel inväntar avgångstiden från Rotterdam Centraal.


Vi skulle nu åka mot Deen Haag (kort och gott Haag på svenska) men p.g.a olyckshändelse längs ordinarie sträckan så gick inte tåget utan vi fick istället åka med ett annat tåg och byta på en station på linjen, Gouda.


Ett tvåvåningståg rullar här in mot Gouda påväg mot Rotterdam.


Ett motorvagnståg av typen Sprinter rullar in till Gouda påväg mot Haag dit vi är påväg.


Då är vi framme i Haag och här går järnväg på nedervåning och spårväg ovanför. Vagnen ovanför är en vagn av typ duospårvagn som kan köras både på el och som hybridvagn, dvs utan kontaktledning. Denna typen av vagn testades i Sverige år 2006. Företaget som sköter banan och vagnarna heter Randstad Rail och de ansvarar även för metron från Rotterdam hit som spårvägen delar med den en bit.


Spårvagnslinje 6 delar spår med Randstad rails spår på en sträcka genom staden och därför ses även äldre spårvagnar på "övervåningen" på Haag Central.


HTM heter alltså bolaget som kör spårvagnarna i stan i Haag. Här ses en vagn vid stationen Hollands spoor.


Här är vi vid hållplatsen Tramhalte där man höll på att bygga om spåren som synes.


Vi förflyttar oss till Randstad Rail, dvs de kombinerade spårvägs- och metrospåren. Här först vid hållplatsen Voorburg t Loo ser vi ett metrotåg från Rotterdam ankomma påväg in mot Haag Centraal.


Här ser man hur plattformen är konstruerad då metrotågen har högre insteg än spårvagnarna som har låga insteg, således är det olika höjd på plattformen.


En stund senare ankommer en spårvagn på linje 3 in mot stan.


Där spårvagnarna korsar varandra i olika plan, det är samma hållplats som bilderna innan men nu är vi nere på gatan där linje 2 kör.


Vi förflyttar oss in till centrala stan och till Prinsegracht där spårvägen kommer upp ur en tunnel i vilken de gick in på det övre planet vid centralstationen och detta är vid hållplatsen Brouwersgracht. Här en gammal vagn på linje 6 som strax svänger in till höger.


En vagn på linje 3 ses på bron "över stan" vid hållplatsen Ternoot strax före centralstationen.


Vid vattnet Hofvijver invid Binnenhof ser vi en spårvagn på linje 16.


Sista bilden från Holland för denna gången får bli denna på två multkopplade motorvagnståg påväg mot Schiphol flygplats samt Amsterdam som inväntar avgångstiden på Deen Haag Centraal.


Tillbaka i Sverige igen var jag den 22 maj då vi ser X61 034 invänta avgångstiden som tåg 8030 från Västerås mot Ludvika. Dessa vagnar slutade köra i Bergslagen i december samma år och nu körs trafiken av X14 resp. Regina-vagnar.


Här har vi ankommit till Hallstahammar där vi inväntar mötande tåg mot Västerås.


Sedan vart det uppehåll i Ängelsberg där vi också inväntade mötande tåg.


Här rullar mötet i form av X61 033 i tåg 8031 mot Västerås in till Ängelsberg. Tåget är digitalt klottersanerat här, därför kan det se lite konstigt ut.


Kortare uppehåll i Fagersta innan färden fortsätter mot Ludvika. Till vänster ses uppställda X61 031 som skulle ut senare på eftermiddagen i trafik.


Framme i Ludvika där vi stod sida vid sida med Tågabs tåg från Falun ner mot Göteborg.


Här avgår återigen X61 034 och rullar ut ur Ludvika med tåg 8033 påväg mot Västerås.


X51 9011 inväntar avgångstiden mot Uppsala som tåg 8483 i Gävle senare samma kväll.


Ny dag i Gävle och vi börjar med stripade/reklamfoilerade X51 9019 + 9020 rullar in med tåg 8162 från Borlänge. Den förstnämnda har som synes reklam för Tallink Silja Line.


En av "pendeltågen" som körde resenärer från centralstationen ut till järnvägsmuseet där man firade 100-årsjubileum av just museet. Här är det E 902 med vagnar som avgår från Gävle C.


Ute vid museiområdet så avgår T66 402 med lastat timmertåg mot Örbyhus och vidare på banan mot Hargshamn.


Inne på museiområdet stod även Rc1 1021 uppställd i ett hörn. Museet äger numera även Rc1 1007 vilken är målad i originalfärgsättningen orange.


Och invid Hennans station stod ett par olika lok uppställda, b. la Pa 27 som ses i mitten.


Och ytterligare en bild på Pa 27 som här ses ankomma museet en stund senare. Denna var det andra tågsättet att gå i pendeltrafiken upp till Gävle C.


Ra 846 utgjorde Årgångståget denna gången och här ses det när man växlar in till museet för att senare köra resenärerna tillbaka ner mot Stockholm.


En liten bana är uppbyggd strax bakom Hennans station där loket 'Lessebo' kör fram och tillbaka med sin vagn.


Senare på kvällen ankommer X51 9019 med Tallinkreklamen till Gävle med tåg 8178 från Mjölby.


Ny dag och det är den 24 maj då SJK's årsmötesresa tar vid för vissa resenärer, dock inte för mig. Vissa började med att åka i en gammal Värmlandstrafiksbuss till Sandviken, en Volvo B10M, fd Nobina 4500 med nuvarande ägare Svenska Spårvägssällskapet.


Anledningen till att vissa fick börja med buss var att vissa fick börja med ångtåg till Sandviken och detta hade platsbrist. Här ser vi Aa 75 "Göta" med ena årsmötesresetåget på Gävle C.


X2-tåg 567 från Sundsvall ner mot Stockholm rullar in till Gävle. X2 här var lite ovanligt här då mestadelen av tågen kördes av X55-vagnar.


Senare samma förmiddag var jag i Stockholm och Barkarby där man byggt en tillfällig träplattform när man bygger ut Mälarbanan till fyrspår. Här ankommer X60 6005 till Barkarby påväg ner mot Nynäshamn. Till höger ses arbetet med fyrspåret och med den nya plattformen som numera finns till höger om tåget.


X51 9023 gör uppehåll vid den tillfälliga träplattformen i Barkarby påväg mot Ludvika i tåg 18008.


I änden norrut i Barkarby går spåren i en kurva som förbinder de gamla spåren med de nya. När det är klart så kommer denna att försvinna och två spår istället gå rakt fram åt respektive håll. X40-3 3316 är påväg in mot Stockholm.


Såhär ser platsen ut när det inte är inzoomat.


Och åt andra hållet. Till vänster pågår bygget av den nya plattform som tågen kommer att använda när allt är klart.


Tågen mot Bålsta stannar vid träplattformen jag står på och längre bort vid den gamla stationen stannade vid denna tidpunkt även tågen mot Stockholm. Denna plattform och gamla stationshuset är numera rivet och alla tåg stannar där jag står fast på de olika spåren.


Och en blick åt andra hållet från där jag står. Den tillfälliga stationsbyggnaden ses till vänster.


X60 6083 ankommer till den tillfälliga träplattformen vid gamla stationsläget i Barkarby påväg mot Västerhaninge.


Den gamla stationsbyggnaden ses här rakt fram och den tillfälliga träplattformen till höger. Man kan också ana vart gamla plattformskanten var.


Här kan man tydligt ana skillanden mellan gamla plattformen och den tillfälliga.


På andra sidan stationsbyggnaden där gamla nedspåret gick ser det numera ut såhär sedan det är rivet.


Den nya stationsbyggnaden håller på att byggas. En ny mittplattform kommer från den att byggas bortåt i bild, till ungefär där nuvarande träplattform slutar.


Sedan vart det en sväng på linje 40 ut mot Lappkärrsberget. Här svänger vi upp mot Ekhagen där det idag inte går någon busslinje längre, den drogs in när man ändrade linjer i stan i juni 2015. Här ser vi Keolis 4831 påväg mot Reimersholme i backen mot Ekhagen.


Keolis 4836 gör uppehåll vid hållplatsen Ekhagstorget där det alltså idag inte går någon buss.


Samma buss ser vi vid Stora Skuggans hållplats dit ett fåtal turer på linje 40 tidigare åkte och vände. Numera är även denna hållplats utan busstrafik.


Tillbaka till vardagen igen, här inväntar X61 030 på avgångstiden från Jönköping som tåg 98605 mot Nässjö den 25 maj. Det var ovanligt att Östgötapendeln avgår från spår 1 i Jönköping, men det var planenligt under en morgontur.


Senare samma dag var X61 213 på provkörning i Nässjö. Denna vagnen var här rätt nylevererad och hade inte hunnit att sättas i trafik.


Den 26 maj är det möte mellan X14 3232 och X61 030 i Forserum.


Senare samma dag var jag och två till ute och fotograferade det som skulle försvinna från sträckan Nässjö-Tranås, dvs Östgötapendeln. Här ser vi X61 206 som rullar genom Solberga strax norr om Nässjö i tåg 18835 Mjölby-Nässjö.


X61 206 ser vi återigen vid Gripenbergs slott strax söder om Tranås då den är påväg med tåg 8848 från Nässjö mot Norrköping.


Tågabs Rc2 002 + TMY 106 passerar också de på samma ställe med ett tomt timmertåg norrut.


En stund senare passerar X61 210 också nedanför Gripenbergs slott i tåg 8845 från Norrköping mot Nässjö.


Vi avslutar denna dagens bilder med en på det s.k Coop-tåget som fram till oktober kördes av TX Logistik. Här ses tåget passera vid Gripenberg påväg söderut.


Den 27 maj passade jag på att fotografera det som skulle bli historia på Jönköpingsbanan några dagar senare, nämligen även det Östgötapendlar. Här ser vi X61 030 som tåg 98617 Jönköping-Nässjö som passerar vid ängen en bit före Bogla, strax söder om Huskvarna.


Här har jag fångat X14 3232 när den är påväg mot Jönköping med tåg 98616 på ungefär samma ställe.


X50-3 3291 med tåg 7240 från Nässjö mot Skövde ses här på ungefär samma plats strax söder om Huskvarna.


I Huskvarna mötte tåget på förra bilden denna vagnen, det är alltså återigen X14 3232 som nu är påväg mot Nässjö med tåg 98619 och som passerar förbi ängen före Bogla.


Nu ser vi X61 030 med tåg 98618 mot Jönköping, här närmare Huskvarna.


Vänder jag på mig så får man denna vyn och vi ser X50-3 3294 som med tåg 7241 är påväg från Skövde mot Nässjö och har just lämnat Huskvarna bakom sig.


En sista bild på X61 030 för denna gången får bli denna när den i tåg 98621 påväg mot Nässjö just lämnat Huskvarna.


En nuvarande Krösavagn, X14 3233 rullar ut ur Mjölby med tåg 8760 mot Norrköping på kvällen den 28 maj.


Ett par timmar senare ser vi återigen samma vagn när den just ankommit från Norrköping som tåg 8765 och ska fortsätta som tåg 18766 mot Motala.


X61 210 gör uppehåll i Aneby senare samma kväll med tåg 18865 Mjölby-Nässjö. Här är det numera ovanligt med X61.


Samma tåg har ankommit spår 10 i Nässjö som var slutstation. Till höger ses X14 3232 som ankommit från Jönköping en stund tidigare.


Den sista vardagen för trafiken med Östgötapendeln tillika den sista dagen X61 030 "Tiffany Persson" körde på Jönköpingsbanan var den 29 maj och här ses "hon" med tåg 98606 Nässjö-Jönköping vid inrull till Forserum.


I Forserum var det möte med X14 3232 som här ses på samma ställe påväg mot Nässjö med tåg 98607.


X53-3 3265 med tåg 7217 Skövde-Nässjö är här fotograferad vid Kanarp mellan Tenhult och Forserum.


X61 030 som tåg 98609 Jönköping-Nässjö ses vid Bogla strax utanför Tenhult.


Och från en lutande äng också det vid Bogla ses X14 3232 när den är påväg mot Jönköping i tåg 98608.


En sista bild från linjen på X14 3232 blir också från Bogla i riktigt hällregn när den är påväg mot Nässjö i tåg 98611.


Senare samma dag inväntar X61 030 på avgångstiden från Nässjö som tåg 98614 mot Jönköping.


Det blir uppehåll i Tenhult med samma tåg.


Vändning i Jönköping för att bli tåg 98617 tillbaka mot Nässjö igen.


Uppehåll i Forserum påväg mot Nässjö och möte med X14 3232 som var påväg mot Jönköping och därmed min sista bild på en X61 i planenlig trafik på Jönköpingsbanan.


Senare samma kväll ser vi X14 3234 till vänster som ska avgå mot Motala och X14 3235 till höger som just ankommit därifrån. Båda dessa vagnar rullar nu i Tåg i Bergslagens trafik.


Vi skriver nu den 30 maj och den näst sista trafikdagen för Östgötapendeln på sträckan Jönköping-Nässjö-Tranås. Här utsikt från Hotell Högland i Nässjö på b. la X61 210 som inväntar avgång mot Mjölby.


Uppehåll i Aneby med X61 210 i tåg 188 påväg från Nässjö mot Mjölby samma dag.


Det har blivit den 31 maj tillika även den sista trafikdagen för Östgötapendeln i Småland (Tranås undantaget). Här ser vi X61 206 som rullar in i Nässjö med tåg 18825 från Mjölby.


X14 3190 var en av X14-vagnarna som Östgötatrafiken behöll efter 1 juni men denna rullar numera i Tåg i Bergslagen. Här gör den uppehåll i Aneby med tåg 18851 från Mjölby mot Nässjö.


En X14-trippel i tåg 24423 från Boxholm ankommer här till Nässjö. Detta är Krösatågens "nya" X14-vagnar som användas i trafiken Jönköping-Nässjö-Tranås som transportkördes från just Boxholm.


Lite senare är det dags för X14 3232 till höger att avgå mot Jönköping med den näst sista Östgötapendeln dit i tåg 98626. Till vänster ses Krösatågens nya tillskott bland X14-vagnar från förra bilden stå uppställda.


Ett par minuters uppehåll görs för tågmöte i Huskvarna påväg in mot Jönköping och här ses tåget från gångbron i norra änden av stationen.


Sista gången Östgötapendeln står uppskyltad i Jönköping.


I Nässjö lite senare stod X61 206 som skulle avgå som tåg tåg 18872 mot Mjölby, och tillika den allra sista Östgötapendeln i relationen Nässjö-Mjölby.


X61 206 ses här framifrån före avgången mot Mjölby. När den sedan avgått var X61 historia i resandetåg i Nässjö.


Skyltningen i Nässjö för sista Östgötapendeln till Jönköping till höger. Till vänster på spår 9 ses de första Krösatågen på samma sträckning på skyltningen som ersätter Östgötpendeln.


Uppehåll i Forserum med den allra sista Östgötapendeln mot Jönköping, tåg 98628.


Så har då allra sista Östgötapendeln med ungefär 6-7 resenärer ombord ankommit till slutstationen Jönköping.


Dags för Östgötapendeln att för allra sista gången lämna Jönköping, denna gången med tjänstetåg 98727 mot Nässjö.


Tjänstetåget har således ankommit Nässjö vid 22.50-tiden på kvällen och därmed var en saga slut skulle man kunna säga. Vagnen gick senare på kvällen i tjänstetåg mot Östergötland och därmed är maj månads bilder slut, det blev många bilder! Väl mött i juni!


tobben_90@hotmail.com