Åter startsidan
Åter maj månad sida 1

Fortsättning på maj månads sida 2022



Jag har delat upp maj månads sida p.ga att det blir alldeles för mycket bilder på sida 1 så här är fortsättningen från den.
Den 22 maj passerar Flixtrains tåg 23101 Stockholm-Göteborg genom Odensberg mellan Falköping och Herrljunga. Dragkraft är Hector Rails 243 110 då man hade ont om gröna lok.


Strax väster om Vargön passerar Y31 1413 + 1417 med tåg 3368 (annonseras som 3323) från Mariestad till Göteborg, här rullar tåget vid broarna över Göta älv.
Anledningen till att man körde denna vägen hängde ihop med att man bytte bro över Nossan i Herrljunga vilket gjorde att alla tågen fick vända i Vedum.
För att ändå köra ett par direkta tåg från Mariestad till Göteborg så valde man att köra denna vägen via Vänersborg/Öxnered/Trollhättan till Göteborg.


X12 3216 passerar Lilleskog mellan Vargön och Grästorp som tåg 17231 från Uddevalla till Vedum.


En stund senare rullar X12 3195 in till Grästorp som tåg 17276 från Vedum till Uddevalla.


Förflyttning till Munkesten/Lilleskog där Y31 1417 + 1413 passerar på väg tillbaka mot Mariestad som tåg 3707 (annonseras som 3324).


X12 3195 framför stationshuset i Öxnered som tåg 17245 från Uddevalla till Vedum.


I Mellerud ligger fortfarande gamla spåret kvar som var en del av gamla DJ (Dalslands Järnväg) där tågen körde fram till 1995 mellan Norge och Dalsland (och vidare).
Här i Mellerud fanns det ett triangelspår så man kunde köra från Norge/Ed direkt söderut eller norrut. Den enda delen som finns kvar idag är den som gick söderut där jag står nu och fotar åt.


Åt andra hållet från plankorsningen, dvs mot Dals Rostock/Ed/Norge. Spåret ligger kvar till omformarstationen.


Spåret börjar bli igenvuxet av den omgivande naturen.


Här låg tidigare växeln så man kunde köra även norrut när tågen gick här fram till 1995 och då gick spåret ungefär där gatan längre fram går idag. Till höger körde tågen söderut mot Öxnered.


Korsningen med Landsvägsgatan/E45 är numera riven.


Spåret fortsätter några kilometer in i skogen innan det är upprivet närmare Dals Rostock. Numera kör tågen på en bana byggd 1995 mellan Skälebol och Dals Rostock där man går på gamla linjen igen.


X12 3194 + 3220 ankommer Mellerud som tåg 13292 Göteborg-Säffle. Dessa grå vagnarna som tidigare rullade i "UVEN"-trafiken mellan Linköping och Sala går nu i vissa fasta omlopp, b.la detta till Säffle.


Vagnarna sedda från andra hållet med 3220 främst på bild.


Tåget gör uppehåll i Åmål på vägen mot Säffle.


Så har X12-vagnarna ankommit Säffle och det återstår att växla undan de till uppställningsspår.


Här ska vagnarna precis växlas undan.


Vagnarna står undanväxlade i Säffle i väntan på morgondagens återfärd mot Göteborg. Här fotade från plankorsningen med Åmålsvägen.


Y31 1417 + 1413 har varit på ännu en tur till Göteborg och passerar strax över den öppningsbara bron i Vänersborg.
Här kör man alltså inte vanligtvis med dessa fordon utan de går normalt från Lidköping direkt via Herrljunga till Göteborg.


Ännu en bild på Y31 1417 + 1413 som passerar Vänersborg som tåg 13181 (annonseras 3328) till Håkantorp och efter riktningsbyte mot Lidköping.


Den 23 maj var tåget med de tyska personvagnarna på väg tillbaka mot Tyskland igen och tåget körde från Stockholm över Falköping till Nässjö/Malmö.


Ännu en bild på tåg 36459 Stockholms norra-Malmö Gbg med 241 005 främst som här rullar in mot Tenhult.


Samma tåg igen passerar vid Gransäng mellan Äng och Nässjö på väg söderut.


Den s.k SCA-pendeln mellan Skövde och Holmsund utanför Umeå passerar här som tåg 41258 med 243 109 främst vid Årekullen strax söder om Väring.


X52E-3 9076 som fått Västtrafiks nya färgsättning kommer här på samma plats som tåg 7251 från Töreboda till Falköping.


Y31 1412 passerar en stund senare vid Grindstugan mellan Hasslerör och Mariestad som tåg 13337 från Örebro till Vedum.


Y31 1417 ses senare vid Åsterud strax öster om Hova med tåg 3358 från Vedum till Hallsberg.


Ännu en bild från samma plats när tåget passerar den obevakade plankorsningen mot Åskärret.


Vid Nockerud mellan Gårdsjö och Älgarås passerar Rc6 1398 med nattåg 18144 från Göteborg till Umeå.


Flixtrains tåg 23005 Stockholm-Göteborg med 243 222 passerar på samma plats en stund senare.


X74 005 kommer också en stund senare vid Nockerud med tåg 2003 från Solna till Göteborg.


En sista bild från platsen blir på CFL Cargos tåg 49505 från Insjön till Göteborg Skandiahamnen.


Ett kort stycke därifrån går Kinnekullebanan och vid Nockeruds f.d hållplats passerar Y31 1417 återigen fast nu med tåg 3359 Hallsberg-Vedum.


Den 25 maj körde Kalmar Veterantåg ett tåg norrut mot Abisko och Björkliden som längst. Här passerar man dock längre söderut vid Hulterstad söder om Mjölby som tåg 89354 Alvesta-Gävle.


Samma tåg har stått stilla en stund i Mjölby för att släppa förbi två tåg och passerar här vid Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp.


Tågabs tåg 47098 Alvesta-Kristinehamn med Rc2 1045 + TMY 103 ses här framför rapsfältet strax norr om Skänninge samma dag.


En stund senare vid Hulterstad passerar T43 251 som tåg 50699 från Hagalund till Nässjö.


Rd2 1110 passerar vid Rävtomta strax norr om Boxholm med Real Rail-tåget 42307 från Snyten (ursprungligen från Gammelstad utanför Luleå) till Helsingborg.


På kvällen den 26 maj vänder X61 205 i Kimstad p.g.a banarbeten i Norrköping som gjorde att pendeltågen vände där i flera dagar och kom alltså aldrig till Norrköping under de dagarna.


P.g.a arbeten i Mjölby under helgen den 27-28 maj så fick man ställa upp ett antal X61-vagnar i Skänninge, något som är ytterst ovanligt.
Något som också är ovanligt är trippel X61 hos Östgötapendeln men denna dagen gick det en trippel för att ställas upp i Skänninge tillsammans med två andra vagnar som stod där.


Ytterligare en bild på X61 213 + 202 + 301 som tåg 83408 från Mjölby till Skänninge.


Nordiska Tåg med 187 402 passerar strax utanför Skänninge som tåg 62639 från Hallsberg till Mjölby.


Vagnarna är uppställda i Skänninge tillsammans med X61 215 + 211 som stod där sedan tidigare på dagen. Denna vyn är ytterst ovanlig med så många vagnar samtidigt där och har vad jag vet aldrig tidigare inträffat.


Banan mellan Halmstad och Nässjö kommer att rustas upp med nytt spår i helsvetad räls och makdam på sträckan mellan Åled-Sennan-Oskarström under hösten 2022, därför passade jag på att fota några tåg här den 30 maj.


På samma ställe fast åt andra hållet, dvs strax utanför Sennan passerar Y32 1410 på bron över Nissan med tåg 7643 från Jönköping till Halmstad.


Den ännu ej upprustade banan vid plankorsningen med Oskarströmsvägen i Sennan i riktning mot Halmstad.


Åt andra hållet är banan upprustad förbi den gamla plattformen i Sennan. Här var det många år sedan tågen gjorde uppehåll.


Vi ser banan vid kilometer 183 invid Dala mellan Sennan och Åled.


Y32 1410 är på väg tillbaka mot Jönköping som tåg 7642 och passerar här vid Grågård.


Ännu en bild på Y32 1410 vid Grågård.


Nobina 4263 passerar framför Oskarströms kyrka på linje 316 från Halmstad.


Även på bangården i Oskarström ska man byta spår under hösten.


Plattformen i Oskarström med stationshuset under renovering.


TMY 1111 passerar Oskarström med det s.k Sandtåget, tåg 60060 från Halmstad till Limmared.


Tidigt nästa morgon den 31 maj i Halmstad ska X61 071 strax rulla iväg mot Göteborg som Öresundståg 1152 (annonseras 20152).


X61 071 lämnar Halmstad som tåg 1152 mot Göteborg och passerar här strax över plankorsningen för Fredsgatan.
P.g.a vagnbrist hos Öresundståg så kör istället Västtrafik ett par avgångar mellan Göteborg och Halmstad och just denna avgången är dessutom med en inlånad vagn från Skånetrafiken.


Vidare norrut till Falkenberg där ET 4341 + X31K 4364 ankommer med tåg 11154 från Helsingborg till Göteborg.


Söderut kommer strax X61 024 + 026 som Öresundståg 1151 (annonseras 20151) från Göteborg till Halmstad. Båda vagnarna är Skånevagnar men har Västtrafiks färgsättning.


Vid Apelviken i Varberg passerar X61 025 + 068 förbi som tåg 1156 (ann. 20156) från Halmstad till Göteborg.
Normalt kör Västtrafiks X61'or enbart till Varberg norrifrån, alltså inte söderifrån som här men det är p.g.a vagnbristen hos Öresundståg.


Strax passerar ET 4339 förbi Apelviken med tåg 20153 från Göteborg till Halmstad. Om ett par år är denna sträckningen borta då tågen istället går genom Varbergstunneln som just nu byggs.


Några minuter senare har det börjat både regna lite lätt och åska när X55 3357 passerar med tåg 481 från Göteborg till Malmö.


Banan vid kilometer 81 invid Apelviken sedd söderut, mot Halmstad. Här kommer banan att rivas om ett par år när den nya järnvägstunneln är klar.


Vid den lilla gångfållan har man utsikt mot havet.


Ännu finns plankorsningen med Apelviksleden kvar.


Vänder jag mig till vänster så kommer ett par minuter senare X31K 4389 + 4363 med tåg 11102 från Hyllie till Göteborg.


Sedan passerar X61 026 + 024 som vi tidigare såg i Falkenberg, här förbi Apelviken som Öresundståg 1158 (ann. 20158) från Halmstad till Göteborg.


X61 071 passerar Apelviken med tåg 1155 (ann. 20155) från Göteborg till Halmstad.


ET 4311 + 4342 passerar strax plankorsningen med Österleden invid Coop i Varberg med tåg 11108 från Köpenhamn till Göteborg.


Bron över Västkustvägen försvinner järnvägsmässigt i varje fall om ett par år när tunneln är klar.


X61 025 har just rullat ut från Varberg söderut med tåg 1157 (ann. 20157) från Göteborg till Halmstad.


Jag stannar kvar på samma plats men lite längre ned när X55 3355 passerar med tåg 485 Göteborg-Malmö.


X31K 4389 passerar ensam tillbaka söderut med tåg 13051 från Göteborg till Köpenhamn.


En sista bild från Varberg blir på omledda regionaltåget 10327 Göteborg-Kalmar med Rc6 1358 främst.
P.g.a ställverksbyte i Borås så går inga tåg där fram till den 11 juli och SJ's tåg på Kust till kust får ledas om via Halmstad och Hässleholm.


Förflyttning till Väröbacka med driftplatsen Värö där X31K 4410 passerar med tåg 13020 från Köpenhamn till Göteborg.


Sedan dyker 841 003 (f.d T43 223) upp i kurvan från Värö bruk för att hämta vagnar som ankommer med tåg från Falköping.


243 103 ankommer en stund senare med tåg 46765 från Falköping och vagnarna ska upp till bruket.


841 003 har kopplat ihop med vagnarna och drar dessa upp till bruket.


243 103 hänger på sist i sättet upp mot bruket.


En stund senare ankommer T44 332 med långt tåg 6536 från Varberg och kör in mot bruket.


Några minuter senare kommer samma lok tillbaka med vagnar till tåg 6537 mot Varberg.


Spåret verkar vara på gång att elektrifieras så snart är det nog slut med diesellok upp till bruket i Värö.


På vägen norrut stannade jag till i Veddige där man har rustat upp banan från tidigare skarvspår till helsvetat i makdam. För ett år sedan såg det ut såhär här.


Ännu en bild från Veddige på plattformen. I augusti börjar åter persontågen att trafikera här efter ett års uppehåll för ombyggnationen.


Ett snabbt stopp i Horred blev det också.


Vid Lödöse Södra ankommer X12 3215 + X14 3225 med tåg 3256 från Göteborg till Vänersborg.


Här jämsides med nuvarande järnvägen gick tidigare järnvägen fram till 2012. En jämförelsebild från samma plats som jag tog 2010 kan man se här.


Nobina 6878 från 2009 på Alevägen i Nygård på linje 425 från Lödöse på väg mot Prässebo.


Här genom Nygård gick tidigare järnvägen mellan Göteborg och Trollhättan men här försvann järnvägen runt 2005-2006 men idag har man gjort en liten minnesplats där järnvägen tidigare gick.


X12 3218 + 3217 passerar vid Nygård på nya banan med tåg 13208 Göteborg-Vänersborg.


Cargonets tåg 41975 från Norge till Trelleborg med El16 2214 passerar på samma plats utanför Nygård.


Förflyttning lite längre norrut till Svagerud strax före driftplatsen Bjurhem mellan Frändefors och Öxnered så passerar Vy-tåget 397 Oslo-Göteborg.
Det är BM73b 042 + 043 som går i tåget. Dessa vagnar kommer snart att ersättas med motorvagnar av littera BM74b på denna sträckan.


X12 3194 + 3220 passerar på samma plats som tåg 13290 från Göteborg till Säffle.


Några minuter senare kommer X14 3224 i tåg 13238 från Trollhättan till Ed.


Baneservice tåg 60035 från Munkedal till Uddevalla med T43 230 passerar senare vid Funkeröd strax utanför Uddevalla längs norra Bohusbanan som ännu inte är upprustad.


Flixtrains tåg 23005 från Stockholm till Göteborg med 243 221 som dragkraft passerar strax utanför Odensberg mellan Falköping och Floby.


Den sista bilden för denna månaden blir på CFL Cargos tåg 49581 från Göteborg Skandiahamnen till Jönköpings godsbangård med inlånade loket Rc 003 från Tågkraft.


tobben_90@hotmail.com