Åter startsidan
Åter maj månad sida 1

Fortsättning på maj månads sida 2023



Jag har delat upp maj månads sida p.ga att det blir alldeles för mycket bilder på sida 1 så här är fortsättningen från den.
Den 17 maj vaknar jag upp i Odder dit Letbanen går från Århus (den går även mot Grenå) där man tidigare körde dieselmotorvagnar.
Här ses vagn 1111-1211 vid Odder inför avgång mot Lisbjergskolen.


I Odder står en gammal "Lynette" uppställd, Midjyske Jernbaner Ys 43. Dessa vagnar trafikerade denna banan fram till runt 2010 eller något år senare.


Vidare till stambanan från Fredericia upp till Århus som just nu håller på att elektrifieras.
Här passerar Arrivas Lint41, AR 2045 vid Enslev mellan Hørning och Århus som tåg 5333 mot Skjern.


På andra hållet kommer MF 5047 + 5041 med InterCityLyn-tog 8627 från CPH Lufthavn i Köpenhamn till Aalborg.


MG 5646 passerar en stund senare med tåg 3327 från Esbjerg till Aarhus H.


En sista bild från platsen blir på MF 5032 + 5038 som passerar med IC-tåg 132 från Aalborg till Odense.


Infarten till Århus söderifrån, ännu är inget spår elektrifierat här men om ett par år ser vyn annorlunda ut med kontaktledning här.


MF 5056 lämnar Århus som IC-tåg 131 från Fredericia till Aalborg.


AR 1005 rullar in i Århus med tåg 5320 från Skjern till Aarhus H.


Sedan begav jag mig ut på linjen mellan Århus och Ålborg som även den om några år kommer att elektrifieras men ännu rullar dieseltågen på här.
Här passerar AR 2049 förbi Geding strax utanför Århus med tåg 5447 från Aarhus H till Struer.


På andra hållet kommer AR 3067 med tåg 5436 från Struer till Aarhus H.


En stund senare passerar MF 5059 med tåg 8638 från Aalborg till CPH Lufthavn.


Plattformen i Hinnerup.


AR 2051 rullar in i Hadsten som tåg 5453 från Aarhus H till Struer.


Vidare norrut till Lerbjerg mellan Hadsten och Langå där MG 5653 + 5649 passerar som tåg 139 från Fredericia till Aalborg.


Söderut kommer på samma plats MF 5023 + 5041 med tåg 8646 från Aalborg Lufthavn till CPH Lufthavn.


Trippel IC3-tågsätt med MF 5064 + 5014 + 5013 med tåg 8639 från CPH Lufthavn till Aalborg Lufthavn.


Stationsområdet i Langå samma dag.


Den enda röda MF-vagnen, MF 5051 + 5063 passerar förbi Langå med tåg 8650 från Aalborg Lufthavn till København H.


AR 1010 har ankommit Langå som tåg 5454 från Struer till Aarhus H. Tåget byter här färdriktning innan färden går vidare.


Stationsområdet i Randers.


Strax efter Randers söderut finns denna bron som går över Gudenåen.


MF 5069 + 5015 rullar ut från Randers söderut och rullar strax på bron som tåg 8654 från Aalborg Lufthavn till København H.


En stund senare på andra sidan bron passerar MF 5030 som tåg 147 från Fredericia till Aalborg.


Förflyttning norrut till Handest mellan Hobro och Randers där MZ 1457 passerar förbi med tåg 7552 från Aalborg till Aarhus H.


MF 5039 + 5080 passerar också de vid Handest som tåg 149 från Odense till Aalborg.


Senare samma kväll passerar MF 5034 + 5066 framför stationshuset i Ellidshøj söder om Ålborg som tåg 8659 från CPH Lufthavn till Aalborg Lufthavn.


MF 5095 kommer på andra hållet vid Ellidshøj som tåg 76 Aalborg Lufthavn-Aarhus. MF 5095 har tidigare rullat på Blekinge Kustbana i Sverige som Y2 1370.


Nästa dag den 18 maj och min sista dag i Danmark så ser vi här Lindholm station i norra delen av Ålborg. Hit ska man elektrifiera banan om några år (och vidare mot flygplatsen Aalborg Lufthavn).


MF 5018 rullar över Thistedvej strax efter Lindholm med InterCityLyn-tog 38 från Aalborg Lufthavn till CPH Lufthavn.


Några minuter senare kommer Nordjyske Jernbanors LM 617 passerar också samma plankorsning som tåg 2118 från Skagen till Aalborg.


"Jernbanebroen over Limfjorden" som förbinder Ålborg med Nørresundby öppnades 1938 och är idag enda järnvägsförbindelsen över Limfjorden.


MF 5080 rullar in till Aalborg med ICL-tog 42 från Aalborg Lufthavn till CPH Lufthavn.


NJ LM 615 ankommer Aalborg med tåg 2122 från Skagen.


Tide Bus 6085 svänger ut från Aalborg Busterminal på väg mot Visse.


Keolis 753 kommer sedan på Prinsengade på linje 42 från Tylstrup till Aalborg.


En sista bussbild från Ålborg blir på Tide Bus 6520 ut på väg mot Gug Øst.


En översiktsbild över bangården i Ålborg. Om några år kommer det att vara elektrifierat här.


MF 5017 mellan Aalborg Vestby och Aalborg Station som ICL 50 från Aalborg Lufthavn till København H.


Några minuter senare kommer NJ LM 603 som tåg 2130 från Skagen till Aalborg.


Plattformarna vid Aalborg Vestby en stund senare.


MF 5063 rullar ut från Ålborg söderut med tåg 8654 från Aalborg Lufthavn till København H. Om några år är det kontaktledning här och gissningsvis eltåg.


MF 5040 passerar vid Støvring med ICL-tog 43 från CPH Lufthavn till Aalborg Lufthavn.


Stationsområdet i Skørping.


Vid Store Økssø mellan Skørping och Arden passerar MF 5093 med tåg 50160 från Aalborg till København H.


Så förflyttar vi oss norrut till Mariendal mellan Frederikshavn och Kvissel där NJ LM 601 passerar med tåg 2154 från Skagen till Aalborg.


En sista bild från Danmark för denna gången blir på NJ LM 615 som passerar vid Rimmen på banan mellan Frederikshavn och Skagen på väg mot just Skagen.


Nästa dag den 19 maj passerar Rc6 1391 vid Långenäs mellan Mölnlycke och Landvetter som tåg 10325 från Göteborg till Kalmar.


En stund senare passerar tåg 24427 från Göteborg till Stockholm med UB2XK 2544 främst samma plats. Att man körde denna vägen berodde på banarbete.


Stationsområdet i Ljungskile samma dag. Man kommer att renovera bangården här genom att ta ner de gamla kontaktledningsbryggorna, tråden är redan borta som synes.
Bohusbanan mellan Stenungsund och Uddevalla är avstängd för trafik under ett år fram till mars 2024 pga b.la tunnelreparationer och slipersbyten.


X50-3 3293 passerar senare vid Funkeröd strax utanför Uddevalla längs norra Bohusbanan som tåg 13242 från Göteborg till Strömstad.


Vid Lillhult strax öster om Härryda ser vi senare tåg 25434 från Stockholm till Göteborg med X2C 2020 främst.


X12 3222 gör uppehåll i Rävlanda en stund senare som tåg 7369 från Göteborg till Borås.


Strax före Rävlanda sett från Bollebygd passerar X12 3215 som tåg 7388 från Borås till Göteborg.


En sista bild på omledningståg blir på UB2XC 2519 främst i tåg 25423 från Göteborg till Stockholm som passerar strax norr om Rävlanda.


Runt kl 04.40 på morgonen den 20 maj passerar CargoNet's tåg 41994 från Trelleborg till Charlottenberg och vidare mot Norge med El16 2210 som dragkraft vid Hulterstad söder om Mjölby.
Normalt kör inte CargoNet via Östergötland men här gick det denna vägen pga banarbeten på olika ställen på ordinarie rutten längs Västkustbanan/Vänerbanan.


Några minuter senare kommer TMX 1012 med Strukton Rails tåg 66342 från Ralingsås till Fiskeby.


Senare samma kväll den 20 maj passerade ännu ett omlett CargoNet-tåg från Norge till Trelleborg genom Östergötland.
Här ses tåg 41985 med El16 2215 + 2210 vid Strålsnäs mellan Mjölby och Boxholm i kvällsljuset.


Den 25 maj passerar Y32 1409 genom Ekeryd mellan Månsarp och Vaggeryd som tåg 7619 från Jönköping till Värnamo.


Infranords PLB 6511W passerar invid Store Mosse nationalpark norr om Värnamo som tåg 79068 från Nässjö till Hindås.


I norra änden av Värnamo bangård har man nu rivit det gamla godsmagasinet för utbyggnaden av bangården här.


Längs det vänstra spåret (spår 2) kommer man att bygga en ny plattform.


X14 3239 har just ankommit Värnamo som tåg 17670 från Växjö. Jag står på plattformen vid spår 1 som kommer att rivas.


Tillbaka till Store Mosse nationalpark där 118 001 passerar med BLS Rails tåg 44803 från Göteborg Skandiahamnen till Båramo.
Just denna loktypen 118 har tre strömavtagare och kan köras i både Sverige, Danmark och Tyskland.
Loket har tidigare använts av Railcare och Snälltåget i Sverige men nu använder BLS Rail det i sina godståg.


Tåget har här ankommit till Värnamo och elloket ska strax kopplas från och ett diesellok kopplas till i andra änden inför färden mot Båramo.


En bild nedifrån på samma tåg.


118 001 har just kopplas från vagnarna och åker här ut i söderänden av bangården inför uppställning på bangården.


Ny dag den 26 maj och vi ser här det s.k "Sandtåget" som Baneservice kör mellan Limmared och Halmstad och normalt kör detta via Värnamo/Landeryd till Halmstad.
Här passerar T44 268 med tåg 43988 Limmared-Halmstads rangerbangård vid Gånghester mellan Limmared och Borås, tåget åkte alltså en annan väg än den normala.


Rundgång görs på bangården i Borås en stund senare.


Loket har kopplats till i andra änden av tåget inför färden vidare på Viskadalsbanan mot Varberg och Halmstad.


Här passerar tåg 43989 mot Halmstads rangerbangård strax norr om Kinna.


I Skene blir det ett längre uppehåll för tågmöte med ett resandetåg.


Samma tåg en stund senare strax söder om Björketorp i höjd med Smedsbo.


118 001 ser vi senare mellan Bollebygd och Rävlanda med BLS Rails tåg 44778 från Båramo till Göteborg Skandiahamnen.


Samma tåg rullar genom Härryda en stund senare.


Förflyttning till Hultafors mellan Sandared och Bollebygd där CFL Cargos tåg 49592 från Gamlarp till Göteborg Skandiahamnen passerar med Rc2 003.


Samma tåg passerar även det Härryda en stund senare.


241 004 passerar senare vid Gullbrohult strax söder om Nässjö med kraftigt försenat (här 464 minuter sent) tåg 41005 från Katrineholm till Tyskland.


Ännu ett Hector Rail-tåg men denna gången tåg 41006 från Tyskland till Katrineholm med 241 003 vid Råssmäte mellan Frinnaryd och Gripenberg på delen Nässjö-Tranås.


Snälltågets tåg 13941 från Stockholm till Malmö med 193 288 främst passerar samma plats vid Råssmäte.


BLS Rails tåg 7540 från Klippan till Laxå med 187 406 passerar genom Tranås den 29 maj.


Nässjö Järnvägsmuseums tåg 66892 från Nässjö till Stockholm C med Da 941 passerar strax söder om Mjölby den 29 maj.
Man körde här tjänstetåg för dagen efter köra ett chartrat resandetåg från Stockholm.


Den 31 maj ser vi Snälltågets tåg 13940 från Berlin/Malmö till Stockholm som passerar framför ett rapsfält strax sydväst om Mantorp.


En sista bild för månaden blir på X2C 2008 som passerar samma plats med tåg 529 från Stockholm till Malmö.


tobben_90@hotmail.com