Tobias bildsida - Bilder från mars 2019

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under mars månad 2019, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2018 - Bilder från november månad 2018
Bildsida 2018 - Bilder från december månad 2018
Bildsida 2019 - Bilder från januari månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från februari månad 2019
Av Tobias Jäderup


Vi fortsätter då i Polen och i Łódź längsmed interurbanspårvägslinje 43A resp 43B ut till grannstäderna Konstantynów Łódzki (43A) resp. Lutomiesk (43B).
Att man någon dag senare lade ner linjen var för att den var i så pass dåligt skick. Spårvagnarna körde enbart i 20 km/h mot vägens 70 och nu har den helt ersatts av buss så här kör inga spårvagnar nu.
Vi följer efter den med hyrbil denna dagen och vi ser här vagn 1038 på linje 43A mellan hållplatserna Smulska och Cegielniana mellan Łódź och Konstantynów.


Så har vi åkt efter vagnen ytterligare en bit till ett mötesspår mellan hållplatserna Srebrna och Srebrna mijanka.


Vagn 1072 ser vi ute vid ändhållplatsen för linje 43A, nämligen Plac Wolności i grannstaden Konstantynów Łódzki. Den har triangelvänt in hit och ska om några minuter köra tillbaka in mot centrala Łódź igen.


Här kör den ut igen i riktning mot centrala Łódź. Bakom den står vagn 1038 som väntar på att få backa in mot Plac Wolności. Rakt bort går spåret mot andra grannorten Lutomiersk dit linje 43B körde.
Numera är ju allt här historia då det inte längre går några spårvagnar här utan de är ersatta av bussar med samma linjenummer som spårvagnarna hade.


Ute vid Lutomiersk är vi igen och ser vagn 316 korsa bron över vattendraget Ner.


Vagn 328 på linje 43B ser vi vid hållplatsen Żabiczki mellan Lutomiersk och Konstantynów Łódzki.


Här kör den strax in mot Konstantynów Łódzki.


Vi lämnar tillfälligt linje 43A/B och befinner oss Gorzew mellan Pabianice och Łódź där IC-tåg 6113 med ED161 013 passerar förbi in mot Łódź och sedan vidare mot Warszawa Wschodina.


Vi befinner oss nu i en annan grannstad med en annan interurbanspårvägslinje nr 41 som kommer att finnas kvar och här är det vagn 2272 + 2393 vi ser på gatan Stary Rynek.


Och åt andra hållet, dvs in mot centrala Łódź kommer här vagn 2015 + 2016. Spåren här kommer att rustas upp snart så därför passade vi på att fota lite innan dess.


Samma vagnar kommer här längsmed linje 41's snart upprustade linjesträckning vid Ksawerów påväg in mot Łódź och ändhållplatsen pl. Niepodległości.


Nedanför ett köpcentrum Port Łódź och utanför IKEA så finns denna spårvägshållplatsen som heter Chocianowice IKEA och här väntar vagn 1213 samt 2244 + 2245 på sina avgångstider.


Vagn 1732 + 1733 kör här in till samma vändslinga vid IKEA.


Vi är åter ute mot Lutomiersk och linje 43B, här med vagn 328 som befinner sig mellan hållplatserna Żabiczki och Krzywa.


Samma vagn rullar här strax in mot Lutomiersk och ankommer strax första hållplatsen där som heter Klasztor.


Och så är vi vid Lutomiersk som är banans ändpunkt där banan kör runt ett kvarter som en slags lång vändslinga kan man säga.
Vagn 328 ankommer strax till själva ändhållplatsen som är bakom ryggen på mig efter en sväng från stan.


Här stod även vagn 1072 som alldeles strax ska rulla in mot stan igen och därmed en av de få tidpunkerna på dagen som det stod två vagnar här samtidigt.


Så rullar vagn 1072 iväg från Lutomiersk in mot centrala Łódź. Vagnen har precis lämnat vändslingan bakom sig uppe vid bilarna.


Samma vagn "på linjen" ser vi här när den just lämnat hållplatsen Mirosławice II.


Spårvagnsmöte vid en av mötesspåren på linjen vid hållplats Zaj. Muzealna Brus mellan vagn 1038 påväg ut mot Lutomiersk och vagn 1075 påväg in mot stan.


Vagn 1071 lämnar hållplats Krakowska påväg ut mot Konstantynów Łódzki. Just här går det inte längre någon linje sedan 43A/B lades ned. Från andra hållet in mot vänster går fortfarande linje 7B samt 9B.


Och inne till vänster från förra bilden hittar vi denna vändslingan där linje 7B samt 9B vänder, den hållplatsen heter Zdrowie och här är det vagn 1426 + 1427 som avgår mot Olechów.


Vagn 1854 kommer här inne i stan vid "spårvagnscentralen", närmare bestämt hållplats Piotrkowska Centrum på linje 10B mot Retkinia.


Vagn 1864 av modell Duewag MGT6D från 1993 och som tidigare trafikerat Bochum i Tyskland kommer här till Piotrkowska Centrum på linje 11A.


Så var det då dags att lämna Łódź för att åka hemåt och först mot Warszawa med detta tåg från PolRegio, en ED72Ac nr 106 som här står på station Łódź Fabryczna.


Jag landade senare på kvällen för första gången för min del på Malmö Sturups flygplats och här ser vi ett plan från Jettime, en Boeing 737-800.


Vi hoppar vidare till den 4 mars och till Stockholm då jag skulle på visning av nya C30-tunnelbanevagnen i den nya Norsborgsdepån på kvällen.
Vi börjar dock med lite dokumentation av Mälarbanan vid Huvusta mellan Tomteboda och Sundbyberg där man snart ska bygga ut till fyrspår och såhär såg det ut från en gångfålla mot Sundbybergshållet.


Ungefär här ska Huvudstas nya pendeltågsstation ligga när fyrspåret är klart. Bron ska gissningsvis bytas ut mot en helt ny för att få plats för de nya spåren.


Nedgången till plattformen ska enl. planerna bli här från vägbron med Huvudstagatan.


Keolis 4733 som är från 2006 ser vi här på Huvudstagatan på bron över järnvägen.


Än så länge bara dubbelspårigt men snart är det fyrspår även här. X60B 6121 + 6107 har precis rullat ut från Sundbyberg med tåg 2851 från Bålsta mot Krigslida.


X40-3 3327 med tjänstetåg 84565 från Västerås mot Stockholm rullar ut ur Sundbyberg förbi det gamla lokstallet till vänster.


Senare samma kväll var det visning för personer i Lokaltrafikintresserades Förbund (LTF) vilken jag är med i, av nya Norsborgsdepån vid Norsborg längst ut på tunnelbanans röda linje.


Vi fick tillfället i akt att se den nya C30-vagnen vilken kommer att sättas i trafik under 2019 på Röda linjen. Här är det C30 2304 och 2303 som står uppställda i en av hallarna.


Vi fick bra guidning av personal från MTR som förklarade allt som fanns där inne.


Mellan två C30-vagnar ser det ut såhär.


Och vagnarna sett från andra sidan.


Inne i en av hallarna stod även museitåget med C2 2182 främst. Sättet flyttades dock till en helt annan plats kort efter vårt besök här.


En interiörbild från C2-vagnen.


Och en bild från en av skötselhallarna man byggt för att kunna städa tågen m.m.


Och här är en uppställningshall under jord under själva depån.


Sedan fick vi då äntligen titta in i en av C30-vagnarna som stod uppställda inne i depån och här ett par interiörbilder.


Det är ganska öppna ljusa ytor inne i vagnen.


Som synes är tyget annorlunda mot hur det har sett ut i C20-vagnarna.


Efter ett mycket givande besök och bra rundvandring i depån så avslutade vi med lite fika i MTR's lunchrum.


T43 238 med b. la mätvagnen bakom stod uppställd i Norrköping den 7 mars.


Hållplatsen i Ingatorp mellan Eksjö och Mariannelund på f.d NOJ (Nässjö-Oskarshamns Järnväg) förlorade persontrafiken i december 2014 då Krösatågen enbart började gå sträckan Nässjö-Eksjö.


Plattformen i Ingatorp i riktning mot öster, mot Mariannelund och Hultsfred. Dessa bilder här är tagna den 9 mars.


Och här åt andra hållet, dvs mot Eksjö och Nässjö. Trots att persontrafiken här lades ned 2014 finns det mesta på plattformen fortfarande kvar.


Förflyttning till Mariannelund där man har satt upp staket längsmed sidorna av spåren under hösten 2018.
Något konstigt kan tyckas då trafiken här består av två godstågspar varje vardag, ett åt Oskarshamn och ett tillbaka mot Nässjö.


Varför man har satt upp ett staket på en sån liten del till vänster vet jag inte. Vill man ut på spåren så går man väl några meter till där det är öppet...


Såhär ser det ut från plankorsningen med riksväg 40 mot stationsområdet.


Nästa dag den 10 mars ser vi Stångåbuss 660 från 2008 på Storgatan i Kisa när den är påväg mot Linköping som linje 39.


Tågklareraren i Kisa har fått flytta ut från stationshuset där man satt förr till denna byggnaden i södra bangårdsänden.


Ställverket stod utanför byggnaden och såg ut såhär.


Y31 1425 ankommer Kisa med tåg 8558 från Kalmar mot Linköping.


Det har blivit den 11 mars och jag befinner mig i Älmhult där just X11 3187 (normalt en vagn som rullar i norra Krösasystemet) med tåg 7579 från Växjö mot Hässleholm gör uppehåll.


I Älmhult har man byggt om bangården ganska mycket de senaste året och byggt ny gångbro över spåren. Jag dokumenterade platsen i augusti 2015 vilket finns på den månadssidan.


Ett par lok stod uppställda i söderänden av bangården. Dessa är Td 373, Rc4 1299, Td 378 samt 185 326-3.


Jag ska nu åka med ett tåg som bara kör fram till april månad, nämligen Pågatåg Express till Alvesta med ett tåg som utgår från Hyllie i Malmö.
Detta är ovanligt och har inte förekommit tidigare men just detta tågpar ersätter ett Öresundståg som normalt skulle kört i denna avgången som är avsedd för pendlare från Skåne till IKEA i just Älmhult.


Här ankommer X61 053 + 007 till Älmhult med tåg 1988 från Malmö Hyllie till Alvesta. Detta tåget började gå i december 2018 och slutar att gå redan den 18 april och därefter är det Öresundståg istället.


Efter en stund är vi framme i Alvesta och tåget ska strax växlas ned till bangården där det står över dagen inför återresan på eftermiddagen.


Här står vagnarna uppställda på bangården i Alvesta över dagen innan de kör tillbaka mot Skåne på eftermiddagen. Detta blir som sagt historia redan i april när Öresundståg ersätter avgången.


Jag har tagit mig till Värnamo där man sedan 2 september 2017 kör med nya elbussar i en helt ny linjetrafik i Värnamo stadstrafik.
Här är det Karlssonbuss 7184 som svänger ut från Värnamo station påväg mot Vråen.


Karlssonbuss i Vaggeryd CEN 807 rullar ut från Värnamo station påväg mot Gislaved.


Precis vid den ena av hållplatserna för stadsbussarna finns laddstationen vid vilken de bussarna laddar innan färd och här är Karlssonbuss 7182 i full färd med att ladda inför avgång mot Rörstorp.


I Jönköping har man numera ett par Scania ledbussar av modell Scania OmniLink II, senast man hade Scania ledbussar i trafiken var runt 2011 då man avyttrade de gamla OmniCity-bussarna.
Här är det Keolis 6046 som just avgått från Rådhusparken på linje 2 från Hisingsängen/Dalvik mot Öxnehaga.


Keolis 1504 fyller 11 år i år och kommer här strax efter hållplats Cigarren påväg mot Bankeryd.


De "normala" stadsbussarna på stomlinjena i Jönköping är dessa MAN-bussar och här är det Keolis 1532 som kör in på Björngränd från Östra Storgatan påväg mot Tokarp.


Så kommer en gammal Stockholmare som jag fotade innan, en OmniLink och det är Keolis 6046 nu på linje 2 påväg mot Hisingsängen.


Nu har jag förflyttat mig till Råslätt där vi ser Keolis 6048, också det en OmniLink som kör in till Råslätts centrum.


Samma buss har stannat till nere i "underjorden" under just Råslätts centrum i väntan på nästa avgång, nu på linje 3.


Och här har samma buss kommit upp och är påväg mot Tokarp på linje 3.


Så ytterligare en gamling från 2008 som kommit upp från Råslätts centrum, det är Keolis 1421 påväg mot Torsvik.


Jag har förflyttat mig in mot stan igen och har kommit ikapp 6048 på sin väg mot Tokarp vid Torpaplan.


Y32 1409 ankommer här till Jönköping med tåg 27666 från Nässjö.


En av de bussar som kör åt Flixbus i deras trafik på b. la Stockholm-Jönköping-Göteborg, en buss från Nal Buss i Eskilstuna inväntar avgång i Jönköping mot Stockholm.


Keolis 1561 stripad för HV71 har just avgått från Rådhusparken på linje 28 mot Torsvik.


Så kommer en gamling på samma plats och det är Carlsteins Trafik nr 68 från 2005 som är påväg från Aneby på linje 124.


En sista bild från Jönköping får bli på Keolis 6046 på linje 2 mot Hisingsängen och bakom den Keolis 1524 på linje 1 enbart mot Juneporten (förstärkningstur, linjen går normalt till Råslätt).


Infranords mätvagn IMV200 tillsammans med Rc3 1063 passerade Mjölby söderut den 14 mars.


Den 16 mars körde Nässjö Järnvägsmuseum ett ångtåg från Nässjö till Vetlanda och vidare på banan som enbart har godstrafik till Kvillsfors.
Det blev även en dubbeltur Kvillsfors-Vetlanda och åter under dagen. Här står vagnarna uppställda i Kvillsfors medan loket tar vatten.


Loket E2 1092 gick iväg en bit på banan mot Järnforsen för att ta vatten från en bil som stod uppställd längs en väg.


Här kommer loket tillbaka igen mot bangården i Kvillsfors.


Och här ska man i andra änden nu koppla på loket med vagnarna igen inför återresan mot Vetlanda och så småningom Nässjö.


Hela tåget inför avgången från Kvillsfors mot Vetlanda.


Jag har nu åkt i utkanten av Kvillsfors och vi ser här när tåget (egentligen spärrfärden) mot Vetlanda passerar vid Galtabäck.


En stund senare har jag kört ikapp tåget vid Tälläng.


Så ser vi tåget vid Åryd invid Emån som rinner parallellt med järnvägen en bit.


En sista linjebild tagen strax före Alseda kyrka när tåget passerade vid ängsmarkerna.


Tåget rullar så strax här in mot Vetlanda där det blev ett längre uppehåll innan resan fortsatte mot Nässjö.


Vi avslutar med en bild på tåget uppställt på Vetlanda station inför den vidare färden som gick i mörker.


Det är den 20 mars och vi befinner oss vid Hester strax norr om Sommen där X61 205 passerar med tåg 18839 från Mjölby till Tranås.


Sedan kom en nyleverans från Tyskland bestående av X61 215 + 214, här med tåg 94876 från Trelleborg till Boxholm.
Vagnarna är helt nya och kommer under våren att sättas in i Östgötapendelns trafik. Detta var första gången de körde på svenska spår.


En bild bakifrån på vagnarna. Om man jämför med den äldre vagnen två bilder upp så ser man att fronterna ser lite annorlunda ut här p.g.a att man lättare kan byta ut skadade delar.


Den 21 mars passerar ensamma TMY 1157 förbi Tranås med tåg 33081 från Hallsbergs rangerbangård till Trelleborg.


Så hoppar vi fram till den 22 mars då jag åkte med Svenska Motorvagnsklubben på dess första vårupptaktresa som denna dagen gick till Ängelholm för besök på Trafikverksskolan.
Innan vår vagn borta till höger i bild kunde växla fram från uppställningen skulle X14 3232 ankomma med tåg 17606 från Växjö mot Jönköping.


Så växlas dagens fram vagn, det blev alltså X16 (eller YBoa6 som den egentligen heter) 960 som skulle köra oss söderut mot Skåne.


Det blev ett kortare uppehåll i Älmhult på vår väg söderut.


Vi kör Skånebanan vidare mot Perstorp där vi fick stå stilla för tågmöte med ett ordinarie Pågatåg.
Vi kom till spåret vars plattform saknar förbindelse till "omvärlden" då man tagit bort övergången i andra änden.


Här ankommer mötande tåg 1816 från Helsingborg till Hässleholm med X61 006.


I Åstorp där vi hade vårt lunchuppehåll växlade Td 397 runt på bangården.


Vår vagn innan avgång vidare mot Ängelholm från Åstorp.


X61 003 ankommer till slutstation Åstorp med tåg 1870 från Helsingborg.


Vi är framme i Ängelholm där vi skulle besöka Järnvägsskolan, eller Trafikverksskolan som den heter numera där man utbildar folk inom olika järnvägsyrken.


Inne i en av salarna där man har utbildning i signalteknik så har man även en modellbana med vilken signalerna är kopplade till ställverken som står bakom.


Det mest vanliga ställverket är av typ 59 som finns på de flesta stationerna i Sverige.


Ytterligare ett ställverk med olika reläskåp i bakgrunden som är kopplat till denna.


En av Trafikverksskolans LMV-motorvagnar som från början är en ombyggd Y7-vagn. Denna används här för utbildning i kontaktledningsteknik.


Såhär ser det ut från taket på vagnen.


Inne i byggnaden har man utbildning i kontaktledningsteknik med allt som hör den tekniken till.


Dags att åka tillbaka mot Alvesta igen snart men först skulle X55 3357 passera Ängelholm med tåg 490 från Malmö mot Göteborg.


Det vart uppehåll i Markaryd för tågmöte och även tid för plattformsfika.


Rusningstrafik vid Markaryd station med bussar åt alla håll.


I Hässleholm kom detta ekipaget med norska loket DE 6446 från Grenland Rail med en containervagn på släp i tåg 33085 från Kornsjö (Norge) till Trelleborg.


Vi är åter framme i Alvesta på kvällen med vårt tåg och ska redan nästa dag åka på nästa vårupptaktsresa.


Och nästa dag den 23 mars skulle vi åter fara söderut längs stambanan med siktet på Lund och spårvägsbygget. Här görs uppehåll vid Krösatågshållplatsen Killeberg norr om Hässleholm.


I Hässleholm blev det ett längre uppehåll för att vänta in resenärer från Stockholm som ankom med ett snabbtåg.


Snälltågets tåg 3940 från Malmö mot Stockholm med 193 287 främst rullar in till Hässleholm.


Ombyggda ET 4309 passerar förbi genom Eslöv en stund senare.


Sedan var vi framme vid dagens första resmål som var Lund där denna bussen, en gammal Volvo B657x3 från 1957 skulle köra oss genom stan för guidning av spårvägsbygget.


Vi är ute i Brunnshög och riktar kameran in mot stan och här håller man som bäst på att bygga spårvägen som går ut mot ESS (bakom mig). I bakgrunden ses nya hållplatsen Solbjer. En jämförelsebild här från februari 2016 då jag var ute och gick sträckan före byggnationen.


Kameran riktad åt andra hållet, dvs ut mot ändhållplatsen vid ESS. Här kommer nya bostadsområden att växa fram kring spårvägen om ett par år. Även här en jämförelsebild från 2016.


Här växer nya hållplatsen MAX IV fram och på förra bilden var vi en bit bortanför i bild. Och även här tar vi jämförelsebild från 2016 då det bara var skog på platsen.


Spårvägen fortsätter här bort mot ändhållplatsen vid ESS där även spårvagnsdepån kommer att ligga. Såhär såg platsen ut i samma vinkel i februari 2016.


Här kommer spårvagnsdepån att börja byggas inom kort. Bilden är tagen i riktning in mot Lund.


Vi är nu ute vid ändhållplatsen ESS som ligger bakom ryggen på mig. Här övergår spåret i ett enkelspår bort mot depån och såhär såg det ut i februari 2016.


Och åt andra hållet såg det ut såhär. Ändhållplatsen ESS hamnar strax efter att kurvan tar slut.


Här kan man se den nya bron för E22 över spårvägen vid Sölvegatan. På denna bilden från 2016 kan man se den gamla bron med den smalare gatan i samma vinkel.


Invid universitetsområdet där Sölvegatan svänger har man också lagt spårväg och här en bild från 2016.


Här har jag ställt mig på bron för Tornavägen och riktat kameran ut mot MAX IV-området och då såg det ut såhär. I feburari 2016 så var det en bussgata på samma plats.


Slutligen är vi inne i stan igen och här ser vi Sankt Laurentiigatan upp mot Allhelgonakyrkan där spårvägen går ut mot ESS. Bakom mig är ändhållplatsen vid Clemenstorget. Även här har jag en jämförelsebild från februari 2016 på samma plats.


Och slutligen en bild på ändhållplatsen inne i stan, Clemenstorget som även ligger nära järnvägsstationen i bakgrunden. Såhär såg platsen ut i februari 2016.


En Solaris Urbino 15LE, Nobina 2575 kommer här körandes på Spolegatan på linje 126 mot Löddeköpinge.


Vår vagn X16 960 står redo att snart styra kosan norrut längs Västkustbanan mot Landskrona.


Vi har kommit fram till Landskrona där vi skulle titta in trådbussnätet som går i stan. Först ser vi här Nobina 6991 "Ella" som avgår från järnvägsstationen.


Så fick vi åka en egenchartrad buss ner till Skeppsbron som är andra ändhållplatsen på linjen, det var Nobina 6993 "Ellen".


Nobina 6990 "Else-len" ser vi här vid hållplatsen Rådhustorget påväg mot stationen.


Nobina 6991 återigen ankommer Rådhustorget påväg mot stationen.


En sista trådbussbild för nu på Nobina 6990 påväg mot Skeppsbron.


Man kör även ett par elbussar i staden på de övriga stadsbusslinjerna, och här ser vi Nobina 3796 vid Rådhustorget påväg mot Borstahusen.


Så är det strax dags för avgång åter mot Alvesta med vårt tåg via Helsingborg.


I Hässleholm ankommer här X31K 4404 med tåg 11089 från Kalmar mot Malmö/Köpenhamn. Tåget har varit stripat för "miljötåget" i flera år nu.


Ett långt Snälltåg 3900 från Malmö mot Åre/Duved med 193 255 främst rullar in till Hässleholm.


Man har Y31 1422 inlånad till Kustpilens trafik då ett antal vagnar är borta ur trafiken och den 24 mars skulle den gå i tåg 8593 mot Västervik.


X12 3192 + 3191 ankommer till Linköping som tåg 2143 från Sala samma eftermiddag.


Vi är i Nässjö den 25 mars och ser här ett par uppställda bussar vid stationen.


Här stod även Rc3 1055 kopplad i ena änden med Ra 987 + vagnar och i andra änden ett par andra vagnar från Nässjö Järnvägsmuseum.
Anledningen var att man hade kört charter för Vossloh i Ystad resp. Örebro och kört tåg åt båda hållen till/från Tranås dit resenärerna skulle.


Den 27 mars inträffade ett växelfel i Norrköping vilket gjorde att Östgötapendeln som normalt alltid ankommer på spår 2A/3A fick tas in på spår 7A vilket är mer ovanligt.


Det är tidigt på lördagsmorgonen den 30 mars och jag ska snart åka med Svenska Järnvägsklubben på en dagsutflykt till Södra Norrland men först dokumenterade jag lite vid Fridhemsplan.
Stationen här ska byggas om och moderniseras upp, det är enbart plattformen för Gröna linjen som ska renoveras och jag passade på att ta lite bilder före man börjar med ombyggnaden.
Här en vy från när man kommer med Blå linjes tunnelbana och går upp mot plattformarna för Gröna linjen.


Ett kort tåg mot Hagsätra ankommer Fridhemsplans ännu ej upprustade station.


Väggarna ska byggas om och moderniseras upp. Här är det fortfarande gamla skyltar med stationsnamnet som är kvar.


Och såhär såg plattformen och spåret för södergående tåg ut när jag var där.


Man har redan börjat ställa ut saker inför upprustningsarbetet.


På plattformen för norrgående tåg var det lite trångt imed staketen.


En sista bild från Fridhemsplan över delar av plattformen för norrgående tågen. Hur det kommer att se ut när det är klart kan ses på denna länken.


Det var då dags att åka på en dagsutflykt med detta tåget draget av F 701 från Stockholm norrut, först mot Holmsveden.


Dagens första uppehåll var i Holmsveden där vi kunde titta till på det gamla vattentornet som står invid järnvägen.


Hela vårt tåg står uppställt i Holmsveden under uppehållet.


Här stod även denna bussen, Klövsjö-Rätan Trafik AB nr 347 uppställd utanför ett garage.


Sedan åkte vi den återöppnade linjen Kilafors-Söderhamn som har varit stängd i flera år för renovering och upprustning men som nu äntligen är klar. Här körs enbart nattåg som reguljär persontrafik på banan.
Vi gjorde en fotokörning mellan Segersta och Gäverstabodarna där man som synes har satt upp rätt mycket stängsel längsmed järnvägen.


Och en bild ur en annan vinkel från andra sidan spåret.


Nästa fotokörning gjordes vid ett sämre ställe sett ur staketsynpunkten... Det är i Bergvik.


Vi har åkt i det benet av triangelspåret i Söderhamn som saknar trafik numera och har kommit fram till Söderhamn där vi inväntade ett mötande tåg.


Så har vi tagit oss till Vallvik söder om Söderhamn/Ljusne där vi skulle byta till dessa Y1-vagnar för färd längsmed gamla Ostkustbanan mot Söderhamn... Nåja, man kommer inte så långt numera.


Vi kom hit till Sandarne och här gick tidigare Ostkustbanan innan man la om linjen på 90-talet att gå via Söderhamns nya station. Här var tidigare Sandarnes mötesstation då man körde reguljärt här.


Vi backar nu upp från gamla Ostkustbanan till en annan bana som har godstrafik ut till b .la ett pappersbruk. Längre fram på en bro korsar vi gamla Ostkustbanan som vi just åkte på.


Y1 1343 + 1336 är så framme så långt vi kunde åka på det spåret invid Sandarne båtklubb.


Vi är tillbaka på gamla Ostkustbanan igen som alltså den ordinarie trafiken gick på fram till 90-talet, denna var också elektrifierad som övriga Ostkustbanan.
Här gjordes en fotokörning med vagnarna i utfartskurvan från Sandarne söderut mot Vallvik.


Ytterligare en bild från fotokörningen.


Det som var gamla Ostkustbanan har fortfarnde fint helsvetsat spår sedan tiden man körde reguljärt här. Nu går bara godstrafik upp till Sandarne på denna banan.


Ljusnes en gång stora bangård med mötesstation för tågen på Ostkustbanan, nu är det inte mycket verksamhet här.


Vi har nu åkt banan ner mot Orrskär dit man kör timmer och gjorde här ett litet längre uppehåll utanför den gamla mekaniska verkstaden i Ljusne.


Inne i ett lokstall där vi stannade stod detta loket som inte rört på sig sedan 1992, det är av typ D180 nummer 315 byggt hos AB Oskarshamns varv ca 1965.


Ett längre uppehåll vid Axmarby då vi var sena och fick släppa förbi tåg 8367 med X52-3 9045 som här passerar mot Gävle.


Vi har nu åkt på banan från Hamrångefjärden hit till Norrsundet där det inte går så mycket trafik numera. Denna banan var nedläggningshotad för ett par år sedan men räddades i sista stund.


I Hamrångefjärden vart det åter omstigning till vårt loktåg för vidare färd tillbaka till Stockholm och detta blir den sista bilden jag tog under denna SJK-resan.


Jag sov följande natt till den 31 mars över på Scandic Continental som ligger mitt emot Centralstationen i Stockholm. Här hade man utsikt över spårvagnarna nere vid hållplats T-centralen där linje 7 vänder.


Utsikt från takterassen bort mot Södermalm och närmast järnvägen in mot Stockholm C.


Sedan åkte jag och tittade lite hur det såg ut längs Roslagsbanans Österskärsgren efter alla ombyggnationer som varit genom åren. Vi börjar här i Täljö som har en hyfsat ny och lång plattform.
Jag var vid platsen vid två tillfällen, i april 2013 samt februari 2014 före ombyggnaden och här en jämförelsebild från april 2013 i samma vinkel.


Här är en vy åt andra hållet, dvs in mot Stockholmshållet. Tidigare låg den gamla hållplatsen med träplattform här till höger och spåret var enbart i enkelspår och svängde ut åt vänster vid kurvan istället för höger.
Man har byggt en helt ny sträckning genom skogen som syns där borta i bild och jag ska snart gå dit för att titta hur det ser ut idag. Ytterligare en jämförelsebild från april 2013 i samma vinkel.


Här är utfartskurvan åt Stockholmshållet från Täljö och man kan se att den gamla linjen här tidigare svängde av åt vänster in i skogen. Såhär såg det ut i februari 2014.


Så är jag inne i skogen vid den gamla s.k "Täljökurvan" där banan gick innan man la om den 2014. Här en vy i riktning mot Stockholm och en jämförelsebild från februari 2014 finns här.


Och åt andra hållet, dvs ner mot Täljö station och mot Österskär såg det idag ut såhär. Har två jämförelsebilder från 2014 att visa dels här, och även på denna länken.


En sista bild blir på den gamla brytpunkten där gamla linjen kom från höger i bild och den nya ser vi åt vänster. I ungefär samma vinkel tog jag den här bilden i februari 2014.


Jag har nu tagit mig tillbaka till Hägernäs där man under 2018 färdigställde det nya dubbelspåret härifrån, förbi Arninges nya station och bort mot Rydbokrossen. Såhär såg platsen ut i februari 2017 när jag besökte den.


De nya spåren fortsätter nu under bron för E18/Norrtäljevägen bort mot Arninge. Här var det enkelspår i februari 2017.


Och åt andra hållet, dvs in mot Hägernäs station igen har man rivit en plankorsning som kan ses på denna bilden från februari 2017.


I Åkersberga pågår bygge av ett tredje plattformsspår samt en gångbro över spåren i andra änden. Denna dagen hade man kommit såhär långt här.


Och en bild i riktning mot Österskär.


X60 6064 + 6049 ankommer Stockholm C med tåg 12417 från Ulriksdal. Tåget har kört resenärer från fotbollsmatch vid Friends Arena i Solna och körde hit till centralen istället för som annars Stockholm City dit pendeltågen normalt kör.


tobben_90@hotmail.com