Norrlandsresa sommaren 2011

Mellan den 25-31 juli (måndag-söndag) så var jag och en vän på resa genom Norrland, vi båda är mycket intresserade av järnvägar och tåg, så därför var det självklara valet att ta sig fram genom Norrland medelst tåg, dock fick vi åka buss på vissa sträckor för att ta oss fram.

Jag startade resan den 25 juli från Mariannelund och Nässjö och åkte norrut mot Stockholm med X 2000-tåg och vidare till Sundsvall med X2-tåg. De två första dagarna tillbringade jag på egen hand, då min resekamrat anslöt först under onsdagen.

Jag passar här på att visa ett mindre bildsvep från Norrlandsvistelsen sommaren 2011 som innehöll vackert väder nästan varje dag, utom vissa små regnmängder ibland.

Njut av en resa till Norrland och kanske inspireras av en likande tripp du med.

Av Tobias Jäderup

En X2 och en Regina, X52 9042 som numera är ommålad i Norrtågs färger ses här i Sundsvall den 25 juli

Här avgår Mittnabo-Reginan från Sundsvall mot Östersund.

Under vägen så mötte förra Reginan, denna vagnen, X52-3 9043 som här ankommer till Sundsvall på raksträckan med de många plankorsningarna mellan Sundsvalls västra och Sundsvall central.

När Reginan vände tillbaka mot Östersund så tog jag en sväng med den och här ses X52-3 9043 vid Östersund central redo att avgå mot Sundsvall igen.

När vi var tillbaka i Sundsvall på kvällen igen så ser vi 9042 som övernattar i Sundsvall, 9043 som skall gå till Ånge för övernattning samt tre uppställda X2-tåg som morgonen därpå skall gå ner mot Stockholm i olika avgångar.

Nästa dag den 26 juli så var det dags för mig att åka norrut i landet och först blev det en bussresa upp till Örnsköldsvik där vi här ser X52 9034 invänta avgångstiden mot Umeå.

Här har vi ankommit till slutstationen Umeå Östra efter en resa på Botniabanan och Reginan skall senare vända åter mot Ö-vik efter ett uppehåll.

På Umeå central höll man på med att bygga om stationen inför kommande Norrtågssatsningen och lite. Spåret närmast var ett "omledningsspår" från ordinarie spår vid stationshuset medans man byggde om plattformar och liknande på Umeå central så att tågen skulle kunna passera ändå.

Efter inkvartering på hotell i Luleå så har jag här gjort en bussresa till Boden på kvällen för att studera stationen och se om det händer något där, ett par T44'or står uppställda i väntan kommande tjänstgöring.

Ett godståg är berett att ge sig av söderut från Boden, man har bara förarbyte här strax utanför Green Cargos lokaler.

Gångtunneln under spåren i Boden pryder dessa trevliga järnvägsmålningar och det är några stycken olika också, som på ett eller annat sätt handlar om Boden och dess närhet och banorna därikring.

Nästa dag, den 27 juli så har min resekamrat anslutit och vi har hunnit med en bussresa upp till Haparanda. Här ser vi järnvägsbron med två olika spårvidder på mellan Haparanda i Sverige och Tornio i Finland, blå på svenska, gråvit på finska sidan.

Stationshuset i Haparanda inför nu kommande elektrifiering av bangården och nya banan från Kalix som kommer bakifrån min rygg.

Vi ser här senare på eftermiddagen här ett nattåg redo att ge sig av söderut genom landet från Luleå central.

Vi ska istället ta detta "korttåg" nummer 7001 draget av Rc6 1328 följt av två vagnar norrut till Kiruna på eftermiddagen.

På vägen passerar vi b. la Harrå där vi ser en för mig gammal bekant vagn, nämligen Y1 1353 som kör folk ut till ett bygge vid Lappberg mellan Gällivare och Kiruna.

På grund av att man ska flytta staden och järnvägen i Kiruna ner från berget till annat läge så har man även börjat bygga en ny järnväg från Råtsi strax öster om Kiruna till Peuravaara strax väster om själva staden och här ser vi det nya spåret vika av inne till höger vid Råtsi medans vi fortsätter på det som i framtiden kommer kallas "gamla banan" in mot Kiruna central.

I framtiden kommer tågen alltså att köra till höger istället och gå en helt annan väg in mot Kiruna.

Här har vårat tåg ankommit till slutstationen Kiruna på kvällningen och man skall strax gå runt med loket för att få det i andra änden inför återresan för tåget kommande dag.

Nästa morgon den 28 juli så vaknar vi upp till denna utsikten från hotellfönstret (vi såg den ju dock såklart redan kvällen innan också), och den är ju inte helt fy skam. Vi ser några malmtåg som lastar och lossar nere vid LKAB's anläggning i Kiruna och längre bortanför sjön syns bygget av den nya järnvägen till Kiruna.

Här ser vi den nya anslutningen väster om Kiruna vid Peuravaara och den nya banan som här håller på att färdigställas inför öppnandet 2012.

Nu har vi gett oss av på en resa norrut mot Narvik för att titta på den fantastiska utsikten som Malmbanan ger och denna vy kan man se bara någon mil norr om Kiruna.

Här är det tågmöte vid Stenbacken med ett södergående IC-tåg draget av Rc6 1333.

Avgång och med ombyggnad av stationen vid Abisko östra. I bakgrunden till höger så syns Lapporten.

I Björkliden så vart det tågmöte med detta malmtåg som är påväg söderut.

Avstigande i Katterjåkk där i gjorde ett kort uppehåll.

Nu har vi passerat Riksgränsen i Sverige och kommit in i Norge och första uppehåll enbart för tågmöte med ett malmtåg här blir vid Björnfjell, alldeles efter gränsen.

Utsikt från vagnen längst bak i tåget i kurvorna mellan bergen inne i Norge.

Lite längre framåt så ser vi stora berg och sjöar långt ner.

Den som sa att Malmbanan erbjöd en fin natur hade verkligen rätt, har ser vi ett vattendrag en bit före Narvik och längre bort ser vi bilvägsbron med namnet Rombaksbrua.

I Rombak som är näst sista station före Narvik (Straumsnes är sista) så möter vi här ett Green Cargo-tåg påväg mot Sverige. Tyvärr en något suddig bild detta.

Vi har så ankommit till Narvik och resenärerna kliver av tåget och man skall snart växla bort det för städning och bäddning av sängarna inför återresan söderut.

Översiktsbild över Narvik station blickat mot öster.

Här ser vi nattåget lite senare stå uppställt i Narvik för bäddning och städning i väntan på avgång återigen mot Sverige.

Tåget kommer tillbaka till stationen för att ta oss söderut/österut igen mot Sverige.

Inne i Sverige igen och här har vi tågmöte med norrgående IC-tåg i Vassijaure.

Vi har kört fram en liten bit i Vassijaure och får här även tågmöte med ett norrgående malmtåg innan vi kan fortsätta färden söderut.

Vi är nu i Gällivare och har efter en god natts sömn vaknat upp till fredagen den 29 juli för att nu åka Inlandsbanan söderut igen och här står Y1'orna 1342 och 1336 redo att ta oss söderöver i Gällivare.

Första uppehåll och fikastopp på färden blir i Vaikijaur.

Vi är framme vid Polcirkeln där man alltid gör ett stopp för att man ska kunna gå ut och fotografera m.m.

Färden med Y1'orna tar oss söderut och här ser vi en semafor samtidigt som Y1'orna har uppehåll för mat/fikastopp i Kitajaur.

På tre olika broar i Norrland samsas biltrafik och järnvägstrafik på samma bro, här är en utav dessa, Piteälvsbron som vi fick gå över samtidigt som tåget körde sakta bakom oss och här ser vi Y1 1342 + 1336 på just Piteälvsbron samma dag.

Vi är framme i Arvidsjaur som var dagens slutpunkt och ser här Y1'orna vi åkte med avgå mot Östersund efter ett uppehåll i Arvidsjaur.

Lite senare så ser vi Y1 1344 + 1346 avgå från Arvidsjaur och tar här utfartskurvan norrut mot Gällivare.

Arvidsjaurs järnvägsmuseum kör varje fredags- och lördagskväll i juli en liten resa till Slagnäs söder om Arvidsjaur för att där gå runt med lok och fortsätta tillbaka igen mot Arvidsjaur, men då stanna till vid sjön Storavan för korvgrillning.
Här ser vi tåget före avgången från Arvidsjaur på fredagseftermiddagen.

Här har vi ankommit till Slagnäs och skall strax gå runt med ångloket för att åka tillbaka norrut igen mot Storavan och senare Arvidsjaur.

Vi har ankommit till sjön Storavan och stannar till precis jämte strandkanten så resenärerna kan gå ner till stranden för att grilla korv, bada och umgås på kvällningen.

Påföljande dag, lördagen den 30 juli så ankommer Y1'orna 1344 + 1346 som vi ju såg dagen innan till Arvidsjaur för att ta oss söderut mot Östersund som blir dagens slutmål.

I Sorsele blev det tågmöte med Y1 1348 + 1342 som här rullar in på stationen samtidigt som tågklareraren lägger om växlarna bakom tåget.

Här vart det nu Y1-möte mellan vårat tåg och det norrgående tåget.

På vägen söderut gör vi ett kortare uppehåll i Dorotea för att vänta in tiden.

Och här har vi ankommit slutmålet för dagen, Östersund och en anslutande Reginavagn står inne beredd att ta vissa resenärer mot Sundsvall medan vi andra stannar kvar i Östersund för att kolla in Storsjöyran som gick av stapeln denna veckan.

Ny morgon och denna gången i Östersund och nu skriver vi den 31 juli och Y1'orna 1356 + 1314 skall strax ge sig av norrut mot Gällivare.

Men vi ska istället åka söderut med denna vagnen som här har varit och vänt vid Östersund västra, Y1 1346 och nu är vi påväg mot Mora.

Första stopp blir vid Åsarna där det serveras våfflor m.m från Vildmarkscaféet som ligger tvärs över gatan från stationshuset.

Här har vi ankommit till Sveg och här möter vi som brukligt på denna tur det norrgående tåget mot Östersund som idag bestod av Y1 1283, en gammal smålänning.
Jämför gärna med denna bilden tagen under vår Inlandsbaneresa i mars.

Nästa fikastopp blir i Fågelsjö där vi serveras bullar och kaffe alt. läsk.

Vi passerar vattentornet vid Tandsjöborg och här är en bild på det från bakhytten blickat mot norr.

Vi stannar till en kort stund på bron över vattenfallet vid Storstupet.

Här har vi ankommit till slutmålet vid Mora strand och vi tackar Inlandsbanan för denna gången och hoppas på återseende nästa sommar igen.

En Reginavagn tog oss någon timma senare söderut från Mora strand mot Borlänge och därifrån byte till IC-tåg mot Sala.

Avslutar detta långa reportage med en bild från Sala med nästan 90-talsvarning, blått lok, blåa vagnar (förutom en svart då) och en X12 i SJ-färger.

Hoppas ni alla har tyckt att det har varit ett givande och trevligt bildreportage från hur en Norrlandsresa kan gå till och jag vill återigen ursäkta mig för att det är MÅNGA bilder här, men samtidigt vill man ju visa en del.