Tobias bildsida - Bilder från oktober 2023

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under oktober månad 2023, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2023 - Bilder från juni månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från juli månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från augusti månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från september månad 2023
Av Tobias Jäderup

Observera att p.g.a för många bilder denna månaden så delar jag upp dessa i två sidor istället för att ha allt på samma sida. Klicka här för att komma till sida 2.


Vi inleder denna månad den 1 oktober när Svenska Järnvägsklubben och Nässjö Järnvägsmuseum körde en resa Nässjö-Hultsfred och åter.
Här ser vi tåg 17893 Nässjö-Hultsfred med T41 200 främst vid Björka strax öster om Eksjö.


Samma tåg passerar vid Stuveryd strax före Bruzaholm en stund senare. Notera att sist hänger ångloket A5 1545 med som skulle dra tåget tillbaka.


Tåget passerar här lite senare strax före Ingatorp.


Så rullar tåget in till Mariannelund där det blev ett lite längre uppehåll.


Sedan fortsatte man vidare mot Hultsfred och passerar här vid Strömshult mellan Mariannelund och Lönneberga.


Ångloket A5 1545 har inte varit ute i trafik sedan 2007 då det drabbades av strul med lager men är nu reparerat och körde denna helgen.
Här har loket just tagit vatten som räddningstjänsten i Hultsfred här bistod med.


Så är tåg 17894 på väg tillbaka från Hultsfred mot Nässjö och passerar vid Emarp mellan Lönneberga och Mariannelund.


En stund senare ser vi tåget på andra sidan Mariannelund vid Högebro.


Passage åter av ängsmarken mellan Ingatorp och Hjältevad.


En sista bild av tåget vid Hunseberg strax öster om Nässjö.


Den 2 oktober befann jag mig i Väst-Sverige för att b.la fota Tågfrakts "Jula-pendel" som kördes med inlånade Ma 828 från Kalmar Veterantåg en kortare period.
Här ser vi tåg 30021 från Falköping till Göteborg Skandiahamnen som passerar vid Bäne mellan Vårgårda och Alingsås.


X61 409 passerar en stund senare vid Stålebo mellan Jonsered och Aspen som tåg 3542 från Göteborg till Alingsås.


Så passerar tåg 30021 med Ma 828 som dragkraft vid Stålebo på väg mot Göteborg Skandiahamnen.
Normalt används Rc-lok i dessa tågen som Tågfrakt kör men här var de loken på service varför man fick använda detta loket istället några dagar.


BLS Rails tåg 32612 från Göteborg Skandiahamnen till Holmsund utanför Umeå passerar senare vid Frihamnen i Göteborg längs Hamnbanan.


På andra hållet ser vi återigen tåg 30021 som här kommit in på Hamnbanan och inte har långt kvar ut till Skandiahamnen.
I förgrunden ser vi Lundby Hamngata och längs den ska en ny spårvägslinje snart byggas ut till Lindholmen och den ska jag snart följa här.


Vid Agnesberg söder om Surte längs BJ-banan passerar Grenland Rails godståg 30073 från Uddevalla till Sävenäs rangerbangård med El15 104 främst.


Rc2 003 passerar senare vid Aspen med CFL Cargos tåg 49615 från Gamlarp utanför Nässjö till Göteborg Skandiahamnen.


M33 501 rullar ner från Hisingsbron på linje 6 mot Biskopsgården.


Sedan följde jag sträckningen för den nya spårvägen som kommer att gå till Lindholmen via Frihamnsporten och vi börjar vid Hisingsbron.
Här vid brofästet kommer den nya spårvägen att svänga in åt vänster.


Den nya spårvägen kommer att gå in ungefär här och då kommer byggnaden bakom med texten "GBG 400" att rivas.


Frihamnsportens nuvarande hållplats för bussar. Här kommer även spårvägen att få en hållplats om några år.


Hållplatsen och området sett från andra hållet. Magasin E i bakgrunden kommer som sagt att rivas när spårvägen ska byggas här.


Transdev 8337 kommer här på gatan kallad Frihamnen på linje 21 mot Eketrägatan. I framtiden kommer spårvägen att gå här bort mot Frihamnsporten.


Längs Lundby Hamngata kommer spårvägen att dras en bit bort.


Ännu ser inte området så uppiggande ut men om ett par år går det spårväg här och förhoppningsvis är området uppsnyggat.
I förgrunden ses Lundby Hamngata gå ner mot Kville/Frihamnen och bakom mig finns idag en större parkering.


En blick åt andra hållet där spårvägen kommer gå över parkeringen och svänga vänster här mot Pumpgatans hållplats.


Nuvarande bussgatan längs Lindholmsallén där spårvägen kommer att byggas.


Hållplats Lindholmen som kommer att bli en spårvägshållplats framöver.


Från hållplats Lindholmen blickat bort mot Pumpgatan och Frihamnen.


Här i cirkulationsplatsen vid slutpunkten för Lindholmsallén kommer spårvägens vändslinga att ligga.


Och en sista bild från spårvägsbygget där vi ser att gräavrbeten redan är påbörjat vid den kommande vändslingan.
Spårvägen kommer här att komma in bortifrån i bild där Lindholmens hållplats ligger där en buss kan anas i mitten.


Spår av industrispår vid Frihamnen.


Hamnbanans delsträcka mellan Lindholmen och Pölsebo stängdes några dagar efter mitt besök i samband med att man kopplade in ny dubbelspårig del i tunnel.
Här kan man från bron med Celsiusgatan se vart det nya dubbelspåret kommer att vika ner i tunneln vid Lindholmen (bron med Nordviksgatan skymtar ovanför).


Här ser vi Rc4 1165 på numera gamla rivna enkelspåret på väg från Skandiahamnen mot Sävenäs.


Tågabs tåg 48511 från Kristinehamn/Karlstad till Göteborg Skandiahamnen med Rc2 006 har just kört in på den numera rivna delen av Hamnbanan vid Eriksberg.


Med bara några dagar kvar av trafik på den gamla bron över Säterigatan så passerar T44 335 med ett gäng vagnar.


På andra hållet på det numera rivna spåret passerar CFL Cargos tåg 49583 Jönköpings godsbangård-Göteborg Skandiahamnen med Rc4 1152 som dragkraft.


En sista bild blir på X11 3204 + 3172 som gör uppehåll i Jonsered med tåg 3575 från Alingsås till Göteborg.


Vi hoppar fram några dagar till den 8 oktober då Protrains Gravitalok 261 004 rullar ut från Mjölby med tåg 79771 från Hagalund till Sävenäs rangerbangård via Värnamo.


Grenland Rails tåg 79780 Åstorp-Charlottenberg (och vidare mot Norge) med El15 101 + DE 6419 strax norr om Skänninge.


Sedan ser vi Infrakrafts tåg 44668 från Trelleborg till Örebro med Hector Rails lok 143 048 på samma plats.


Rc2 003 med CFL Cargos tåg 49614 från Gamlarp till Göteborg Skandiahamnen har just rullat ut från Mjölby på linjen mot Hallsberg den 12 oktober.


Den 14 oktober ser vi Hector Rails tåg 40152 från Värö till Värtan med 243 113 främst vid Östansjö söder om Hallsberg.


På andra hållet några minuter senare kommer Flixtrains tåg 23009 från Stockholm till Göteborg med 243 116 som dragkraft.


Rc3 1063 passerar också vid Östansjö med Tågabs tåg 7060 från Karlstad till Stockholm.


På norrgång kommer 243 222 främst med Flixtrains tåg 23000 från Göteborg till Stockholm vid Odensvi mellan Vretstorp och Östansjö.


Förflyttning västerut till Karsätter mellan Skebokvarn och Flen där SKÅJ passerar med Ma 409 som tåg 26969 från Stockholm till Vingåker.


På samma plats passerar senare MTRX tåg 15263 från Stockholm till Göteborg med X74 003.


Då det var Räkmackans dag så körde FSVJ (Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg) ett chartrat "räkmacketåg" där det ombord serverades just räkmacka.
Tåget gick mellan Oxelösund och Silinge med Hg2 755 och här avgår tåget just från Silinge som tåg 16795 tillbaka mot Oxelösund.


Sedan ser vi åter Flixtrain med 243 222 främst men nu som tåg 23013 från Stockholm till Göteborg vid Hagalid utanför Skebokvarn.


En stund senare kommer åter Hector Rails tåg 40152 från Värö till Värtan som jag fotade tidigare under dagen vid Östansjö.
Nu är det dubbla lok i tåget, 243 113 som tidigare + 441 002 där sistnämnda skulle besöka lokdoktorn.


En sista bild från dagen blir på 243 002 som passerar vid Håkanstorp mellan Vingåker och Katrineholm 40286 från Göteborg Skandiahamnen till Piteå.


Den 17 oktober var jag och två vänner ute och fotade lite av utbildningskörningarna med ER1 inför att VR Sverige tar över trafiken i december.
I samband med övertagandet från SJ AB så måste nya förare utbildas på fordonen och man kör en slinga under utbildningen.
Här passerar först Trafikverkets Y1S 1363 vid Gruvan strax öster om Ockelbo som tåg 82250 från Gävle till Ånge.


X52 9017 inlånad till X-trafik passerar här strax norr om Ockelbo som tåg 8255 från Ljusdal till Gävle.


185 413 passerar också på samma plats strax norr om Ockelbo med tåg 42035 från Gammelstad utanför Luleå till Helsingborgs godsbangård.


Mb 4014 + 4004 ser vi senare vid Säbyggeby norr om Ockelbo som tåg 39115 från Luleå till Domnarvet vid Borlänge.


Sedan kommer då ER1 060 som här är på utbildningskörning och passerar infarten till Ockelbo från Gävle som tåg 77670 från Gävle.
Detta är utanför vagnens ordinarie trafikområde då Tåg i Bergslagen normalt inte trafikerar här.


Tåget råkade i Ockelbo tas in på fel spår vilket gjorde att man fick växla ut tåget på bron över Ycklaren.


Och en stund senare rullar man ut från Ockelbo mot Storvik som tåg 77671 och passerar vid Pickels.


En stund senare på samma plats passerar Green Cargos tåg 34329 från Skelleftehamns övre till Helsingborgs godsbangård med Rc4 1275 + 1267.


X40-3 3332 rullar ut på bron över Ycklaren i Ockelbo som tåg 268 från Stockholm C till Ljusdal.


Vid Ockelbo Taxi stod dessa två bussar uppställda som används i trafiken som kallas "Kuxabussen" vilken är en regiontrafik som rullar i området.


ER1 060 på väg tillbaka från Storvik passerar här vid Tegelbruket strax söder om Ockelbo som tåg 77678 mot Ockelbo.


Transdev 13119 ser vi på samma plats vid Tegelbruket på linje 44 från Ockelbo till Sandviken.


Vid Kolforsen mellan Ockelbo och Gävle rullar sedan ER1 060 in "på sidan" som tåg 77681 mot Gävle.
Tåget passerar strax de gamla plattformarna som inte har använts i reguljär drift på många år.


X50 9061 strax före Kolforsen som tåg 8258 från Gävle till Ljusdal.


Efter tågmötet med X-tåget så rullar ER1 060 ut från sidospåret på väg mot Gävle.


X52 9017 rullar sedan genom Kolforsen som tåg 8259 från Ljusdal till Gävle.


Transdev 13085 rullar genom Kungsgården mellan Sandviken och Storvik på linje 241 från till Falun via Hofors.


ER1 060 står senare för tågmöte i Hästbo mellan Storvik och Horndal med tåg 77693 från Gävle till Avesta Krylbo.


Tågmötet i form av Rc4 1269 med tåg 39650 från Mora till Fliskär utanför Gävle passerar här vid Bodås strax söder om Hästbo.


En sista bild på ER1 060 som här rullar genom Stora Dicka mellan Avesta Krylbo och Fors som tåg 77838 Avesta Krylbo-Gävle.


TMZ 1461 passerar också vid Stora Dicka en stund senare som tåg 78837 från Långsele till Hallsbergs rangerbangård.


SJ's IC-tåg 47 från Mora till Stockholm med Rc6 1352 främst har just stannat på det mer ovanliga spår 3 med en smalare plattform i Avesta Krylbo.


441 001 lämnar Fors söderut med Hector Rails tåg 41511 från Holmsund till Göteborg Skandiahamnen.


Rc4 1188 + 1264 ser vi senare vid Halsjön strax norr om Fors som tåg 35921 från Ånge godsbangård till Malmö godsbangård.


På andra hållet i samma kurva vid Halsjön passerar Rc4 1199 med tåg 34602 från Hallsbergs rangerbangård till Umeå godsbangård.


En sista bild från dagen blir på Railcares tåg med från Hector Rail inhyrda 143 048 + TMZ 1419 som tåg 37310 från Nässjö till Helgum.

För att komma vidare till sida 2 med bilder från oktober månad så klicka här.


tobben_90@hotmail.com