Åter startsidan

Gång mellan Rydbo och Täljö på Roslagsbanan längsmed det gamla enkelspåret

Den 20 februari 2014 var jag ute och gick längsmed det gamla enkelspåret Rydbo-Täljö på Roslagsbanans Österskärsgren, en sträcka som man nu håller på att bygga om till dubbelspår. I skrivande stund den 23 februari så är det sista trafikdagen före en flera månaders lång avstängning fram till augusti för att man ska kunna bygga det nya dubbelspåret i delvis ny sträckning mot hur det går idag.

Följ med när vi går längsmed det gamla enkelspåret på en grusväg en vinterdag. Jag har tidigare även gått från Åkers Runö en bit mot Täljö, fast det var i april 2013 och de bilderna har jag inte redigerat ännu, men de kan tänkas dyka upp här någon gång.
Vill redan nu varna för många bilder. Närmare bestämt 97 bilder + 5 bonusbilder från förra året. Mycket nöje!

Av Tobias Jäderup


Vi börjar i östra änden av bangården i Rydbo och blickar ut i skogen mot Täljö och vi ser att man börjat förbereda för dubbelspårsbygget till höger om det gamla spåret.


En gångfålla över spåret som försvinner i samband med byggandet av dubbelspåret.


En blick från gångfållan på spåret mot Täljö.


Och åt andra hållet, ner mot Rydbo station.


Ett tåg in mot Stockholms Östra med Ubxp 131 främst rullar in mot Rydbo.


Det blir tågmöte med Österskärståget vid stationen.


Tåget mot Österskär bestående främst av X10p 233 rullar ut ur Rydbo.


Vi vandrar vidare bort mot Täljö där denna grusvägen följer järnvägen bitvis pararellt.


Ett par arbetsmaskiner står uppställda i utkanten av Rydbo.


Utfartssignalen mot Täljö.


Och vänder vi på oss så har vi infartssignalen till Rydbo här.


Vi vandrar vidare ner mot Täljö. Som synes har man redan börjat arbeta med dubbelspårsbygget.


Vidare.


Tittar ner igen när vi kommit upp på kullen mot Rydbohållet med arbetsmaskin till vänster.


Råkade visst lägga på dubbel skärpa här, därför ser bilden ut som den gör tyvärr. Men vi ser en raksträcka vid krönet.


Tillbakablick mot Rydbo.


Ytterligare en bild åt Täljöhållet när vi kommit upp på krönet.


Ytterligare ett "gupp" längs grusvägen. Till höger arbetas det med dubbelspåret.


En liten bergsknalle som man nog spränger bort snart.


Raksträcka och kurva mot Täljöhållet.


Så kommer tåget in mot stan igen, med Ubxp 135 främst.


Samma tåg på samma ställe.


Och strax därpå kommer tåget mot Österskär.. Men, vänta nu.. Kör det på grusvägen?


Nej, tänkte väl..! Här kommer tåget med X10p 228 främst påväg mot Österskär och har just rullat ut ur Rydbo.


Ett par dumpers kommer över vägkrönet och jag får snällt gå åt sidan.


Samma krön igen utan några dumpers.


Vi vandrar vidare mot Täljöhållet och kommer strax till en kurva.


Kurvan sedd från andra hållet.


Strax därpå vid kurvan så kommer tåget in mot stan, bestående av Ubxp 145 främst.


Samma ställe, men utzoomat.


Ytterligare en ombyggd vagn möter den vid Rydbo och kommer här i riktning mot Österskär och består främst av X10p 219.


Samma plats och samma tåg.


Samma kurva sedd från ytterligare ett backkrön.


Nästa raksträcka ner mot Täljöhållet.


Så kommer ytterligare ett tåg mot Stockholms Östra, bestående främst av Ubxp 142.


Försignalen till Rydbo.


Samma raksträcka.


Mellan bergen och backkrönen dyker strax X10p 211 upp påväg mot Österskär.


Vi vandrar vidare bortåt och tittar tillbaka mot Rydbohållet.


Och här från samma plats, men åt andra hållet.


Lite längre fram i kurvan dyker strax Ubxp 143 upp med sitt tåg mot Stockholms Östra.


Här höll man på att arbeta längsmed banan, med att lasta stenar och grus.


Samma raksträcka som nyss och tåg mot Österskär bestående av X10p 235 passerar förbi.


Här lär det se annorlunda ut efter att man byggt om, då man ska linjeräta borta vid berget och dra järnvägen rakt där igenom istället för en kurva runt som nu.


Åt andra hållet från samma ställe.


Ett tåg in mot stan dyker fram vid Täljökurvan.


Visar sig vara Ubxp 138 som passerar förbi.


Lite småsjöar bildas vid arbetet.


Tåg mot Österskär bestående av X10p 210 passerar förbi i kurvan.


Samma tåg vid samma ställe.


Ytterligare ett ställe som kommer att genomgå en stor förändring. Järnvägen ska gå rakt fram genom berget och kurvan försvinner.


Stora maskiner får hitta särskilda platser att mötas på, då vägarna är så smala.


Ett tåg påväg in mot stan med Ubxp 144 passerar förbi på samma plats.


Samma ställe, men mer utzoomat.


Här har vi tagit oss upp till där bilen stod på förra bilden och fotar ett tåg med X10p 230 påväg mot Österskär som passerar förbi i kurvan som försvinner.


Här genom berget där man håller på att spränga bort ska senare järnvägen med dubbelspår gå rakt igenom.


Utzoomad bild med nuvarande enkelspåret till höger.


Kilometerstolpe 22 vid kurvan som rivs nu när man bygger dubbelspår.


Strax därpå dyker Ubxp 135 upp med tåg in mot Stockholms Östra.


Samma ställe och tåg men mer utzoomat.


Försvinnande sträckning.


X10p 228 med tåg mot Österskär dyker strax upp bakom kurvan.


Samma tåg och plats.


Vi går vidare bort mot Täljö och lämnar tillfälligt järnvägen.


Det blir tajt att mötas på den smala vägen.


Om man nu inte får rida där, kan då de stora dumpersena passera förbi?


Vi närmar oss snart Täljö som ligger en bit ner bakom bygget, men först passerar vi byggplatsen för det nya dubbelspåret. Här ska järnvägen senare gå i en ny rakare sträckning och med dubbelspår.


Och blickar vi åt andra hållet ser det ut såhär där spåret ska gå, gissningvis längre ner som man spränger ut.


Det arbetas för fullt med det nya dubbelspåret.


Vi går ner mot Täljökurvan och ser denna blåa kuren stå uppställd invid järnvägen.


Kurvan i riktning mot Rydbo.


På andra sidan järnvägen ser vi den i riktning mot Täljö.


Och här i riktning mot Rydbo.


Ett tåg mot Stockholms Östra bestående av Ubxp 142 dyker strax fram med Täljö i bakgrunden.


Lite senare kommer även ett tåg mot Österskär med X10p 211 i Täljökurvan.


Vi går mot Täljöhållet och kommer upp på ett berg.


Åt andra hållet med kuren i bilden.


Strax dyker tåget mot Stockholms Östra upp med Ubxp 121 främst.


Lite senare även ombyggda X10p 233 som är påväg mot Österskär.


Vi går tillbaka mot arbetsplatsen för att gå ner mot Täljö. Här ser vi nya dubbelspårsbygget utanför Täljö.


Arbetsmaskinerna är i full gång med att gräva ut.


Samma maskin från andra hållet.


Här syns det vart det nya dubbelspåret ska gå när det är klart.


Och här syns det ännu bättre vart det ska gå. Täljös hållplats ligger längre fram.


Blocksignaler vid Täljö.


Och vänder man på sig åt andra hållet så ser det ut såhär. Arbetsmaskinerna jag tidigare visade bild på syns här.


Ett tåg påväg in mot Stockholms Östra bestånde av Ubxp 138 dyker upp och ger sig in mot Täljökurvan.


Platsen sedd från Täljöhållet.


Kilometerstolpe 23 på gamla enkelspåret vid Täljö.


En plankorsning fanns även här.


En bild tagen från plankorsningen i riktning mot Rydbohållet och arbetsplatsen för nya dubbelspåret syns till höger.


Åt andra hållet ligger Täljös hållplats. Berget till höger sprängs snart ut för att ge plats åt det nya dubbelspåret.


Ut ur Täljökurvan påväg mot Österskär kommer här X10p 210.


En mer utzoomad bild från samma ställe.


Ytterligare en bild i samma vinkel där även plankorsningen syns.


En blick ner mot Täljös hållplats med träplattform.


Så kommer tåget in mot stan som jag tar och därmed är denna lilla reportageserie slut.

Ett par jämförelsebilder från 5 april 2013.



Jag var även i Täljö den 5 april 2013 innan arbetena hade startat igång. Här ser vi ungefär samma vy som tidigare bilder vid kilometerstolpe 23.


Minns ni bilden ovan från där man ser hela byggarbetsplatsen, och även plankorsningen? Sista översiktsbilden, här är en jämföresle från förra året utan att man hade börjat arbeta, då såg det ut såhär.


Ett tåg mot Österskär dyker fram ur kurvan.


Träplattformen vid Täljö i riktning mot Österskär.


Och plattformskuren som står i mitten av plattformen och bilden är tagen i riktning mot stan.


tobben_90@hotmail.com