Tobias bildsida - Bilder från september 2017

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under september månad 2017, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2017 - Bilder från maj månad 2017
Bildsida 2017 - Bilder från juni månad 2017
Bildsida 2017 - Bilder från juli månad 2017
Bildsida 2017 - Bilder från augusti månad 2017
Av Tobias Jäderup


Den 1 september körde man en omformartransport till Mjölby som skulle in på omformarstationen där. Här ser vi T43 242 med tåget i Mjölby på eftermiddagen.


På kvällen hade man sedan kört in den till stationen och här håller man på att riva klätterväxeln som man använde för att köra in transporten.


Den 4 september passerade Y31 1418 som normalt går på Kinnekullebanan förbi Mjölby som tåg 37333 från Hallsberg till Nässjö.


Den 5 september var jag en sväng i Skåne för att dokumentera lite inför man börjar bygga fyrspår på sträckan Malmö (Arlöv)-Lund men jag började i Lund där man nu börjat bygga den nya spårvägen.
Här en vy in mot Clemenstorget med järnvägsstationen i bakgrunden där spårvägen kommer att ha sin ena ändhållplats på linjen från ESS. Vill man se bilder från innan arbetet så finns det på februaris sida 2016.


Åt andra hållet, dvs upp mot Sankt Laurentiigatan med Allhelgonakyrkan i bakgrunden kommer spårvägen att dras fram.


En bit närmare kyrkan.


Här vid korsningen Sankt Laurentiigatan-Bredgatan kommer spårvägen att svänga vänster.


En sista bild från Lund på spårvägsbygget blir från kyrkan och vyn ner mot Sankt Laurentiigatan och järnvägsstationen.


Utfarten från Lund C mot Malmö ser ut såhär.


Vi hoppar vidare till Hjärup som är första station söder om Lund mot Malmö och här ska stationen byggas om rejält inför fyrspårsutbyggnaden.
Under tiden som man bygger ska också två nya provisoriska spår med nya provisoriska plattformar finnas ungefär här intill närköpsbutiken som kommer att rivas.


En överblick över hur stationsomådet ser ut idag i riktning mot norr med stationen längst till vänster, närköpet till höger om det och ungefär i bildmitt kommer de provisoriska spåren att dras under byggtiden.


En blick från dagens plattformar norrut med passerande Pågatåg 1761 från Helsingborg till Trelleborg med X61 070 + 013.


Hela plattformsområdet från söder till norr sedd från plattform för norrgående tåg. De två nya spåren kommer att hamna till vänster om de nuvarande när det är klart och spåren kommer även att sänkas ca 4 meter här.
Och när det hela är klar kommer det att se ut som här på bilden länkat från Trafikverkets hemsida.


Plattformen vidare norrut och där har man byggt till sedan man började köra X61 i Skåne då de var längre än X11-vagnarna som tidigare gick här.


En bild åt andra hållet från samma plats.


X2-tåg 532 från Malmö mot Stockholm passerar Hjärup i god fart.


I Södra Murvägens förlängning norrut går den pararellt med järnvägen mot Lundhållet. Den lär försvinna sen när fyrspåret dras här.


Och nu har jag gått förbi Vragerupsvägen och står vid Västangårdsvägen med Lund i bakgrunden när Pågatåg 1713 Helsingborg-Trelleborg passerar.


En stund senare ser vi X2-tåg 521 passera ungefär på samma plats. Om ett par år ser det annorlunda ut här och min fotoplats är säkert borta när de två nya spåren dras här.


Åt andra hållet i riktning mot Hjärup och söderut kommer ett Öresundståg, tåg 11034 mot Karlskrona med ET 4396 främst passerar. Vägen som går pararellt är den jag fotade för tre bilder sedan som kommer att försvinna.


Från samma plats korsar idag järnvägen över Vragerupsvägen på en bro men i framtiden kommer istället vägen att korsa de fyra spåren då man sänker järnvägen ett antal meter här. En X61'a norrut passerar här över bron.


Vidare till Åkarp där nästa station står i förändring och just som jag hoppat av Pågatåget som syns köra iväg så passerar Td 384 med tåg 75162 påväg mot Örtofta.


Såhär ser plattformen för södergående tåg ut idag i Åkarp riktat mot norr.


Och såhär från norra plattformsänden mot söder. När är det är klart kommer det att se ut som här på bilden på länken till Trafikverkets hemsida.
Spåren kommer som bilden säger att sänkas ett antal meter även här så man kommer att skapa ett torg ovanför spåren med nya bilvägar m.m.


X61 005 ankommer en stund senare till Åkarp med tåg 1714 från Trelleborg mot Helsingborg.


Godståg 5931 från Sundsvall via Frövi/Hallsberg/Nässjö mot Malmö gbg med Rc4 1311 + 1274 passerar förbi Åkarp någon minut senare.


Såhär ser området ut åt höger där idag vägen till höger går kommer i framtiden det nya tillfälliga spåret att byggas. Det måste byggas för att man ska kunna arbeta med fyrspårsbygget.


Låt oss fortsätta med stationsdokumentationen med en vy från Stationsvägen där den nya vägen över spåren kommer att komma från höger här vid öppningen. Man kommer alltså att sänka spåren här och därför finns det plats att bygga ett nytt torg ovanpå.


Och en vy åt andra hållet mot den blivande nya vägen över spåren.


Alnarpsvägen kommer att byggas om och det kommer att bli en bro över järnvägen här då plankorsningen rivs när fyrspåret är klart.


Närmare bild av plankorsningen sedd från öster.


Och från andra hållet, dvs från väster såg det ut såhär.


Motorvägsbroarna för E6 som ligger söder om Åkarps station kommer man att få byta ut när fyrspåret byggs.


X61 046 har just passerat under motorvägsbron med tåg 1217 från Kristianstad mot Malmö Hyllie.


Och på andra hållet en stund senare ser vi ET 4394 + X31K 4377 med tåg 11044 från Köpenhamn/Malmö mot Göteborg.


Tittut bland buskarna, där kommer X31K 4357 med tåg 11055 från Karlskrona mot Malmö/Köpenhamn.


En sista bild från platsen blir på X61 016 + 050 med tåg 1766 från Trelleborg till Kävlinge.


Bruksvägen som går pararellt med järnvägen från plankorsningen vid Alnarpsvägen bakom ryggen på mig bort mot fel sida av stationen kommer troligtvis att flyttas lite när man bygger de två nya spåren.


Stationshuset i Åkarp sett genom ett stängsel på andra sidan järnvägen.


Här kommer Bruksvägen från höger och jag står på Lervägen. Här kommer den nya gatutorgsvägen att komma över spåren i princip rakt fram i bild. Gamla stinsbostaden som syns i högerkanten kommer att rivas och järnvägen kommer som sagt att sänkas ned.


Plattformen för norrgående tåg fotat i riktning mot norr.


X61 009 ankommer Åkarp med tåg 1716 påväg mot Helsingborg.


Norrgående plattformen fotad i riktning söderut.


Ett gammalt bekant lok igen, Td 384 nu med tåg 6163 från Örtofta mot Malmö gbg. Tåget har varit och hämtat vagnar från sockerbruket där.


En bild tagen nordväst om stationsområdet från det närliggande bostadsområdet på hur det ser ut idag ned mot järnvägen.


Och på andra sidan järnvägen, dvs på den östra sidan om spåren ser vi här tåg 1271 mot Simrishamn med X61 008 + 002 som passerar Åkarp utan stopp.


En stund senare ankommer även tåg 1767 mot Trelleborg med X61 050 + okänd kamrat till Åkarp.


Vi har förflyttat oss till sista stället för dokumentationen, nämligen till Burlöv i Malmös norra delar. Här ska också stationen byggas om till en ny pendlarstation och den kommer att se ut såhär när den är färdig.
Denna bilden är tagen från södergående plattform mot norr och de två nya spåren kommer att hamna till vänster om de nuvarande vid andra plattformen.


X61 060 passerar Burlöv i god fart med tåg 1219 från Kristianstad mot Hyllie.


Plattformen för södergående tåg i Burlöv i riktning söder.


Från Hantverkaregatan med Burlöv Center i ryggen mot järnvägen ser det idag ut såhär. Om ett par år lär det se annorlunda ut här.


Här från andra sidan järnvägen, dvs från västra sidan där man kommer cykelvägen ned från Företagsvägen mot stationen ser det idag ut såhär.


Från plattformsänden på norrgående plattform i riktning söder, dvs in mot Malmö ser det ut såhär idag. De två nya spåren kommer att placeras här till höger om de nuvarande.


Och åt andra hållet ser det idag ut såhär.


Och på andra hållet på norrgående plattform i riktning söder där de nya spåren alltså hamnar här till höger.


I Malmö håller man som bäst på att byta ut bussar mot nya med en ny ljusgrönare färgsättning än den gamla som ses här. Här står Nobina 7338 och inväntar avgångstid mot Bernstorp från Malmö C.


Två nya bussar i den nya färgsättningen kommer här körandes ut från Malmö C, det är först Nobina 3732 och sedan Nobina 3441.


Nobina 7347 ankommer här till Malmö C påväg mot Ön och rullar över Centralbron över kanalen.


En sista bild från Malmö blir på Nobina 7386 som svänger in mot Malmö C på Ringlinjen.


Vi hoppar fram ett par dagar till den 9 september då jag var i Gävle för att besöka den årliga museidagen på järnvägsmuseet där, i år hade man öppet en sista gång denna dagen före två års renovering av anläggningen.
Först ser vi här ett av pendeltågen som körde mellan stationen och museet under dagen, det drogs i denna änden av elloket D 101 och i andra av ångloket E2 904.


X21 nr 9 som numera ägs av FSVJ - Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg i Oxelösund ankommer här till Gävle påväg från just Gävle via Eskilstuna och Avesta Krylbo.


Årets årgångståg från Stockholm drogs i år av D 432 + Da 888 och här ankommer det till Gävle.


För resan ner mot museiområdet så stod ångloket Ka 692 för dragkraften.


Nere på museiområdet fanns ett par fordon uppställda som man visade upp.


Ett modernt ellok från Hector Rail, 243 001 visades upp.


De invändiga lokalerna ska restaureras och här hade man under dagen den årliga järnvägsmarknaden där man b .la säljer böcker, filmer, modelltåg m.m.


En del av järnvägsmarknaden.


I nästa hall står lite ånglok och gamla vagnar uppställda.


Till vänster Drottning Sofias vagn och till höger Oscar II's Audiensvagn båda från 1874.


Det klassiska minitåget kördes i sedvanlig ordning på rundbanan.


I år liksom förra året hade man även fått besök av denna vagn byggd som en Roslagsbanevagn från en förening norr om Stockholm.


Utanför UGJ-stallet stod ett par lok uppställda, de är från vänster E 902, S1 1923 samt till höger Z65 492.


Z65-lokomotorn från sidan.


F 1200 med en vagn stod uppställd på museiområdet.


Ångkranen Ånge drog upp en liten lokomotor.


Ka 692 drog även Årgångståget tillbaka upp till Gävle C där elloken åter tog över dragkraften vidare mot Stockholm.


Ud 854 stod för dragkraften i ena änden av pendeltåget med D 101 i andra änden.


ENJ's rälsbussar står redo att avgå med tåg 55233 mot Norberg via b .la Storvik/Avesta Krylbo/Snyten.


X51 9010 har just ankommit från Sundsvall och ska strax växlas bort till uppställningen samma kväll.


En stund senare ankommer SJ's nattåg 10094 (ord. tågnummer 13994) mot Narvik via Boden/Kiruna med Rc6 1336.


Ny dag och det är den 10 september, vi är kvar i Gävle men jag ska strax åka med denna vagnen, X52 9065 som strax ska avgå som tåg 8429 mot Uppsala.


X55 3345 ankommer här till Uppsala med tåg 568 mot Sundsvall.


"Uppsalapendeln" med Rc6 1374 i fronten inväntar avgångstiden 11.11 som tåg 829 mot Stockholm.


Jag var senare på spårvägsmuseet som hade öppet sin sista dag i dessa lokaler här denna dagen. Man ska nu flytta till Hjorthagen/Norra Djurgårdsstaden i nybyggda lokaler då man ska riva området här och bygga nya bostäder.
Man kunde om man ville ta en veteranbuss hit och här har den ankommit till museet och stannat på "fel" sida då det är en buss från vänstertrafiktiden.


Såhär såg det ut när man kom in till museet och gick uppför trapporna. Allt detta från museet är historia numera.


Nedför trapporna såg det ut såhär mot utgången.


Receptionen till höger.


Museets eget minitunnelbanetåg gick ett par turer fram och tillbaka över golvet.


En av bussarna som fortfarande fanns kvar inne på museet var denna, en gammal Volvo B58-60T.


En skyltflora av gamla skyltar från Stockholm.


En gammal kiosk i kombination med vänthall.


Ett litet rälsbusståg som gick fram och tillbaka över en liten bana.


Längst in i hallen.


Spärrar från 80-90-talen.


En liten vandring kring Tegelviksvägen/Bondegatan för att se området som ska rivas. Detta huset har som sagt b .la Spårvägsmuseet på nedre plan och på övre plan låg tidigare Söderhallen, garage för bussar.


Gamla Söderhallen har tidigare svängt upp jämsides med Bondegatan.


Grindarna in till Söderhallen. Sista bussen körde ut här i juni 2017 och sedan stängdes garaget och flyttade till annan plats.


En blick genom grindarna in mot garaget. Detta är snart historia då det ska rivas och byggas bostäder här.


Förflyttning till Bromma och Ulvsunda industriområde där en ny gren på Tvärbanan kommer att byggas mot Helenelund via Solvalla/Rissne/Kista. Den nya grenen ska delas från befintlig Tvärbana här vid Ulvsunda och svänga vänster och rakt genom tegelhuset till vänster som rivs.
Jag kommer inte att ta med alla bilder på denna sidan då det blir alldeles för många utan kommer att skapa en egen sida för före- och efterbilder på banan.


Itex-huset tillsammans med ett par andra byggnader här kommer som sagt att rivas för att ge plats åt den nya Tvärbanan.


Vid Bromma finns än så länge en liten del som visar vart banan ska gå, nämligen denna bron som ska gå över Ulvsundavägen med en hållplats mitt bron för besökare till Bromma Blocks.


Bron från andra hållet som ska korsa denna vägen.


Banan kommer här att gå pararellt på vänster sida med Ulvsundavägen.


En ny port under Bällstavägen kommer att behövas för banan.


Såhär ser det ut idag från Bällstavägen i riktning mot Solvalla. Den nya Tvärbanan kommer att gå ganska precis nedanför mig bort i bild mot Solvalla som syns i bildmitt.


Här vid Solvalla travbana kommer man att bygga en hållplats med just namnet Solvalla. Man planerar även för ett bostadsområde här. Banan fortsätter sedan upp paralellt med Ulvsundaleden över Mälarbanan och kommer sedan vid Rissne om tre bilder.


På andra sidan Solvalla vid Sulkyvägen passerar X60B 6111 med tåg mot Nynäshamn. Här kommer det att bli fyrspår om några år och denna delen finns dokumenterad i november 2016.


På andra hållet kommer X40 3338 + X40-3 3323 med tåg 198 mot Västerås/Göteborg.


Den nya Tvärbanan har här vid träden i mitten på en bro korsat Ulvsundaleden, väg 279 i förgrunden och kommer att gå rakt mot där jag står för att sedan komma till Rissne bakom mig.


Jag står nu på Rissneleden och fotar ner mot Ulvsundaleden. Den nya Tvärbanan kommer att komma från vänster i bild och gå rakt genom trädsamlingen i mitten av bilden och sedan till höger in på Kavallerivägen.


En blick in mot Kavallerivägen upp mot Rissne där Tvärbanan kommer att dras.


Förbi trafikljusen på Kavallerivägen ska spårvägen fortsätta mot Rissne.


Här rakt över torget ska spårvägen dras med en hållplats ungefär mellan fontänen och huset med trappor till höger.


Efter Rissne fortsätter bansträckningen längsmed Artillerivägen genom kurvan.


När Artillerivägen så småningom mynnar ut i Rissneleden så kommer banan här att svänga vänster bort mot SEB-huset.


Här invid hållplatsen Rissneleden kommer banan att gå på en bro över Enköpingsvägen. Den kommer att gå vid vägskylten och träden i mitten av bilden.


Här kommer banan att gå på en bro över vägarna bort mot andra gångbron som syns till höger.


En bild från den gångbron mot där jag stod och fotade förut. Banan kommer att gå här nedan.


Och åt andra hållet från bron ser det idag ut såhär mot Ursvik. Banan kommer här att gå nere till vänster om vägen rakt bort där hållplatsen Ursviks torg.


Ungefär här kommer hållplatsen Ursviks torg att hamna.


Och här kommer blivande hållplatsen Ursvik norra att hamna och den kommer att bara slutstation i första etappen år 2021. Banan kommer här bakom mig i en kurva och kommer att gå i princip längsmed stängslet där hållplatsen kommer att ligga.


Vidare längsmed E18 kommer banan att gå här rakt fram förbi skylten i andra etappen som ska vara klar 2023.


Och förbi skylten ned mot Kista kommer banan att gå på en bro för att smälta in i landskapet.


En tillbakablick bort mot Ursviks norra med hållplatsen ungefär mitt i bild.


Vi har nu gått under E18 vid Kista och här finns två alternativa dragningar mellan Ärvinge och Kista centrum som i skrivande stund inte är utredda ännu.
Dels denna rakt fram via rondellen där Kistavägen-Hanstavägen-Danmarksvägen möts och senare längsmed Hanstavägen mot Kista centrum.


Och dels finns denna via Igelbäcksgatan-Danmarksgatan mot Kista centrum. Jag väljer att inte visa fler bilder just nu från platsen förrän beslutet är taget om dragningen.


Vid Kista centrum kommer en hållplats att byggas in mot vänster.


Senare fortsätter banan längsmed Kistagången uppåt mot Helenelund.


Arriva 8141 på linje 178 mot Jakobsbergs station kommer här på Kistagången där Tvärbanan kommer att gå.


Strax efter hotellet Scandic Victoria Tower kommer banan att gå under E4'an som då får bredda sin bro.


Här efter bron kommer banan att gå rakt in i skogen (Helenelund station ligger precis bakom skogen).


Arriva 8134 ska strax köra under E4'an påväg mot Mörby station.


Vi är innanför träden för två bilder sedan och ungefär här kommer den nya stationen Helenelund för Tvärbanan att hamna. Området ska byggas om till ett större torg.


Området sett från andra hållet, dvs från Helenelund station där nya stationen för Tvärbanan kommer att hamna.


Såhär ser det idag ut från Helenelund station i riktning mot Kista och uppe på kullen bakom cykelställen kommer Tvärbanans station att hamna.


Avslutningsvis en bild på Arriva 8128 på linje 178 mot Mörby station som ankommer Helenelund station. Nya Tvärbanan kommer att gå till höger om denne som sagt.


Den 12 september är jag åter i Stockholm då jag provat Flixbus upp för 49 kr från Östergötland och detsamma hem igen. Här är en av deras bussar på Cityterminalen i Stockholm.


Samma dag var det växelfel i Kummelby mellan Sollentuna och Helenelund vilket gjorde att pendeltågen inte kunde använda pendelspåret förbi Helenelund och således fick gå fjärrspåret utan stopp i Helenelund.
Här passerar X60 6069 med tåg 12745 mot Södertälje Centrum förbi Helenelund utan stopp. Resenärer härifrån som skulle söderut fick åka med norrgående pendel mot Sollentuna och byta tåg.


En Uppsalapendel passerar Helenelund, nämligen tåg 845 med Rc6 1369 främst påväg in mot Stockholm C.


Sedan kommer ytterligare en pendel, även denna på fjärrspåret och det är X60 6083 med tåg 12245 mot Älvsjö.


Sedan förflyttning till Danderyd Sjukhus för att fota lite ersättningsbussar för Roslagsbanans Österskärsgren.
Här ser vi en Hallänning i form av Arriva 8756 på linje 28M mot Österskär.


En gammal OmniCity kom även på linje 28M, det är Arriva 6471 som här svänger runt vid Danderyds Sjukhus.


Samma buss igen i bättre ljus när den just svänger ut från parkeringen för att köra linje 28L mot Hägernäs.


Arriva 8839 (tidigare Söne Trafik 521/21) från 2002 har just avgått från Danderyds sjukhus påväg mot Österskär.


Sedan kommer en gammal Örebroare, numera Arriva 8837 (tidigare Söne Trafik 518) påväg mot Åkersberga.


Förflyttning till andra sidan terminalen för att se ankommande bussar, och här kommer först f.d Ringarums Linjetrafik 8628-8612 i Västtrafikfärgsättning.


En gammal Östgöte, nämligen fd Bliva Buss 8034, numera Arriva 8034 påväg från Hägernäs.


Sedan dyker en buss i Örebrolack upp, nämligen Arriva 8832 (fd Söne Trafik 173).


En sista bild från Danderyds Sjukhus på en som kanske hamnat lite fel och som normalt ersätter Saltsjöbanans trafik, nämligen Arriva 7756 kamoflerad till ett Saltsjöbanetåg.


Senare samma eftermiddag var det busskö påväg in mot Slussen.


En snabb titt vid Sickla station längsmed Saltsjöbanan och numera även Tvärbanan som öppnar hit i början av oktober efter att ha byggts i lite över två år.


Sickla station ses från en gångbro till Sckla Köpkvarter i östra änden av hållplatsen. Jag visar en jämförelsebild från juni 2014 innan arbetena dragit igång på denna länken.


Förflyttning till gamla Söderhallen ovanför Spårvägsmuseet, jag ska nu gå runt i kvartert och fota innan man river byggnaden och bygger nya lägenhetshus.
Först kommer här Keolis 4058 utanför Söderhallen på linje 2 mot Norrtull.


Keolis 4706 stannar till vid hållplatsen Sofiaskolan påväg mot just Sofia.


Från Barnängsvägen mot gamla Söderhallen som vi ser här rakt fram. I framtiden är det lägenheter där framme.


Barnängsgatan vidare nedåt. Spårvägsmuseet ligger på andra sidan huset.


Barnängsgatan uppåt åt andra hållet.


Keolis 4067 kommer här på Nackagatan påväg mot Sofia. I framtiden ser det annorlunda ut här.


Från andra hållet på Nackagatan i riktning mot Barnängsgatan.


Vi närmar oss ingången till spårvägsmuseet.


Keolis 7179 ser vi här utanför museet påväg mot Sofia.


Förflyttning till Slussen där vi ser hur arbetena fortskrider med att bygga den nya Slussen. En jämförelsebild från juni 2016 kan ses här.


Vi hoppar fram en kväll till den 13 september och till Strålsnäs strax utanför Mjölby där vi ser X2 2024 som tillsammans med två förstaklassvagnar (UA2K 2741 + 2866) är reklamfolierade nu för SPP.


En närbild på vagnarna i tåg 505 från Stockholm mot Malmö.


En stund senare passerar X55 3348 med tåg 513 från Stockholm mot Jönköping förbi på samma plats.


Den 14 september gick X2 2024 med vagnarna i tåg 535 Stockholm-Malmö och här passerar tåget förbi Tranås runt 15.30-tiden.


Diesel under tråd kan man säga om denna! Y32 1408 har just ankommit Tranås med tåg 27616 från Jönköping/Nässjö den 15 september. Lite komiskt då JLT samtidigt ställt in trafiken på Eksjö hela hösten p.g.a just fordonsbrist bland dieselfordon...


Den 16 september ankommer Transdev 3567 till Söder tull i Norrköping mot Klockaretorpet.


En dag fram, den 17 september står Svenska Motorvagnsklubbens rälsbussar i Motala dit de körts som tjänstetåg från Skövde. Resenärer från föreningen (jag var inte med denna gången) var ute på en resa och hade kommit till Motala på Vättern med båten S/S Trafik.


Någon minut senare passerade godståg 14001 förbi påväg från Borlänge via Hallsberg och Hässleholm till Karlshamn med tankvagnar.


SMoK's vagnar har nu växlat ut från spår 4 mot söder och kör här tillbaka igen mot stationen för att släppa på resenärerna.


Ytterligare en bild på när vagnarna ankommer stationen.


Sedan vart det förflyttning till Strålsnäs mellan Mjölby och Boxholm för att fota vagnarna påväg mot Alvesta.


Ytterligare en bild från samma plats på tåg 89059 påväg alltså från Motala till Alvesta.


SKÅJ (Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg) passerade strax utanför Mjölby samma kväll med tåg 24106 från Kalmar mot Stockholm. Man hade kört en medlemsresa till Kalmar under två dagar och var här påväg hem igen.


Några minuter senare ser vi IC-tåg 204 med Rc6 1398 ta infarten till Mjölby.


Ytterligare en bild på samma tåg lite närmare mig.


Bliva Buss 8307 kommer upp på Fabriksgatan i Mjölby på stadsbusslinje 356 mot Resecentrum den 18 september.


Senare samma dag ser vi ett ensamt litet lok, nämligen T43 238 som ägs av Nordic Re-Finance AB som sysslar med uthyrning av lok och vagnar. Här går den i tåg 37633 från Hagalund mot Nässjö/Hultsfred.


En stund senare kommer tåg 5625 Hallsberg rbg-Malmö gbg med Rc4 1164 som också den av märkningen att döma ägs av Nordic Re-Finance och det strax norr om Boxholm..


Den 20 september passerar Ma 833 med ett långt tåg av b .la arbetsmaskiner förbi Mjölby med tåg 37975 från Kumla mot Trelleborg.


Dagen därpå, den 21 september ser vi Rc4 1147 med godståg 4921 påväg från Umeå via Vännäs/Ånge/Hallsberg mot Malmö gbg som passerar vid Hulterstad söder om Mjölby.


En stund senare ser vi en ovanlig gäst på Södra stambanan, nämligen Y31 1403 för Västtrafik (tidigare gick denna hos Krösatågen) som passerar Hulterstad med tåg 93559 Laxå-Nässjö.
P.g.a banarbeten under dagen mellan Jönköping och Falköping så kunde ej dessa tågen som var påväg mot verkstaden i Nässjö gå den normla vägen utan fick ta omvägen via Hallsberg-Mjölby.


Den 22 september ankommer Inlandsbanans Y1 1336 till Laxå med tåg 39158 från Kil. Tåget fortsätter nu som tåg 38033 mot Håkantorp via Kinnekullebanan.


Samma vagn fortsätter genom Laxå söderut.


En stund senare så ser vi Y1 1336 strax utanför Hasslerör norr om Mariestad.


Vagnen närmar sig mig och fortsätter senare vidare in mot Mariestad.


Så är vi i Mariestad där vagnen stod ca en och en halv timme innan man fortsätter söderut.


Ytterligare en bild på vagnen i Mariestad under uppehållet.


Ett par av stadsbussarna i Mariestad, närmast Nobina 6750 samt 6752 som inväntar avgångstiden från stationen.


Vid Axtorp/Hederna en bit söder om Mariestad ser vi Y31 1418 med tåg 3334 från Lidköping till Örebro.


Y1 1336 har nu fortsatt sin färd söderut längs Kinnekullebanan och passerar här på samma ställe invid kilomtertavla 49.


En mer utzoomad bild från samma plats på vagnen.


En stund senare har vi kommit till Forshem där tåget stod ett tag för att invänta ett mötande norrgående tåg.


Här kommer det norrgående tåget i form av Y31 1417 i tåg 3304 Göteborg-Mariestad vid Hellekis Säteri mellan Råbäck och Hällekis.


Och en stund senare kommer Y1 1336 körandes söderut på samma plats efter att ha mött Y31'an.


Vi förflyttar oss ett stycke söderut till Västerplana Storängs naturreservat mellan Blomberg och Trolmen där Y1 1272 passerar i tåg 3366 Lidköping-Mariestad.


En stund senare ser vi samma vagn igen fast i tåg 3367 från Mariestad till Lidköping som passerar vid Klovet utanför Filsbäck strax norr om Lidköping.


Samma plats igen men mer utzoomat.


På hemväg passade jag på att svänga förbi Örlebadets gamla hållplats längs Karlsborgsbanan. Här lär inte spåret ligga kvar länge till när man bestämt sig för att riva banan.


Det hade börjat mörkna rejält när jag passerade Karlsborg och passade på att svänga in och ta två bilder på stationsområdet som man nu har sanerat på spår. Jämför med bilder jag tog i maj 2016 som finns på den månadssidan.


En bild åt andra hållet i Karlsborg.


En tyskregistrerad Flixbuss nr 43 lämnar Linköping påväg mot Stockholm den 29 september.


En sista bild från september månad visar Ma 401 som passerar Mjölby med tåg 34463 från Hallsberg till Stockaryd samma eftermiddag.


tobben_90@hotmail.com