Åter startsidan
Åter september månad sida 1

Fortsättning på september månads sida 2022



Den 23 september åkte jag iväg på en Interrail-resa till Tyskland och Danmark då jag hade köpt för två månader i augusti.
Banhallen på Malmö C var rätt tom på kvällen den 23 september då det var tågstopp mellan Malmö och Lund i samband med arbetet för fyrspårsbygget, enbart Lommabanan var öppen.


Nästa morgon den 24 september beinner jag mig på Hannover Hbf där vi ser ett ersättningståg för S-bahns linje S3 till Hildesheim.
B. la pga leveransproblem för reservdelar till fordonen så kör man just nu tre olika typer av ersättningsfordon i S-bahntrafiken runt Hannover.


I Harsum på banan mellan Lehrte och Hildesheim hoppade jag av tåget som här strax rullar vidare den korta biten ner till Hildesheim.


187 152 med ett södergående godståg passerar senare strax söder om Harsum.


Så kommer 112 166 med tåg 34306 från Hildesheim Hbf till Hannover Hbf, detta är alltså ett av ersättningstågen för S-bahn.


1440 329 + 338 passerar strax söder om Harsum med ersättningståg 34307 från Hannover Hbf till Hildesheim Hbf.
Dessa vagnar rullar normalt för Transdev i trafiken för Mitteldeutsche Regiobahn med mittpunkt i Chemnitz.


185 155 med DHL-containrar på kroken passerar genom Harsum en stund senare.


Ännu en bild på 1440-motorvagnarna i Harsum, denna gången 1440 338 + 329 i tåg 34308 från Hildesheim Hbf till Hannover Hbf.
Dessa vagnar trafikerar alltså normalt inte denna regionen utan längre söderut.


Så kommer ersättningståget för S3 tillbaka till Harsum, denna gången som tåg 34309 från Hannover Hbf till Hildesheim Hbf.


112 139 stod uppställt i Hildesheim och i bakgrunden står även ett annat tågsätt av samma typ som används i trafiken.


En sista bild på ersättningståget för nu vid Hildesheim Hbf inför avgång tillbaka mot Hannover Hbf.


Vidare mot Berlin-traknten och till Erkner där tiden tyckts ha stått still på en av S-bahnplattformarna som dock inte används längre.


193 625 passerar förbi Erkner med tåg 59 från Berlin Gesundbrunnen till Gdynia Glowna i Polen.


Ännu en bild från Erkner på VTG's 189 211 som passerar med ett godståg mot Frankfurt(Oder).


Denna helgen pågick evenemanget Dresdner Dampfloktreffen i Dresden med ångtåg på linjerna runt därom.
Ett av tågen "D378/379 ISTROPOLITAN" gick till Berlin under dagen och här ses tåget vid Berlin-Schöneweide vid avgång från museet där.


Samma tåg passerar förbi vid Plänterwald när det gick en rundtur runt Greifswalder Straße/Blankenburg/Lichtenberg och så småningom tillbaka mot Schöneweide och vidare mot Dresden.


Vi är vid Treptower Park där 485 070 ankommer med tåg mot Schönfließ. Dessa vagnar kommer att tas ur trafik under våren 2023 p.g.a ett nytt signalsystem.


En av de nya vagnarna, 484 005 ankommer till Johannisthal på väg mot Westend.


FEX (Flughafen Express/Airport Express) är ett koncept med regionaltåg mellan Berlin Hbf och Flughafen Berlin Brandenburg.
Här drar 147 010 tåg 18951 från Berlin Hbf till Flughafen BER - Terminal 1-2 när det passerar vid Johannisthal.


483 017 ankommer också Johannisthal på linje S45 mot Flughafen BER - Terminal 1-2.


Så kommer ångtåget tillbaka igen vid Johannisthal på väg ned mot Dresden efter att ha kört en rundtur runt Berlin.


En sista bild från Johannisthal med 485 040 som inväntar avgångstid mot Schönfließ.


Vid Grünau ankommer 485 038 medan 485 029 strax ska avgå.


En interiörbild från 485 038.


Vid Königs Wusterhausen avgår 442 324 med tåg 18366 från Berlin-Lichtenberg till Senftenberg.


En sista bild från dagen får bli från Köpenick på vagn 2212 på linje 63 mot Landschaftspark Johannisthal.


Dagen efter den 25 september var jag i Dresden-området för att fota några ångtåg som man körde i samband med Dresdner Dampfloktreffen.
På banan från Dresden via Tharandt till Freiberg skulle man köra två ångtåg parallellt men de gick bara halva sträckan och då jag stod på ett rätt dumt ställe så blev det ingen bild på det.
Här ankommer det ena ångtåget med 50 3648-8 främst till Klingenberg-Colmnitz med persontåget till Freiberg.


Anledningen till att de inte kunde köra parallellt här var p.g.a ett persontåg med 1440 205 mot Zwickau(Sachs)Hbf skulle fram.


Här ankommer det andra ångtåget med 52 8141-5 en stund senare till Klingenberg-Colmnitz och det drog godsvagnar från Tharandt till Freiberg.


Ännu en bild på tåget när det passerar genom stationen.


1440 214 lämnar Klingenberg-Colmnitz på väg mot Zwickau(Sachs)Hbf.


Här kommer det första ångtåget tillbaka igen mot Dresden, nu med elloket E 77 10 som dragkraft.


Sist i tåget gick 50 3648-8 och här har tåget stannat för förbigång av ett ordinarie persontåg.


50 3648-8 sist i tåget passerar vid Edle Krone mellan Klingenberg-Colmnitz och Tharandt.


Vid Frieberg ankommer 1440 201 en stund senare som tåg 74055 från Zwickau(Sachs)Hbf till Dresden Hbf.


Stationen vid Dresden-Plauen höll man på att bygga om.


1440 201 ankommer lite senare till Dresden-Plauen med tåg 74060 från Dresden Hbf till Zwickau(Sachs)Hbf.


143 910 ankommer Dresden-Plauen på linje S 3 från Tharandt till Dresden Hbf.


Ett par av loken man ställde ut under eventet Dresdner Dampfloktreffen. Då jag skulle iväg och fota fler extratåg fanns tyvärr inte tiden att gå in och titta.


Uppifrån Nossener Brücke kunde man spana ner mot museet där evenemanget Dresdner Dampfloktreffen höll på för fullt.


52 8141-5 åker på vändskivan för att vändas runt inför nästa tur.


Man körde ånglok fram och tillbaka på bangården så allmänheten kunde åka med.


Här passerar 52 8141-5 en stund senare genom Radeberg på sin tur från Dresden mot Löbau.


Sist i tåget gick nu dieselloket 112 481-7.


Samma tåg lämnar en stund senare nästa station som är Arnsdorf vidare mot Löbau.


642 311 + 326 ankommer Arnsdorf med tåg 20851 från Dresden Hbf till Liberec i Tjeckien.


En stund senare ankommer 642 308 + 322 med tåg 20850 från Liberec till Dresden Hbf.


Senare samma kväll har jag hamnat i München och på München Hbf står 183 002 redo att avgå som tåg 79869 mot Eggmühl.


Så vaknar vi till måndagen den 26 september då 420 470 gör uppehåll vid Laim i Münchens utkanter på väg mot Maisach.


Snälltåget körde ett tåg till Oktoberfest som hölls i München under ett par veckor i september och oktober och då körde man direkt från Sverige.
Här passerar 112 035 förbi Hirschgarten med tåg 307 från Stockholm med b.la en Krog-vagn.


Samma tågsätt på München Hbf när man ska växla undan det till bangården.


En stund senare ser vi återigen samma tågsätt uppställd på bangården invid S-bahnstationen Hackerbrücke.


420 939 ankommer Hackerbrücke på väg från Maisach mot Ostbahnhof.


TX Logistik 193 283 passerar förbi Ostbahnhof i München med ett godståg.


628 629 ankommer München Ost med tåg 27025 från München Hbf till Mühldorf(Oberbay).


628 628 ankommer Müldorf(Oberbay) med tåg 27262 från Simbach(Inn).


077 002 växlar på bangården i Mühldorf.


628 639 + 627 ankommer Müldorf(Oberbay) med tåg 27408 från Traunreut.


Vill man åka 628-motorvagnar får man bege sig till Mühldorf(Oberbay) där de går på de flesta banorna runt omkring.
Här inväntar ett antal 628-motorvagnar på sina resp. avgångstider från Mühldorf(Oberbay).


Så åker jag tillbaka mot München igen med 628 432 + 627 som här inväntar ett tågmöte vid Schwindegg.


Tågmötet i form av 245 014 rullar in till Schwindegg med tåg 27027 från München Hbf till Mühldorf(Oberbay).


Tillbaka i München så avgår 218 409 från München Hbf med tåg 27031 mot Mühldorf(Oberbay).


Så har jag åkt detta tåget med dubbla vagnar hit till Immenstadt och snart ska 612 017 främst fortsätta mot Lindau-Reutin och 612 083 bakom fortsätta mot Oberstdorf.


633 050 + 041 av modell Pesa Link avgår från Immenstadt med tåg 3696 från Oberstdorf till Ulm Hbf.


218 414 ankommer Immenstadt med IC-tåg 2085 från Hamburg-Harburg till Oberstdorf.


Ännu en bild på samma tåg som ankommer Immenstadt ca en kvart försenad.


Då 218-tåget var försenat så hann jag åka ett regionaltåg i riktning mot Oberstdorf och hann på så vis få ytterligare en bild på IC-tåget, något jag inte skulle hunnit om det hade varit i tid.
Här passerar 218 414 återigen vid Altstädten återigen med tåg 2085 från Hamburg-Harburg till Oberstdorf.


612 057 passerar förbi på samma plats som tåg 3394 från Augsburg Hbf till Oberstdorf.


633 052 i andra änden av Altstädten med tåg 3980 från Oberstdorf till Ulm Hbf.


612 057 vid Altstädten med tåg 57499 Oberstdorf-Augsburg Hbf.


633 055 + 033 passerar vid Altstädten med tåg 3982 från Oberstdorf till Ulm Hbf.


En stund senare ser vi 218 415 + 446 som passerar strax söder om Altstädten som tåg 2013 från Dortmund Hbf till Oberstdorf.


612 085 passerar på samma plats med tåg 3396 från Augsburg Hbf till Oberstdorf.


612 120 passerar också samma ställe som tåg 7893 från Oberstdorf till München Hbf.


633 046 med tåg 3984 Oberstdorf-Ulm Hbf och 633 036 som tåg 57433 Kempten Hbf-Buchloe vid Kempten Hbf


111 055 på München Hbf samma kväll som blivande tåg 59084 mot Ingolstadt Hbf.


Nästa morgon befinner jag mig efter att ha åkt nattresa med detta tåget vid Halle(Saale) Hbf.
På bilden ses en Stadler Dosto littera 4110 nr 117 som är av liknande typ som ER1 som rullar i Sverige. Tåget ska här strax rulla vidare mot Rostock Hbf.


I Halleområdet kör man b.la dessa tåg på S-bahnnätet och här är det 143 932 främst som inväntar avgångstid från Halle(Saale) Hbf på linje S9 mot Eilenburg.


Så har vi kommit fram till slutstationen Eilenburg.


I andra änden gick manövervagnen DABpbzfa 762.0 50 80 80-35 366-9 och som snart ska rulla tillbaka mot Halle.


442 210 ankommer Eilenburg med tåg 18383 från Leipzig Hbf till Cottbus Hbf.


Framme i Cottbus där 112 148 ska dra tåg 18405 mot Dresden Hbf.


I Cottbus kör man spårvagnar av typen Tatra KTNF6 och här ser vi vagn 170 från 1982 på Bahnhofstraße när den korsar Karl-Liebknecht-Straße på väg mot Madlow.
Jag ska nu besöka ett antal spårvagnsstäder som ligger hyfsat nära varandra så därför kommer det en hel del spårvagnsbilder här.


Vagn 134 i regnvädret vid hållplats Stadthalle på linje 4 mot Neu Schmellwitz.


Invid järnvägsstationen som syns till höger passerar vagn 109 på linje 2 mot Sandow.


Så har jag tagit mig vidare till nästa spårvagnsstad, nämligen Frankfurt an der Oder och hit åkte jag med detta tågsättet där föraren nu har bytt ände till loket 112 102 som snart ska rulla tillbaka mot Cottbus.


Vagn 217 av typen Tatra KT4DM byggd 1987 är på väg upp för Bahnhofstraße på linje 1 mot Neuberesinchen.


Man har även vagnar av typen AEG GT6M i trafik och här är vagn 305 byggd 1995 också den på väg upp för Bahnhofstraße på linje 3 mot Kopernikusstraße.


Vagn 220 möter vagn 225 vid hållplats Zentrum.


Vagn 226 ser vi en stund senare på Heilbronner Straße på linje 2 mot Messegelände.


Vidare till nästa spårvagnsstad som är Potsdam där vagn 432 här passerar på Lange Brücke.


Tatravagnarna 156 + 256 passerar här på Friedrich-Ebert-Straße på väg mot Bahnhof.


Vagn 413 passerar på Friedrich-Ebert-Straße och i bakgrunden ses Nauener Tor.


Vagn 161 + 159 passerar under Nauener Tor på linje 92 mot Kirschallee.


Vi fortsätter vidare västerut till nästa spårvagnsstad Brandenburg an der Havel där ODEG's 646 041 ska rulla mot Rathenow.


I Brandenburg kör man spårvagnar av typen Tatra KTNF6-B och här det vagn 170 som passerar på Große Gartenstraße på väg mot Anton-Saefkow-Allee.


Man kör även vagnar av typen Duewag MGT6D från 1995 som här passerar på Sankt-Annen-Straße på väg mot Hohenstücken Nord.


Vagn 176 har lämnat hållplats Geschwister-Scholl-Straße på linje 6 mot Hohenstücken Nord.


En sista bild från Brandenburg på vagn 182 som lämnar Hauptbahnhof på väg mot Hohenstücken Nord.


Ett snabbstopp i Magdeburg på kvällen där vagn 1341 har stannat till på väg mot Cracau.


Nästa dag den 28 september vaknar jag upp till en regnig dag i Hannover där vi ser spåvagnsmöte mellan vagn 2535 närmast och vagn 2590 längre bort utanför Hauptbahnhof.


Spårvagnståg bestående av vagn 3092 främst och 3041 sist ankommer Bahnhof Karl-Wiechert-Allee på väg mot Roderbruch.


Flixtrains tåg 1233 från Köln Hbf till Berlin Südkreuz passerar förbi Karl-Wiechert-Allee med 193 604 som dragkraft.


402 018 främst passerar också det förbi Karl-Wiechert-Allee mot okänd destination.


Ett oväntat tåg dök upp en stund senare vid Karl-Wiechert-Allee och det är detta draget av MY 1149 + 1155.


S-bahntågen på linje S3 i området körs en period med andra fordon än de ordinarie som jag redan lagt ut ett par dagar tidigare ovan.
Här ankommer ett ersättningståg på S3 från Hildesheim Hbf till Hannover Hbf med 112 170 som dragkraft till Karl-Wiechert-Allee.


Sista bilden från Karl-Wiechert-Allee blir på S-bahn-tåget på linje S3 mot Hildesheim Hbf med manövervagnen Bnrbdzf 480.1 50 80 80-34 112-8 främst.


Vagn 6200 passerar på raksträckan längs Karl-Wiechert-Allee strax före hållplats Nackenberg under en utbildningskörning.


En stund senare passerar även vagnarna 6252 + 6222 av samma anledning som ovan. Dessa vagnar är byggda 1992 resp. 1989.


Sedan passade jag på att dokumentera lite av IC3/MF-tågen som än så länge kör mellan Danmark och Hamburg men från våren 2023 ersätts dessa vagnar av loktåg.
Här är det MF 5083 främst som passerar förbi Hamburg Dammtor med tåg 383 från Aarhus H (Århus) till Hamburg Hbf.


S-Bahn Hamburgs 490 541 ankommer till Hamburg Dammtor på väg mot Aumühle.


Vidare norrut till Brokstedt mellan Neumünster och Hamburg där MF 5076 + 5092 passerar med tåg 395 från København H till Hamburg Hbf.


MF 5083 som vi såg tidigare passerar här förbi Brokstedt med tåg 384 från Hamburg Hbf till Aarhus H.


Banarbetsmaskinen 708 303 passerar förbi Brokstedt söderut.


112 138 ankommer Brokstedt med tåg på linje RE70, här tåg 21025 från Kiel Hbf till Hamburg Hbf.


152 134 passerar förbi Brokstedt med ett södergående godståg.


Sedan åkte jag vidare norrut till Nortorf där ett par bussar står uppställda utanför stationen.


MF 5084 passerar Nortorf som tåg 385 från Aarhus H till Hamburg Hbf.


445 025 har just startat från Nortorf med tåg 21079 från Flensburg till Hamburg Hbf.


Vidare längre norrut till Schleswig där MF 5089 + 5088 ankommer med tåg 397 från København H till Hamburg Hbf.


Någon minut senare ankommer MF 5092 + 5076 med tåg 392 från Hamburg Hbf till København H.
I april 2023 blir som sagt denna syn ovanlig då MF-vagnarna försvinner från Tysklandstrafiken och ersätts av lokdragna tåg.


MF 5081 vid Padborg i Danmark senare samma kväll i dagens sista solljus som tåg 5762 från Flensburg till Fredericia.


Nästa dag den 29 september vaknar jag upp i Vejle där jag sovit en natt och här ankommer MG 5611 med IC-Lyntog 18 från Aarhus H till Københavns Lufthavn.
Som synes har man kommit en bit med elektrifieringen av banan och när jag var här i april 2022 hade man inte kommit lika långt.


AR 3069 inväntar avgångstid från Odense som tåg 2627 mot Svendborg.


I Odense öppnade man under maj månad den nya spårvägen kallad "Odense Letbane" som är 14,5 km med 26 hållplatser.
Här passerar vagn 03 längs Vestre Stationsvej strax före hållplats Kongensgade på väg mot Hjallese Station.


Vagn 16 svänger in mot ODEON där tidigare en större väg gick men av det syns inget idag, vagnen är på väg mot Hjallese Station.


Vagn 02 på väg mot Tarup Center passerar en nylagd gräsbanvall mellan Albani Torv och ODEON.


Och åt andra hållet på samma gräsbanvall passerar vagn 07 på väg mot Hjallese Station.


En sista bild från Odense blir på vagn 04 som just lämnat Albani Torv med Sankt Albani Kirke i bakgrunden på väg mot Tarup Center.


Sedan åkte jag över till Själland för hemresan men innan dess passade jag på att åka en bana jag inte har åkt, nämligen mellan Slagelse och Tølløse.
Här inväntar MF 1043 på avgångstid som tåg 13024 från Slagelse mot Tølløse.


Ett snabbt uppehåll vid Dianalund i väntan på tågmöte.


MF 5021 + 5048 ankommer Tølløse med tåg 2539 från Østerport till Holbæk.


I Holbæk stod Lokaltog 2027 och inväntade avgångstid som tåg 90551 mot Nykøbing Sjælland.


MG 5657 gör uppehåll i Holbæk som tåg 1526 från Kalundborg till København H.


Sedan tog jag mig vidare till Kalundborg dit man kommer att elektrifiera järnvägen om ett par år. Här en bild från södra plattformsänden i riktning mot Holbæk.


En bild åt andra hållet, dvs in mot stoppbockarna.


Ännu en bild på stationsområdet ännu utan kontaktledning.


MG 5643 rullar ner till plattform efter att ha tankat eller liknande vid en serviceplattform.


Vagnen inväntar avgångstid som tåg 1534 till København H.


Jag hoppade av vid Regstrup för att fota lite före elektrifieringen påbörjas, här en vy från plattformens mitt mot Holbæk.


Och här en bild åt andra hållet, dvs bort mot Kalundborg.


MG 5673 ankommer Regstrup med tåg 1547 från København H till Kalundborg.


Samma tåg har ankommit Jyderup.


Plattformen i Jyderup sett mot Kalundborg.


Och plattformen i riktning mot Holbæk före elektrifieringen.


Ännu en bild på plattformen med stationshuset till höger.


MG 5657 ankommer Jyderup med tåg 1538 från Kalundborg till København H.


EB 3205 rullar in till Roskilde med tåg 2555 som ankommer från Østerport.


Den sista bilden för denna månaden får bli på EB 3220 som inväntar avgångstiden från Roskilde mot Köpenhamn.


tobben_90@hotmail.com