Åter startsidan

Kiruna-Vassijaure-Kiruna

Den 8 augusti så åkte vi en dagstur på Malmbanan till Vassijaure och tillbaka igen och anledningen till att vi inte åkte längre beror på de norska reserestriktionerna i samband med Coronapandemin.
Från början var tanken att vi med eget tåg och med norsk lots skulle åka till Narvik och hade inte det funkat så var planen att vi skulle åka med ett norskt museitåg på norska sidan och sista hand med ordinarie tåg ifall det inte fungerade.
Nu blev det emellertid inget alls av det eftersom Norge fortfarande vid denna tidpunkt hade inreserestriktioner så vi fick åka så långt vi kunde i Sverige istället och då blev det Vassijaure eftersom Riksgränsen är en hållplats som man inte trafikmässigt kan vända vid.
Efter att vi varit Vassijaure så fick vi ett par timmars uppehåll i Abisko beroende på trafiksituationen så efter lunch på turiststationen så fick vi fritt göra vad vi ville ett par timmar innan vi åkte tillbaka till Kiruna igen på eftermiddagen.

Av Tobias Jäderup



Vi åkte från Kiruna mot Vassijaure men här vid Stenbacken blev det stopp en stund då det var elfel längre fram och stående fordon framför oss men det löste sig rätt snabbt. Utsikten går ju i vilket fall inte att klaga på.


Uppehåll vid Abisko Östra och där blev det även plattformsfika i det fina vädret.


Stopp även vid Björkliden på vägen mot Vassijaure.


Vid Tornehamns kyrkogård stannade vi och begrundade den fina utsikten.


Vårt tåg vid Tornehamns kyrkogård.


Sedan blev det uppehåll vid Kopparåsen för tågmöte.


Vagnarna i Kopparåsen från andra hållet.


Rc6 1327 passerar genom Kopparåsen med tåg 95 från Narvik till Luleå.


Så är vi framme vid denna resans nordligaste punkt Vassijaure. Nu var det bara att vända tillbaka söderut igen.


Iore 104 + 115 passerar genom Vassijaure med tåg 9909 från Narvik till Kiruna.


Ytterligare en bild på vårt tåg vid Vassijaure före återfärden söderut.


Det blir uppehåll vid hållplatsen Låktatjåkka på tillbakavägen mot Abisko. Här stannar ett fåtal ordinarie tåg fortfarande.


En bild från en annan vinkel vid Låktatjåkka.


Vi är framme vid Abisko turiststation där vi kommer att få ett par timmars uppehåll för dels lunch och dels upptäcka området på egen hand.


Utsikt mot Lapporten som här syns i bakgrunden.


Några timmar senare så passerar tåg 62890 Abisko östra-Björkliden förbi mellan Abisko östra och Abisko turiststation och här görs alltså ingen fotokörning.
Vagnarna har stått uppställda vid Abisko östra under dagen och måste till Björkliden för att kunna vända tillbaka som tåg och släppa på passagerare vid Abisko turiststation.


Vagnarna ankommer Abisko turiststation igen som tåg 62891 mot Stordalen (bytte tågnummer där för vidare färd till Kiruna) och ska strax stanna för att släppa på resenärerna.


Möte med malmtåg 9916 från Kiruna till Narvik vid Abisko östra.


Passage av Torneträsk med dess plattform där inga tåg längre stannar.


Sedan gör vi uppehåll vid Rensjön som fortfarande har kvar sin plattform fast tågen inte längre stannar här.


En bild på stationshuset och plattformen i Rensjön.


Linjeblockssignalerna på denna linjen har bara nummer till skillnad från övriga delar som oftast har namn på närmaste driftplats + nummer.


Lite speciell kilometertavla då den även visar hur spårvidden är i Sverige, dvs 1435 mm.


Passage av Rautas station.


Även Krokvik har gammal plattform kvar vid stationen, någon som inte heller används längre.


Sedan åkte vi triangelspåret utanför Kiruna som bara godståg normalt använder eftersom alla persontåg går in till Kiruna.


Tillbaka i Kiruna igen efter dagens resa på Malmbanan och nu var inte vädret det bästa som synes.


Vagnarna växlas bort till uppställning för natten.

Direktlänk till nästa dags resa


tobben_90@hotmail.com