Åter startsidan

Från Långsele via Ådalsliden med Liabanan till Hoting och Östersund

Denna dagen startade med en bussresa från övernattningen i Sollefteå till Långsele där vårt tåg hade stått parkerat under natten och det skulle nu ta oss längs stambanan norrut via Österås mot Forsmo.
I Forsmo åkte vi senare in på banan som går upp till Hoting och som saknar persontrafik. Vi åkte till Ådalsliden där vi fick välja mellan att antingen promenera upp till Nämforsens festplats i Näsåker eller åka med ett litet "tåg".
Uppe vid festplatsen finns den lilla minibanan "Liabanan" som slingrar sig runt festplatsen och den fick vi en åktur med innan vi avnjöt en thaibuffé som dukades upp på området.
Vidare mot Hoting skulle vi haft några fotostopp men vid en fotokörning så började en av vagnarna att strula varför den fotokörningen fick strykas. Dock kom vi fram till Östersund en stund före tidtabellen senare på kvällen efter några fotostopp.

Av Tobias Jäderup



Vi har börjat morgonen med en bussresa från Sollefteå tillbaka hit till Långsele där vi ska kliva på tåget igen.


Ett tag sedan något persontåg stannade här reguljärt, vilket syns på skicket på plattformen.


Men vi är i varje fall uppskyltade här.


Vad är det som lockar alla att ställa sig där?


Jo, ARE-tåget ska självklart dokumenteras! Här är det El16 2204 som stannar till med tåg 41962 påväg upp mot Narvik.


Så växlas våra vagnar fram till dagens tur.


I rätt ljus också.


En blick genom bakhytten i Forsmo där vi så småningom ska köra in på banan mot Hoting.


Återigen genom bakhytten på vägen upp mot Ådalsliden.


Så småningom ankom vi så till Ådalsliden där vi skulle kliva av för att ta oss upp mot Nämforsens festplats.


Fäboexpressen stod redo att ta med de som inte orkade/ville gå upp för backen.


Nämforsens kraftverk som ligger precis jämte stationen i Ådalsliden. Här rinner Ångermanälven genom kraftverket som byggdes mellan 1944 och 1947.


Påväg upp mot festplatsen blir vi gående omkörda av Fäboexpressen.


Vi har kommit upp för berget vid festplatsen och sätter blicken bort mot stationen i Ådalsliden.


Och här hittade vi en järnväg. Jo, det är Liabanan som vi ska åka en runda på.


Så kommer Fäboexpressen upp till festplatsen med resenärerna.


Och här stod ju faktiskt ett tåg på den lilla banan.


Vi åker en liten tur på banan.


Sedan tar jag lite "linjebilder" av tåget som här kör sitt andra varv för oss.


Ytterligare en bild på tåget.


Tåget kommer här strax tillbaka till startplatsen.


Här vid campingområdet stod en gammal järnvägsvagn uppställd.


En sista linjebild på tåget på Liabanan.


Tillbaka vid tåget igen vid Ådalsliden station.


Dags för fotokörning vid Åkvisslan där banan korsar Fjällsjöälven.


Ytterligare en bild med vagnen lite närmare.


Så skulle vi då göra en fotokörning vid bron över Röån men den gick inte som planerat då en av vagnarna började strula här. Det blev i varje fall en bild på bron.


Här vart vi ståendes en bra stund då man skulle felsöka och provisoriskt reparera felet. Vill också ge en eloge till SMoK's personal här.


Vagnarna sedda från andra hållet på samma plats.


Bron över Röån sedd från en annan vinkel.


Vi kom så småningom iväg och i Tågsjöberg väntade Td 355 med timmervagnar på oss.


Så kom vi fram till Hoting där det vart ett litet stopp vid plattformen innan vi fortsatte på Inlandsbanan söderut mot Östersund.


Framme i Ulriksfors så hade vi plattformsfika på plattformen.


Sedan vart ett stopp i Tännviken söder om Ulriksfors.


Här framför det gamla stationshuset.


Uppehåll i Jämtlands Sikås vart det också.


Stationsområdet i Norderåsen.


Vagnarna under uppehållet i Norderåsen.


Uppehåll vart det även i Lit med kranen till vänster.


Så ankom vi så Östersund runt en kvart tidiga och en dags resande var till ända.


Vagnarna skulle nu växlas till uppställningsspår. Dagen efter skulle de in på verkstaden i Östersund för att tittas igenom och SMoK-resenärerna (utom jag) åkte istället båt.

Direktlänk till nästa dags resa


tobben_90@hotmail.com