Åter startsidan

Vårresa till Tyskland/Schweiz i maj 2018

Den 3-6 maj gav jag och Joakim Wahlberg oss iväg på en vårresa med siktet inställt på Tyskland och Schweiz och då var huvudmålen dels en spårväg vid Bad Schandau söder om Dresden samt Rhätische Bahn i Schweiz.
Vi gav oss iväg på kvällen den 3 maj med flyg från Arlanda till Berlin där vi sov på hotell första natten (vilket f.ö blev det enda hotellet på resan) och tidigt den 4 maj kunde så den egentliga resan börja från Berlin.

Resan gick i korta drag från Berlin ner till Bad Schandau nära Tjeckiska gränsen. Därifrån tillbaka till Dresden där vi tillbringade några timmar. Resan fortsatte vidare via Chemnitz-Leipzig till Magdeburg varifrån vi tog ett nattåg direkt till Basel i Schweiz. Från Basel åkte vi första bästa tåg mot Chur där Rhätische Bahn utgår ifrån och på den åkte vi via Filisur med uppehåll-Davos Platz tillbaka till Chur. Efter Chur åkte vi mot Zürich och tillbaka till Basel där vi tog nattåg mot Hamburg.
Dag 3 började vi då från Hamburg med att vi åkte norrut mot Niebüll där vi åkte den korta bibanan mot Dagebüll och tillbaka. Efter denna tog vi oss över till Westerland Sylt och när det var avklarat var det bara hemresan kvar som gick från Niebüll via Tønder-Esbjerg-Köpenhamn tillbaka mot Sverige.

Mer om denna kommer ni att se på bilderna här nedan där jag lägger beskrivande bildtexter till bilderna så det är lättare att hänga med, dessutom skriver jag ut datum i fet text ovan. Mycket nöje!

Av Tobias Jäderup


TORSDAG 2018-05-03:


Vi börjar med ett par bilder från torsdagen den 3 maj då vi gav oss iväg från Stockholm. Vi är på Arlanda och ser ett av Finnairs plan, dock inte det vi ska åka med mot Berlin.


Vi åkte istället med EasyJet hit och har just klivit av planet på Flughafen Tegel (TXL) i Berlin där vi får ta en sån här buss till terminalen.


Ett av ODEG's tåg, 445.114 på linje RE 4 påväg mot Rathenow gör uppehåll vid Jungfernheide.


Senare på kvällen ankommer ICE-tåg 643 från Düsseldorf till Gesundbrunnen.

FREDAG 2018-05-04:


Så är vi direkt på fredagsmorgonen och då vid Mollstraße där vi ser BVG 9064 på linje M8 påväg mot Ahrensfelde.


BVG 1254 + 1251 svänger in på Gontardstraße invid Alexanderplatz påväg mot Hohenschönhausen Zingster Str.


Åt motsatt håll på samma plats ser vi vagn 1260 + 1263 på linje M4 mot S Hackescher Markt.


Ett S-bahntåg ankommer till Alexanderplatz påväg mot Strausberg Nord.


Vi är nu på Berlin Hauptbahnhof och ska åka med detta tåget, EC 171 som går mot Prag men vi ska hoppa av alldeles före gränsen till Tjeckien.
Det drogs denna dagen av 101 059-4 men planerna för framtiden säger att tåget ska dras med tjeckiskt lok hela vägen till Berlin.


På tåget blev det en god frukost som bestod av stekt ägg med skinka, ost, brödskivor samt varm choklad.


En snabb interiörbild av den tjeckiska restaurangvagnen.


Vårt tåg gör uppehåll vid Dresden Hbf för lokbyte från denna tyska loket till ett tjeckiskt. Tyvärr drog det ut på tiden varför vi inte hann fota lokbytet.


Hela den övre banhallen i Dresden.


Och bild på den nedre banhallen sett från den övre där man höll på att arbeta.


Så åker vi vidare mot Tjeckien och till Bad Schandau som ligger alldeles före gränsen dit och här åker vi vackert invid floden Elbe.


Vi är framme vid Bad Schandau och tyvärr stannade loket för långt fram för att kunna få en bild av hela tåget här.


Nu har vi tagit oss över floden till Kurpark i Bad Schandau där Kirnitzschtalbahn utgår från, den går upp längs dalen till Lichtenhainer Wasserfall.


Våra vagnar sedda framifrån vid Kurpark. Operatören som kör här heter Oberelbische Verkehrsgesellschaft Pirna-Sebnitz mbH, OVPS och vagnarna är av typ Gotha B2-62.


Vi har tagit oss upp till ändhållplatsen vid Lichtenhainer Wasserfall.


Här görs rundgång då enbart den ena vagnen är motorvagn som kan dra de andra vagnarna.


Vagnen kommer nu körandes tillbaka till de andra vagnarna.


Det berömda vattenfallet som alla åker upp för att se.


Här har vi gått en bit från hållplatsen och fotar vagnarna påväg tillbaka ner mot Bad Schandau/Kurpark.


Lite oväntat före nästa ordinarie vagnar så kommer denna lite äldre vagn nr 5 till ändhållplatsen vid vattenfallet.


Så ett par minuter senare kommer nästa ordinarie spårvagn.


En bild tagen från spårvagnen påväg förbi vagnhallen som stod öppen.


Vi är tillbaka nere i Bad Schandau igen och ser vagnarna åter avgå upp mot Lichtenhainer Wasserfall, här på Kirnitzschtalstraße.


Och en bild på ankommande vagnar därifrån med vagn 3 först, också den på Kirnitzschtalstraße.


För att åter komma tillbaka till järnvägsstationen så fick vi korsa Elbe per båt.


Här har båten M/S Lilienstein lagt till vid Bad Schandau Bahnhof.


Ett godståg mot Tjeckien med det tjeckiska loket 372 010-9 passerar förbi Bad Schandau.


Så ankommer vårt S-bahntåg mot Dresden (och vidare mot Meißen Triebischtal).


Så har vi tagit oss till Dresden och till närheten av järnvägsstationen Dresden Mitte där vi ser en spårvagn på linje 10 mot Striesen.


Så kommer den spårvagnen vi väntade på, en godsspårvagn som går under namnet "CarGoTram" där man alltså kör gods mellan Volkswagens olika anläggningar i Dresden.
Detta är unikt just för Dresden då gods på spårväg inte förekommer på något mer ställe i varje fall i Europa.


DVB 2542 på linje 6 mot Wölfnitz korsar gatan Friedrichstraße invid Dresden Mitte.


Uppe på Bahnhof Dresden Mitte ankommer ett S-bahntåg mot Pirna med 143 967 som dragkraft. Dessa lok är snart historia i Tyskland.


Förflyttning till Pirnaischer Platz där DVB 2615 just svänger av från Wilsdruffer Straße påväg mot Leutewitz.


En stund senare ser vi DVB 2711 påväg mot Pennrich på samma ställe.


Sedan kom det vi väntade på vid denna plats, nämligen Tatravagnar! Här är det 224 263 främst som anländer till Pirnaischer Platz påväg mot Plauen.


Och vid Plauen ankommer DVB 2810 påväg mot Coschütz.


Samma Tatravagnar kommer återigen vid Plauen efter att ha vänt runt i vändslingan och kör nu tillbaka mot Trachenberger Platz.


Vi har nu med detta tåget, littera 1440 och nummer 334 anlänt till Chemnitz för drygt en timmes uppehåll innan resan fortsätter vidare.


Här har man en s.k duospårvagnar som även kan köra på vanliga järnvägsnätet som kallas "TramTrain" och vagnarna har dörrar i olika nivåer.
Här är det CVAG 441 som inväntar avgång från Chemnitz Hbf på linje C15 påväg mot Hainichen.


Två vagnar som vänder vid den ordinarie plattformen för spårvägen i innerstaden.


CVAG 610 svänger just in på Carolastraße efter att just ha startat från Hauptbahnhof påväg mot Hutholz.


Man har även Tatravagnar här och här är det CVAG 519 + 509 som också svänger in på Carolastraße påväg mot Technopark.


CVAG 903 anländer till hållplatsen Theaterplatz påväg mot Hauptbahnhof.


Mot Hauptbahnhof var även CVAG 411 påväg när den också ankommer hållplatsen Theaterplatz.


Tillbaka på Hauptbahnhof ankommer här vårt tåg vidare mot Leipzig som är ett loktåg med diesellok i andra änden.


Och på linjen strax före Geithain så möter vi tåg 27776 påväg från Leipzig mot Chemnitz.


Från Geithain utgår S-bahnlinje 6 mot Leipzig och här är det 1442 135 som inväntar avgångstiden.


Och så har vi anlänt till Leipzig med 223 055 främst och här väntade lite god kvällsmat innan vi for vidare. Spårvagnar här fotade jag i juli 2017 vilket finns på den månadssidan.


Någon timma senare runt kl 20.20 så ska vi borda IC2-tåg 2448 som går mot Hannover, fast vi åker bara med till Magdeburg. Här är det 146 570-7 med tåget som ankommer till Leipzig Hbf för att göra ett riktningsbyte.


Vi har nu kommit till Magdeburg där vi fick ca en timme innan vårt tåg vidare kom. Vårt tåg från Leipzig ses till vänster och till höger har 146 015 ankommit med ett tåg från Dessau Hbf.


Magdeburg har också ett spårvagnsnät och här står MVB 1371 redo att avgå vidare mot Sudenburg från hållplatsen City Carré som ersätter Hauptbahnhof en tid p.g.a arbeten invid stationen.


MVB 1306 med ett släp har just anlänt till hållplatsen Alter Markt påväg mot Reform.


En manövervagn först i tåg från Frankfurt Oder har just anlänt till Magdeburg Hbf.


Så anländer vårt nattåg 471 som har startat i Berlin och går ner mot Basel i Schweiz till vilket vi ska åka. Dragkraften på hela resan var 101 140-2.

LÖRDAG 2018-05-05:


Vi har nu ankommit till Basel SBB i Schweiz med vårt tåg från Tyskland.


Ett franskt TGV-tåg stod uppställt på Basel SBB.


Men vi nöjer oss inte med Basel denna gången utan åker vidare söderut mot Chur.


Från Chur har jag ingen bild nu då vi hade snabbt byte till anslutande tåg som vi här ser längsmed Rhätische Bahn.


I Thusis hade vi möte med ett tåg påväg mot Chur.


Det är fina landskap man åker igenom i Schweiz.


Vid Solis fick vi möte med Glacier Express påväg från St. Moritz mot Chur och Zermatt.


Innan vi ankom till Filisur så åkte vi över den imponerande bron vid Landwasser Viadukt.


Och här har vårt tåg ankommit till Filisur där vi klev av för ett två timmars uppehåll.


Vi har nu gått en liten bit från Filisur station mot Landwasser Viadukt och på vägen ser vi Glacier Expresståg 903 med Ge 4/4 II 630 från St. Moritz till Chur.


Imponerande utsikt från vår promenadstig ut mot bron.


Och nu är vi framme vid bron och ska invänta nästa tåg som passerar.


Från Davos Platz rullar här tåg 1821 in mot slutstation Filisur om någon minut med Ge 4/4 II 649 främst.


Så närmar sig tåg 1133 påväg från Chur till St. Moritz och ses här före Landwasserviadukten.


Samma tåg kör här precis in på Landwasser Viadukt och går strax in i tunneln under oss för att någon minut senare ankomma Filisur.


I Filisur mötte det föregående tåget detta tåget som är tåg 1136 från St. Moritz mot Chur.


Lugnet råder vid Filisurs station före nästa tåganhopning.


Så ankommer tåg 1140 från St. Moritz mot Chur till Filisur och ses från stationen.


Tågmöte med tåg 1137 mot St. Moritz i Filisur.


Vi åker vidare med tåget från Filisur till Davos Platz där loket Ge 4/4 II 613 stod uppställd på bangården.


Och till slutstation Davos Platz ankommer tåg 1041 från St. Gallen/Landquart med Ge 4/4 II 646.


Vi åkte senare vidare med tåg 1044 mot Landquart och tog plats i panormavagnen som medföljde sist i tåget.


Vid Klosters Platz så mötte vi tåg 1045 från St. Gallen/Landquart mot Davos Platz draget av Ge 4/4 II 651.


Ett av lokaltågen i detta område littera RABe 526 nr 771-1 med produktnamnet "Thurbo" ankommer senare Landquart på linje S12 påväg mot Chur.


Vi är senare tillbaka i Chur där vi först bytte från SBB-tåget till Rhätische Bahn-tåget och ser här interiören i stationsbyggnaden.


I Chur går Rhätische Bahn-linjen till/från Arosa längsmed gatan Plessurquai och här är det tåg 1448 med ABe 4/4 3501 från Arosa som just lämnat hållplatsen Chur Stadt.


Samma vagn inväntar åter avgång vid Bahnhof Chur påväg tillbaka mot Arosa.


Ytterligare en vy från samma plats.


Sedan ser vi vagnen avgå från Chur mot Arosa som tåg 1453 när det passerar Gäuggelistrasse.


Tillbaka på Bahnhof Chur på blivande tåg 1157 påväg mot St. Mortiz med loket med reklam från Coop, Ge 4/4 641.


En sista bild från Chur blir på Ge 4/4 II 629 med tåg 1257 mot Scuol-Tarasp.


Vi förflyttar oss till huvudstaden Zürich och strax utanför järnvägsstationen ser vi VBZ 3073 som ankommit från flygplatsen.


VBZ är alltså operatören som kör spårvagnarna i Zürich och här ser vi VBZ 3013 vid Bahnhofplatz/HB påväg mot Albisrieden.


På Löwenstrasse kommer VBZ 3084 påväg mot Seebach.


Framför järnvägsstationen Zürich HB kommer VBZ 2112 på linje 7 mot Wollishofen.


Åt andra hållet på Bahnhofstrasse kommer VBZ 2104 påväg mot Bahnhof Stettbach.


Inne på Zürich HB stod Re 420 11131 med ett gäng vagnar.


IR 36 mot Basel SBB bestod av äldre materiel både vad gäller loket Re 420 11114 och vagnarna efter.


Växelloket Ee 3/3 16430 har just växlat ner vagnar som ska gå i IC 5 mot Genève.


IR 17 mot Bern vilket vi åkte med har just anlänt till Olten.


Så ankommer IC 61 som vi åkte med vidare mot Basel SBB. Okänt littera för mig på manövervagnen.


Vi är återigen i Basel dit vi ankom tidigare samma dag och nu ska vi vänta ett tåg innan vi åter åker mot Tyskland igen.
Utanför järnvägsstationen går spårvägen där det finns två olika operatörer som kör trafiken. De gröna vagnarna här kör Basler Verkehrs-Betriebe (BVB).
Här är det BVB 302 som kommer på linje 1 från Dreirosenbrücke mot Bahnhof SBB som är nästa hållplats.


Ytterligare en vagnstyp i trafiken är denna lite modernare och här är det BVB 5044 på linje 8 från Neuweilerstrasse mot Weil am Rhein, Bahnhof/Zentrum.


Det finns ytterligare ett spårvägsbolag i Basel som heter Baselland Transport (BLT) som kör mest utanför centrum på banor av järnvägskaraktär fast det är spårävg.
Vi ser här BLT 186 som just lämnar Bahnhof SBB på linje 10 påväg mot Dornach Bahnhof.


Spårvägshållplatsen vid Bahnhof SBB sedd från andra hållet med vagnar från båda spårvägsbolagen som står inne.


BVB 306 lämar just Bahnhof SBB för vidare färd längsmed linje 2 mot Basel Bad Bahnhof.


En äldre vagnstyp som finns i Basel är typ Be 4/6 Schindler/Siemens, byggd 1981 och här är det BLT 202 + 233 som är påväg mot St. Louis Grenze när de närmar sig Aeschenplatz.


BVB 5042 har ankommit hållplatsen Aeschenplatz påväg mot Weil am Rhein, Bahnhof/Zentrum.


En sista spårvagnsbild från Basel blir på BLT 189 som ankommer Aeschenplatz påväg mot Aesch Dorf.


Inte jättemycket tåg inne på Basel SBB senare på kvällen när vi skulle ta oss tillbaka mot Tyskland.


Vi har med detta tåget hamnat vid Basel Bad Bahnhof som ligger på gränsen till Tyskland och här bytte vi till nattåg för vidare färd norrut genom Tyskland.

SÖNDAG 2018-05-06:


Då har vi kommit in på vår sista dag för denna resan och vi har under natten åkt med detta nattåget upp hit till Hamburg Hbf draget av 101 042-0.


Den klassiska Hamburg Hbf-bilden måste ju tas när man besöker Hamburg.


Vi tar nu istället S-bahn ett par stationer från Hbf till den andra järnvägsstationen Hamburg Altona.


Vi ska nu åka vidare med detta tåget från NAH(.sh) från Hamburg Altona som vi befinner oss i upp till Niebüll. Tåget ses här backa in till Altona station.


Vi kom emellertid enbart hit till Husum p.g.a ett brofel längre fram och vi fick då avvakta ett tag. Loket som drog tåget är 245 204-3.


Och så småningom om något försenade kom vi så fram till Niebüll där vi skulle åka denna lilla bibanan ner till Dagebüll som ligger invid havet.
Banan trafikeras av dessa mindre 628-motorvagnar och här inväntar en av dessa på avgång från Niebüll. Denna vagnen heter VT 506 och den andra är 505.


En linjevy från tåget på vägen ner mot Dagebüll.


Då är vi framme vid ändpunkten vid Dagebüll Mole som ligger invid färjeterminalen där man kan ta färja ut mot de närliggande öarna.


Två färjor på antågande in mot Dagebüll och de är M/S Nordfriesland närmast till höger och M/S Schleswig Holstein, båda påväg från Wyk Auf Fohr.


Ytterligare en bild på tåget vid Dagebüll Mole där vi ser vattnet i bakgrunden.


Tillbaka i Niebüll igen så kopplade man på ytterligare ett tågsätt inför nästa färd mot Dagebüll.


Vi går tillbaka till "stora DB-stationen" i Niebüll där vårt IC-tåg 2314 står redo att avgå mot Westerland (Sylt) dit vi ska åka. Tåget dras som synes av de klassiska 218-loken.


218 389-5 + 218 366-3 växlar runt på stationen i Niebüll.


Till Westerland kommer man enbart via tåg eller med båt då det inte finns någon väg som går till ön. Ska man ta med sig bilen hit får man antingen ta färja eller åka de speciella biltågen som kör över.


Vårt tåg har så anlänt till Westerland där vi hade drygt 50 minuter på oss att äta lunch innan vi skulle åka tillbaka igen.


Skulpturer som stod utanför stationsbyggnaden i Westerland.


Här ses motorvagnen 628 495 vid Westerland som transporterar resenärer över till Bredstedt och går ihopkopplat med bilvagnar så resenärer som ska över utan bil kan också åka med tåget.


Vi ska nu åka tillbaka med IC-tåg 2315 som går hela vägen till Frankfurt via Köln med lokbyte på vägen. Våra lok är 218 473-7 + 218 345-7 och de går till Itzehoe och där kopplas ellok på för den vidare färden.


Så är vi återigen i Niebüll och tåget ska snart fortsätta vidare söderut.


Vi ska istället hoppa på denna Arrivavagnen som bemannas av NEG inom Tyskland till gränsen vid Tønder i Danmark.


Vi har nu lämnat Tyskland bakom oss och korsat gränsen till Danmark för hemvägen via Tønder här och vidare upp till Esbjerg på denna banan som Arriva kör.
I Tønder vart det drygt 40 minuters uppehåll och vi kunde därmed studera det ankommande tåget 5043 med AR 1027 som här ankommer Tønder påväg mot Niebüll.


Vi stannar kvar i Tønder där tåget mot Niebüll nu står inne till vänster och vårt tåg mot Esbjerg ser vi till höger.


I Ribe blev det ett par minuters uppehåll för tågmöte med södergående tåg mot Tønder och Niebüll.


Här ankommer tåg 5055 med AR 2049 till Ribe påväg mot Niebüll.


Ytterligare en bild på tågmötet i Ribe innan vi fortsätter norrut.


Banan till Esbjerg har man under 2016-2017 elektrifierat och här ser vi ER 2135 invänta avgångstiden i Esbjerg som IC-tåg 860 mot Köpenhamn.


Uppställt IC4-tågsätt på bangården i Esbjerg.


Vårt blivande tåg till vänster och två av Arrivas motorvagnar uppställda till höger.


Vi har tagit oss över till Fyn och Odense där vi bytte till ett snabbare "Lyn-tog" och här stod MQ 4929 uppställd inför avgång mot Ringe.


Så ankom vårt "Lyn-tog" som alltså är i princip snabbtåg för vidare färd mot Köpenhamn med ER 2107 främst.


Det vart ingen bild från Köpenhamn så den sista bilden i denna serien blir på nattåg 2 med Rc6 1395 som inväntar avgångstiden från Malmö senare samma kväll.

En rätt intensiv resa är härmed slut och så även denna bildserien och jag hoppas att ni funnit nöje med att titta igenom den och glöm inte titta på mina andra sidor.
Mina övrig månadssidor uppdaterar jag i den mån jag hinner och jag har fotat något nytt.


tobben_90@hotmail.com