Åter startsidan
Åter juli månad sida 1

Fortsättning på juni månads sida 2022



Jag har delat upp juli månads sida p.ga att det blir för mycket bilder på sida 1 b.la pga arrangemanget på Malmbanan i början av månaden.
Bussar i tre olika färgsättningar står uppställda vid CV-området i Örebro den 14 juli. Närmast står Bergkvarabuss 1086 som används på linje 314 mellan Örebro och Frövi.


Denna dagen var jag och vän ute i Värmland och fotade lite tåg. Här passerar Tågabs Rc2 1066 + T43 113 strax söder om Storfors som tåg 48724 Kristinehamn-Hällefors.


TMZ 1419 lastar slipers i Storfors som gissningsvis ska till spårbytet på Värmlandsbanan.


T43 113 kopplades av i Storfors och här har man varit och hämtat vagnar vid bruket som ska upp till Filipstad.


Här ska växlingsrörelsen strax korsa Kvarnvägen.


Så rullar T43 113 med sin spärrfärd in till Filipstad lite senare samma dag.


Här har man stannat till framför stationshuset i Filipstad innan man börjar växla om vagnar på bangården.


Rundgång av loket ska göras inför återfärden och inför ett par växlingsrörelser på bangården.


Här växlar man ett par vagnar med kalk på bangården.


Så drar man iväg igen mot Kristinehamn och passerar här den nya omlastningsplatsen för timmer vid utfarten från Filipstad.


Här passerar spärrfärden förbi Grännäset.


Och någon minut senare passerar man vid Edsbäcken alldeles före Daglösen.


Så har man stannat vid infartssignalen till Daglösen i väntan på tillstånd att rulla in dit och sedan fortsätta mot Kristinehamn och där lämnar vi det tåget.


Stationsområdet i Persberg norr om Filipstad där Inlandsbanan fortsätter norrut mot Vansbro och Mora (dock nedlagt och övervuxet).
Man kan även bortanför stationshuset svänga av åt höger på ett spår byggt 1998 mot Gåsgruvan Kalcit där man tidigare lastade kalkslurry men banan här är numera i träda utan trafik.


Plankorsningen i norra änden av Persbergs stationsområde med Inlandsbanans helt övervuxna spår närmast och längre ner spåret till Gåsgruvan Kalcit.


Från plankorsningen för spåret mot Gåsgruvan Kalcit som alltså är byggt 1998 och som man trafikerade fram till 2012.


Inne i Persbergs samhälle körde man Y1-motorvagnar till en period för Inlandsbanans resenärer som här fick byta till buss för vidare färd mot Mora.


Riktigt såhär övervuxen var inte plattformen när man körde persontrafik hit fram till runt 2005.


Nobina 3191 svänger ut från Hällefors Resecentrum ut på Stationsvägen som linje 342 mot Karlskoga.


Två bilder på X10 3203 som passerar Torrvarpsund strax söder om Grythyttan.


Ännu en bild på vagnen som korsar bron över Torrvarpen som tåg 7011 från Falun till Göteborg.


Stationsmiljön vid Loka som ligger mitt i en kurva.


187 402 passerar förbi Loka som tåg 62747 från Skutskär till Kil.


Tågabs tåg 17006 Göteborg-Falun med Rc3 1064 främst passerar en stund senare vid Skomakartjärn mellan Loka och Grythyttan.


Vid Granbergsdal längs NBVJ (Nora Bergslags Veteran-Jernväg) har signalerna vid korsning med väg 720 sett sina bättre dagar.


Även järnvägen har sett sina bättre dagar med helt övervuxet spår, här i riktning mot Nora.


Hållplatsen vid Nya Viker med också övervuxet spår.


Signalen med korsningen av väg 243 vid Nya Viker är av en annorlunda modell som även återfinns i b.la Skoghall.


Korsningen med samma väg vid Vikersvik fungerade dock som synes.


Den 16 juli passerar Svensk Tågkrafts Ra 988 vid Hulterstad söder om Mjölby som tåg 65935 från Uppsala till Nässjö.


En Östgötapendel i kvällsljuset vid Hulterstad som tåg 18865 från Mjölby till Tranås.


Den 18 juli besökte jag dubbelspårsbygget mellan Degerön och Dunsjö (norr om Mariedamm) och här vid Godegårds kyrka har man lagt grunden till de två nya spåren i riktning mot Degerön.


Åt andra hållet på samma plats såg det ut såhär.


Inne i Godegårds samhälle håller man på att bygga en ny vägbro över spåren i den södra änden som ska ersätta plankorsningen i norra änden.


Från plankorsningen blickat mot Hallsberg, dvs norrut ser man hur banan kommer att gå.


Ännu ett brobygge pågår vid Anderstorp mellan Godegård och Jakobshyttan där man ska dra om väg 1092 att gå här istället för den plankorsning som finns idag.


En bild från nuvarande plankorsningen med väg 1092 blickat söderut bort mot brobygget.


Vid Mariedamm har man grävt ur banvallen för att kunna lägga de två nya spåren här. Dock kommer det att bli enkelspår ytterligare ett år innan man bygger det andra spåret.


Från Mariedamm blickat söderut.


Förflyttning till Västra stambanan vid Linddalen mellan Hallsberg och Laxå där Y31 1413 passerar med tåg 13351 från Örebro till Herrljunga via Kinnekullebanan.
Denna vagnen är nu en av få vagnar i trafiken på Kinnekullebanan som har kvar den gamla gula färgsättningen när vagnarna målas om i den nya blå färgsättningen.


Hector Rails tåg 41444 från Skövde till Holmsund utanför Umeå passerar samma plats med Flixtrain-foilerade loket 243 001 främst i den s.k "SCA-pendeln".


En stund senare är jag i Hallsberg där loket nu växlas bort till uppställningsspår framför lokstallet.


En bild på loket från andra hållet i bättre ljus.


Vid Påvelstorp strax öster om Hallsberg passerar Flixtrains tåg 23005 Stockholm-Göteborg med 243 222 främst.


En stund senare passerar X51 9020 vid Högsätter med tåg 28035 från Norrköping till Falun. Under sommaren kör man dessa tåg till/från Norrköping istället för Mjölby p.g.a dubbelspårsbygget som visades här ovanför.


Hållplatsen Skogaholmsvägen har detta arrangemang med en dressin och en kur med namnet Melsäter.


Så har tåg 41444 avgått vidare från Hallsberg mot Holmsund och nu har man bytt dragkraft till 193 965 som har dekaler för Vectron och Siemens när tåget passerar strax före Kumla.


En sidobild på samma lok.


Den 20 juli passerar DB Cargo Scandinavias tåg 44905 från Katrineholm till Malmö gbg vid Sya mellan Mjölby och Mantorp med 185 322 främst.


Ombyggnadsarbetet av Mjölby bangård går vidare. Här vid uppställningsspår 22 och 23 ska man förlänga spår 22 närmast och signalreglera spår 23 (det längst bort).


Y2 1380 passerar vid Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp den 22 juli som tåg 69672 från Kalmar S till Linköping.


Ännu en bild på samma vagn vid samma plats.


Den 27 juli har man satt upp fundamenten till det plattformstak som kommer att vara på den nybyggda plattformen längs spår 6 i Mjölby.


Och den 29 juli ser vi samma plattformsbygge fast från en annan vinkel från ett tåg jag jobbade ombord på.


Ett långt tåg 44955 Rosersberg-Malmö gbg från DB Cargo Scandinavia med 185 402 som dragkraft passerar mellan Mantorp och Sya den 29 juli.


X2-mult i form av tåg 544 Malmö-Stockholm vid samma plats en stund senare.


Det s.k "Coop-tåget" 60239 från Bro till Malmö gbg passerar Karlslund mellan Vikingstad och Mantorp med 185 408 som dragkraft.


En inzoomad bild på loket.


Samma tåg passerar en stund senare vid Strålsnäs mellan Mjölby och Boxholm på sin färd söderut.


Den 30 juli inleddes en större tågluffarresa med Interrailbiljett till Storbritannien med besök i både England, Skottland och Wales, denna kommer att fortsätta till den 9 augusti och hamnar även i nästa månadssida.
Efter en flygresa till Liverpool har vi nu tagit oss till Manchester och till stationen Manchester Oxford Road där 331 013 rullar in med tåg från Blackpool North till Hazel Grove.


175 116 ankommer till Manchester Oxford Road med tåg från Llandudno till Manchester Airport.


I Manchester kör man även spårvagnar eller så kallade Metrolink som går på gatuspår i stadsmiljön men på egen banvall utanför staden.
Här ses vagn 3087 + 3079 på Mosley Street på en tomkörning.


Stagecoach 19457 på Princess Street på linje 38 mot Logistics North.


Vagn 3136 vid Picadilly Gardens på väg mot Burg via Victoria.


Vagn 3016 vid Picadilly Gardens på väg mot Picadilly vilket är centralstationen i Manchester.


Ny dag den 31 juli då 195 113 passerar förbi hållplatsen Belle Vue i Manchesters utkanter med tåg från New Mills Central till Manchester Picadilly.


Till/från Museum of Transport, Greater Manchester så anordnas vissa helger bussturer med veteranbussar som b.la går till Heaton Park.
Här ses Greater Manchester DDB 174C, en Daimler Fleetline CRG6LX som är byggd 1965 och var i trafik till 1978 på Cheetham Hill Road på väg mot transportmuseet.


Vid transportmuseet stod även två andra veteranbussar uppställda utanför.


Ännu en dubbeldäckare modell äldre, denna är en Leyland Olympian ONLXB/1R som är byggd 1984 och som stod uppställd utanför museet.


Inne på museet stod det en hel del gamla bussar uppställda.


Ytterligare två äldre bussar.


Metrolink Manchester startade den 6 april 1992 och då med vagnar av modell Firema T-68 tillverkade av AnsaldoBreda men samtliga av dessa slopades 2014.
Vagn 1000 finns bevarad inne på museet och är ursprungligen en prototypvagn.


Interiör i den äldre Metrolink-vagnen.


Sedan tog vi veteranbussen som syns utanför grinden hit till Heaton Park för att åka en tur på Heaton Park Tramway.
Denna delen genom parken är en del av en ursprunglig spårväg som lades ned och spåren hamnade under asfalt.
Man har sedan från 1970-talet och framåt arbetat för att återuppbygga bandelen genom parken och påsken 1980 öppnades så banan igen.
Den har under flera etapper förlängts genom åren och nu är den ca en kilomter lång och nuvarande ändpunkten i parken vid sjöbodarna öppnades 2011.
Här ses vagn 623 som ursprungligen är från Blackpool vid ändhållplatsen på dubbelspåret som man även det har återöppnat invid grindarna längs Middleton Road.


Framme vid nuvarande ändhållplatsen vid sjöbodarna och caféområdet.


Vi fick även en liten rundtur inne i vagnhallen vid sjöbodarna och där stod b.la dubbeldäckarvagnen 702 och bakom den vagn 765.


Här är vagnen på väg tillbaka mot dubbelspåret och grinden.


Ännu en bild på vagnen på väg tillbaka.


En sista bild på vagnen när man just ska åka på den korta dubbelspåriga sträckan bort mot grinden.


Senare på kvällen har vi tagit oss till Sheffield med denna vagnen, Class 185 136.


150 201 lämnar Sheffield för färd mot Leeds.


Spårvagnar, eller s.k Supertram kör man också i Sheffield och här är det vagn 112 som ankommer hållplats Sheffield Station på väg mot Malin Bridge.


Vagn 110 på West Street strax före hållplats City Hall på väg mot Malin Bridge. Denna vagnen liksom den på förra bilden är av modell Siemens-Duewag Supertram från 1992.


Man har även vagnar av modell Vossloh Citylink från 2015/2016 och här är det vagn 399 202 strax före hållplats Fitzalan Square på väg mot Parkgate i Rotherham.


En sista bild för denna månaden får bli denna på vagn 117 strax före hållplatsen Sheffield station. Häng med vidare på denna resan i augustis månadssida.


tobben_90@hotmail.com