Tobias bildsida - Bilder från april 2021

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under april månad 2021, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2020 - Bilder från december månad 2020
Bildsida 2021 - Bilder från januari månad 2021
Bildsida 2021 - Bilder från februari månad 2021
Bildsida 2021 - Bilder från mars månad 2021
Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden i Motala den 3 april där X61 211 inväntar avgångstid som nattens sista tåg 18787 (vidare 8788) mot Norrköping.


X2 2029 kommer här strax söder om Östansjö mellan Hallsberg och Laxå med tåg 437 från Stockholm mot Göteborg den 5 april.


På samma plats utanför Östansjö kommer sedan ett långt persontåg och det är Tågabs tåg 7058 från Karlstad mot Stockholm med ommålade Rc3 1059 som dragkraft och nio vagnar på kroken.


Samma tåg ses här i Hallsberg där det stod en stund för att släppa förbi ett snabbtåg. Tåget skyms här bakom X51 9008 som står på spår 1.


Rd2 1094 kommer här vid Högsätter mellan Pålsboda och Hallsberg med tåg 5649 från Norrköping till Hallsberg rbg.


Sedan kommer Tågabs tåg 7058 också vid Högsätter påväg mot Stockholm.


X74 002 passerar också den Högsätter med tåg 2085 från Stockholm mot Göteborg.


Vid Rönneshytta på linjen från Hallsberg mot Motala hade det fallit snö under natten. Typiskt aprilväder kan man säga.


Ännu en bild från Rönneshytta tagen från vägbron strax söder om orten och fotad söderut. Banan var här avstängd ett par dagar pga banarbeten.


En vagnsdel till X15p 703 som ska trafikera Roslagsbanan i Stockholm stod vid rastplatsen Sillekrog söder om Vagnhärad längs E4'an den 10 april.


Sedan tog jag mig till Hallstavik där Green Cargo nu kör timmertransporter på lördagar och söndagar som lastas strax norr om stationsområdet.
Denna dagen var det Td 408 + 401 som körde dit. Tåget går tidigt på morgonen från Gävle till Hallstavik och tillbaka på eftermiddagen.


Här är man påväg ned med ett par vagnar som just har lastats vid timmerterminalen.


Sedan måste man backa upp nya vagnar som ska lastas uppe vid lastningsplatsen. Här fotat från bron för Norra Uppsalavägen.


Här en vinkel från andra sidan tåget.


Här är loken påväg ned mot bangårdsområdet där man tidigare har kört ner vagnarna.


Loket har gått emot vagnarna och strax kan man avgå tillbaka mot Örbyhus och Gävle.


Så har man avgått från Hallstavik och kommer här strax utanför Hallstavik vid Varsvik. Tyvärr hade man glömt att släcka slutsignalen på loket.


Här vid kilometer 40 vid Askholmen strax söder om Hargshamn.


Sedan passerar man den gamla kranen och bangården vid Harg.


Eftersom man enbart kör i 40 km/h på banan så hinner man lätt före tåget (spärrfärden) till alla ställena. Här är bangården i Gimo i väntan på tåget.


Här passerar Td 401 + 408 genom bangården i Gimo.


En sista linjebild på tåget strax utanför Dannemora.


Upptågets ER1 037 ankommer Örbyhus som tåg 8456 från Uppsala till Gävle.


Sedan kommer Td 401 + 408 genom bangården i Örbyhus och fortsätter efter en stund som tåg 28516 mot Gävle godsbangård.


Nästa dag den 11 april är jag vid Salsta strax norr om Vattholma där ER1 036 passerar med tåg 8437 från Tierp till Uppsala.


X55 3363 ser vi en stund senare vid Skinnarbo strax söder om Örbyhus med tåg 571 från Umeå till Stockholm.


En stund senare kommer ER1 039 på samma plats med tåg 8441 från Tierp till Uppsala.


ER1 036 ankommer Tobo med tåg 8430 från Uppsala till Tierp.


Rc6 1376 passerar Mehedeby med tåg 10 från Stockholm till Östersund.


Informationsanslag vid Mehedeby i samband med den just nu pågående coronapandemin.


Strax utanför Mehedeby ligger en rest av den gamla E4'an kvar som man rev när man byggde den nya vägen en bit bort och med det en ny anslutning till densamma.


Ytterligare en bild på gamla vägsträckningen utanför Mehedeby, här riktad söderut.


ER1 040 ankommer Marma med tåg 8436 från Uppsala till Gävle. Längre bort ses ER1 037 som lämnar söderut som tåg 8451 mot Uppsala.


Plattformarna i Marma längs den på 2000-talet färdigställda dubbelspåriga sträckan av Ostkustbanan här.


Plattformskur av annorlunda modell vid plattformen i Älvkarleby.


X55 3363 som vi tidigare såg söder om Örbyhus kommer här vid Älvkarleby som tåg 576 från Stockholm till Sundsvall.


Vid Älvkarleby finns också denna fina bro över Dalälven som kallas Carl XIII:s bro och tillkom på 1800-talet men som moderniserades upp mellan 1955-1956.


Vi hoppar fram en dag och befinner oss strax söder om Flisby norr om Nässjö på Södra stambanan där X11 3184 passerar med tåg 27620 från Nässjö till Tranås.


Sedan en för platsen ovanligare gäst, nämligen X61 013 med tåg 88701 från Motala till Helsingborgs godsbangård som just rullat genom Flisby söderut.
Man gör revision på X61 i Motala varför vagnarna får gå upp dit för den servicen. Tåget körs sedan av personal från Östgötapendeln till Nässjö där personal från Pågatågen tar över.


Förflyttning till strax söder om Solberga ett stycke norr om Nässjö där X11 3185 passerar med tåg 27622 från Nässjö till Tranås.


En stund senare kommer X61 012 med tåg 88700 från Helsingborgs godsbangård till Motala vid samma plats.
Samma procedur fast den omvända gäller även här då Pågatågens personal har kört tåget till Nässjö och Östgötapendelns personal tar över för färden till Motala.
Personalen byter m.a.o tågsätt med varandra under uppehållet i Nässjö.


Ett sista tåg i samma vinkel blir på Hector Rails tåg 40972 från Malmö gbg till Hallsberg rbg med 441 001 främst.


På samma plats kommer sedan VIDA's TMX 1024 som numera är ommålad i deras färgsättning, här med tåg 69061 från Boxholm till Alvesta.


Det s.k "Coop-tåget" 44203 från Bro till Malmö gbg kommer här på samma plats med 185 675 som dragkraft.


Vid Krökesbo utanför Forserum kommer här X14 3233 med tåg 17614 från Växjö till Jönköping.


Y31 1427 har precis lämnat Forserum och passerar vid Krökesbo påväg mot Nässjö och Eksjö som tåg 7671.


Rc4 1364 passerar här vid Krökesbo med tåg 45910 från Älmhult till Charlottenberg (och vidare mot Norge).


X14 3233 återigen men nu vid Rommelsjö mellan Tenhult och Forserum som tåg 27661 från Jönköping till Nässjö och Tranås.


185 408 ståendes på linjen utanför Linghem på morgonen den 14 april som tåg 26476 från Trelleborg till Folkesta utanför Eskilstuna.


TMZ 1406 står i Mjölby samma förmiddag och inväntar att få köra vidare som tåg 69090 från Alvesta till Katrineholm.


X51 9010 går som "vikarietåg" hos Tåg i Bergslagen och här avgår den från Mjölby med tåg 8168 mot Gävle den 17 april.


X11 3168 utanför ordinarie jaktmarker vid Sya mellan Mantorp och Mjölby som tåg 88335 från Västerås N till Växjö också det den 17 april.


Ännu en C30-transport till Stockholms tunnelbana passerade utanför Mjölby med Rc2 1045 som dragkraft och som tåg 48038 från Trelleborg till Älvsjö godsbangård.


C30 2321 var det som transporterades till Stockholm denna gången.


Ett långt Snälltåget tåg 3900 från Malmö till Storlien passerar här vid Hulterstad söder om Mjölby med 193 253 som dragkraft samma kväll den 17 april.


Den 22 april började det snöa på förmiddagen, typiskt aprilväder kan man säga. Här inväntar X61 212 avgångstid som tåg 18820 mot Mjölby i Tranås.


Senare samma dag ser vi X61 216 rulla in mot Mjölby som tåg 18840 från Tranås.


X61 214 passerar här vid Tenbäcken mellan Sommen och Tranås som tåg 8853 från Norrköping till Tranås den 23 april.


X11 3107 passerar även den några minuter senare som tåg 97637 Sommen-Tranås (för att fortsätta vidare mot Nässjö som tåg 27637).


X14 3239 passerar på samma plats med tjänstetåg 97632 (tidigare resandetåg 27632 Jönköping-Tranås) påväg mot Boxholm.


En stund senare ser vi Snälltågets tåg 3942 Malmö-Stockholm med 193 255 på samma plats.
Notera den högra frontrutan där jag misstänker att en fågel eller liknande flög in i rutan söder om Tranås då tåget var i tid vid Gripenberg söder om Tranås men i Tranås var tåget sent p.g.a denna händelse.


X14 3239 ser vi återigen vid Hester mellan Boxholm och Sommen, nu som tjänstetåg 97627 Boxholm-Tranås (för att fortsätta vidare som tåg 27627 mot Nässjö).


CFL Cargos 187 400 har tidigare ankommit Boxholm som tåg 28727 från Örnsköldsvik den 24 april och ska här växla upp till timmerterminalen för att lasta vagnarna.


Den 25 april befinner jag mig i Köping där här en transport av gamla tyska liggvagnar passerar draget av 241 011 som tåg 61254 från Falköping till Haparanda.
De gamla tyska vagnarna littera BDcm 874.1 ska till Vy i Norge men kommer att byggas om av VR FleetCare i Uleåborg i Finland.


X51 9010 + 9007 rullar ut från Köping med tåg 80411 från Gävle till Örebro S. Normalt kör detta tåget via Fagersta men p.g.a banarbeten där så leddes det om att gå denna vägen via Kolbäck-Arboga-Fellingsbro.


Så har jag kört efter tåget med de gamla tyska liggvagnarna som är passerar på bron över Dalälven vid Krylbo vidare norrut. Först i tåget går Speno-maskinen RR 16 MS-13.


En mer närbild på vagnarna i tåget.


Ytterligare en bild på samma tåg strax söder om Morshyttan.


En bild bakåt i samma tåg med vagnarna.


187 400 som jag fotade dagen före i Boxholm kommer här utanför Fors som tåg 29514 från Boxholm till Dynäs.


C30 2321 som jag fotade någon vecka tidigare utanför Mjölby stod den 25 april på den lilla bangården vid Årstadal.
Anledningen till att den fortfarande stod kvar här en vecka senare var att loket som ska hämta den till depån i Norsborg var trasigt.


UBxp 128 främst har precis lämnat Lindholmen påväg in mot Stockholms östra samma kväll.


En stund senare på samma plats utanför Lindholmen kommer X15p 702 och dessa fordon håller man just nu på att provkör nattetid på sträckan mellan Lindholmen och Kårsta.


Vid Frösunda har man stannat en stund före man avgår vidare norrut på vidare provkörning.


Vi stannar kvar i Frösunda även nästa dag den 26 april och här står jag vid södra plattformsänden och fotar i riktning mot Kårsta.
Här ska man bygga nytt mötesspår med mittplattform så platsen kommer att förändras lite. Det kommer att se ut såhär när det är klart.


Och här från norra änden av plattformen i riktning söderut.


En ny operatör som ska börja köra trafik i Sverige är Flixtrain som har anlitat Hector Rail till körningen i Sverige som startar i maj.
Men redan här så provkör man sträckan Stockholm-Göteborg som man ska köra på med resenärer från maj månad.
Här ser vi tåg 29278 från Göteborg mot Stockholm med 243 002 främst som rullar förbi Tanto i Stockholm strax före slutmålet.


Tåget står uppställt vid Norra Bantorget under uppehållet i Stockholm före avgången tillbaka mot Göteborg.


Nu har C30-vagnarna kommit i trafik med runt 20 vagnar på Röda linjen i Stockholms tunnelbana och här ser vi C30 2309 + 2307 som närmar sig Vårberg påväg mot Norsborg.


C30 2312 + 2317 lämnar Sätra norrut mot Ropsten.


Ännu rullar de gamla C6H-vagnarna i trafiken och här ser vi den just nu äldsta vagnen i trafik på Röda linjen, C6H 2651 främst som ankommer Fittja påväg mot Ropsten.


C6H 2740 främst i tåg mot Ropsten mellan Vårberg och Skärholmen.


C6H 2707 främst mellan Bredäng och Sätra påväg mot Alby.


ER1 005 rullar in till slutstation Stockholm C med tåg 240 från Norrköping.


X2-tåg 440 från Göteborg rullar också det in till slutstation Stockholm C.


Sist i tåget går reklamfoilerade X2 2013 samt UA2 2885 och de gör reklam för WWF som fyller 50 år i år.


Tåget sett bakifrån med drivenheten X2 2013.


Avslutningsvis en bild på C6H 2750 främst mellan Ropsten och Gärdet påväg mot Liljeholmen.


Den 30 april ankommer tåg 539 Stockholm-Malmö till Linköping med X2 2013 främst.


Senare samma eftermiddag i Tranås kommer tåg 40972 Malmö gbg-Hallsberg rbg med Flixtrain-foilerade 243 002 främst.
Bakom "Flix-loket" går två andra lok i transport som Hector har köpt in, det är 193 970 samt 243 221. Det främsta av de vita loken är numera också Flixtrain-foilerad.


En bild på loken från andra hållet med 243 221 främst.


tobben_90@hotmail.com