Åter startsidan
Åter augusti månad sida 1

Fortsättning på augusti månads sida 2021



Jag har delat upp augusti månads sida p.ga att det blir alldeles för mycket bilder på sida 1 så här är fortsättningen från den 12 juli.
Den 15 augusti som är den sista dagen på mitt tågluffarkort från SJ så befinner jag mig i Stockholm där Tågabs Rc3 1059 inväntar avgångstid som tåg 7041 mot Karlstad.


Flixtrains tåg 23007 med 243 002 lämnar Stockholm påväg mot Göteborg och ses här från Mariaberget när det rullar på bron över Söderström.


Stockholm-Saltsjöns Museiförening (SSnJmf) körde under sommaren veterantåg på Saltsjöbanan och här ses tåget med CFo 22 + XCo 15 lämna Nacka mot Saltsjöbaden.


Bygget av den nya Lidingöbron från fastlandet vid Ropsten över till Lidingö håller på för fullt. Här en bild från Lidingösidan.


Ytterligare en bild på bron tagen mot Ropstenshållet.


Och här mot Lidingö.


A36 559 passerar över den gamla Lidingöbron som kommer att ersättas av den nya i framtiden påväg mot Gåshaga brygga.


A36 554 också påväg över den gamla bron fast mot Ropsten.


Och här lämnar samma vagn Ropsten påväg mot Gåshaga brygga. Till vänster ses resterna av industrispår i området.


Tunnelbanans C30-vagnar går nu i ordinarie trafik i tunnelbanan och här ses C30 2313 + 2302 mellan Ropsten och Gärdet när de korsar Lidingövägen.


Hector Rails tåg 40971 från Hallsberg rbg till Malmö gbg passerar strax norr om Godegård i höjd med Anderstorp den 16 augusti. Här har man förberett för kommande dubbelspårsbygge från Jakobshyttan ner till Degerön.


Efter lite drygt en månads avstängning av trafiken mellan Motala och Hallsberg (12 juli–15 augusti) så öppnade linjen återigen just den 16 augusti efter arbeten med dubbelspårsbygge mellan Dunsjö och Jakobshyttan.
Den 16 augusti var jag därför en sväng i området för att titta hur mycket man har arbetat med under avstängningen.
Här är vi vid Jakobshyttan och blickar norrut där man kan se den skärning där banan kommer att gå genom istället för som idag, en kurva runt Skeppsjön.


Ännu en bild på skärningen som man spränger igenom, här kommer banan inte att gå i någon tunnel utan enbart i skärningen. Längre fram kommer dock banan gå i en tunnel. När jag var här i april 2020 såg det ut såhär på samma plats.


Vidare till Mariedamm och en blick söderut här från bron med Masugnsvägen och här har man flyttat spåret till ett nytt läge inför byggandet av dubbelspår söderut.


Tåg 5615 Hallsberg rbg - Malmö gbg med Rd2 1077 + Br 5334 susar förbi på det nylagda spåret.


En bild söderut där man kan se vart denna nya sträckning går över till den gamla sträckningen längre fram då tunneln ju inte är klar ännu. Samma vy i april 2020.


Tågabs tåg 60924 Osby - Kristinehamn med Rc2 006 + TMY 103 passerar förbi.


Coop-tåget 44253 Bro - Malmö gbg passerar också det förbi på det nya spåret med 185 682 som dragkraft.


X51 9015 är strax framme vid Mariedamm med tåg 8178 Mjölby-Gävle.


Vid idrottsplatsen i Mariedamm har Infrakraft som har fått uppdraget för bygget, slagit upp sitt projektkontor m.m.


Till höger om projektkontoret ser det ut såhär med Skeppsjön i bakgrunden. Här kan man se hur banan kommer att gå in till tunneln som håller på att byggas till höger. Och såhär såg denna vyn ut i april 2020.


En mer inzoomad bild mot den blivande tunneln. Det var så långt jag kunde gå utan att gå in i arbetsområdet denna gången så närmare tunnelbygget än såhär kom jag inte.


Så en sista bild på X54 9056 med tåg 8173 Gävle-Mjölby som passerar på det nya spåret. Samma vy i april 2020.


Den 17 augusti passerade detta ekipaget förbi Mjölby, det är Rc6 1390 som drar på ett trasigt X2-sätt i tåg 53320 Malmö-Hagalund som här ses strax söder om Mjölby.


Samma tåg passerar vid Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp.


Den 22 augusti inledde jag en resa norrut med bil och stannade här till strax utanför Krylbo där Rd2 1096 passerar på bron över Dalälven med tåg 5907 Ånge godsbangård-Hallsbergs rbg.


Lugnet råder i Torsåker söder om Storvik.


Samma lugn i Hofors en stund senare.


X51 9010 ankommer Hofors med tåg 8172 från Mjölby till Gävle.


Anslutande buss mot Storvik i form av Transdev 13108 inväntar avgångstiden från Hofors station.


Vid den s.k "Norrlandsporten" mellan Kilafors och Röstbo så passerar X40-3 3321 med tåg 285 från Ljusdal till Linköping.


En stund senare kommer El16 2204 med tåg 41949 från Narvik till Oslo via Sverige.


X55 3350 passerar senare vid Kinsta mellan Söderhamn och Kilafors med tåg 10687 från Umeå till Stockholm.
P.g.a spårbyte mellan Gävle och Söderhamn så omleds nu alla tåg som skulle åkt där, att åka via denna banan.


Rc6 1335 har stannat till med nattåg 94 från Stockholm till Narvik, här i Härnösand samma kväll.


Nästa morgon den 23 augusti så ankommer M/S Viking Cinderella till Härnösand påväg från Stockholm.


Ytterligare en bild på henne i Härnösand. Hon ska senare samma dag göra en kryssning mot Höga kusten och sedan vika tillbaka söderut igen.


Mb 4008 + 4003 passerar senare mellan Björna och Långviksmon på stambanan genom övre Norrland med tåg 9118 från Borlänge till Luleå.


Y31 1429 närmar sig slutstation Lycksele samma dag som tåg 7484 från Vännäs och passerar här en av broarna över Umeälven.


Samma vagn avgår här från Lycksele och passerar här på utfarten med tåg 7485 mot Umeå Ö.


T66 401 stod uppställd inne vid stationen i Lycksele och ska en stund senare köra ut till timmerterminalen och därifrån köra söderut mot Gimonäs utanför Umeå.


T66 401 med vagnar ihopkopplade strax utanför Lycksele invid timmerterminalen i rakt motljus.


Y31 1429 återigen men denna gången med tåg 7486 från Umeå Ö till Lycksele passerar här vid Bjursele strax väster om Åmsele.


T66 401 passerar här vid Degerås söder om Vindeln med tåg 41861 från Lycksele till Gimonäs.


Samma tåg återigen strax norr om Tvärålund.


Strax söder om Vännäs vid Västerås passerar senare tåg 5931 från Holmsund/Vännäs till Ånge godsbangård med Rc4 1155 + Rd2 1120 + Rc4 1286 + Td 359.


SJ's nattåg 79 från Umeå till Göteborg med Rc6 1399 främst passerar senare vid Rundvik strax söder om Nordmaling på Botniabanan.


Nästa dag den 24 augusti befinner jag mig i Forsmo strax norr om Långsele där där stambanan korsar Ångermanälven på en stor imponerande bro byggd 1912.


Tåg 4335 med två okända lok passerar på bron påväg från Skelleftehamn till Helsingborg.


Mb 4004 + 4002 också de på Forsmobron passerar en stund senare med ståltåget 9118 från Borlänge till Luleå.


TMZ 1419 med Hector rails tåg 41799 från Hoting via Forsmo till Långsele passerar här Österås mellan Forsmo och Långsele.


Ett av de "nya" Traxx-loken som kom i vintras från SBB i Schweiz då jag fotade transporten utanför Mjölby stod här uppställd i Långsele.
Dessa loken ska rulla i den s.k Kaunis-malmtrafiken mellan Pitkäjärvi och Narvik och har fått både Railcares och Kaunis Iron-märkning på sidan.


Rc4 1170 + Rd2 1030 ankommer Långsele med tåg 42202 från Helsingborg till Boden och vidare till Gammelstad utanför Luleå.


Jag åker vidare till Östersund där TMZ 1421 ankommer med spärrfärd från Hissmofors utanför Krokom.


TMZ 1458 + 1454 + 1450 inväntar avgångstiden från Östersund som tåg 98176 från Moradal (utanför Ånge) till Storlien och vidare mot Meråkerbanan där banarbete utförs.


Inlandsbanan lånade in en vätgasdriven Lint-motorvagn (654 602) ett par dagar för att visa press m.m hur man kan använda vätgas på järnväg.
Jag skulle fotat tåget som gick till Lit på Inlandsbanan under demoturerna men just den dagen jag var där så blev tåget dessvärre inställt men vagnen stod utanför verkstaden i Östersund.


Denna dagen körde även Järnvägsmuseet i Gävle i samarbete med Inlandsbanan det s.k "Vildmarkståget" från Stockholm via Östersund och Inlandsbanan till Kiruna och Abisko.
Resan utgick från Stockholm med Rc1 1007 som dragkraft och här inväntar avgångstid som tåg 59060 vid Ope strax utanför Östersund.


Här rullar tåget strax in till Östersund och passerar i höjd med Odensala med Brunfloviken i bakgrunden.


Rc4 1139 "Elektra" med tåg 76192 från Ånge godsbangård till Östersund passerar en stund senare vid Optand mellan Brunflo och Östersund.


Järnvägsmuseets tåg står inne på Östersund C en stund senare.


Y1 1328 som just ankommit Östersund från Mora rullar vidare till Östersunds västra.


Strax utanför Lit vid Brevåg på Inlandsbanan finns en plankorsning som fortfarande har kvar en AGA-klocka på stolpen vilket lär vara rätt ovanligt på det ordinarie nätet (undantaget museijärnvägarna).


Y1 1356 passerar förbi Brevåg strax utanför Lit med tåg 89421 från Gällivare till Östersund när regnet faller samtidigt som det mörknar så bilden är inte den bästa kvalitetsmässigt.


Den 25 augusti var det dags för Järnvägsmuseet i samarbete med Inlandsbanan att köra norrut längs Inlandsbanan med det s.k "Vildmarkståget" där man skulle åka både efter diesel- och ånglok på olika sträckor.
Första sträckan från Östersund till Vilhelmina drogs tåget av Inlandstågs T44 277 som här passerar strax nordost om Sikås station (Eller Jämtlands-Sikås som den också heter) med tåg 29994 Östersund-Arvidsjaur.


Samma tåg passerar här Hallviken och ett "snabbskott" på det från bilen.


Sedan passerar man Lövberga i god fart norrut.


Här passerar tåget på infarten till Hoting.


Tack vare att man körde långsamt in så hann jag efter det och fick en bild när det rullade in till stationen i Hoting där det blev en stunds uppehåll.


Tåget under uppehållet i Hoting.


Så rullar man vidare norrut och passerar här utfarten från Hoting norrut och här slutade jag att följa tåget.


Och så ytterligare ett dieseltåg fast denna gången under tråd och det är Railcares tåg 98176 från Moradal (utanför Ånge) till Storlien och vidare in i Norge.
Tåget med TMZ 1458 + 1454 + 1450 passerar här vid Täng mellan Östersund och Krokom med makadam som ska till Meråkerbanan i Norge.


Samma tåg rullar in till Järpen en stund senare för tågmöte med ett Norrtåg.


Tåget under uppehållet i Järpen.


X62 001 med tåg 7513 från Duved till Sundsvall passerar strax utanför Järpen.


Rc6 1408 främst med tåg 87 passerar här vid Hårsta väster om Järpen.


Så kommer TMZ-tåget återigen påväg mot Storlien och Meråkerbanan på samma plats, vid Hårsta.


Plattformen i Järpen samma dag.


Förflyttning en bit söderut till strax utanför Hackås längs Inlandsbanan där Y1 1348 passerar på bron över Billstaån med tåg 89424 från Mora till Östersund.


Vid Skanderåsen norr om Svenstavik viker ett litet industrispår av från Inlandsbanan till sågverket men det har inte använts på många år vilket syns på skicket på spåret.


Stationsområdet vid Ytterhogdal senare samma kväll.


Ny dag och vi befinner oss vid Kramsta strax söder om Järvsö där tåg 82 från Stockholm till Åre med Rc6 1414 främst passerar förbi.


En stund efteråt så kommer tåg 15960 från Hallsberg rbg till Ånge gbg med Rc4 1255 + Rd2 1117 som dragkraft.


Vid Delsbo längs Dellenbanan har fordonen dessvärre förfallit totalt de senaste åren. Här står UB7X 3951 + X7 222 bakom den, till höger X17 979 och bakom den Y8 1132.


En del av UB7X 3951.


Delsbo stationsområde.


Linjen vidare västerut mot Ljusdal.


Gamla linjesträckningen av Norra stambanan utanför Ljusdal där spåren låg kvar fram tills för bara något år sedan. Som synes är kontaktledningsstolparna kvar fast linjen lades om 2005.


Järvsö stationsområde i kraftigt regnväder.


Mohlins Bussar BNR066 vid Järvsö station inväntar avgångstiden mot Ljusdal.


X52-3 9047 passerar vid Karsjö mellan Vallsta och Järvsö med tåg 88270 från Gävle till Ljusdal.


Plattformen i Vallsta.


Och plattformen i Arbrå samma dag.


X52-3 9047 återigen fast denna gången vid "Norrlandsporten" mellan Kilafors och Röstbo med tåg 88261 Ljusdal-Gävle.


Rc6 1404 med tåg 8 från Stockholm till Östersund passerar också "Norrlandsporten".


Sedan regnade det kraftigt när Hector rails 143 060 passerar förbi samma plats med tåg 46047 från Östersund till Malmö gbg och med sig har man vätgasvagnen som testades på Inlandsbanan.
Ber om ursäkt för alla regnfläckar på denna bilden men det gick inte att undvika i det kraftiga regnvädret här då det hela tiden regnade mot linsen.


Närbild på vätgasvagnen 654 602.


Samma tåg har senare lämnat Ockelbo påväg söderut och passerar här invid Åbron. Då jag åkte åt samma håll påväg hem så passade jag på att fota det ett par gånger.


X51 9022 passerar bron över Dalälven vid Avesta Krylbo som tåg 8109 från Gävle till Hallsberg.


Två av Hectors 143-lok passerar också de bron över Dalälven, 143 064 + 048 här som tåg 46094 från Hallsberg till Storvik.


Så passerar Lint-transporten en stund senare över samma bro påväg söderut.


Den 28 augusti var jag ute på en dagsutflykt med Nässjö Järnvägsmuseum och deras Y1 1299 mellan Nässjö och Oskarshamn, en bana där jag har åkt mycket med dessa vagnar genom åren.
Här inför avgång från Nässjö som tåg 29045 mot Oskarshamn. Det var nog ett tag sedan det var skyltat såhär i Nässjö.


Uppehåll görs i Hult.


Även uppehåll i Bruzaholm.


Strax utanför Hjältevad mot Ingatorp ligger VIDA's såg dit man kör tåg på fredagar med sågade trävaror.


Fotokörning vid Högebro strax utanför Mariannelund.


Ytterligare en bild från Högebro med banvaktsstugan nr 806 Högebro till vänster.


Fotostopp strax söder om Hultsfred där smalspåret mot Virserum/Åseda korsar normalspåret på en bro.


Uppehåll i Målilla där regnet hade tilltagit rätt rejält.


Även i Berga gjordes uppehåll innan vi åkte vidare mot Oskarshamn.


Här har vi stannat till strax öster om Bohult i Mönsterås kommun på sträckan Berga-Oskarshamn.


Och ett stycke närmare Oskarshamn vid Nydalen öster om Forshult på kilometertal 141,8 blir nästa stopp bland stenrösen m.m.


Så är vi framme vid slutmålet Oskarshamn där det blev en stunds uppehåll för lunch m.m innan återfärden mot Nässjö.


På tillbakavägen blir det fyrtågsmöte i Hultsfred mellan smalspårets YP 897, Y2 1384 i tåg 8560 Kalmar-Linköping, Y2 1379 i tåg 8561 Linköping-Kalmar samt vår Y1-vagn till höger.


Strax nordväst om Hultsfred mot Silverdalen så gjorde vi ett fotostopp vid denna kraftledningsgata.


Uppehåll i Lönneberga.


Dagens sista fotostopp gjordes strax före Vallnäs mellan Mariannelund och Ingatorp under denna gamla bro invid sågverket som ligger inne till höger bakom träden.


Hector Rails tåg 40977 Hallsberg rbg-Malmö gbg passerar vid Fridhem strax söder om Nässjö med 441 002 som dragkraft samma kväll.


Snälltågets tåg 3942 Malmö-Stockholm passerar en stund senare vid Gullbrohult också det söder om Nässjö.


En sista bild för denna månad blir på Y31 1404 som passerar banvaktsstugan vid Dissedala (på huset står det Nissedala) mellan Stensjön och Nässjö med tåg 7692 från Vetlanda till Nässjö.


tobben_90@hotmail.com