Tobias bildsida - Bilder från augusti 2021

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under augusti månad 2021, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2021 - Bilder från april månad 2021
Bildsida 2021 - Bilder från maj månad 2021
Bildsida 2021 - Bilder från juni månad 2021
Bildsida 2021 - Bilder från juli månad 2021
Av Tobias Jäderup

Observera att p.g.a för många bilder denna månaden så delar jag upp dessa i två sidor istället för att ha allt på samma sida. Klicka här för att komma till sida 2.


Vi inleder min semestermånad augusti där vi slutade den förra den 1 augusti nämligen ombord på M/S Silja Symphony efter en kryssning från Visby.
Här håller M/S Baltic Queen på att lägga till vid Värtahamnen i Stockholm efter en resa från Tallinn i Estland.


ER1 005 ankommer Katrineholm samma dag som tåg 132 från Hallsberg till Stockholm.


Den 2 augusti gjorde jag ett sista nedslag av många längs Viskadalsbanan mellan Borås och Varberg som bekant ska rustas upp med nytt spår i ny ballast och ny kontaktledningsanläggning.
Här ankommer X14 3224 till Fritsla som tåg 3859 från Borås till Varberg.


Samma vagn i Horred en stund senare.


X14 3227 ankommer Horred som tåg 3876 från Varberg till Borås.


Strax söder om Fritsla ligger denna gamla gångbro över spåret.


Och strax söder om Horred dyker senare X12 3216 upp med tåg 3861 från Borås till Varberg.


Veddige stationsområde sett mot norr från en plankorsning i norra änden av stationen.


Och åt andra hållet ser det ut såhär, dvs söderut.


X12 3216 återigen fast denna gången som tåg 13842 Varberg-Borås när den passerar Trönninge strax norr om Varberg.


X12 3216 ännu en gång fast nu precis norr om stationen i Veddige när den passerar som tåg 3871 Borås-Varberg.


X12 3214 passerar senare vid Kantabur mellan Veddige och Horred som tåg 3888 från Varberg till Borås.


I Björketorp låg denna nya järnvägsbro som ska läggas in någonstans på sträckan.


X14 3214 står uppställd i Skene en stund senare p.g.a nedhängande kontaktledning mellan Skene och Borås som gjorde att tåget inte kom längre än till Skene.


På bandelen mellan Borås och Herrljunga håller man just nu på med spårbytet och här ligger det nya spåret utlagt vid Knalleland i Borås.


En bild tagen söderut, dvs in mot Borås.


Det nya spåret vid Skogsryd norr om Borås.


En bild på det nya spåret vid Frufällan i riktning in mot Borås. Här låg det tidigare en växel men numera är linjeplatsen slopad.
En jämförelsebild från maj i år då växeln låg kvar kan ses här.


En bild på spårbyteståget med TMZ 1408 som tagit kväll vid Gärstorp strax norr om Fristad.


Den 4 augusti anslöt jag till Svenska Motorvagnsklubbens (SMoK) stora Norrlandsresa där man åkte från Alvesta till Vassijaure och tillbaka igen via ett antal banor och industrispår.
Jag valde att hoppa på i Umeå där vi först fick åka Norrtåg till Vännäs där här våra vagnar inväntar avgångstiden norrut på stambanan mot Bastuträsk.
Ett längre resereportage från denna resan finns på denna länken och jag kommer därför enbart att visa ett fåtal bilder från resan här.


185 710 med tåg 41985 från Narvik till Oslo passerar genom Lubboträsk längs stambanan.


Skyltningen i Bastuträsk visade något som jag tror aldrig förekommit i modern tid på dessa tavlor med avgång kl 15.47, i varje fall de två första ställena har nog aldrig visats på de elektroniska skyltarna här tidigare.


Rc4 1153 + 1167 passerar Bastuträsk med tåg 4005 från Narvik till Charlottenberg och vidare mot Norge.


Vårt rälsbusståg vid Hedensbyn i Skellefteå dit man växlar någon enstaka gång per dag och då till Stenas anläggning. Här var det första gången vad jag förstod som något museitåg trafikerade detta spåret.
Spåret ligger också inom "farozonen" att försvinna när Norrbotniabanan dras fram genom Skellefteå i framtiden. Det visar sig vad som kommer att hända med detta spåret.


Framme vid Rönnskärsverken vid Skelleftehamn så långt vi kunde köra med vårt tåg. Egentligen skulle vi även ha besökt oljehamnen men då en växling av godståg försenade oss in till Skelleftehamn fick vi stryka det.


Avgående Aitikpendel till Aitik söder om Gällivare och denna dagen var det Rc4 1265 + 1188 som skulle dra tåg 79704 som här står uppställda vid Skelleftehamns övre.


Vid timmerterminalen i Bastuträsk stod CFL's 187 400 uppställd.


Vid Jörn ger vi oss av ut på en bana som inte har trafikerats av persontåg på många år, nämligen banan mot Arvidsjaur där persontrafiken lades ned i maj 1990, alltså 31 år sedan.
Denna bana har kommit på tal flertalet gånger som b.la testbana m.m men vad jag förstår så har det lagts i malpåse just nu.
Vi har här kommit ut tre kilomter från Jörn där man en tid hade en torvterminal och där lastade torv med tåg men någon rälsbuss eller motorvagn har vad jag vet inte kört här sedan 1990.


Rc4 1190 + 1157 med "Aitikpendeln" 14377 från Aitik till Skelleftehamns övre passerar Jörn.


Vi har tagit kväll i Älvsbyn på SMoK-resan och här ses två järnvägsbroar över Piteälven i norra delen av Älvsbyn.
Den främre i bild är från 1941 och togs ur drift 1980 när den nya bron precis bakom denna var färdigbyggd i samband med linjerätningar av banan.


Vy's nattåg 93 från Narvik (för resande enbart från Riksgränsen) till Stockholm gör uppehåll i Älvsbyn på kvällen med Rc6 1336 som dragkraft.


Vi hoppar fram en dag till nästa morgon den 5 augusti då norrgående nattåg 94 Stockholm-Narvik med Rc6 1324 främst rullar över Piteälven på 1980 års bro strax efter klockan fem på morgonen.


Nobina 4338 ankommer Älvsbyn station kl 05.30 på morgonen på linje 31 mot Luleå.


SMoK's rälsbussar uppställda i morgonljuset i Älvsbyn på morgonen.


Senare samma morgon passerar Rc4 1175 + 1304 förbi Älvsbyn söderut med tåg 4005 från Narvik till Charlottenberg och vidare in i Norge igen.


Vi har tagit oss ut på banan mot Piteå och gjort stopp vid Sikfors där Piteälven rinner genom denna bro vid kraftstationen med kraftverksdammen i bakgrunden.


T44 338 växlar på bangården i Piteå.


Vi har kommit fram till Munksund efter bangården vid Svedjan i Piteå och längre än såhär kom vi inte på detta spåret.


Hector Rails 243 221 stod uppställd på bangården "Svedjan" vid Munksund.


En av de nya elbussarna man har fått till Piteå, Nobina 4322 här på Citylinjen på Västergatan i Piteå.


Speciella kontaktledningsstolpar på en del av Pitebanan från Älvsbyn.


Rc4 1142 + 1145 rullar ut från Boden norrut med tåg 4004 från Oslo till Narvik samma dag.


Sedan fick vi ett besök hos Norrbottens Järnvägsmuseum vid Karlsvik i Luleå.


Dm3 976-977-978 står uppställda inne i fordonshallen vid museet.


Även Y1 1359 står uppställd i hallen och används ibland på vissa körningar.


Sedan åker vi en tur på spåret ner till Svartvik där man lossar malm som kommer från malmfälten, hit ner går normalt inga persontåg.
Hector Rail har köpt in ett par G6-lok från Vossloh som man själv valt att sätta littera 931 på, här står lok 085 + 083 uppställda i Luleå.


Tidigare användes detta gamla T43-lok, 841 001 i växlingen i Luleå.


Den 6 augusti åkte vi en sväng till Hapranda och åter med ordinarie tåg då SMoK's vagnar inte har ERTMS-utrustning ombord för att kunna köra denna sträckan.
Här gör X52 9061 uppehåll i Kalix med tåg 28982 (ann. 7182) till Haparanda. Samma vinkel i september 2019 då jag var där före arbetet startade.


Gränsbron mellan Sverige och Finland i Haparanda samma dag, denna hyser två spårvidder dels svenska normalspårsvidden 1435 mm samt finska 1524 mm.


X52 9062 inväntar avgångstid som tåg 28907 (ann. 7107) mot Boden och Umeå östra i Haparanda.


I Kalix kan man åka buss från järnvägsstationen in till centrum där länstrafikens taxa gäller ombord. Här väntar Bröderna Enbergs Åkeri i Kalix AB, OGL921 på avgångstid från Resecentrum till centrum.
En liknande vinkel fotade jag i september 2019 när jag var på platsen.


Tillbaka i Boden igen så ankommer X52 9032 som bär spår av Upptåget, här med tåg 7153 från Kiruna till Luleå.


X52 9062 som vi åkte med samt 9032 sida vid sida i Boden.


X11 3112 har just ankommit Luleå som tåg 7175 från Boden.


X52 9051 som också tidigare har rullat hos Upptåget lämnar Luleå med tåg 7154 från Luleå till Gällivare (normalt till Kiruna men inte nu p.g.a banarbeten).


Sedan är det dags för Rc6 1335 att lämna Luleå med tåg 3970 till Boden och därifrån som tåg 10091 till Stockholm.


Ett sista tåg att lämna Luleå på samma plats blir X11 3112 som här avgår med tåg 7178 till Boden.


LLT 239, en av elbussarna i stan kommer här på linje 7 mot Svartöstaden, här på Skeppsbrogatan.


SMoK's vagnar har varit i Boden över dagen på service och här har de precis ankommit Luleå och växlar in på spåret kallat "posten".


931 085 + 083 växlar vagnar på bangården i Luleå på kvällen.


Ny dag den 7 augusti och nu är vi påväg norrut längs Malmbanan med SMoK's vagnar. Här görs uppehåll vid Sunderby sjukhus där vi möter X52 9051 i tåg 7151 från Gällivare till Luleå.


Uppehåll på den s.k "malmryggen", det spår som malmtågen kör genom Boden för att inte åka via Boden C. Normalt kör inga persontåg här utan enbart godståg.


Rc4 1192 + 1157 passerar genom Sandträsk med tåg 4371 från Aitik till Skelleftehamns övre.


Rc6 1327 passerar förbi stationshuset i Lakaträsk med tåg 96 från Luleå till Narvik.


Vårt lunchuppehåll gjorde vi i Murjek där Norrbottens Busstrafik AB, Laponiatrafik DOB833 inväntar avgångstid mot Kvikkjokk.


Uppehåll vid Polcirkeln som ju förflyttar sig år för år och år 2005 låg den här där vi har stannat. Polcirkeln är ju den sydligaste gränsen där man kan se midnattssolen.


Sedan blir det uppehåll i Nattavaara som fortfarande har kvar sin gamla grusplattform trots att tågen reguljärt stannar här.


Sedan gjorde vi en avstickare på spåret in till Aitik dit det bara går godståg.


I Gällivare stod ytterligare ett av Hector Rails nya G6-lok littera 931, här dock något ommålad i Hector Rails design är 931 082 som fått namnet "Vargen".


El16 2213 vid godsbangården Kirunavaara strax utanför Kiruna inför avgång norrut.


Påväg in mot Kiruna från järnvägen har man denna vyn med Luossajärvisjön i förgrunden och staden i bakgrunden. Här ses även Iore 132 + 111 på bangården utanför LKAB.


Scandics hotell i centrala Kiruna kommer att stänga under mars månad 2022 inför rivningen av staden. Hotellet kommer att flytta till Tuolluvaara-området där man bygger upp den nya staden.


Husen vid Kvarteret Ortdrivaren längs Hjalmar Lundbohmsvägen kommer också att rivas när man påbörjar rivningen av staden. Bebyggelsen är ritad av arkitekten Ralph Erskine och var klar 1961.


Annan bebyggelse som lär rivas längs Hjalmar Lundbohmsvägen.


Platsen där Stadshuset en gång stod är numera en park.


Kiruna kyrka ses här i kvällssolen uppe "på toppen". Dessa byggnader kommer att bevaras och flyttas till den nya staden.


Sedan åkte jag och ett par upp till toppen av berget Luossavaara där man har fin utsikt över hela Kiruna med omnejd.
Här ses hela staden med LKAB's stora område i mitten av allt. Vissa delar av staden nedanför kommer att flyttas eller rivas.


Delar av den nya staden med de nya byggnadena. B.la ses det nya runda stadshuset och Scandic-hotellet precis jämte den.


Ännu en utsiktsbild från Luossavaaraberget.


Delar av bebyggelse som lär rivas när man flyttar staden, här vid Baningenjörsvägen.


Ny dag den 8 augusti och DLL 3100D står uppställd med ett par makadamvagnar i Kiruna.


Vi åkte denna dagen till Vassijaure med SMoK's vagnar och här gör vi uppehåll i Björkliden påväg mot Vassijaure.


Utsikt vid Tornehamns kyrkogård med denna fina utsikten.


Rc6 1327 passerar förbi Kopparåsen med tåg 95 från Narvik till Luleå.


Så har vi kommit fram så långt vi kan med SMoK's fordon denna gången, nämligen till Vassijaure och nu var det bara att vända söderut igen.
Att vi inte kunde åka längre beror dels på de norska reserestriktionerna och dels att man inte får köra tåg i den rörelseformen till hållplatsen Riksgränsen utan vi fick vända vid Vassijaure.


Iore 104 + 115 passerar genom Vassijaure med tåg 9909 från Narvik till Kiruna.


Railcare kör ett malmtåg mellan Pitkäjärvi (utanför Svappavaara) och Narvik för gruvbolaget Kaunis Iron 1 och här används ett par 185-lok till trafiken.
Här passerar 185 413 + 415 förbi Abisko turiststation med tåg 42615 från Narvik till Pitkäjärvi.


Malmtåg 9911 med Iore 134 + 114 från Narvik till Kiruna passerar här strax före Abisko turiststation med floden Abiskojåkka i förgrunden.
Notera den andra vagnen efter lok, det är den s.k "guldvagnen" dvs den 1000'e vagnen som tillverkats åt LKAB.


Ytterligare ett malmtåg på ungefär samma plats, det är tåg 9914 från Kiruna till Narvik med Iore 112 + 129.


Så förflyttar vi oss mellan Abisko östra och Abisko turiststation där tåg 96 Luleå-Narvik med Rc6 1333 främst passerar.


Iore 109 + 116 passerar också mellan Abisko turiststation och Abisko östra med tåg 19911 Narvik-Kiruna.


Rc4 1171 + 1304 passerar också de på samma plats med tåg 4014 från Ånge till Narvik.


Sedan åkte SMoK's vagnar iväg som tåg 62890 Abisko östra-Björkliden och här görs alltså ingen fotokörning.
Vagnarna har stått uppställda vid Abisko östra under dagen och måste till Björkliden för att kunna vända tillbaka som tåg och släppa på passagerare vid Abisko turiststation.


Rc6 1334 har just lämnat Abisko turiststation påväg söderut med tåg 93 från Narvik till Stockholm.


Ett sista malmtåg passerar under tiden som jag är på platsen och det är tåg 9913 från Narvik till Kiruna med Iore 101 + 124.


SMoK's vagnar ankommer här till Abisko turiststation som tåg 62891 mot Stordalen (bytte tågnummer där för vidare färd till Kiruna) och ska strax stanna för att släppa på resenärerna.


Uppehåll vid Abisko östra för tågmöte med Iore 133 + 119 med tåg 9916 Kiruna-Narvik.


Möte vid Stordalen med 185 700 i tåg 41934 från Oslo-trakten via Charlottenberg och Sverige till Narvik.


Vid det gamla stationsområdet i Kiruna är det inte mycket kvar längre. Både stationshuset och det gamla järnvägshotellet är numera rivet.
Såhär såg samma vinkel ut när jag var här i juli 2013 strax före man stängde den gamla stationen och flyttade till nuvarande.


En bild tagen över stängslet vid det gamla bangårdsområdet mot söder. Här låg tidigare plattformarna och spåren men nu är det helt öde här.


En del av en gammal plattformskant fanns kvar här.


Nästa morgon den 9 augusti som är den sista på SMoK-resan så vaknar vi upp till en dimmig och regnig morgon med blick över sjöbangården.


119 005 + 185 410 används i Railcares tåg mellan Svappavaara och Vitåfors men står här uppställda i Kiruna.


Vy's nattåg 94 från Stockholm till Narvik med Rc6 1327 ankommer till Kiruna på förmiddagen.


Senare samma dag så åkte vi på banan mellan Råtsi och Svappavaara som används för malmtransporter och här ses infartssignalen till Svappavaara.


Railcares TMY 1150 står uppställd i Pitkäjärvi.


Vi gjorde ett fotostopp vid just Pitkäjärvi


Möte med Iore 111 + 132 med tåg 9987 Kiruna-Svappavaara vid mötesstationen Mertainen.


Sedan är vi åter inne på Malmbanan söderut mot Gällivare och får möte med X52 9034 i Gäddmyr med tåg 7152 Luleå-Kiruna.


Fotostopp vid hållplatsen Sjisjka där ett persontåg åt vardera håll morgon resp. kväll stannar.


X52 9051 ankommer Gällivare som tåg 7154 från Luleå.


Falcks Omnibus 300 som bär spår av Örebrolack utanför Grand Hotel Lapland i Gällivare samma kväll påväg mot Repisvaara.


Vid Malmberget har höghuset som kallas Focushuset nu börjats rivas imed stadsomvandlingen i Malmberget där husen också försvinner ett efter ett.


Focushuset sett från andra hållet med lite andra hus som nog snart också försvinner.


Nattåg 93 från Narvik till Stockholm gör uppehåll i Sundsvall runt kl 5 på morgonen den 10 augusti med Rc6 1324 som dragkraft.


I tåget som stod till höger på förra bilden är Rc6 1401 dragkraft och tåget är tåg 72 från Stockholm till Duved.


Det nya resecentrumet i Sundsvall börjar bli klart för användning av bussar.


Den 11 augusti befinner jag mig i Väst-Sverige och har köpt ett tågluffarkort från SJ på sju dagar så därför blir det ett par dagars åkande här för att utnyttja biljetten.
M31 313 har stannat till vid en tillfällig hållplats vid Brunnsparken på "fel" sida mot vart de ordinarie hållplatslägena ligger och detta pga spårarbeten i stan så linjen tog en annan väg.


M32 430 svänger in på Södra Hamngatan på linje 5 som här bytte nummer till linje 6 pga arbeten. Dessa spår i denna kurva används inte av någon ordinarie linje normalt utan bara vid arbeten osv.


Jag har tagit mig upp till Dingle på Bohusbanans norra del.


X55 3353 ankommer till Dingle med tåg 464 från Stockholm till Strömstad, en förbindelse som enbart går på sommartid.


Samma vagn i Strömstad en stund senare inför återfärden som tåg 465/466 tillbaka till Stockholm.


Den 12 augusti har jag tagit mig till ännu en spårvägsstad, nämligen till Lund där vagn 05 här ankommer Universitetssjukhuset påväg mot Lund C.


Vagn 02 längs Sölvegatan mellan hållplatserna Ideontorget och LTH påväg mot Lund C.


185 335 passerar genom Hässleholm en stund senare med tåg 9821 från Rosersberg till Malmö gbg.


Br 5404 passerar genom Osby med tåg 63382 från Peberholm (Tyskland/Danmark) mot Älmhult.


X14 3232 ankommer till Osby med tåg 17519 från Växjö till Hässsleholm. Tidigare har X14-vagnarna enbart använts på "norra omloppet", dvs trafiken i Jönköpings län och ner till Växjö men nu används de även här.


X14 3233 ankommer Osby en stund senare med tåg 17562 från Hässleholm till Växjö.


Den 13 augusti så ankommer Hector Rails 241 001 till Borlänge med tåg 40713 från Mora.


Y1 1356 passerar förbi Mora lasarett med tåg 89425 från Östersund och närmar sig således slutstationen Mora.


Rc6 1393 lämnar Mora med tåg 31 mot Stockholm.


T66 402 ankommer Mora med en last vagnar som kommer från Lomsmyren strax söder om Mora.


Y1 1356 lämnar sedan Mora för färd längs Inlandsbanan norrut mot Östersund som tåg 89424.


T66 402 växlar på bangården i Mora.


X51 9010 rullar som "vikarietåg" hos Tåg i Bergslagen men bär fortfarande spår av X-trafikmålning. Här har den ankommit Borlänge med tåg 8129 samma dag.


X52 9065 ankommer Sala senare samma kväll som tåg 8524 från Uppsala. Sedan man fått ER1 till Upptågstrafiken så har man enbart tre Regina-vagnar kvar i trafik.


ULJ körde kvällståg på "Lennakatten" denna kvällen och här är det YP 2139 + 809 som ankommer Uppsala Ö.


Vi hoppar fram till nästa dag den 14 augusti då dessa vagnar inväntar avgångstiden från Uppsala Ö mot Faringe, YBo5P 885 + UBo3yp 2139 + YBo5P 809 + UBF03yp 2109.


Samma vagnar lämnar här Uppsala påväg mot Faringe.


BLJ 5 "Thor" vid Uppsala Ö senare samma dag inför avgång mot Faringe.


Samma tågsätt strax utanför Uppsala i höjd med korsningen med Björkgatan.


Rc1 1021 + 1007 passerar senare samma dag förbi Hulterstad söder om Mjölby med tåg 95833 från Gävle till Åstop. Loken skulle på provkörning mellan Åstorp och Teckomatorp på Söderåsbanan.

För att komma vidare till sida 2 med bilder från augusti månad så klicka här.


tobben_90@hotmail.com