Tobias bildsida - Bilder från december 2019

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under december månad 2019, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2019 - Bilder från augusti månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från september månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från oktober månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från november månad 2019
Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden i Norrköping den 2 december där ER1 016 står under utbildningskörning och ska sedemera rulla tillbaka mot Eskilstuna igen.


Samma eftermiddag passerar Y2 1379 förbi Mjölby med tåg 94762 från Kalmar Södra mot Linköping.


Den 6 december åkte jag bil längs Svealandsbanan för att dokumentera trafiken med loktåg och X40 före ER1-vagnarna sätts i trafik i de flesta omlopp vid tidtabellsskiftet.
Här är det X40-3 3334 som strax rullar in till Kungsör med tåg 919 från Stockholm mot Arboga.


Förflyttning till Kjula mellan Strängnäs och Eskilstuna där vi ser Rc6 1363 främst i tåg 925 från Stockholm mot Eskilstuna.


Tåg 934 Eskilstuna-Stockholm med Rc6 1359 främst ser vi vid Barva en stund senare.


Så har jag tagit mig till Strängnäs där vi återigen ser X40-3 3334 som nu är påväg tillbaka från Arboga mot Stockholm som tåg 938.


Och på inrull mot Strängnäs en stund senare ser vi tåg 933 från Stockholm mot Eskilstuna med Rc6 1366 främst.


Rc6 1371 främst är påväg ut från Strängnäs med tåg 942 Eskilstuna-Stockholm.


Tåg 935 med Rc6 1351 rullar här ut från Rekarne nordväst om Eskilstuna påväg från Stockholm mot Arboga.


Så kommer en testkörning av det s.k X2 Upgrade-tågsättet med X2U 2088 (kallad "Kinesen" då denna rullat i Kina) främst.
Tåget kör en liten testrunda i Mälardalen från Västerås till Västerås via Stockholm-Eskilstuna-Kolbäck.


Den s.k "Örebrosläpan" som går till/från CV-verkstaden i Örebro med lok och vagnar kommer här tillbaka mot Hagalund med Rc6 1411 + Rc6 1345 + Rc6 1364.
Vi befinner oss nu längs Svelandsbanan mellan Kungsör och Rekarne, närmare bestämt vid Karlslund.


Det har börjat mörkna rejält kl 15.10 när tåg 939 med Rc6 1365 främst passerar vid Karlslund.


Samma tågsätt jag fotade vid Rekarne förut nu med Rc6 1359 ser vi i Kungsör med tåg 955 Arboga-Stockholm.


Förflyttning till Laxå där Y31 1417 gör uppehåll med tåg 3335 Örebro-Lidköping.


Så ett fordon som är historia i reguljär trafik i Sverige nu, nämligen Y1-motorvagnen! Denna rullade fram till tidtabellsskiftet på Kinnekullebanan men sen var det slut.
Här ser vi Y1 1272 göra uppehåll i Laxå med tåg 3336 från Mariestad upp mot Hallsberg. Ber om ursäkt för regndroppen på linsen!


Vi hoppar fram ett par dagar till den 9 december då vi ser Rc6 1357 främst med tåg 934 Eskilstuna-Stockholm vid Tvetaberg strax utanför Södertälje.


Så en vy som kommer bli vardag här med dessa ER1-vagnar som tar över trafiken från loktågen och X40 som tidigare rullat här.
Här är det ER1 016 som är ute på förarutbildning och kommer här med tåg 93398 från Eskilstuna till Södertälje hamn.


Rc6 1359 rullar in till Läggesta med tåg 933 från Stockholm till Eskilstuna.


Det blir möte med X40-3 3335 i tåg 938 Arboga-Stockholm. Detta möte kommer att bli ovanligare i framtiden på denna platsen.


Från Täby Kyrby längs Roslagsbanan bort till Kragstalund kommer man snart att bygga ännu ett dubbelspår men än så länge ser vyn från plattformen ut såhär.


Än så länge går spåren ihop strax norr om stationen men i framtiden kommer det högra spåret att fortsätta rakt fram.


Här ses den nuvarande växeln.


Ett tåg mot Stockholms Östra med Ubxp 121 främst kommer här på enkelspåret. I framtiden kommer den att köra till höger om det nuvarande spåret.


Plankorsningen med Jarlabankes väg kommer att slopas när dubbelspåret byggs och istället bygger man en tunnel under spåren.


Vy norrut mot Kragstalund från plankorsningen.


Och vyn söderut mot Täby Kyrkbys station längre ned i backen.


Arriva 7029 korsar plankorsningen påväg mot Täby Centrum. I framtiden kommer den att köra under spåren här istället.


Så kommer X10p 209 påväg mot Ormsta vid Jarlabankens väg.


Ett annat tåg mot Stockholms Ö passerar här vid plankorsningen.


En gångfålla invid Hembergavägen kommer att slopas när dubbelspåret byggs.


Tåg mot Kårsta med X10p 214 passerar vid gångfållan.


Linjen sett norrut mot Kragstalund från gångfållan.


Vid Lokevägen ser det idag ut såhär i riktning norrut mot Kragstalund.


X10p 235 mot Omrsta korsar plankorsningen med Lokevägen som kommer enbart kommer få en gång- och cykeltunnel när det nya dubbelspåret är klart.


I samma kurva ser vi senare Ubxp 129 främst med tåg mot Stockholms Ö.


Efter kurvan ligger den lilla gångfållan vid Bylevägen som kommer att försvinna.


Infarten till Kragstalund. Spåren kommer att flyttas lite här för att anpassas till dubbelspår.


Åt andra hållet sett från Kragstalund söderut mot Täby kyrkby.


Växeln in till Kragstalund station.


Tågabs tåg 7051 med Rc3 1062 främst inväntar avgångstiden från Stockholm C samma eftermiddag.


Som första vagn i tåget går B1 5157 som har BJ's (Bergslagarnas Järnvägssällskap) färgsättning men som egentligen tillhör Landeryds Järnvägsmuseum.
LJM har i sin tur låtit BJ's disponera den och nu är den uthyrd till Tågab. Så man kan säga att det är en museivagn som gått tillbaka i reguljär trafik!


Rc6 1376 främst rullar in till plattformen på Stockholm C med tåg 953.


Samma tåg har en stund senare ankommit slutstation Eskilstuna.


En spårriktare passerade Mjölby på förmiddagen den 11 december som tåg 94922 från Nässjö mot Gävle.


Ett par X61'or står uppställda i Norrköping på eftermiddagen den 12 december. Normalt står dessa uppställda på spår 4A men fick här stå på spår 8 p.g.a spårfel på vanliga spåret.


Den 14 december befinner jag mig på morgonen i Köpenhamn och vi ser Movia 8427 som får lite bärhjälp utanför Tivoli.


Jag har med detta tåget, MG 5866 tagit mig ner till Rödby för att åka med sista tåget som skeppades över mellan Rödby-Puttgarden denna dagen.
Här ska tåget strax avgå tillbaka norrut från Rødby Færge som tjänstetåg till gissningsvis Nykøbing Falster.


Signalen står inte längre i lodrätt (dvs körtillstånd för växling) från färjeklaffen upp mot plattformarna i Rödby sedan tågen slutade köra här.


Så har färjan från Puttgarden ankommit till Rödby och tåget kan strax rulla av.


MF 5287 (eg. 5087) rullar här av från färjan ner mot Rödbys plattformar. EC 33 kommer här alltså från Hamburg och kör upp mot Köpenhamn.


Det är ovanligt med dessa IC3-fordon här nere nu sedan man slutade med överskeppningen efter denna dagen.


Tåget har körsignal norrut mot Köpenhamn.


Och här en bild från andra plattformen på tåget som inväntar avgångstid mot Köpenhamn.


Jag har tagit mig över på tysk sida och här avgår M/S Prins Richard från Puttgarden upp mot Rödby.


Avkörning från nästa färja, M/S Schleswig-Holstein kommer här EC 34.


Det är alltså MF 5092 + 5083 som här kör mot plattformen i Puttgarden för vidare färd mot Hamburg.


En plattformsbild på tåget i Puttgarden före avgång mot Hamburg. Numera är det ovanligt med dessa tågen här.


Uppehåll i Lübeck påväg mot Hamburg.


I Hamburg stod detta ICE-T-tåg, 411 580-4 med grön linje i fronten för att markera att man kör miljövänligt. Tåget var påväg mot Hannover som tåg 1749.


En stund senare skulle jag åka med det allra sista tåget som skulle skeppas över leden Rödby-Puttgarden vid Fehmarn Bält.
Här ses samma tågsätt jag åkte ner hit med från Puttgarden på Hamburg Hbf utsmyckad med den tyska och danska flaggan för att visa att det var sista tåget över den leden.


Sista skyltningen för tåg via denna vägen för denna gången.


En specialtryckt destinationsskylt som satt i vagnarna dagen till ära.


Uppehåll i Lübeck på tillbakavägen norrut.


Så är vi framme i Puttgarden där folk praktiskt taget gått man ur huse för att bevittna dessa sista genomgående tåg här. Det var väldigt mycket folk på plattformen när vi ankom.


Längst bak på frontrutan på det mötande sista södergående tåget mot Hamburg.


Möte mellan de två sista danska tågen i Puttgarden vilket nu alltså blir historia. Ursäkta att bilden har dålig kvalité, den är tagen på frihand i dåliga ljusförhållanden och regn på det.


Ytterligare en bild från Puttgarden.


Tåget är ombordkört på färjan M/S Prinsesse Benedikte en sista gång.


Här ses tåget på färjan.


Två bilder i olika vinklar från när vi just lagt till i Rödby så ordnades ett litet fotoarrangemang där man fick ta bild på tåget framifrån.


Ytterligare en bild från samma tillfälle.


Uppehåll vid plattformen vid Rödby färja, eller Rødby Færge som den heter. Här var det passkontroll för sista gången och det torde också vara sista gången tågen stannar vid denna plattform.
Lokaltågen stannar vid den andra gamla plattformen då man kommer direkt in till terminalbyggnaden från den, vilket man inte gör från denna.


Så var vi då framme vid slutmålet Köpenhamn och här var det trängsel om att ta bilder på tåget.
En mycket väl genomförd sista resa är härmed slutförd och sista tåget via "Vogelfluglinie" i denna tappning är nu framme vid slutmålet.


Nästa dag som är den första dagen på den nya tidtabellen T20 f.ö är jag i Åkarp för att fota lite av fyrspårsutbyggnaden mellan Lund och Malmö och här blickar vi mot norr, mot Lund.


Och en bild åt andra hållet, dvs söderut mot Lund tagen från andra plattformen. Det som byggs just nu är de tillfälliga spår som tågen kommer att köra på medan man bygger ut den befintliga anläggningen till fyra spår.


Här ses de tillfälliga spåren som som sagt kommer att användas under tiden som man bygger fyrspåret på den plats där de ordinarie spåren går.


De tillfälliga spåren sett från plattformen söderut med Åkarps stationshus i bakgrunden.


X61 079 passerar Åkarp norrut med tåg 1264 från Ystad till Lund.


En tillfällig gångväg över de tillfälliga spåren.


Ytterligare en bild på de tillfälliga spåren sett mot Malmö.


Och åt andra hållet där vi även ser de två tillfälliga plattformar som kommer att användas av Pågatågen här under byggtiden av fyrspåret.


Ett södergående Öresundståg (f.ö med både fram- och backljus) passerar Åkarp under byggarbetet.


Vi förflyttar oss norrut till Hjärup där vi här blickar söderut på arbetet med fyrspåret.


Och här norrut mot Lund från plattformens norra ände.


X61 011 passerar Hjärup med tåg 1715 från Helsingborg till Trelleborg. Till höger jämte tåget ses de tillfälliga spåren som kommer att användas under bygget.


Och en bild på tillfälliga spåren från plattformens norra ände norrut mot Lund.


I Hjärup kommer de tillfälliga spåren att gå rätt nära den gamla plattformen och spåren.


De tillfälliga spåren i riktning norrut, mot Lund och med stationshuset till höger längre fram.


En sista bild från Hjärup på de tillfälliga spåren som här ses söderut i riktning mot Malmö.


Vi förflyttar oss in till Lund för att se spårvägsbygget som är i det närmaste klart här inne nu, det återstår bara lite finputsning av det.
När jag var här i februari 2016 före man började bygga så såg samma vy ut såhär som på länken.


Och här en bild norrut längs Sankt Laurentiigatan ut mot ändhållplatsen vid ESS. Ytterligare en jämförelsebild från februari 2016 finns här.


Här framför Allhelgonakyrkan svänger spårvägen vänster och går sedan längs Getingevägen bort mot sjukhuset. Ytterligare en jämförande vy från 2016 finns här.


Här längs Getingevägen får spårvagnarna köra i 35 km/h. Jag tog även här en jämförelsebild 2016 som kan ses här.


Uppifrån ingången till Allhelgonakyrkan har man denna vyn ner mot spårvägen som går längs Sankt Laurentiigatan ner mot centralen. En sista jämförelsebild från 2016.


En sista bild från Skåne på en Vest-buss tillverkad av Iveco, Transdev 2372 som stod uppställd utanför stationen i Lund.


Sedan tidtabellsskiftet förekommer TiB's X14 även på andra håll än där de tidigare rullat, dvs mellan Västerås och Fagersta/Ludvika.
Nu rullar de planenligt även mellan Hallsberg-Örebro-Lindesberg på vardagar och här ser vi X14 3223 i Hallsberg som inväntar avgång mot Örebro som tåg 8230 den 19 december.


En bild tagen från andra hållet på vagnen i Hallsberg.


X52 9066 inväntar avgångstid från Örebro som tåg 8913 mot Karlstad.


ER1-vagnarna hade dagarna tidigare tagits i trafik på Svealandsbanan och här rullar ER1 015 in till Arboga med tåg 925 från Stockholm.


En bild på vagnen från andra hållet inför avgången tillbaka mot Stockholm som tåg 932.


Senare på kvällen ses två loktåg i Arboga, dessa går fram till mitten av januari innan de helt ersätts av ER1 de också.
Det är till vänster tåg 20967 från Uppsala via Eskilstuna till Örebro och till höger tåg 20978 från Örebro via Eskilstuna mot Stockholm.


Den 20 december skickades de tre X11-vagnar som använts i Upptågets trafik mellan Uppsala och Sala under ett par år, tillbaka till Småland och Kalmar igen.
Vi ser här X11 3168 + 3137 + 3106 som passerar förbi Mjölby som tåg 94851 Gävle-Kalmar S. Numera körs all trafik med Regina och ett par ER1-vagnar i Upptåget.


En bild bakifrån på vagnarna vid passagen av Mjölby. Detta blir också den sista bilden från 2019, väl mött 2020!


tobben_90@hotmail.com