Tobias bildsida - Bilder från september 2019

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under september månad 2019, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2019 - Bilder från maj månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från juni månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från juli månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från augusti månad 2019
Av Tobias Jäderup

Denna månaden kommer det att komma många bilder p.g.a div. arrangemang och resor


Den 1 september gick den andra upplagan av det s.k "DN-tåget" från Stockholm söderut mot b. la Berlin, Bolzano och Venedig.
Här ett lite ovanligare tåg i Linköping på eftermiddagen bland de andra mer vanligare destinationerna.


Såhär brukar det inte stå på plattformsskyltningen i Linköping så särskilt ofta.


Här rullar så DN-tåget 76319 med 243 120 främst mot först Trelleborg och sedmera ut i Europa, in till Linköping i riktigt kraftigt regn- och åskoväder.


Ett par av vagnarna i tåget, b. la denna restaurangvagnen som syns närmast i bild. Dessa vagnar kommer från Euro-Express Sonderzüge GmbH & Co som har sitt huvudnav i Münster, Tyskland.


Hela tåget kom inte in till plattformen utan två vagnar hängde utanför.


Här är en linjebild mellan Mantorp och Mjölby på tåget som passerar söderut.


Jag insåg sedan att X2-tåg 533 nog skulle förbigå DN-tåget i Mjölby varför jag hann åka till Hulterstad mellan Mjölby och Boxholm så jag fick ytterligare en linjebild på samma tåg.


Ma 405 + Tc 9510 var påväg ut från Mjölby den 4 september med tåg 55322 från Hässleholm mot Sala.


Den 6 september fann jag mig i Varberg för att dokumentera Stena Lines fartyg M/S Stena Nautica som ännu går kvar på rutten hit. Här ser vi b .la Kallbadhuset till vänster i bild.


M/S Stena Nautica dyker upp en bit bort. Hon ska snart byta rutt till att gå mellan Grenå i Danmark och Halmstad med start i början av 2020 när Stena Line lägger om linjen att gå dit istället för Varberg.


Här ses Nautica på ingång mot Varberg efter en resa från Grenå i Danmark.


Ytterligare en bild på ankomsten till Varberg.


Som synes måste hon åka väldigt nära inne i hamnbassängen.


Här snurrar hon runt för att lägga sig rätt vid kajen så att landgången m.m hamnar rätt.


Så har hon lagt till och man kan strax lägga ut landgången så passagerarna kan stiga av.


En sista bild på M/S Stena Nautica liggande i Varbergs hamn. Om några månader är detta alltså historia då man ändrar rutten att gå till Halmstad istället.


Vi stannar kvar i Varberg där man snart ska bygga en tunnel för järnvägen under själva stan varför den försvinner från ytan.
Här plankorsningen med Otto Torells gata som alltså försvinner när tunneln är klar.


Här en vy från plankorsningen in mot järnvägsstationen.


Och här en vy åt andra hållet, dvs söderut.


En vy som snart kommer att vara förändrad sedd från Västra Vallgatan.


Här en plattformsvy mot norr.


Uppställda lok och vagnar på bangården denna fredagskväll.


X31K 4386 rullar in till Varberg med tåg 20179 från Göteborg mot Halmstad.


Sedan passerar X2-tåg 439 från Stockholm mot Malmö via Göteborg/Halmstad förbi Varberg utan stopp.


Nästa dag har jag tagit mig mot Skåne och vi börjar med ett par bilder från Staffanstorp dit det inte längre går några tåg sedan många år.
Här ses infarten till stationsområdet där sett från Malmöhållet med gamla korsningen över Dalbyvägen.


Växlarna in till stationsområdet.


Stationsområdet med stationshuset.


Området sett från andra hållet.


Förflyttning till Gärsnäs längs bandelen mellan Ystad och Simrishamn. Här ska man 2021 bygga ett nytt mötesspår som kommer att vika av åt vänster vid första kontaktledningsstolpen.


Hela området här kommer att förändras imed det nya spåret med en ny plattform.


Än så länge enbart en plattform och en plattformsövergång men snart blir det två spår och två plattformar här.


Stationsområdet sett från andra hållet, dvs mot Ystadhållet där det nya spåret hamnar ungefär där jag står.


Utfarten från Gärsnäs mot dels St. Olof/Brösarp till vänster och Simrishamn till höger.


Stationsområdet sett från plankorsningen med Malmövägen. Den nya växeln kommer att ligga här framme från huvudspåret till vänster så den nuvarande växeln längre fram kommer att rivas.


X61 048 ankommer Gärsnäs med tåg 1267 från Lund mot Simrishamn. Om några år kanske tåget kör på det nya spåret som kommer att ligga där jag står och fotar.


En sista bild från Gärsnäs som visar växeln ut mot S:t Olof och Brösarp till vänster, dvs museibanan Skånska Järnvägar.
När man bygger om kommer växeln att försvinna och ett nytt spår från Simrishamnsbanan kommer att dras här till vänster, dvs en växel åt andra hållet mot hur det ser ut nu.


Plattformen i Smedstorp samma dag.


X61 048 ser vi återigen fast denna gången i tåg 1542 från Simrishamn mot Helsingborg.


Plattformen i Lunnarp ser vi också samma dag. Här pågick förberedelser inför att man bygger ut banan till fjärrstyrning, system H. Ett par nya signaler ska upp här imed detta.
Idag har banan Ystad-Simrishamn enbart manuell tåganmälan (System M) men detta byggs ut under hösten 2019 med en lång period av avstängd trafik Ystad-Simrishamn i runt två månader.


X61 038 ankommer Lunnarp med tåg 1269 från Lund till Simrishamn.


Förflyttning till Köpingebro med stationshuset till höger. Nuvarande plattformen ligger bakom mig.


Här ser vi nuvarande plattformen.


X61 005 ankommer till Köpingebro med tåg 1271 från Lund till Simrishamn.


Och en stund senare ankommer X61 038 som vi såg tidigare vid Lunnarp, hit till Köpingbro med tåg 1544 från Simrishamn till Ystad (normalt Helsingborg men det var banarbeten Ystad-Malmö).


Jag tittade sedan förbi fyrspårsbygget mellan Malmö och Lund här vid Burlöv där man denna dagen hade kommit såhär långt i riktning söderut mot Malmö.
Platsen är dokumenterad på b. la månadssidan för september 2017 innan man började bygga här för den som vill se hur det såg ut då.


ET 4305 + X31K 4330 rusar genom Burlöv med tåg 11073 från Karlskrona till Köpenhamn/Helsingör.


Man har byggt en ny gångtunnel under spåren i mitten av gamla plattformarna.


Den nya uppgången till den nya plattformen som håller på att byggas såg ut såhär från gångtunneln.


En del av den nya plattformen i Burlöv under uppbyggnad.


Här en vy mot norr, mot Lund.


Det börjar synas nu mot norr hur de nya spåren kommer att byggas här.


ET 4398 + 4303 passerar genom Burlöv norrut med tåg 11064 mot Karlskrona.


Förflyttning till Åkarp där man håller på att bygga två nya spår som kommer att användas under tiden man bygger om huvudspåren till fyrspår.
Här en tillfällig väg för att kunna ta sig ner mot plattformarna och under spåren till bostadsområdet på andra sidan järnvägen.


Här blickar vi mot norr från plattformen för södergående tåg. Som synes har man börjat bygga det tillfälliga spåret till höger som kommer att användas under tiden man bygger om de normala.
Jag var här och fotade i september 2017 och en jämförelsebild från då kan ses här.


Här ses det nya tillfälliga spåret till vänster.


X61 039 passerar genom Åkarp med tåg 1225 från Kristianstad mot Malmö.


Utsikt från rastplatsen Kungsrasten längs E6 precis påväg nedför Hallandsåsen vid Båstad.


Hållplatsen Sannarp utanför Halmstad som Krösatågen tidigare trafikerade i trafiken på HNJ (Halmstad-Nässjö Järnväg).


Ytterligare en bild från hållplatsen i riktning mot Halmstad. Hållplatsen lades ned i december 2017.


Så är vi inne i Halmstad och ser här Arriva 6600 på Österbro över Nissan påväg mot Vallås.


Arriva 6607 kommer här på Viktoriagatan påväg mot flygplatsen.


En ny morgon och vi är vid Fröslida norr om Halmstad på banan mot Nässjö. Här lades trafiken ned på 90-talet men plattformen är fortfarande kvar.


Denna helgen pågick de s.k Tågdagarna i Landeryd med massa extratåg till både Torup och Smålandsstenar. Det pågick även aktiviteter i själva Landeryd.
Här är jag i Torup rätt tidigt på morgonen där ångtåget med E2 1092 främst strax ska åka på banan upp mot Hyltebruk. I aktern finns ett T23-lok.


Y1 1299 från Nässjö Järnvägsmuseum kommer här med tåg 29135 från Smålandsstenar till Torup och vi ser tåget strax norr om Kinnared.
I bakgrunden kan skylten för länsgränsen till Jönköpings län skådas. Det är bara en kort bit här som banan går i det länet för att åter gå in i Halland före Landeryd.


Man körde under Tågdagarna även veteranbuss mellan b. la Landeryd och Hyltebruk och från Landeryd till Falkenberg.
Här ser vi en Scania-Vabis BF7659 som ägs av Magnus Knutsson i Jönköping på Landerydsvägen i Hyltebruk påväg mot Landeryd.


T23 119 med samma tågsätt vi såg förut i Torup ser vi här påväg ut från Hyltebruk mot just Torup.


Samma tågsätt rullar här in i triangelspåret i Torup och ankommer strax dit.


Y32 1408 gick i ett extra chartertåg som Hallandstrafiken hade chartrat för just Tågdagarna och rullar här ut från Torup med tåg 98232 mot Landeryd.


Y1 1299 skulle under dagen pendla fram och tillbaka mellan Torup och Hyltebruk och här rullar den ut från Torup på dagens första tur mot Hyltebruk.


E2 1092 med tågsättet vi såg förut rullar här ut från Torup påväg upp mot Landeryd och Smålandsstenar.


Y1 1299 ser vi här vid plattform i Hyltebruk.


En dålig bild tagen i dåligt ljus men den visar ett tåg med E 1333 felvänt främst som rullar ut från Landeryd mot Torup.


E2 1092 ser vi återigen när den passerar Skeppshult mellan Landeryd och Smålandsstenar mot just Smålandsstenar.


Y31 1405 ankommer Smålandsstenar med tåg 7625 från Jönköping mot Halmstad.


Åter förflyttning till Torup där vi ser ångtåget vi tidigare såg i dåligt ljus, denna gången i bättre ljus strax före avgång mot Landeryd.


Y1 1299 rullar in till Torup efter en sväng från Hyltebruk.


Nu skulle det egentligen ha blivit en triangelkörning med åkning i alla triangelbenen utanför Torup men det gick inte att genomföra p.g.a växelfel.
Vi fick i varje fall en bild här när vagnen står på banan från Nässjö bakom sig med ena växeln in mot Hyltebruk precis här.


Här ser vi vagnen vid den andra växeln för Hyltebruksspåret vilket är det normala som tågen mot Hyltebruk från Halmstad använder. Vagnen står fortfarande på HNJ.


Tillbaka i Torup igen fick man växla in vagnen på sidospår då det skulle ske ett tågmöte här.


E2 1092 felvänt ankommer här till Torup efter en resa från Smålandsstenar/Landeryd.


Så är Y1 1299 påväg mot Hyltebruk igen och har stannat vid den tredje växeln i triangeln. Till höger leder spåret direkt mot Landeryd/Värnamo på HNJ.


Uppehåll i Rydöbruk påväg mot Hyltebruk. Här slutade Y1-tågen Halmstad-Hyltebruk att stanna 1996 men plattformen finns fortfarande kvar.


T43 257 står uppställd med ett par vagnar i Landeryd senare på dagen.


T23 119 och ett ånglok vid skivan invid lokstallet i Landeryd.


Y8 1076 stod i en av portarna i lokstallet.


HNJ's ångvagn körde fram och tillbaka på bangården under dagen.


En sista bild från Tågdagarna blir på E2 1092 som just ankommit med dagens sista ångtåg till Smålandsstenar.


Det s.k sandtåget som kör mellan Limmared och Halmstad ToR inväntar här tågmöte i Forsheda samma eftermiddag.


Så passerar tåg 60065 med T43 231 vid Vissö strax väster om Bredaryd.


JLT håller på att byta färgsättning på alla sina bussar till denna nya designen som här ses på denna Setrabuss i Tranås den 10 september.


Nettbuss Bus4You ska också byta färgsättning på sina bussar till en ny silvergrå. Här ses en av de som ankommer Mjölby på eftermiddagen den 12 september.


Y31 1400 passerar genom Vretstorp mellan Laxå och Hallsberg med tåg 3380 från Lidköping till Hallsberg.


En stund senare ser vi Rc6 1404 med IC-tåg 606 från Karlstad mot Stockholm.


Denna dagen anordnades den s.k "Vibydagen" i Vretstorpsområdet där man för i år hade chartrat in ett X10-tåg från Tågab att köra till Hallsberg resp. Laxå med.


X10 3201 har just ankommit till Vretstorp med tåg 68872 från Kristinehamn och ska fortsätta mot Hallsberg.


Påväg in mot Hallsberg fick vi gå denna vägen via rangerbangården.


Tåget är framme i Hallsberg och resenärerna stiger av för en stund. Notera skyltningen!


Tåg 68873 inväntar avgångstiden från Hallsberg mot Laxå.


En interiörbild från B-änden av vagnen där vi b. la ser kiosken rakt fram.


Tillbaka i Vretstorp igen valde några att kliva av tåget, några klev på och ett par inkl mig själv stannade kvar ombord.


Så är vi framme i Laxå där det blev några minuters väntan inför återresan mot Hallsberg.


Vagnen sedd från andra hållet i Laxå.


Tillbaka i Vretstorp igen tog jag denna bilden från plankorsningen med Askersundsvägen. I bakgrunden står tåg 9052 och inväntar att X10'an ska fortsätta.


Så rullar då X10 3201 vidare från Vretstorp mot Hallsberg som tåg 68874.


Så rullar tåg 9052 förbi påväg från Göteborg Skandiahamnen till Borlänge med Rc4 1196 + Rd2 1093 och fyra vagnar. God dragkraft till de alltså!


Rc6 1409 kommer här med IC-tåg 609 från Stockholm mot Karlstad.


Dagens sista Tågab-tåg 68877 passerar här strax söder om Östansjö påväg från Hallsberg mot Kristinehamn.


På morgonen den 15 september stod denna radda av tre X61'or uppställda i Norrköping. Normalt står de på ett annat spår men p.g.a arbeten med kontaktledningen där fick de istället stå här.


Senare samma dag har jag tagit mig långt upp i norr, nämligen till Kalix. Här ska ett helt nytt resecentrum och en järnvägsstation byggas längs Haparandabanan. Infarten dit kommer att bli här.


Såhär ser området ut just nu före man börjat bygga, man har som synes tagit ner träd och gjort lite förarbete.


Och här en vy från Vitvattnetvägen in mot blivande järnvägsstationen.


En skylt talar om vad som komma skall på platsen.


Här kommer plattformen att hamna när det är klart, vy mot Haparandahållet.


Blivande resecentrumet med parkeringar m.m sedd från blivande plattformen.


Blivande plattformarna åt andra hållet, dvs mot Morjärv till.


Gamla E4-bron över Kalixälven håller inte längre måttet, den är smal och börjar bli gammal och därför ska en ny bro byggas jämte denna.


En bild tagen mitt på bron.


Här på högra sidan sett mot norr kommer den nya bron att hamna när det är klart.


Ny morgon den 16 september och vi är vid Notviken i Luleås utkanter och ser här "Bodenpendeln" som ankommer Notviken.
X11 var tidigare ovanlig på norra delen av Norrtågs nät då de mest höll sig till Umeå-Vännäs men numera går de normalt i pendeln mellan Boden och Luleå.
Vi ser här X11 3167 som ankommer Notviken med tåg 7171 från Boden in mot Luleå.


Så blir det tågmöte med tåg 7102/7103 mot Umeå bestående av X11 3189. Normalt ska det gå Regina i det omloppet men p.g.a att en är på verkstad så blir det X11.


X11 3167 ankommer lite senare till Sunderby sjukhus med tåg 7172 mot Boden.


Ytterligare en bild vid Sunderby sjukhus.


Så rullar X11 3167 in till Luleå med tåg 7173 lite senare.


En bild på vagnen vid Luleå C före avgång som tåg 7174 mot Boden.


En sista bild på X11 3167 som här rullar ut från Luleå med tåg 7174 mot Boden.


Jag påbörjar nu resan söderut med ett stopp i Piteå och här ser vi Citybuss 12 som lämnar hållplatsen Centrum/Knuten vid busstationen.


Två som solar sig vid Piteå busstation och det är Nordbergs buss 52 samt Transdev 3042.


På bangården i Piteå var det ingen större aktivitet denna dagen.


Transdev 3049 svänger in på Bryggargatan och ankommer strax Piteå busstation påväg mot Umeå.


Citybuss 11 ankommer strax Centrum/Knuten påväg mot Skuthamn.


Citybuss 6 är påväg mot Hortlax och befinner sig vid Centrum/Knuten.


Vidare till Skellefteå som har fått en ny busstation sedan jag var här sist i augusti 2016, det är för att man bygger nytt kulturhus på gamla platsen för busstationen.
Här står Artic Buss 31 och Transdev 5134 och inväntar kommande uppdrag vid busstationen.


Skellefteå buss 89 kommer här på Kanalgatan påväg mot Lasarettet.


Här rakt in låg tidigare den gamla busstationen.


Skellefteå buss 82 kommer också på Kanalgatan utanför avspärrningarna för bygget av kulturhuset.


Granbergs buss 84 svänger strax ut från busstationen påväg mot Arvidsjaur.


Rusningstid vid busstationen! Närmast står Skellefteå buss 372 påväg mot Jörn.


Lestanders Buss 11 är påväg mot Boliden, denna har tidigare rullat som flygbuss i Stockholm. Bakom den svänger Skellefteå buss 304 ut mot Kusmark.


Jag har nu tagit mig till flygplatsen med denna bussen för att flyga hem. Det är Skellefteå buss egna flygbuss nummer 378 som används hit.


Här ser vi planet jag flög hem med från Skellefteå till Arlanda, en Airbus A320 från SAS.


Den 17 september inträffade ett större signalfel i Linghem norr om Linköping varför ingen tågtrafik kunde köras där på flera timmar.
X2-tågen omleddes istället att gå via Hallsberg-Mjölby och här ser vi ett södergående X2-tåg passera genom Skänninge.


En stund senare i utkanten av Skänninge ser vi ett norrgående X2-tåg mot Stockholm.


Och lite senare så passerar ännu ett X2-tåg genom Skänninge påväg söderut.


Ett av Tågabs timmertåg, tåg 48177 från Hallsberg rbg till Hestra norr om Värnamo med Rc2 1045 står stilla en stund i Mjölby den 18 september.


Och på ungefär samma plats står T66 401 sist med ett tomt timmertåg på morgonen den 23 september.


TMY 1122 + 1105 passerar genom Mjölby på eftermiddagen den 24 september med tåg 95640 från Trelleborg till Hallsberg.


På eftermiddagen den 25 september är jag i Ed när vi ser tåg 382 från Göteborg till Halden rulla in.


Ytterligare en bild på tåget med Rc6 1387 främst som alltså ankommer Ed.


Här har tåget just ankommit till slutstation Halden. I nästa tidtabell är det tänkt att tåget ska fortsätta vidare mot Oslo.


Bm73 004 har ankommit Halden från Oslo en stund tidigare.


Rc6 1387 gör rundgång i Halden inför återresan mot Göteborg. Om några månader kommer man inte att göra det utan fortsätta mot Oslo.


Loket kommer tillbaka till vagnarna igen.


Bm73 004 har nu växlat ut till utfarten mot Ed för att växla in mot bangården.


En buss på linje 30 kommer här körandes på Torgny Segerstedts Gate.


Tillbaka till stationen igen står SJ-tågsättet klart att avgå tillbaka mot Göteborg.


Bm70 003/603 växlar fram från bangården till spår 1 för att avgå mot Oslo.


Så är vi åter tillbaka i Ed igen när tåg 383 fortsätter vidare mot Göteborg.


Bangården i Ed.


Ångloket Dalslands Järnväg HJ nr 10 som hör hemma hos museiföreningen JÅÅJ i Åmål stod uppställd i Ed efter lagerhaveri i maj månad på SJK's årsmötesresa dit vilken jag åkte med på.
Efter närmare fyra månader uppställd i Ed så flyttades loket tillbaka till Åmål ett par dagar senare efter att jag hade varit här.


Nästa förmiddag den 26 september befinner jag mig i Säffle för att dokumentera av stationsområdet.


Här har man ingen bevakad övergång till mittplattformen.


Tågabs tåg 7001 från Kristinehamn mot Göteborg med Rc3 1040 passerar genom Säffle.


Plattformen i Värmlandsbro mellan Säffle och Grums. Här slutade tågen att stanna i december 2014.


Här en bild åt andra hållet, dvs mot norr.


X52-3 9077 avgår en stund senare från Grums med tåg 359 från Karlstad mot Göteborg.


Plattformarna i Grums är inte de modernaste, i varje fall inte den smala mittplattformen.


En bild från mittplattformen tagen i riktning mot norr, dvs mot Kil.


En bild från andra plattformen tagen i riktning mot söder. Här ska man snart bygga om och modernisera upp stationen.


Vi är i Sunne och tanken var att jag skulle fota denna Y1'a som kör halkbekämpning på Fryksdalsbanan men då vagnen var svårt nedklottrad så valde jag att inte göra det.
Det är också därför jag lägger ut en bild tagen rakt bakifrån på vagnen då andra sidan var helt nedklottrad.


Y1 1315 lämnar Sunne med tåg 28117 mot Torsby och rullar här på bron över Sunnesundet. Jag har digitalt klottersanerat vagnen litegrann för att kunna lägga upp bilden.


Den här typen av plankorsning med enskenssignaler på Trafikverkets nät måste vara borta senast 31 december 2020 då de inte längre är godkända.
En sån anläggning finns i Sunne för Strandvägen och ytterligare en finns i andra änden av bangården mot söder vid Älvgatan.


Nobina 3271 på Järnvägsgatan i Sunne påväg mot Karlstad.


Vidare norrut längs Fryksdalsbanan ser vi Y31 1415 i tåg 8964 från Torsby till Karlstad som passerar vid Åsegård söder om Lysvik.


Den gamla plattformen i Badabruk vars hållplats lades ned för ett antal år sedan ligger fortfarande kvar.


En bild på plattformen mot syd.


Och här en bild åt norr.


Tågabs timmertåg 48472 från Torsby mot Kil och Grums passerar förbi Badabruk med TMY 103 + 101 som dragkraft.


Jag har kört ikapp tåget som här passerar vid Åsegård strax söder om Lysvik. Till vänster kan man se sjön Övre Fryken.


Tåget har ankommit Sunne och inväntar tågmöte.


Tågmötet som var detta tåg, 8959 med Y31 1421 + 1416 rullar här över Sunnesundet vidare norrut mot Torsby.


X52E-3 9081 ankommer senare till Välsviken med tåg 8919 från Kristinehamn till Charlottenberg.


Vid Välsviken ska man bygga ett nytt mötesspår till höger om nuvarande i riktning mot Kristinehamn. Bron i bakgrunden kommer då att rivas när det byggs.


En vy uppifrån bron där alltså mötesspåret kommer att hamna till vänster om nuvarande.


Och här en bild från plattformen i riktning mot Kristinehamn där det nya mötesspåret hamnar till höger om nuvarande.


Tågabs X10 3203 passerar genom Väse en stund senare med tåg 7005 från Falun till Göteborg.


Stationshuset i Väse har sett sina bättre dagar.


Vi är i Björneborg mellan Degerfors och Kristinehamn när Rc 003 med vagn för halkbekämpning passerar med tåg 36261 från Herrljunga mot Kristinehamn.


Ett par tåg runt klockan 8 på morgonen i Norrköping den 30 september. Till vänster har en mult just delats för att bli två separata tåg mot Tranås resp. Motala.


tobben_90@hotmail.com