Tobias bildsida - Bilder från juli 2021

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under juli månad 2021, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2021 - Bilder från mars månad 2021
Bildsida 2021 - Bilder från april månad 2021
Bildsida 2021 - Bilder från maj månad 2021
Bildsida 2021 - Bilder från juni månad 2021
Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden vid Trostad mellan Kimstad och Norrköping tidigt på morgonen den 2 juli med att X2-tåg 510 från Linköping till Stockholm passerar.


Denna dagen var den sista dagen som X12 körde i den s.k "UVEN"-trafiken mellan Linköping och Sala då sommartidtabellen trädde ikraft några dagar senare och när vintertidtabellen åter gäller så har man tillräckligt med ER1 och Regina.
Här passerar X12 3222 förbi Trostad med tjänstetåg 82190 från Linköping till Norrköping. Från Norrköping fortsätter sedan vagnen i tåg 2190 Norrköping-Eskilstuna.


ER1 012 passerar Trostad med tåg 2112 från Linköping till Sala i morgonljuset runt kl 6.20 på morgonen.


X12 3221 ser vi en stund senare strax norr om Simonstorp med tåg 2103 från Västerås till Linköping.


Samma vagn en stund senare vid Trostad mellan Norrköping och Kimstad.


X12 3220 ankommer Norrköping som tåg 2124 Linköping-Sala.


Samma vagn gör uppehåll i Katrineholm en stund senare.


X12 3220 gör uppehåll i Eskilstuna innan färden fortsätter mot Sala.


ER1 007 ankommer Eskilstuna med tåg 932 från Arboga till Stockholm.


P.g.a spårarbeten på Nygatan i Norrköping så kör linje 3 en annan sträckning genom stan, istället för att åka till Klockaretorpet mot vänster i bild så kör man runt Öster istället.
Dessa spåren som M06 44 kör på just här i kurvan vid Söder Tull används inte så ofta i den ordinarie trafiken utan bara vid såna här omständigheter.


Gammal spårrest i Norrköping vid Butängsgatans förlängning över Ingelstagatan in till det som tidigare var International Harvesters svenska huvudkontor med fabrik och lager.


Svenska Motorvagnsklubben körde denna dagen sin årsmötesresa till Norrköping och körde ut hit till Åby godsbangård på den nybyggda linjen som är ihopkopplad med den nya Kardonbanan på Malmölandet.


YBo6 1116 kommer tillbaka med resgodsvagnen UF6 2051. Man hade delat tåget en bit bort och skulle snart åter koppla ihop de.


X12 3220 rullar in "på sidan" i Hälleforsnäs som tåg 2148 till Sala och får stå här en stund och vänta på ett försenat mötande tåg.


Och eftersom tåget fick stå och invänta det sena mötet så hann jag till Bälgviken och fick en bild när tåget passerade genom bangården norrut.


Vi stannar kvar i Bälgviken för efter en stund kommer det planenliga X12-tåget 2179 Västerås-Linköping med X12 3194 förbi stationen.
Detta tåg skulle egentligen ha varit det sista planenliga resandetåget med X12 i denna trafiken men då ytterligare ett omlopp gick på eftermiddagen så blev det inte så.


Vidare till Hållsta där Rc4 1170 passerar med tåg 5444 från Åby (Norrköping) till Eskilstuna.


Eftersom X12 3222 hamnat på fel ställe inför sommartidtabellen så kördes den i tjänstetåg 86997 Eskilstuna-Linköping och här passerar det vid Önsta strax norr om Hållsta.
Vagnen skulle egentligen ha kört en sväng Eskilstuna-Västerås-Eskilstuna (tåg 2198-2199 samt 2170-2171) före tjänstetåget men de tågen blev inställda.


Samma vagn som föregående bild strax söder om Hållsta invid Årby dock med solen på fel sida.


Vagnen passerar genom Hälleforsnäs söderut.


En sista bild från Ändebol mellan Strångsjö och Simonstorp på linjen Katrineholm-Norrköping med X12 3220 i tåg 2155 som passerar invid sjön Fjälaren. Detta tåg blev således det sista resandetåget med X12 i denna trafiken.
Jag hade dessutom lite tur att Snälltåget som ses försvinna bortåt i bild inte kom några sekunder senare istället för då hade det nog inte blivit någon bild här.


X12 3220 tillsammans med 3222 står båda uppställda utanför verkstaden i Linköping efter avslutad tjänst.


Den 4 juli körde Svenska Motorvagnsklubben från Norrköping till Finspång på återfärden till Alvesta och jag följde efter tåget per bil. Här ses tåget före avgång från Finspång mot Kimstad och Alvesta.


Här har man precis avgått från Finspång och är påväg söderut.


Tåget (spärrfärden här) är strax framme vid Doverstorp där man gjorde en fotokörning.


En bild från när man gjorde fotokörning vid Doverstorp.


Här rullar man vidare från Doverstorp söderut.


Invid ett ensamt träd ute på åkern.


Passage av bron över Motala ström i Skärblacka.


Här är man strax före Kimstad.


Vid infarten till Kimstad fick man vänta på en södergående Östgötapendel innan man kunde fortsätta som tåg söderut mot Alvesta.


SMoK's tåg 73543 passerar bron över Göta kanal vid Norsholm en stund senare.


En sista bild på SMoK-tåget vid Strålsnäs mellan Mjölby och Boxholm när det fortsatte vidare mot Alvesta.


Den 10 juli provkördes en ER1 mellan Västerås och Ludvika i syfte på att ta reda på om de funkar att köra på den banan inför framtida köp av liknande fordon till Tåg i Bergslagen.
Här ankommer ER1 019 till Ramnäs med tjänstetåg 89560 från Västerås till Ludvika. Anledningen till skyltningen är att man provar utropssystemet samtidigt på denna sträckan.


Samma tåg kommer här strax söder om Virsbo. Observera att det blir många bilder på provkörningen här då jag fotade den på ett par ställen.


Uppehåll i Virsbo en stund senare. Då tåget gjorde några minuters uppehåll på alla trafikplatser med plattformar så kunde man lätt köra efter det.


Vagnen rullar in till Ängelsberg.


Tåget ankommer till Fagersta central.


Uppehåll vid Fagersta C.


En stund senare kommer samma vagn till Fagersta Norra.


ER1 019 ankommer en stund senare till Vad.


Här ankommer man till Söderbärke med sjön Östra Sveten i bakgrunden.


En linjebild tagen vid Näsby strax norr om Söderbärke.


Tåget passerar över sjön Nedre Hillen vid Hagge mellan Smedjebacken och Ludvika.


Så har man kommit till Ludvika där det blev någon timmes uppehåll innan återfärden mot Västerås.


Så passerar tåg 50561 Ludvika-Västerås på banken över sjön Nedre Hillen vid Hagge mellan Ludvika och Smedjebacken.


Uppehåll i Smedjebacken på tillbakavägen.


Vagnen rullar in till Ängelsberg påväg tillbaka mot Västerås.


X54 9057 rullar in till Ängelsberg som tåg 8070 från Västerås till Ludvika.


Förflyttning till Virsbo där tåget gör en kortare uppehåll.


En sista bild från Dingtuna där tåget gör ett kortare uppehåll vid plattform.


Dubbla X14-vagnar i Västerås samma dag. Det är X14 3223 till vänster och 3190 till höger, båda gamla X12-vagnar som byggdes om till X14 för att trafikera Östgötapendeln.


Den 11 juli befinner jag mig i Skåne för att dokumentera lite av fyrspårsbygget mellan Malmö och Lund. Här vi strax norr om Hjärup station och riktar kameran norrut mot Lund.
Till höger går de tillfälliga spåren som används under byggandet av fyrspåret som ses till vänster.


Här en bild från bron i riktning söder, mot Malmö där vi ser byggandet av den blivande stationen i Hjärup en bit bort.


En inzoomad bild på stationsbygget.


X61 036 passerar på tillfälliga spåret med tåg 1228 från Hyllie till Kristianstad.


En stund senare passerar X31K 4388 med tåg 11087 från Göteborg till Köpenhamn.


Cargonet's 185 709 passerar den tillfälliga stationen i Hjärup med tåg 41926 från Malmö gbg till Norge.


Byggandet av den nya stationen med gångbro pågår för fullt i Hjärup.


Förflyttning söderut till Åkarp där man också håller på med fyrspårsbygget för fullt. Här en bild norrut från den nya överdäcknigen över de nya spåren.


Och såhär ser det ut söderut än så länge med överdäckningen över spåren.


X61 011 ankommer Åkarp på de tillfälliga spåren som tåg 1729 från Helsingborg till Trelleborg.


En stund senare passerar Rd2 1044 + 1103 förbi med tåg 45513 från Borlänge till Trelleborg.


X61 054 + 029 passerar Åkarp norrut på de tillfälliga spåren med tåg 1558 från Simrishamn till Helsingborg.


Vid Burlöv har man öppnat en av de två nya plattformarna som kommer att användas av norrgående tåg när arbetet är klart med fyrspåret.


X32K 4344 passerar genom Burlöv med tåg 11095 från Hässleholm till Köpenhamn.


Bygge av hiss m.m på den andra plattformen pågår som bäst.


X2-tåg 550 från Malmö till Stockholm passerar förbi Burlöv.


X31K 4373 passerar genom Burlöv med tåg 11086 från Köpenhamn till Göteborg.


Från södra plattformsänden blickat norrut.


Från den 27 juni började Snälltåget att köra direkta tåg från Stockholm till Berlin via Danmark och inte längre via Trelleborg-Sassnitz som tidigare.
Här väntar kvällens (den 11 juli) tåg på avgångstid från Malmö C med 241 007 som dragkraft. Hectors lok används från Malmö till Padborg i Danmark där ett tyskt lok tar över.


Skyltningen lämnade dock en del att önska...


Ännu en bild på tåget på Malmö C före avgång.


Här avgår så tåget från Malmö mot Hamburg och Berlin.


Nästa dag den 12 juli befinner jag mig i Ystad där Silja Lines M/S Silja Symphony ankommer. Man gör ett par specialkryssningar till Ystad och Visby på samma kryssning under sommaren.


Ytterligare en bild på Silja Symphony i hamnen i Ystad.


Plattformen vid hållplatsen i Marsvinsholm som användes under 1990- samt början av 2000-talet då man spelade teater i närheten och därför stannade Pågatågen då här.


Den numera övervuxna plattformskuren vid Marsvinsholm. Det är några år sedan tågen stannade här nu.


Ett Pågatåg med X61 085 främst passerar förbi Marsvinsholm som tåg 1534 från Simrishamn till Helsingborg.


En stund senare kommer X61 091 också vid Marsvinsholm med tåg 1267 från Höör till Simrishamn.


Åker man kustvägen mot Trelleborg så får man stanna till vid Sveriges sydligaste spets i Smygehuk.


Här står jag längst ut på den sydligaste spetsen av Sverige.


Bergkvarabuss 1123 vid Smygehuk påväg från Trelleborg till Ystad.


En av de hyfsat nya (2019) elbussarna i Trelleborg, Bergkvarabuss 700 kommer här på Hamngatan i just Trelleborg.


Bergkvarabuss 706 och 703 vid Trelleborg C.


X61 047 samt 028 vid Trelleborg C. Den högra ska strax avgå som tåg 1720 mot Helsingborg.


På hemvägen åkte jag via Lund och stannade till vid Brunnshögstorget där vagn 03 här passerar påväg mot Lund C.
Om några år är området här bebyggt med bostäder m.m men ännu går spårvägen genom landsbygden kan man säga.


Under sommaren 2021 kommer man att rusta upp spåret mellan Lönsboda och Olofström till nytt helsvetsat spår i ny ballast.
Man rustade upp banan mellan Älmhult och Lönsboda under sommaren 2020 och fortsätter nu hit. Här en bild tagen i Vilshult norr om Olofström på det äldre spåret.


Td 391 + 376 passerar på skarvspåret vid Vilshult med tåg 6130 från Olofström till Älmhult.


En linjebild mellan Esseboda och Vilshult fotad i riktning mot Olofström.


Linjen vid Esseboda i riktning mot Olofström.


Och en sista bild från banan vid Gylsboda fotad mot Älmhult.


På förmiddagen den 14 juli inväntar X54 9057 på avgångstid från Norrköping som tåg 28010 mot Gävle.
Likt tidigare somrar så kör man direkt från Hallsberg till Norrköping istället för Mjölby p.g.a dubbelspårsbygge mellan Hallsberg och Motala.


Rc4 1290 i Tranås den 16 juli när den var påväg med tåg 16990 från Malmö gbg till Hallsberg rbg.


Senare samma dag den 16 juli var jag en sista gång längs banan mellan Herrljunga och Borås före upprustningen som påbörjades ett par dagar senare.
Här passerar X2-tåg 10427 från Stockholm till Göteborg förbi km-tavla 110 mellan Torpåkra och Mollaryd. Anledningen till omledningen är banarbeten i Göteborg.


Så förflyttar vi oss ett stycke norrut och strax norr om Torpåkra vid Höcklingsås där X74 003 dunkar fram på skarvspåret med tåg 12057 från Stockholm till Göteborg.


X2-tåg 20429 Stockholm-Göteborg passerar på ungefär samma plats invid kilometertavla 105 mellan Ljung och Torpåkra.


Ännu ett tåg inom loppet av en halvtimme från X74'an blir X11 3182 i tåg 13847 från Uddevalla till Borås.


Hållplatsen i Torpåkra med den lilla träplattformen.


X55 3354 + 3348 strax norr om Fristad med tåg 20413 från Stockholm till Göteborg.


X14 3225 rullar ut från Fristad med tåg 3858 Borås-Uddevalla.


X74 005 i tåg 12013 Stockholm-Göteborg möter X12 3214 med tåg 3820 Borås-Uddevalla i Ljung.


X14 3226 rullar in "på sidan" i Ljung med tåg 3845 Herrljunga-Borås för tågmöte.


Vagnen står ett par minuter i Ljung i väntan på tågmötet.


X11 3182 rullar in till Ljung med tåg 13846 Borås-Herrljunga.


Det blir tågmöte mellan de båda tågen.


X14 3226 rullar ut från Ljung vidare mot Borås.


Tåg 10441 med X2 2001 främst rullar genom Borgstena senare samma kväll påväg från Stockholm via Borås till Göteborg.


Från bangårdens södra ände i Borgstena i riktning söderut mot Borås.


X11 3182 ännu en gång men denna gången i Borgstena när den ankommer som tåg 3841 från Herrljunga till Borås.


X11 3205 + X14 3224 ser vi senare vid Lillaliden strax söder om Ljung med tåg 3854 från Borås till Uddevalla.


Förflyttning till Herrljunga och utfarten mot Vedum där Flixtrains tåg 23040 med 243 001 som dragkraft rullar ut mot Öxnered och Göteborg.
P.g.a banarbeten i Göteborg så körde Flixtrain under denna period till Partille där de vände förutom detta tåget som man körde hela vägen till Göteborg C via Öxnered.


Påväg hem åkte jag åter genom Ljung där X2-tåg 10445 Stockholm-Göteborg lägligt passerade genom bangården.


Ställverket i Ljung sjunger här på sista versen då banan kommer att fjärrstyras från Göteborg efter avstängningen och spårbytet.


En bangårdsbild från Ljung i riktning mot Borås.


En sista bild från dagen blir på X14 3224 som passerar mellan Torpåkra och Mollaryd som dagens sista tåg 13851 Herrljunga-Borås.


tobben_90@hotmail.com