Tobias bildsida - Bilder från juni 2015

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under juni månad 2015, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2015 - Bilder från februari månad 2015
Bildsida 2015 - Bilder från mars månad 2015
Bildsida 2015 - Bilder från april månad 2015
Bildsida 2015 - Bilder från maj månad 2015
Av Tobias Jäderup


Juni månad inleds i Sävsjö just den 1 juni där X14 3237 just ankommer med tåg 17605 från Jönköping/Nässjö mot Växjö. Detta var första dagen som Krösatågen använde X14-vagnar.


Uppehåll i Sävsjö som sagt påväg mot Växjö.


Sedan lämnar vagnen Sävsjö bakom sig för färden mot Växjö.


Den 5 juni sattes X61 213 i trafik efter att tidigare enbart provkörts m.m. Premiären blev i tåg 18710 Mjölby-Motala och just det tåget ser vi på bilden här före avgång från Mjölby första gången med resande.


Gamla Väderstadsbanan mellan Mjölby-Väderstad korsar Järnvägsgatan i Mjölby. Under hösten 2015 har spåren över vägen rivits och asfalterats igen. Såhär såg det ut den 7 juni innan man asfalterade igen spåren över vägen.


Stationshuset i Fiskeby utanför Norrköping samma dag som stod inför rivning under sommaren 2015 men ännu (feb 2016) har inget hänt.


Två södergående tåg i Motala samtidigt på kvällen den 8 juni. Tåg i Bergslagens Reginavagn i tåg 18177 mot Mjölby och till höger ser vi X61 210 i tåg 18769 mot Mjölby och vidare mot Norrköping. Den skarpsynte kan se en X14-vagn borta vid spår 2 som hade havererat.


Vi förflyttar oss till Stockholm den 10 juni då man den 19 juni förändrade ett stort antal busslinjer i Stockholm. Vi ser Keolis 4834 påväg mot Hakberget vid Historiska museet.
Vi befinner oss alltså på Linnégatan där bussarna slutade att köra i samband med detta och det idag alltså inte går några bussar.


Här har jag bara vänt mig om och fotar samma linje åt andra hållet, fast mot Hornsberg och det är Keolis 4851 som passerar. Linje 56 går idag Hornsberg och Stora Essingen.


Hållplatsskylten för Grevgatan som inte längre finns kvar då det som sagt inte längre går förbi någon busslinje här.


Keilis 4834 ser vi återigen, fast denna gången framför Hedvig Eleonora skola påväg mot Hornsberg.


Nästa buss på Linnégatan är Keolis 4823 som ses när den just kört över Artillerigatan påväg mot Hakberget.


Keolis 4760 korsar Sibyllegatan på sin väg mot Hakberget.


Vänder vi på oss så stannar Keolis 4823 mot Hornsberg precis till vid hållplats Sibyllegatan.


Vi är nere på Sturegatan och ser Keolis 4751 påväg mot Hakberget framför biograf Park.


Ocean Bus "Estelle" är en buss som kan köras både på väg och i vatten vilken den också gör. Den gör rundturer i Stockholm och vi ser den här på Sturegatan.


En sista bild från platsen får bli Keolis 4756 som svänger ut från numera busslösa Linnégatan mot Sturegatan och vidare mot Hornsberg.


På järnvägsspår ute i Norra Hammarbyhamnen kommer Keolis 7429 körandes mot Hjorthagen på linje 55. Idag är det linje 57 mellan Sofia och Karolinska sjukhuset som kör här.


Och vänder vi på oss kommer snart Keolis 7450 mot Sofia också den på gamla spåret mellan Stockholm Södra och Saltsjöbanan vid Stadsgården.


P.g.a reparationerna av Årstabron gick det två loktåg som ett istället mellan Stockholm och Södertälje där de delades och blev två st, ett åt Hallsberg och ett åt Linköping. I fronten här på tåg 10143 ses Rc6 1340 när det just rullat ut från Stockholm Södra.


Och i mitten av tåget ses det andra tågsättet ihopkopplat med det första med Rc6 1411.


Pendeltåg mot Södertälje med X10 3178 främst ses här rulla ut från Stockholm Södra vid Tanto påväg ut mot Årstabron.


X61 213 har just ankommit Tranås från Norrköping och Krösatågens X14 3233 rullar in från Boxholm därifrån den har gått som tjänstetåg och ska senare gå mot Jönköping.


På morgonen den 13 juni ser vi X14 3190 främst och bortanför b.la X61 302 och 203 vid verkstaden/depån i Boxholm.


I Norrköping stod den 14 juni dessa vagnar och lok uppställda, ett par gamla postvagnar, Ma 963, Z70 705 m.m.


Vi är tillbaka i Boxholmsdepån på morgonen den 15 juni där vi ser X14 3190 närmast till höger och längre bort X14 3234. Båda dessa vagnar rullar numera i Tåg i Bergslagens trafik.


Senare samma förmiddag står X14 3190 uppställd i Norrköping i den fina förmiddagssolen.


Samma eftermiddag passerade en transport förbi Mjölby påväg mellan Eskilstuna mot Jönköping bestående av en hel del Z70 och V5-lokomotorer. Här ser vi den transporten vid Hulterstad strax söder om Mjölby.


Ytterligare en bild på hela tåget.


Sist en bild på V5'orna i slutet av tåget.


Den 22 juni ser vi två X14-vagnar i Tranås på kvällen. X14 3235 närmast har just ankommit från Mjölby och längre bort ser vi X14 3236 från Krösatågen som just ankommit från Nässjö och ska vända tillbaka dit.


Den 23 juni befinner jag mig på kvällen i Stockholmsområdet och passar på att dokumentera lite av fyrspårsutbyggnaden på Mälarbanan som jag har följt under ett par år nu. Här blickar vi söderut från plattformen i Kallhäll. Den tillfälliga plattformen till vänster kommer att rivas när allt är klart.


Och här blickar vi norrut och tittar hur långt man kommit på den nya plattformen med nya taket. Man har numera (februari 2016 anm.) fått upp plattformstak även på andra plattformen till vänster.


Ut från mittplattformens södra del fanns fram till sommaren en tillfällig gångväg i form av en gångtunnel genom ett par containrar ut till Slammertorpsvägen eftersom gångbron ovanför inte var färdigställd här ännu. Denna stängdes som sagt när gångvägen öppnades och här ses den.


Direkt när man kommit in i första containern så är det en spärr för att dra sitt kort m.m.


Utsikt åt söder från containern där vi ser hur nya spårområdet växer fram.


Och utsikt mot norr med de nya plattformarna.


Utsikt från containern bort mot Slammertorpsvägen.


Ingången från Slammertorpsvägen mot plattformarna såg ut såhär.


Tillbaka på stationsområdet igen och vi ser X60 6067 som rullar in från söder påväg mot Bålsta.


Stationsområdet mot norr med tillfälliga stationsbyggnaden med spärrar nederst till höger sedd från gångbron som förbinder stationshuset med nya plattformen.


En sista bild från Kallhäll blir på X10 3129 med vagnar som ankommer Kallhäll påväg mot Kungsängen.


Vi förflyttar oss till Barkarby där ett tåg mot Kungsängen, också det med X10 avgår. Här är det X10 3154 som är ledare.


Blickar vi åt andra hållet till förgreningen mellan nya och gamla banan så ser vi ett tågmöte med tågsättet jag fotade i Kallhäll tidigare, nu med X10 3124 främst.


X40-3 3333 med tåg 759 från Hallsberg/Västerås mot Stockholm passerar i kurvan och kommer från nya spåret och svänger här in på det gamla vid Barkarby.


Vi är nu i Jakobsberg där vi ser X10 3161 främst mot Västerhaninge rullar in. Till vänster ses arbeten med fyrspårsbygget och därmed var det enkelspårsdrift mellan Jakobsberg och Kallhäll.


På Stockholm C stod X52 9016 denna kvällen, okänt varför då Tågkompaniets tåg dit inte går på vardagar.


X14 3190 i Norrköping på eftermiddagen den 25 juni. Tågen togs här in på spår 1 p.g.a Bråvallafestivalen. Det normala spåret för Östgötapendeln i Norrköping är spår 3a.


Normalt har spårvagnarna i Norrköping enbart linje 2 och 3, men under Bråvallafestivalen fanns även linje 4 från Centrum ut till Fridvalla i höjd med där festivalen är. Här står en vagn skyltad dit vid Söder tull.


Även nästa kväll den 26 juni var det Bråvallafestival och tågen togs in på spår 1 i Norrköping. Här ser i X61 210 redo att avgå mot Motala.


Den sista bilden för denna månaden är tagen den 30 juni i Mjölby där tåg 8180 mot Falun inväntar avgångstiden. Vagnen är som synes samma som vi såg i Stockholm ett par dagar tidigare, nämligen X52 9016.


tobben_90@hotmail.com