Tobias bildsida - Bilder från maj 2018

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under maj månad 2018, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2018 - Bilder från januari månad 2018
Bildsida 2018 - Bilder från februari månad 2018
Bildsida 2018 - Bilder från mars månad 2018
Bildsida 2018 - Bilder från april månad 2018
Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden på Stockholm C den 3 maj då tåg 849 från Uppsala med Rc6 1349 främst just ankommer.


Som synes går det just nu en broklig blandning olika vagnstyper och färgsättningar i Uppsalapendeln.


Den 3-6 maj var jag och en kompis iväg på en resa till Tyskland och Schweiz för att åka runt på olika banor och vill man se mer bilder så finns de på denna sidan.
Jag väljer att inte lägga upp så jättemånga bilder från denna resan på denna sidan utan bara ett urval av alla bilder som togs på resan för att det annars blir många bilder.
Här ser vi ett av ODEG's tåg med 445.114 på linje RE 4 påväg mot Rathenow gör uppehåll vid Jungfernheide i Berlin på kvällen den 3 maj.


BVG 1260 + 1263 ser vi på Gontardstraße invid Alexanderplatz på morgonen den 4 maj.


Senare samma morgon befinner vi oss på Berlin Hbf och ska åka detta tåg som är EC 171 mot Dresden och Prag med 101 059-4 som dragkraft.


Vårt tåg gör uppehåll för lokbyte i Dresden Hbf en stund senare.


Vid Bad Schandau nära tjeckiska gränsen hoppade vi av tåget och tog oss över floden Elbe till Kurpark varifrån vi åkte dessa spårvagnar längsmed Kirnitzschtalbahn.


Vi har tagit oss upp till ändhållplatsen vid Lichtenhainer Wasserfall.


Samma vagnar är nu påväg ned för berget igen mot Bad Schandau och har just lämnat Lichtenhainer Wasserfall.


Vi är tillbaka nere i Bad Schandau igen och ser vagnarna åter avgå upp mot Lichtenhainer Wasserfall, här på Kirnitzschtalstraße.


Ett godståg mot Tjeckien med det tjeckiska loket 372 010-9 passerar förbi Bad Schandau.


Tillbaka i Dresden vid Mitte igen fick vi syn på "CarGoTram", en godsspårvagn där man alltså kör gods på spårväg mellan Volkswagens olika anläggningar i Dresden.


DB's lok 143 sjunger snart på sista versen men än så kan man b.la se de runt Dresden och här är det 143 967 som ankommer Dresden Mitte med S-bahntåg mot Pirna.


Vid hållplats Plauen i Dresden kommer här DVB 224 263 främst i spårvagnståg mot Trachenberger Platz.


Vi har tagit oss till Chemnitz (som förr hette Karl Marx Platz) och här kör man spårväg på järnväg, en s.k duospårväg eller "TramTrain".
Här är det CVAG 441 som inväntar avgång från Chemnitz Hbf på linje C15 påväg mot Hainichen.


Ordinarie spårvagnar i Chemnitz med dessa gamla Tatravagnar och vi ser CVAG 519 + 509 som svänger in på Carolastraße påväg mot Technopark.


CVAG 411 anländer till hållplatsen Theaterplatz påväg mot Hauptbahnhof.


Här ankommer vårt tåg vidare mot Leipzig till Chemnitz som är ett loktåg med diesellok i andra änden.


Och på linjen strax före Geithain så möter vi tåg 27776 påväg från Leipzig mot Chemnitz.


Senare på kvällen är vi i Magdeburg där vårt tåg som vi kom med från Leipzig ses till vänster och till höger har 146 015 ankommit med ett tåg från Dessau Hbf.


Så anländer nattåg 471 från Berlin mot Basel och Zürich med dragkraften 101 140-2 till Magdeburg.


Basel SBB tidigt på morgonen den 5 maj där vi ser ett av SNCF's TGV-tåg som går över gränsen till Frankrike.


Men vi skulle istället åka söderut med detta tåg mot Chur via Zürich.


Målet var såklart Rhätische Bahn och vi har här kommit till Thusis där vi mötte ett tåg mot Chur.


Framme i Filisur där vi fick två timmar ungefär och ABe 1/4 3504 ska strax fortsätta resan mot St. Mortiz.


En linjevy på Glacier Expresståg 903 med Ge 4/4 II 630 från St. Moritz till Chur som just lämnat Filisur.


Vi tog oss till den vackra Landwasser Viadukt där vi ser tåg 1133 från Chur mot St. Mortiz med Ge 4/4 641 främst just rullar över.


Vidare till Davos Platz där tåg Ge 4/4 II 646 just ankommer tåg 1041 från St. Gallen/Landquart.


Sedan ser vi tåg 1045 från St. Gallen/Landquart mot Davos Platz sett i Kloster Platz draget av Ge 4/4 II 651.


I Chur går Rhätische Bahn-linjen till/från Arosa längsmed gatan Plessurquai och här är det tåg 1448 med ABe 4/4 3501 från Arosa som just lämnat hållplatsen Chur Stadt.


En sista bild från Rhätische Bahn blir på samma vagn som står uppställd i Chur inför resan tillbaka mot Arosa.


Vi är i Zürich där vi ser en äldre spårvagn, det är VBZ 2112 på linje 7 mot Wollishofen som ses framför Zürich HB.


IR 36 mot Basel SBB bestod av äldre materiel både vad gäller loket Re 420 11114 och vagnarna efter.


Förflyttning till Basel och till spårvagnshållplatsen framför järnvägsstationen.


En äldre vagnstyp som finns i Basel är typ Be 4/6 Schindler/Siemens, byggd 1981 och här är det BLT 202 + 233 som är påväg mot St. Louis Grenze när de närmar sig Aeschenplatz.


Vi har med detta tåget hamnat vid Basel Bad Bahnhof som ligger på gränsen till Tyskland och här bytte vi till nattåg för vidare färd norrut genom Tyskland.


Och här har det nattåget ankommit Hamburg och ska fortsätta vidare mot Flensburg med 101 042-0 som dragkraft.


Vi är påväg norrut mot Niebüll men kom hit till Husum med detta tåget då det var fel på en bro.


Vi ska nu åka den lilla bibanan från Niebüll där bilden är tagen till Dagebüll varifrån man kan åka båt till olika öar i området.
Banan trafikeras av dessa mindre 628-motorvagnar och här inväntar en av dessa på avgångstid. Denna vagnen heter VT 506 och den andra är 505.


Då är vi framme vid ändpunkten vid Dagebüll Mole som ligger invid färjeterminalen där man kan ta färja ut mot de närliggande öarna.


Två färjor på antågande in mot Dagebüll och de är M/S Nordfriesland närmast till höger och M/S Schleswig Holstein, båda påväg från Wyk Auf Fohr.


218 389-5 + 218 366-3 växlar lite senare runt på stationen i Niebüll.


Tågen ut till Westerland (Sylt) där vi är på bilden dras ännu av de klassiska 218-loken.


Drygt 50 minuter senare ska vi åka tillbaka från Westerland med detta tåget draget av 218 473-7 + 218 345-7.


Samma lok och tåg har just åter anlänt till Niebüll där vi senare åkte norrut mot Danmark inför hemresan.


En stund senare har vi korsat gränsen till Danmark och är i Tønder där tåget mot Niebüll nu står inne till vänster och vårt tåg mot Esbjerg ser vi till höger.


Sedan blev det tågmöte även i Ribe med vårt tåg till höger och till vänster ses tåg 5055 med AR 2049 påväg mot Niebüll.


Vi är senare i Esbjerg där vi bytte till detta tåget med ER 2135 mot Köpenhamn för hemresan.


Senare samma kväll är vi i Malmö och ska borda nattåg 2 med Rc6 1395 främst för resan norrut.


Den 8 maj ankom X61 301 med tåg 8738 från Motala till spår 7 i Norrköping vilket är ovanligt för pendeltågen då de normalt alltid ankommer spår 2 eller 3.


Den 9 maj rev ett tåg ned en kontaktledning i Norrköping vilket gjorde att snabbtågen Stockholm-Malmö fick omledas via b.la Hallsberg-Motala-Mjölby.
Här är det omledningståg 85841 mot Mjölby och därifrån vidare som ordinarie tåg 527 som passerar Skänninge.


Senare passerar omledningståg 85208 påväg mot Stockholm förbi Skänninge.


Ytterligare en bild från Skänninge på omledningståg 25317 som fastnade strax norr om Norrköping som tåg 525 och vi köra tillbaka via Katrineholm-Hallsberg.


Ytterligare ett X2-tåg stod på spår 4 i Motala och avvaktade ordinarie tåg.


För Östgötapendelns del fick alla tåg vändas i Kimstad istället för Norrköping och här är det X61 212 som avvaktar blivande tåg 8743 mot Motala.


Snälltåget gör normalt inte uppehåll i Mjölby men denna dagen fick resenärer som skulle mot Linköping/Norrköping hoppa av här och ta ordinarie pendel dit då tåget gick via Hallsberg.


Tåg 85883 med X55 3345 stod och avvaktade i Motala senare samma kväll. Tåget fortsatte efter Mjölby som ordinarie tåg 513 mot Jönköping.


En sista bild på omledningstrafiken den dagen blir på X40-3 3325 i Mjölby som tåg 85889-85258. Tåget är egentligen tåg 287 från Stockholm till Linköping som gick via Hallsberg.


Swebus Express 3452 passerar förbi en vattensamling efter ett kraftigt regnväder i Mjölby på eftermiddagen den 12 maj.


X61 213 står uppställd på spår 8 i Norrköping den 13 maj. Normalt ställs vagnarna upp på spår 4 men p.g.a ett spårfel på spår 4B så fick dessa ställas upp på åttan istället.


Ett sent tåg 512 med X55 3357 ser vi i Tranås på morgonen den 15 maj.


Och lite senare passerar TMX 1042 förbi Tranås med tåg 54852 från Alvesta till Boxholm för att hämta sågade trävaror.


Vi hoppar vidare till den 16 maj då jag besökte Danmark och utnyttjade min sista dag på Interrailbiljetten jag började använda när vi var i Tyskland/Schweiz.
Jag passade på att åka ner till Naestved och dokumentera före man börjar elektrifiera bangården här. Vi ser en vy söderut mot b.la Rödby på denna bilden.


Och här en bild på stationshuset i Naestved.


Vy riktning norrut från plattformarna.


MG 5617 med tåg 1232 från Orehoved mot København H och Østerport ankommer Naestved.


Samma tåg sett från den nybyggda gångbro som finns i norränden av stationen.


Vy norrut från gångbron.


Och här vy över plattformarna i Naestved sett från gångbron.


Vid Nobinas bussdepå nära stationen står en buss i välkänd färgsättning, nämligen Nobina 6099 (f.d Nobina 5697) från Sörmland i den grön-röda färgen.


En röd och en grå i Naestved.


Den röda är alltså ME 1514 som numera är ommålad i DSB's röda färgsättning. Dessa var tidigare målade i en mörkblå färgsättning.


Förflyttning längsmed "Lille Syd", dvs banan mellan Roskilde-Køge-Naestved som man nu ska elektrifiera som ett led i byggandet av den nya snabbanan från København till Køge.
Jag har just kommit till Holme-Olstrup på bilden med tåg 2432 Naestved-Roskilde med Desirovagnen MQ 4922 till vänster och till höger rullar MQ 4918 in med tåg 3447 mot Naestved.


Lite dokumentation inför elektrifieringen av banan vid Holme-Olstrup och här en vy norrut mot Køge.


Från samma plats i riktning mot syd.


Vy från mittplattformen i riktning norr med stationshuset till höger.


Och här vyn i riktning ner mot Naestved.


Nu har jag tagit mig till bron för Landevejen strax söder om stationsområdet och här blickar vi mot stationsområdet och mot norr.


Mot söder, dvs mot Naestved från samma bro. Som synes ses att man har lagt ut kontaktledningsfundament.


Vi förflyttar oss vidare en station norrut till Haslev där man också ska elektrifiera. Här vy mot norr.


Och vy mot söder från samma plats.


Här har jag förflyttat mig till plankorsningen med Ringstedvej och blickar mot stationsområdet.


Och åt andra hållet, dvs söderut mot Naestved såg det ut såhär. Som synes även här så ligger det kontaktledningsfundament i kanten av banvallen.


Banan vidare söderut från Haslev som följer en gång- och cykelväg.


Så ser vi tåg 3451 Roskilde-Naestved med MQ 4911 som just rullar ut från Haslev.


En stund senare rullar MQ 4121 in till Haslev påväg mot Køge och Roskilde som tåg 2436.


Förflyttning till Tureby som är nästa station norrut på samma bana mot Køge där man snart också ska elektrifiera. Här vy från mittplattformen söderut.


Och här en vy åt andra hållet, dvs norrut mot Køge.


Här har jag ställt mig i söderänden av bangården och riktar kameran söderut mot Naestved.


Sedan rullar tåg 3455 från Roskilde via Køge mot Naestved med MQ 4922 in till Tureby för tågmöte med norrgående tåget.


Det norrgående tåget bestod av IC3-vagnen MF 5054 som här ankommer Tureby med tåg 3438 mot Roskilde.


Så är vi framme i Køge tåget snart fortsätter vidare mot Roskilde.


Bangården här i Køge kommer snart också att elektrifieras.


5054 sett bakifrån i bättre solljus.


Contec Rails My 1154 stod uppställd på bangården norr om stationen i Køge.


Tillbaka på København H igen och tyvärr hade ME-tåget stannat för långt fram annars hade jag fått loken sida vid sida i olika färgsättningar.
Loket till höger är elloket EA 3022 som ska dra tåg 4363 mot Slagelse och som synes är även detta ommålat i den nya röda färgsättningen.


Den 17 maj startade SJK's stora 60-årsresa som gick till Skåne/Blekinge/Småland som jag inte medföljde men väl dokumenterade en bit vid sidan av.
Här ser vi tåg 29101 från Stockholm till Hässleholm med Ra 987 + 988 som dragkraft passera Hulterstad strax söder om Mjölby på förmiddagen.


Tidigt på morgonen den 18 maj passerar Rd2 1117 förbi Mjölby med godståg 9151 från Fagersta till Boxholm.


X31K 4325 ska senare samma kväll avgå med tåg 11100 från Kristianstad vidare mot Karlskrona.


Ångloket B 1429 har just anlänt till Kristianstad från Åhus med en last resenärer som är på SJK's 60-årsresa.


Transdev 2852 har just stannat till vid Kristianstad C påväg mot Hörby på Skåneexpressens linje 1.


En stadsbuss i Kristianstad vid centralen i form av Transdev 1226 påväg mot Gamlegården.


Så en gammal Scala som gick som tågersättning till Hässleholm p.g.a banarbeten och denna tillhör Tjörnarps Buss & Åkeri AB.


Transdev 3514 i form av eventbuss står uppställd under Kulturnatt i Kristianstad på Stora Torg.


Under lördagen skulle SJK's årsmötesresa sedan fortsätta via Blekinge Kustbana och då med dessa loken D 432 + Du 109 som här står på Kristanstad C före avgången.


Tre fordon på Kristianstad C samma morgon varav till vänster ser vi X61 056 som inväntar avgångstid som tåg 1958 mot Bromölla.


Sedan rullar då tåg 29006 mot Karlskrona och här ser vi tåget mellan Nosaby och Fjälkinge.


X31K 4377 rullar in till Sölvesborg med tåg 11016 från Köpenhamn mot Karlskrona.


Det blir tretågsmöte här med SJK-tåget samt tågen 11016 i mitten och X31K 4351 till höger i tåg 11043 mot Köpenhamn.


SJK-tåget ses här en stund senare när det lämnat Sölvesborg och passerar vid Gummarp strax norr om Sölvesborg.


En stund senare rullar tåget in till Mörrum för tågmöte.


Tåget passerar strax före Vekerum och ses vid kilometertavla 55.


Tåget har kommit fram till Karlshamn där man skulle åka ner i Stillerydshamnen.


Td 397 växlar runt med vagnar på bangården i Karlshamn.


Det ordnades även en fotobuss för de som ville fota tåget från sidan och denna bussen som förr hette SJ Buss 0389 rullar här ut från stationsområdet i Karlshamn.
Denna bussen tillhör numera Helsingborgstrafikens Museiförening i Påarp.


Jag tog följe på fotobussen och passade på att fota tåget på samma plats som de, nämligen vid Märserum mellan Karlshamn och Bräkne-Hoby.


I Ronneby satt denna skylten kvar från svunna tider.


Så ankommer SJK-tåget till Ronneby och passerar bron över Ronnebyån påväg in mot stationen.


ET 4319 rullar in till Ronneby med tåg 11028 från Köpenhamn mot Karlskrona.


SJK-tåget passerar nu vid Levalunda nordost om Ronneby.


Och så ankom tåget till Karlskrona och trippen på Blekinge Kustbana var över för denna gången.


Vagnarna från museiföreningen i Kristianstad som gått längsmed BKB kopplas ihop med Nässjö Järnvägsmuseums vagnar för att byta spår.


Det var dags att åka ut på Verköbanan ut till hamnen vid Verkö. Denna bana rustades upp för ett antal miljoner för ett par år sedan men sedan dess har inga tåg rullat här.
Nu rullade emellertid ett tåg denna dagen och det var då SJK's årsmöteståg som körde ut hela vägen till hamnen och vi ser här tåget längs vägen ut.


Samma plats igen på Södra Ringö.


Här har tåget stannat till där järnväg och bilväg korsar Östersjön på en bro innan man kommer ut på Verkö.


Så närmar sig tåget slutligen slutmålet Verkö och kommer här till bangården nära ändpunkten.


Ytterligare en bild på tåget på samma plats.


Det gäller att köra så långt det går så därför får man använda det bakre loket för att komma så nära punkten där kontaktledningen slutar som möjligt.


Här ute fick också passagerarna stiga av. Det är ju inte så mycket annan järnvägstrafik här direkt..


Och en sista bild från Verkö där vi ser tåget från Verkövägen innan avgången tillbaka mot Karlskrona C.


Här rullar tågsättet så småningom in till Karlskrona C igen efter körningen till Verkö.


Så förflyttar vi oss norrut till Emmaboda där tåg 344 från Kalmar mot Göteborg just rullar in.
SJ-tågen på denna banan brukar köras med loktåg men just denna avgången har ett antal lördagar körts med X2.


Fyra tåg i olika modeller i Emmaboda; X2-tåget mot Göteborg till vänster, X11 3109 ska rulla mot Karlskrona, X31K 4351 mot Kalmar och så SJK-tåget till höger.


SJK-tåget som nu dras av Da 941 har nu växlat runt för att komma till plattform på spår 2.


I kraftigt motljus ser vi tåget påväg mot Kalmar och som passerar vid Susingsborg strax öster om Emmaboda som tåg 20109.


Och en sista bild före Kalmar blir när tåget passerar vid Västrakulla mellan Nybro och Trekanten.


X11 3108 står och vilar över natten på Kalmar C senare samma kväll.


TMX 1004 blir morgondagens lok i SJK's årsmöteståg och på kvällen stod det ihopkopplat med Rc6 1414 och dess tågsätt.


Det är ny dag och vi tar två bilder från Kåremo mellan Kalmar och Ålem där SJK's årsmötesresetåg passerar.


Tåget ska nu alltså åka via Stångådalsbanan och Bockabanan mot Nässjö och vi ser det igen i Kåremo.


Så ankommer tåget så slutmålet för första etappen, nämligen Mönsterås där vi ser tåget från Kuggåsvägen.


Tåget är framme i Mönsterås och loket ska strax göra rundgång inför återresan mot Blomstermåla.


Rundgång av lok pågår här.


Nu är tåget påväg tillbaka mot Blomstermåla igen och passerar här i utkanten av Mönsterås.


Förflyttning till strax väster om Blomstermåla vid Veneslätt där Y2 1382 passerar med tåg 8556 mot Linköping.


Och på samma plats ett par minuter senare ser vi SJK-tåget från Mönsterås påväg in mot Blomstermåla för att göra rundgång och köra tillbaka igen men då mot Berga.


Nu är tåget påväg mot Berga och Oskarshamn och passerar vid Bötterum mellan Blomstermåla och Högsby.


En stund senare är tåget påväg in mot Högsby och ses här på infarten dit.


Tåget rullar nu ut från Berga i riktning mot Oskarshamn där vi ser tåget passera försignalen dit.


Stationsområdet i Oskarshamn har förändrats lite sedan jag sist var där. Man har b.la byggt om plattformen och till höger spränger man berget för att bygga en ny väg.


Tåget ankommer så till slutmålet Oskarshamn.


Rundgång med loket även här inför återresan mot Nässjö.


Så avgår tåg 29114 vidare mot Berga, Hultsfred och slutligen Nässjö.


Y2 1384 passerar vid Ryningsnäs mellan Mörlunda och Berga med tåg 8559 mot Kalmar.


Så är jag strax norr om Mörlunda vid Stora Aby där vi åter ser SJK-tåget mot Hultsfred och Nässjö.


Och här rullar tåget in till Hultsfred där det blev en stunds uppehåll innan vidare färden.


Vi fortsätter vidare längs linjen mot Nässjö och ser tåget i skogen mellan Lönneberga och Mariannelund.


Sedan hinner jag ikapp tåget före Ingatorp och hinner ta en bild när det precis rullar ut från Ingatorp.


Nästa bild är från Björka strax utanför Eksjö där tåget strax rundar en kurva.


Tåget har stannat till i Eksjö där ett ånglok skulle kopplas på.


Och här har E2 1092 just kopplats på för att dra tåget till Nässjö.


Y31 1405 rullar in i Eksjö med tåg 7673 från Nässjö.


En sista bild på SJK's årsmötesresetåg blir denna från Brevik mellan Eksjö och Ormaryd där vi ser E2 1092 dra tåget sista biten mot Nässjö.


På fredagar kör Tågab ett tåg från Värmland via Hallsberg-Mjölby-Nässjö till Alvesta. Tillbaka till Nässjö kör man tjänstetåg och sedan resandetåg mot Värmland igen.
Här står återgående tåg 7024 redo att snart avgå från Nässjö den 25 maj.


Vi hoppar vidare till den 28 maj då X14 3225 just lämnat Ljung mellan Borås och Herrljunga med tåg 3836 mot Uddevalla.


Y31 1412 står inne vid den nybyggda plattformen i Herrljunga samma dag.


En udda fågel i Västtågen under ett par veckor i maj var två X61 från Skånetrafiken som Västtrafik hyr in för sin trafik och här står en av de uppställd i Göteborg.
Västtrafik har redan ett antal tåg inhyrda från Skåne men dessa är ommålade i Västtrafiks färgsättning men denna, X61 046 tillsammans med 045 är ännu inte det.


En av Nettbuss Express bussar påväg mot Olso lämnar här Nils Ericsonterminalen i Göteborg.


Efter den följer en av Flixbus bussar från Stefans Buss i Göteborg är påväg mot Malmö.


Den yttersta delen som är avstigningsdel vid Nils Ericssonterminalen kommer att försvinna i samband med att Västlänken börjar byggas.


En udda fågel bland de vanliga på Göteborg C.


Den udda fågeln är alltså X61 046 som tillsammans med X61 023 (också den en skåning) här lämnar Göteborg C med tåg 3766 mot Uddevalla.


Ytterligare en Skånevagn som går i sin ordinarie färgsättning är X61 045 som här inväntar avgångstid med tåg 13308 mot Mariestad.


Och en bild från andra hållet på samma vagn. Ja, tåget går ju såklart inte hela vägen till Mariestad utan till Vara där det blir byte till ordinarie Kinnekulletåg.


Inte så vanlig skyltning i en sådan här vagn med denna inredningen.


Utsikt ner mot Nils Ericssonterminalen från Götaälvbron.


Söne Trafik 1147 är rätt ny och sattes i trafik i december 2017. Här är den påväg mot Tjuvkil på linje 320.


Swebus Express 3463 sväger in på "Nisse" för att senare avgå mot Linköping på linje 830.


En av de hybribussar man använder på linje 55 kommer här upp på bron, och det är Keolis 2034.


M28 738 som enkelvagn kör upp på bron påväg mot Brämaregården på linje 13.


Normalt används inte X11-14 på Alependeln men under vardagar i denna tidtabellsperiod förekommer det i ett par tågpar på eftermiddagen.
Denna eftermiddagen skulle X11 3209 just avgå mot Älvängen som tåg 3670.


Och här har vi ankommit Älvängen och vagnen ska snart vända åter mot Göteborg.


BM73b 046 rusar förbi Älvängen med tåg 398 mot Oslo.


Förflyttning till Vänersborg där vi åter ser X61 045 som nu kört resandetåg 13308 till Vara och därifrån nu som tjänstetåg 93108 via Öxnered och vidare tillbaka mot Göteborg.
Vagnen kör resande som får byta till ordinarie Kinnekulletåg i Vara medan vagnen kör tillbaka mot Göteborg igen och då via denna vägen.


Vagnen rullar ut på bron över vattendraget närmast stationen.


En stund senare kommer tåg 3843 från Uddevalla mot Borås (Fristad p.g.a arbeten i Borås) med X12 3218.


I Vargön vart det ett längre uppehåll än normalt för att möta X55 3356 i tåg 10468 mot Uddevalla. Normalt sker mötet i Grästorp men p.g.a växelfel där så fick mötet ske i Vargön.


Ljung station mellan Herrljunga och Borås senare samma kväll i riktning mot Borås.


Stationshuset med ställverket utanför.


Ytterligare en stationsbild från Ljung tagen åt Herrljungahållet.


Sedan ankommer då tåg 3843 med X12 3197 först som blivit påkopplad i Herrljunga, X12 3218 som jag åkte från Vänersborg går nu sist.


Den 30 maj åkte jag och en del av mitt jobb iväg på en facklig resa med Viking Line mot Helsingfors och här en bild från skärgården.


En av Ventoniemis bussar ankommer Vikingterminalen och den åkte vi på en rundtur i Helsingfors den 31 maj med.


Försvarsmakten firar 100 år i Finland med att ställa upp en rad fordon på Senatstorget och det blir också den sista bilden för maj månad.


tobben_90@hotmail.com