Tobias bildsida - Bilder från maj 2019

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under maj månad 2019, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2019 - Bilder från januari månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från februari månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från mars månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från april månad 2019
Av Tobias Jäderup

Det kommer vara många bilder denna månaden p.g.a dubbla resor till Tyskland och lite!


Vi inleder med en bild på Coop-tåget 44253 som här passerar genom Mjölby den 1 maj på sin väg från Bro till Malmö gbg.


Vi är i Märsta den 2 maj och Arriva 7050 är från 2006 och står här vid Märsta station. Arriva förlorar trafiken i området under sommaren 2019 varför dessa bussar försvinner.


Jag skulle åka iväg ett par dagar till Tyskland nu för att fota och åka tåg och jag börjar på Arlanda med att åka detta planet mot München.


Har här kommit fram till München och har tagit S-bahn från flygplatsen hit till S-bahnstationen Leuchtenbergring där ett S-bahntåg av littera 423 just ankommer påväg mot Tutzing.


423 224-5 ankommer till Englschalking på linje S8 från flygplatsen till Herrsching.


Vagn 2127 av modell AEG R2.2 ser vi här vid hållplatsen Deutsches Museum i München påväg mot Romanplatz på linje 16.


Ytterligare en vagn påväg mot Romanplatz fast på linje 17 och det är vagn 2138 som kommer vid Isartor.


Ett manövervagnståg från Ingolstadt med manövervagn littera DBbzfa främst rullar in till München Hbf.


Två manövervagnståg till/från Ingolstadt med 111-lok i fronten på München Hbf. Till vänster ser vi 111 065-9 med tåg 4032 mot Ingolstadt och till höger det nyss ankommna tåget med 111 023-8 sist.


Förlyttning till Ulm där vi ser IC-tåg 1269 rulla in från Karlsruhe Hbf till München Hbf med en manövervagn först.


En äldre motorvagn, 629 006 inväntar avgångstid från Ulm Hbf mot Erbach(Württ). Till vänster en motorvagn littera 612 och vagn 606.


Vagn 62 ser vi mellan hållplatserna Hauptbahnhof och Ehinger Tor.


440 028-9 rullar här in till Ulm Hbf med tåg 3890 från Oberstdorf.


363 207 växlade man runt med på bangården i Ulm.


Här kommer 363 207 återigen när man drar undan ett loktåg som kommit som IC-tåg 2094 från München.


Förflyttning till Augsburg där vi ser ett ICE1-tåg ankomma, det är ICE 599 från Hamburg-Altona till München. Som synes har man fortfarande kvar lite gamla skyltar här.


185 226-8 passerar genom Augsburg med ett godståg.


Utanför stationen ser vi en spårvagn, vagn 607 påväg mot Friedberg West P+R.


En stund senare rundar nästa vagn kurvan vid Hauptbahnhof och det är vagn 601 också den påväg mot Friedberg West P+R.


Vagn 865 vid Königsplatz påväg mot Oberhausen Nord P+R som linje 4.


Vagn 890 gör uppehåll vid Rathausplatz på linje 2 mot Augsburg West P+R.


Det har blivit ny morgon i Augsburg och en Lint-motorvagn från BRB, VT 227 inväntar avgångstid mot Friedberg.


Så det jag i huvudsak åkte hit för var för att fota 218-loken innan de försvinner från trafiken i Tyskland och då i synnerhet södra delen.
Här är vi på Ulm Hbf tidigt på morgonen den 3 maj och ser 218 432-3 sist i tåg 22535 mot Laupheim Stadt.


En stund senare ankommer 218 476-0 med tåg 22393 från Aalen.


De båda tågsätten med 218-loken sida vid sida.


Vi är kvar i Ulm och ser vagn 49 svänga ut från Neutorstraße in mot hållplatsen Theater.


På andra sidan hållplatsen kommer vagn 58 och i bakgrunden syns järnvägsstationen.


Jag har tagit mig ut på banan mot Sigmaringen/Donaueschingen och vi har hamnat i Blaubeuren där 644 563 strax ska avgå vidare mot Ehingen (Donau).


En stund senare ankommer 650 117 + 102 till Blaubeuren med tåg 22351 från Ehingen (Donau) till Ulm Hbf.


Någon halvtimma senare ankommer 611 521 till Blaubeuren med tåg 22309 från Fridingen till Ulm Hbf.


Så ankommer tåget jag väntade på, tåg 22306 från Ulm Hbf till Donaueschingen med en manövervagn först och med ett 218-lok i aktern.


Jag fick hela kupén för mig själv längst bak närmast loket.


Jag hoppade av tåget i Mengen där det här inväntar tågmöte.


Möte mellan 218-tåget och en motorvagn littera 650 påväg mot Kißlegg.


612 629 ankommer Mengen med IRE-tåg 3256 från Aulendorf till Stuttgart Hbf.


Stilla frid över stationen i Riedlingen.


Så bryts lugnet av att 612 609 ankommer Riedlingen med tåg 22308 från Ulm Hbf till Sigmaringen.


Jag har tagit mig till Sigmaringen där vi ser 650 314 ankomma med tåg 22804 från Kißlegg.


HzL 86237 ankommer slutstation Sigmaringen från Tübingen Hbf och det är vagnarna


Så ankom denna lilla motorvagnen också från Hohenzollerische Landesbahn, HzL i tåg 86319 från Hechingen.


Fin stationsmiljö i Beuron söder om Sigmaringen.


Här ankommer så tåg 22321 från Donaueschingen till Ulm Hbf med 218 476-0 främst. Det är samma tågsätt som vi såg ovan i b .la Mengen.


En bild från linjen som går riktigt fint i dalen här.


Ytterligare en landskapsbild tagen med telefonen.


Jag hinner gå ut och ta en bild under uppehållet i Sigmaringen där jag tidigare var.


Semaforer står fortfarande kvar på denna linjen vid vissa stationer, som här i Mengen.


Så har vi kommit tillbaka till Ulm Hbf där vi startade och jag ska nu åka vidare härifrån.


Jag har nu tagit mig vidare till Stuttgart och till Hbf där ankommer detta manövervagnståg som tåg 19242 från Süßen.


112 139 står redo med ett dubbeldäckartåg mot okänd destination.


Ytterligare ett manövervagnståg ska gå som IRE-tåg 3275 mot Tübingen Hbf.


I slutet av det tåget gick ett lok av littera 111.


Ett långt IC-tåg 2013 med 101 047-9 främst ankommer Stuttgart från Dortmund till Oberstdorf via Ulm.


I slutet av detta tåget ska dessa två 218-lok kopplas på inför den vidare resan.


Hela tåget med 218 499-2 + 495-0 före avgång vidare mot Ulm.


Och en bild från andra plattformen på tåget före avgången.


I Stuttgart pågår stora ombyggnader av stationsområdet.


Stuttgart Stadtbahn kör med dessa vagnar och mitt inne i stan går banorna i tunnlar och här är det ett tåg mot Gerlingen som stannat till vid Hauptbahnhof.


Och ett annat tåg mot Heumaden stannar också till vid Hauptbahnhof.


Jag har nu tagit tåget till Kehl som ligger precis på gränsen mot Frankrike och Strasbourg där spårvagnarna från Frankrike korsar gränsen och går över till Tyskland.
Här står jag i Frankrike och i Strasbourg när vagn 3021 just korsar gränsbron och har åter kommit över till Frankrike.


Bakom mig finns ett litet vändspår där vissa vagnar vänder precis före gränsbron.


Vagn 2036 kommer här precis före bron och ska strax köra in till Tyskland och Kehl.


Vagn 3003 har även den just korsat gränsen och kommit in till Strasbourg i Frankrike.


Så har jag tagit mig in till centrala Strasbourg och här ser vi vagn 3006 mellan hållplatserna Langstross/Grand Rue och Porte de l'Hôpital.


Vagn 3017 har just lämnat hållplatsen Porte de l'Hôpital påväg mot Parc des Sports.


En sista bild från Frankrike visar vagn 2025 som korsar bron över Canal du Faux-Rempart.


Tillbaka i Tyskland igen ser vi vagn 2038 som ankommer hållplatsen Kehl Bahnhof.


SWE 87455 från Strasbourg till Offenburg har just stannat till vid Appenweier.


Den lilla växelmaskinen 335 131-9 ska just växla undan ett tågsätt i Offenburg.


ICE 100 från Basel SBB till Dortmund Hbf ankommer Offenburg Hbf.


Det har blivit ny dag den 4 maj och jag har under natten tagit mig till Berlin där vi här ser vi 112 190 sist i tåg 3706 mot Wünsdorf-Waldstadt.


Och sedan har jag med 445 003 tagit mig upp till Rostock Hbf.


En spårvagn i Rostock och det är vagn 664 som här strax ankommer hållplatsen Stadthalle på linje 5 mot Mecklenburger Allee.


Ytterligare en vagn på linje 5 mot Mecklenburger Allee svänger in till hållplatsen Stadthalle.


Vagn 669 har just kört upp från tunneln vid Hauptbahnhof påväg mot Dierkower Allee på linje 3.


Jag har tagit mig vidare västerut mot Bad Doberan där 642 051 strax ankommer just dit påväg mot Rostock och Tessin.


Från Bad Doberan utgår också museijärnvägen Mecklenburgische Bäderbahn Molli mot Kühlungsborn. Här är det loket 99 2322-8 som gör rundgång vid järnvägsstationen i Bad Doberan.


Inne i Bad Doberan går banan mitt på gatan Mollistraße och här ser vi tåget påväg mot Kühlungsborn på gatan.


Ytterligare en bild från gatan på tåget.


En stund senare ser vi tåget mot Bad Doberans station också på samma gata i regnvädret.


Så var det dags att lämna Bad Doberan med tåget till vänster men först ska 642 053 avgå mot Rostock och Tessin.
Det är en annorlunda lösning här med hur plattformsspåren ser ut, då tågen mot Rostock stannar vid stationshuset och tågen mot Wismar stannar där jag står.


Jag har nu påbörjat hemresan mot Sverige igen och får byta tåg från diesel till elfordon i Wismar, nämligen till detta 442 350 mot Ludwigslust.


I Bad Kleinen var det åter dags att kliva av för att byta tåg och under uppehållet fick jag bild på dessa diesellok uppställda där, 110 722-6 är det röda loket.


623 024 ska strax lämna Bad Kleinen mot Lübeck Hbf och jag kommer att medfölja det.


Ett stycke dieselmotorvagnar i Lübeck.


MF 5089/5289 rullar in till Lübeck Hbf med EC-tåg 35 från Hamburg Hbf till Nykøbing Falster.


I Puttgarden stod 648 347 redo att avgå mot Lübeck Hbf.


Vi åkte nu över färjeleden mot Rödby i Danmark och detta blir snart historia i dec 2019 då tågen slutar att köra denna vägen utan istället ska gå via Jylland.


Vid Rødby Færge var det dags att kliva av tåget vid den tillfälliga plattformen som byggts upp.
Tåget som egentligen ska gå till Köpenhamn går ju till Nykøbing Falster p.g.a banarbeten och det blir buss till Köpenhamn.


Den 9 maj ser jag denna gamla skånska bussen i Mjölby, den ägs numera av Trung Hoa Asien Livs AB i Hisings Backa.


X51 9021 inväntar avgångstiden från Hallsberg den 17 maj som tåg 8159 mot Mjölby.


Vi hoppar över till den 20 maj och till Vänersborg där årets årsmöte för SJK (Svenska Järnvägsklubben) hölls varför jag hade tagit mig dit.
Runt kl 7 på morgonen ser vi X55 3356 rulla in till Vänersborg med tåg 459 (annonseras som 460) från Uddevalla till Stockholm.


Skånska X61 024 står helguppställd i Vänersborg och X52-3 9084 ska snart rulla söderut mot Göteborg.


SJK-tåget som första dagen kördes av Järnvägsmuseet i Gävle rullar över kanalen och den öppningsbara bron påväg från Öxnered där man stått uppställda.


Det är alltså Hg 756 som stod för dragkraften denna första årsmötesresedag som gick till Strömstad.


Hela tåget vid plattform i Vänersborg före man gjorde rundgång av loket inför resan norrut. Först skulle X12 3219 ankomma med tåg 13819 mot Borås.


Sedan bar det iväg över på den öppningsbara bron i Vänersborg.


I Uddevalla har Blå tåget sin verkstad och där stod ett par vagnar uppställda. Vi skulle göra ett besök här på vår resa.


Till vänster en gammal norsk B37-vagn som man har tagit över och rustat upp.


Interiör i samma vagn.


Två El13-lok stod även uppställda på området.


Resans första fotokörning gjordes vid Smärtungen någon mil norr om Uddevalla på Bohusbanan.


En bild från en annan vinkel vid fotokörningen.


Nästa fotokörning gjordes vid Svarteborgs kyrka strax söder om Hällevadsholm.


Rabbalshedes station passeras förbi i skaplig takt.


Så gjordes en fotokörning vid Hud söder om Tanum där man ser motorvägsbron för E6 i bakgrunden.


Tågmöte i Tanum i form av X50-3 3294 med tåg 3747 från Strömstad mot Uddevalla/Göteborg.


Det blev uppehåll i Kragenäs där tågen normalt inte stannar för besök i stationshuset m.m.


Ett par fordon var uppställda utanför.


Passage av plattformen i Överby.


Ytterligare en fotokörning ett stycke söder om Skee.


Framme vid slutmålet i Strömstad där tåget skulle backas undan för att släppa in ett ordinarie tåg.


För ändamålet att backa undan tåget så hade man kört upp Rc1 1007 tidigare under dagen.


Rc1 1007 drar in tåget på stickspåret samtidigt som båten M/S Color Viking just lagt till i bakgrunden.


En bild åt andra hållet på tåget.


X52-3 9089 rullar in till Strömstad med tåg 3742 från Göteborg. Det är inte ofta det är två tåg samtidigt där.


En sista bild från Strömstad på vårt tåg som strax ska åka söderut mot Vänersborg igen.


Uppehåll för tågmöte i Dingle på tillbakavägen.


Vi har ankommit Munkedal med vårt tåg och här var det omstigning till ett mindre tåg.


Vi skulle egentligen ha åkt ut till Munkedals hamn med museiföreningen Munkedals Jernväg med deras från norska Lommedalsbanen inlånade diesellok, "Bison".
Dock hade man banarbeten på vägen ut mot Munkedals hamn varför vi enbart kom en liten bit, till Åtorp. Här före avgång från Munkedal Nedre invid järnvägsstationen.


Vid Åtorp strax utanför Munkedal ser vi X52-3 9087 med tåg 13758 från Göteborg mot Strömstad.


De båda museitågen sida vid sida vid Åtorp.


Hg-tåget kör fram en bit för att släppa på resenärerna som ska vidare söderut mot Vänersborg.


Jag blev istället erbjuden att åka med ordinarie tåg från Uddevalla till Vänersborg och här ses försignalen dit.


Återigen en bild på den öppningsbara bron i Vänersborg.


Ny dag, det är söndag den 19 maj och vi skulle egentligen åkt med detta tåget till bron och genomfört ett fotoarrangemang med att öppna bron men Trafikverket tillät inte att köra växling med resande dit.
Istället fick vi stanna kvar vid stationen och få lite information om bron innan vi fick åka som tåg till Öxnered en stund senare.


Vi har tagit oss till Öxnered där vi skulle åka vidare mot Ed och senare mot Åmål med detta tåg. Ångloket är Dalslands Järnväg HJ nr 10 som hör hemma hos museiföreningen JÅÅJ i Åmål.


Innan vi kunde åka så skulle detta containertåg passera förbi Öxnered, det är tåg 49589 från Insjön till Göteborg Skandiahamnen med loket 185 686-3 främst.


I Dals Rostock hade en stor samling av lokalinvånarna samlats vid stationen när vi rullade in.


En mindre fotokörning genomfördes också vid Dals Rostock.


Ytterligare en fotokörning gjordes vid Dansbo norr om Dals Rostock.


Vi är framme i Ed som var så långt vi kom åt detta hållet.


Loket skulle nu växlas bort till ett stickspår för att ta vatten inför återresan... Trodde vi...
Ett lager i ångloket hade gått sönder under vägen upp till Ed varför loket vart ståendes i Ed och vi fick istället åka tillbaka efter elloket.


I andra änden av tåget var Ma 403 som nu alltså själv fick stå för dragkraften på resterande resan till Åmål.


Ångloket vart alltså ståendes här.


Vi har tagit oss till Brålanda på BJ där Ma 403 här gör rundgång inför resan norrut mot Åmål.


Här har vi gått in på sidan i Mellerud inför möte med ett ordinarie tåg.


Här ankommer det i form av X52-3 9077 i tåg 363 från Karlstad till Göteborg.


Framme i Åmål där Järnvägsmuseet stod med sina två tågsätt varav vi skulle åka efter det ena upp till Karlstad senare.


Ett studiebesök hos Euromaint i Åmål stod också på programmet. Här reparerar man b .la omformare och en del vagnar.


Uppställda vagnar utanför verkstaden.


Järnvägsmuseet växlar fram tågsättet som ska ta oss norrut mot Karlstad i Åmål.


Det är inte ofta numera som man åker efter ett orange Rc-lok. Här rullar vi in till Segmon där det vart tågmöte.


Passage av stationen i Grums.


Möte med Tågabs tåg 7041 Stockholm-Karlstad-Göteborg med Rc3 1040 i Klingerud mellan Kil och Karlstad.


Vi är framme i Karlstad där SJK-resan avslutades och vi åkte med ordinarie tåg hem igen. Här ankommer tåg 643 från Stockholm till slutstation Karlstad.


Uppställda loktåg i Hallsberg på kvällen. Detta blir snart historia då allt fler avgångar i Mälardalen ersätts av de nya ER1-motorvagnarna.


Ytterligare ett par loktåg uppställda inför måndagens arbetsuppgifter.


Den 22 maj passerar mätvagnen IMV 200 följd av Rc3 1063 förbi Strålsnäs mellan Mjölby och Boxholm.


ER1 005 + 004 passerar genom Tranås söderut med tåg 84621 från Tillberga till Emmaboda för div. tester den 24 maj.


Den 27 maj befinner jag mig på Arlanda för att återigen ta mig till Tyskland och använda upp de sista två dagarna på mitt Interrail-kort som jag åkte med i början av månaden.
Här ser vi en gammal Boeing 737-600 från SAS vilka kommer att slopas under 2019. Dessa är mindre än de mer vanliga Boeing 737-700 samt 737-800.
Denna LN-RRY har just lyft från Arlanda påväg mot Östersund som SK66.


En inlånad kärra till Norwegian taxar här in till gaten, det är Avion Express Airbus A320 som ankommit från Oslo som DY804.


Själv skulle jag flyga till Stuttgart med SK1633 och med en gammal Boeing 737-600 vilket var första och antagligen sista gången jag flög med en sån, LN-RRO är planet och det lär väl fasas ut snart.


Framme i Stuttgart tog jag S-bahn in mot stan. Här är det 430 055 som ska gå på linje S3 mot Backnang.


218 835-7 stod och vilade sig på ett stickspår på Stuttgart Hbf.


"Der Kleine ICE" på München Hbf senare samma dag. Det är alltså ”Den lilla ICE” är vad jag förstått något spel till barn som DB tagit fram och som man sedan har klistrat upp liknande dekaler på ett ICE-tågsätt.


928 556 främst inväntar avgångstid på München Ost med blivande tåg 27363 mot Wasserburg(Inn)Bf.


En tur ut längsmed Südostbayernbahn och här ser vi tågmöte i Hörlkofen.


218 423-2 främst ankommer Hörlkofen med tåg 27051 från München Hbf till Mühldorf(Oberbay).


Sist i tåget gick 218 498-4 som här ses vid Dorfen Bahnhof.


Sedan ankommer 218 465-3 främst med tåg 27005 mot Mühldorf(Oberbay).


Med detta tåget med retromålade 218 460-4 "Conny" sist hamnade jag vid Walpertskirchen mellan Dorfen och Hörlkofen.


Här hade man gjort en liten utställning med semaforer m.m om hur det såg ut här förr.


245 008 ankommer Walpertskirchen med tåg 27057 från München Hbf mot Mühldorf(Oberbay).


Förflyttning närmare München till Markt Schwaben där retromålade 218 460-4 just lämnar stationen i regnvädret med tåg 27061 mot Mühldorf(Oberbay).


Klockan är 3 på natten när ICE 993 gör uppehåll på Frankfurt Flughafen (flygplatsen) påväg mot München.


Vi är i Mainz mitt i natten där vagn 225 gör uppehåll vid Hauptbahnhof på linje 51 mot Lerchenberg.


Förflyttning till Kassel och till Kassel-Wilhelmshöhe där vagn 606 med släpvagn rullar in till hållplatsen.


Från andra hållet ser vi vagn 657 (samma typ som rullar i Norrköping och Stockholm på Spårväg City) påväg mot Helsa.


Förflyttning till Baunatal Rengershausen längs gamla stambanan söderut från Kassel där en RegioTram, vagn 713 just ska avgå mot Melsungen.
En liknande vagn (kallad duospårvagn) var i Sverige och provkörde på b .la Stångådals- och Tjustbanorna, i Skåne samt på spårvägen i Norrköping 2006.


428 553 + 057 från företaget Cantus passerar förbi Rengershausen med tåg 24184 (RB 5) från Fulda till Kassel Hbf. Klockan är nu runt 7 på morgonen och en intensiv trafik på banan pågick.


Som synes är inte plattformarna av bästa kvalité här.


429 045 från HLB Bahn passerar förbi Rengershausen med tåg 24405 från Kassel Hbf till Frankfurt Main Hbf.


Ett godståg med 193 724 främst passerar förbi genom Rengershausen norrut.


Så ett RB-tåg med en manövervagn främst i tåg 4150 från Frankfurt Main Hbf till Kassel Hbf.


RegioTram, vagn 703 + 701 ankommer Rengershausen påväg mot Auestadion.


Ytterligare en RegioTram, vagn 706 påväg mot Melsungen ankommer Rengershausen.


En sista bild från Rengershausen på 642 085 som ankommer Rengershausen med tåg 23142 från Treysa till Kassel Hbf.


Förflyttning till Kassel Hbf, en station som slutade trafikeras av långväga fjärrtåg i samband med att man byggde nya linjen via Kassel-Wilhelmshöhe där fjärrtågen idag stannar.
Som synes har man inte gjort mycket vad gäller upprustning på denna stationen utan det mesta är likt hur det såg ut när nya stationen togs i bruk i början av 90-talet.


646 205-5 ankommer Kassel Hbf med tåg 23144 från Treysa.


En gammal skylt med stationsnamnet.


Och en sista bild från Kassel Hbf på ett par uppställda tåg.


ICE-tåg 774 ankommer Kassel-Wilhelmshöhe påväg från Stuttgart mot Hamburg-Altona.


I Fulda stod 114 020 och inväntade avgångstid som tåg 4511 mot Frankfurt Main Hbf.


En ICE 4 ankommer Fulda med tåg 694 från Stuttgart till Berlin Gesundbrunnen.


Då har jag tagit mig till Jena där man har spårvagnar i trafik. Här kommer vagn 605 strax före hållplats Felsenkeller påväg mot Winzerla.


Vagn 613 kommer här på bron över floden Saale påväg mot Lobeda-Ost. I bakgrunden ses fjärrtågsstationen Jena Paradies.


Över samma bro kommer här vagn 611 och i bakgrunden vagn 624 som snart ankommer hållplatsen Paradiesbahnhof. Arbeten med kontaktledningen pågick här också som synes.


Dags att med VT 334 från Erfurter Bahn åka vidare från Jena och här ser vi stationen Jena West.


Vidare till nästa spårvagnsstad Gera där här vagn 212 strax ankommer till hållplatsen vid järnvägsstationen.


Och från järnvägsstationen avgår vagn 204 en liten stund senare.


612 529 ankommer här till Gera Hbf med tåg 3660 från Glauchau(Sachs).


En bild över stationsområdet vid Gera Hbf.


Förflyttning söderut till Plauen där vi ser vagn 203 strax ankomma hållplatsen Knielohstraße påväg in mot stan och till ändhållplatsen Neundorf.


Längsmed gågatorna i Plauen ankommer här vagn 205 till den stora knutpunkten i stan för spårvagnarna, Tunnel på linje 5 mot Südvorstadt.


Mitt på gågatan Bahnhofstraße kommer vagn 229 påväg mot Oberer Bahnhof.


Ytterligare en vagntyp som finns utöver Tatrona är Bombardier NGT6 PSB och här kommer vagn 307 på Bahnhofstraße påväg mot Plamag.


Interiör i stationshuset för Plauen Oberer Bahnhof. Mycket skvallrar öst-Tyskland här...


1440 208 ankommer Plauen Oberer Bahnhof med tåg 74038 från Dresden Hbf till Hof Hbf.


Vi har tagit oss till Görlitz som ligger i öst precis vid gränsen mot Polen med detta tåget, det är 642 319 som just ankommit från Dresden Hbf.


En bild åt andra hållet i Görlitz. Det kändes rätt så ödsligt här när jag stod här runt kl 18 på kvällen.


Precis utanför Görlitz Bahnhof ser vi vagn 301 på linje 2 mot Am Wiesengrund. I denna staden kör man enbart gamla Tatra-vagnar i spårvagnstrafiken.


Med järnvägsstationen i bakgrunden ser vi här vagn 302 + 309 komma på Berliner Straße. 302 är målad i den äldre färgsättning som man nu ska byta ut i stan mot en nyare grå-orange färgsättning.


Vagn 301 på ett enkelspår mellan hållplatserna Lutherstraße och Büchtemannstraße påväg mot Biesnitz/Landeskrone.


Vagn 306 även den påväg mot Biesnitz/Landeskrone ser vi här på Jakobstraße nära järnvägsstationen.


Ett av ODEG's tåg med 642 416 ankommer Görlitz påväg mot Cottbus Hbf.


I Cottbus stod 185 211-0 och inväntade avgångstid mot okänd ort.


Ny dag och det är den 29 maj och jag har vaknat upp i Berlin där jag sov över natten till denna dagen.
Här har jag tagit mig ut till Friedrichshagen i östra delen av Berlin där spårvägslinje 88 mot Alt Rüdersdorf utgår från.
Här avgår vagn 28 från Friedrichshagen mot Alt Rüdersdorf och passerar över Schöneicher Straße.


Till denna banan har man köpt in två begagnade vagnar av modell Transtech Artic MLRV01 byggda 2013 och dessa har tidigare rullat i Helsingfors, Finland och har kvar den färgsättningen här.
Här är det vagn 51 som ankommer hållplatsen Brösener Straße påväg bort mot Friedrichshagen.


Samma vagn ser vi här vid hållplatsen Friedrichshagen inför avgången ut mot Alt Rüdersdorf.


Samma vagn rullar över Schöneicher Straße påväg mot Alt Rüdersdorf.


Och här ankommer den andra vagnen man har, vagn 52 till ändhållplats Friedrichshagen.


Jag skulle senare flyga hem med EasyJet till Göteborg och stod längst fram i den fullknökade bussen till flygplatsen. Här ankommer vi Tegel flygplats.


P.g.a arbeten i Hallsberg så gick många av Västra Stambanans tåg via Södra Stambanan under Kristi Himmelsfärdshelgen. X2-tågen t. ex gick till Göteborg via Alvesta/Borås eller Halmstad.
Här är det ett MTR Express-tåg nummer 96906 med X74 001 som passerar genom Vikingstad den 30 maj. Dessa körde man enbart till/från Nässjö dit resenärerna fick åka buss till/från Göteborg.


Rc4 1314 + Rd2 1103 passerar genom Mantorp söderut med omlett godståg som normalt går via Motala.


Den 31 maj ser vi tåg 96909 med X74 004 som passerar genom Mantorp påväg från Stockholm mot Nässjö.


Några timmar senare passerar X74 001 genom Tranås med tåg 96911.


Senare på kvällen ser vi återigen X74 004 som passerar genom Mjölby med tåg 96912 från Nässjö till Stockholm och det blir också den sista bilden för maj månad.


tobben_90@hotmail.com