Tobias bildsida - Bilder från maj 2019

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under maj månad 2019, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2019 - Bilder från januari månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från februari månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från mars månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från april månad 2019
Av Tobias Jäderup


Vi inleder med en bild på Coop-tåget 44253 som här passerar genom Mjölby den 1 maj på sin väg från Bro till Malmö gbg.


Vi är i Märsta den 2 maj och Arriva 7050 är från 2006 och står här vid Märsta station. Arriva förlorar trafiken i området under sommaren 2019 varför dessa bussar försvinner.


Jag skulle åka iväg ett par dagar till Tyskland nu för att fota och åka tåg och jag börjar på Arlanda med att åka detta planet mot München.


Har här kommit fram till München och har tagit S-bahn från flygplatsen hit till S-bahnstationen Leuchtenbergring där ett S-bahntåg av littera 423 just ankommer påväg mot Tutzing.


423 224-5 ankommer till Englschalking på linje S8 från flygplatsen till Herrsching.


Vagn 2127 av modell AEG R2.2 ser vi här vid hållplatsen Deutsches Museum i München påväg mot Romanplatz på linje 16.


Ytterligare en vagn påväg mot Romanplatz fast på linje 17 och det är vagn 2138 som kommer vid Isartor.


Ett manövervagnståg från Ingolstadt med manövervagn littera DBbzfa främst rullar in till München Hbf.


Två manövervagnståg till/från Ingolstadt med 111-lok i fronten på München Hbf. Till vänster ser vi 111 065-9 med tåg 4032 mot Ingolstadt och till höger det nyss ankommna tåget med 111 023-8 sist.


Förlyttning till Ulm där vi ser IC-tåg 1269 rulla in från Karlsruhe Hbf till München Hbf med en manövervagn först.


En äldre motorvagn, 629 006 inväntar avgångstid från Ulm Hbf mot Erbach(Württ). Till vänster en motorvagn littera 612 och vagn 606.


Vagn 62 ser vi mellan hållplatserna Hauptbahnhof och Ehinger Tor.


440 028-9 rullar här in till Ulm Hbf med tåg 3890 från Oberstdorf.


363 207 växlade man runt med på bangården i Ulm.


Här kommer 363 207 återigen när man drar undan ett loktåg som kommit som IC-tåg 2094 från München.


Förflyttning till Augsburg där vi ser ett ICE1-tåg ankomma, det är ICE 599 från Hamburg-Altona till München. Som synes har man fortfarande kvar lite gamla skyltar här.


185 226-8 passerar genom Augsburg med ett godståg.


Utanför stationen ser vi en spårvagn, vagn 607 påväg mot Friedberg West P+R.


En stund senare rundar nästa vagn kurvan vid Hauptbahnhof och det är vagn 601 också den påväg mot Friedberg West P+R.


Vagn 865 vid Königsplatz påväg mot Oberhausen Nord P+R som linje 4.


Vagn 890 gör uppehåll vid Rathausplatz på linje 2 mot Augsburg West P+R.


Det har blivit ny morgon i Augsburg och en Lint-motorvagn från BRB, VT 227 inväntar avgångstid mot Friedberg.


Så det jag i huvudsak åkte hit för var för att fota 218-loken innan de försvinner från trafiken i Tyskland och då i synnerhet södra delen.
Här är vi på Ulm Hbf tidigt på morgonen den 3 maj och ser 218 432-3 sist i tåg 22535 mot Laupheim Stadt.


En stund senare ankommer 218 476-0 med tåg 22393 från Aalen.


De båda tågsätten med 218-loken sida vid sida.


Vi är kvar i Ulm och ser vagn 49 svänga ut från Neutorstraße in mot hållplatsen Theater.


På andra sidan hållplatsen kommer vagn 58 och i bakgrunden syns järnvägsstationen.


Jag har tagit mig ut på banan mot Sigmaringen/Donaueschingen och vi har hamnat i Blaubeuren där 644 563 strax ska avgå vidare mot Ehingen (Donau).


En stund senare ankommer 650 117 + 102 till Blaubeuren med tåg 22351 från Ehingen (Donau) till Ulm Hbf.


Någon halvtimma senare ankommer 611 521 till Blaubeuren med tåg 22309 från Fridingen till Ulm Hbf.


Så ankommer tåget jag väntade på, tåg 22306 från Ulm Hbf till Donaueschingen med en manövervagn först och med ett 218-lok i aktern.


Jag fick hela kupén för mig själv längst bak närmast loket.


Jag hoppade av tåget i Mengen där det här inväntar tågmöte.


Möte mellan 218-tåget och en motorvagn littera 650 påväg mot Kißlegg.


612 629 ankommer Mengen med IRE-tåg 3256 från Aulendorf till Stuttgart Hbf.


Stilla frid över stationen i Riedlingen.


Så bryts lugnet av att 612 609 ankommer Riedlingen med tåg 22308 från Ulm Hbf till Sigmaringen.


Jag har tagit mig till Sigmaringen där vi ser 650 314 ankomma med tåg 22804 från Kißlegg.


HzL 86237 ankommer slutstation Sigmaringen från Tübingen Hbf och det är vagnarna


Så ankom denna lilla motorvagnen också från Hohenzollerische Landesbahn, HzL i tåg 86319 från Hechingen.


Fin stationsmiljö i Beuron söder om Sigmaringen.


Här ankommer så tåg 22321 från Donaueschingen till Ulm Hbf med 218 476-0 främst. Det är samma tågsätt som vi såg ovan i b .la Mengen.


En bild från linjen som går riktigt fint i dalen här.


Ytterligare en landskapsbild tagen med telefonen.


Jag hinner gå ut och ta en bild under uppehållet i Sigmaringen där jag tidigare var.


Semaforer står fortfarande kvar på denna linjen vid vissa stationer, som här i Mengen.


Så har vi kommit tillbaka till Ulm Hbf där vi startade och jag ska nu åka vidare härifrån.


Jag har nu tagit mig vidare till Stuttgart och till Hbf där ankommer detta manövervagnståg som tåg 19242 från Süßen.


112 139 står redo med ett dubbeldäckartåg mot okänd destination.


Ytterligare ett manövervagnståg ska gå som IRE-tåg 3275 mot Tübingen Hbf.


I slutet av det tåget gick ett lok av littera 111.


Ett långt IC-tåg 2013 med 101 047-9 främst ankommer Stuttgart från Dortmund till Ulm Hbf.


I slutet av detta tåget ska dessa två 218-lok kopplas på inför den vidare resan.


Hela tåget med 218 499-2 + 495-0 före avgång vidare mot Ulm.


Och en bild från andra plattformen på tåget före avgången.


I Stuttgart pågår stora ombyggnader av stationsområdet.


Stuttgart Stadtbahn kör med dessa vagnar och mitt inne i stan går banorna i tunnlar och här är det ett tåg mot Gerlingen som stannat till vid Hauptbahnhof.


Och ett annat tåg mot Heumaden stannar också till vid Hauptbahnhof.


Jag har nu tagit tåget till Kehl som ligger precis på gränsen mot Frankrike och Strasbourg där spårvagnarna från Frankrike korsar gränsen och går över till Tyskland.
Här står jag i Frankrike och i Strasbourg när vagn 3021 just korsar gränsbron och har åter kommit över till Frankrike.


Bakom mig finns ett litet vändspår där vissa vagnar vänder precis före gränsbron.


Vagn 2036 kommer här precis före bron och ska strax köra in till Tyskland och Kehl.


Vagn 3003 har även den just korsat gränsen och kommit in till Strasbourg i Frankrike.


Så har jag tagit mig in till centrala Strasbourg och här ser vi vagn 3006 mellan hållplatserna Langstross/Grand Rue och Porte de l'Hôpital.


Vagn 3017 har just lämnat hållplatsen Porte de l'Hôpital påväg mot Parc des Sports.


En sista bild från Frankrike visar vagn 2025 som korsar bron över Canal du Faux-Rempart.


Tillbaka i Tyskland igen ser vi vagn 2038 som ankommer hållplatsen Kehl Bahnhof.


SWE 87455 från Strasbourg till Offenburg har just stannat till vid Appenweier.


Den lilla växelmaskinen 335 131-9 ska just växla undan ett tågsätt i Offenburg.


ICE 100 från Basel SBB till Dortmund Hbf ankommer Offenburg Hbf.


Det har blivit ny dag den 4 maj och jag har under natten tagit mig till Berlin där vi här ser vi 112 190 sist i tåg 3706 mot Wünsdorf-Waldstadt.


Och sedan har jag med 445 003 tagit mig upp till Rostock Hbf.


En spårvagn i Rostock och det är vagn 664 som här strax ankommer hållplatsen Stadthalle på linje 5 mot Mecklenburger Allee.


Ytterligare en vagn på linje 5 mot Mecklenburger Allee svänger in till hållplatsen Stadthalle.


Vagn 669 har just kört upp från tunneln vid Hauptbahnhof påväg mot Dierkower Allee på linje 3.


Jag har tagit mig vidare västerut mot Bad Doberan där 642 051 strax ankommer just dit påväg mot Rostock och Tessin.


Från Bad Doberan utgår också museijärnvägen Mecklenburgische Bäderbahn Molli mot Kühlungsborn. Här är det loket 99 2322-8 som gör rundgång vid järnvägsstationen i Bad Doberan.


Inne i Bad Doberan går banan mitt på gatan Mollistraße och här ser vi tåget påväg mot Kühlungsborn på gatan.


Ytterligare en bild från gatan på tåget.


En stund senare ser vi tåget mot Bad Doberans station också på samma gata i regnvädret.


Så var det dags att lämna Bad Doberan med tåget till vänster men först ska 642 053 avgå mot Rostock och Tessin.
Det är en annorlunda lösning här med hur plattformsspåren ser ut, då tågen mot Rostock stannar vid stationshuset och tågen mot Wismar stannar där jag står.


Jag har nu påbörjat hemresan mot Sverige igen och får byta tåg från diesel till elfordon i Wismar, nämligen till detta 442 350 mot Ludwigslust.


I Bad Kleinen var det åter dags att kliva av för att byta tåg och under uppehållet fick jag bild på dessa diesellok uppställda där, 110 722-6 är det röda loket.


623 024 ska strax lämna Bad Kleinen mot Lübeck Hbf och jag kommer att medfölja det.


Ett stycke dieselmotorvagnar i Lübeck.


MF 5089/5289 rullar in till Lübeck Hbf med EC-tåg 35 från Hamburg Hbf till Nykøbing Falster.


I Puttgarden stod 648 347 redo att avgå mot Lübeck Hbf.


Vi åkte nu över färjeleden mot Rödby i Danmark och detta blir snart historia i dec 2019 då tågen slutar att köra denna vägen utan istället ska gå via Jylland.


Vid Rødby Færge var det dags att kliva av tåget vid den tillfälliga plattformen som byggts upp.
Tåget som egentligen ska gå till Köpenhamn går ju till Nykøbing Falster p.g.a banarbeten och det blir buss till Köpenhamn.

Sidan kommer att uppdateras med fler bilder inom kort!


tobben_90@hotmail.com