Tobias bildsida - Bilder från maj 2020

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under maj månad 2020, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2020 - Bilder från januari månad 2020
Bildsida 2020 - Bilder från februari månad 2020
Bildsida 2020 - Bilder från mars månad 2020
Bildsida 2020 - Bilder från april månad 2020
Av Tobias Jäderup


Den 2 maj befinner jag mig vid Kärra mellan Horred och Veddige längs Viskadalsbanan Borås-Varberg för att dokumentera några tåg.
Denna banan är just nu i detta skicket men ska under 2021 rustas upp med nytt spår och ny kontaktledningsanläggning.


X14 3227 passerar Kärra med tåg 13865 från Borås mot Varberg.


Så kommer tåget jag skulle fota, det är ett omledningsgodståg med nummer 19718 påväg från Värö (strax norr om Varberg längs Västkustbanan) mot Falköping.
Dragkraften här är Rc4 1196 + Rd2 1110 och det är inte så vanligt med godståg på denna banan utom vid just omledningar.


En stund senare strax utanför Horred ser vi åter samma tåg längs åkern.


Stationsområdet i Viskafors längs samma bana.


Och en vy åt andra hållet.


Förlyttning till Aplared längs Kust till kustbanan mellan Borås och Hillared och här en vy söderut.
Här ska man under sommaren 2020 byta ut det gamla spåret med skarvar, träslipers och viss del grus till nytt skarvfritt spår med makadam.


Åt andra hållet ser det ut sådär, dvs mot Borås till. Bakom bergen ligger en tunnel som banan går igenom.


P.g.a banarbeten både i Göteborg och Hallsberg så fick X2-tågen Stockholm-Göteborg istället gå via Södra stambanan till Alvesta och därifrån Kust till kustbanan till Göteborg.
Här är det omledningståg 80843 från Göteborg mot Stockholm som passerar genom Aplared på skarvspåret.


Ovanför tunnelmynningen i riktning mot Borås.


En bit bort i skogen i riktning mot Borås men med blicken söderut ser det ut såhär från en gångfålla.


Och åt andra hållet, mot Borås ser det ut sådär.


Åter ovanför tunnelmynningen när tåg 339 från Göteborg mot Kalmar med Rc6 1408 främst passerar.


Banan sett från en plankorsning i närheten av Rosendal ett stycke öster om Aplared här i riktning mot Borås.


Här vid Rosendal gick den s.k Kindsbanan en gång i tiden, en av Sveriges mest kortlivade järnvägar som var i drift mellan 1885 och 1902.


Här ses vart Kindsbanan avvek från den nuvarande Kust till kustbanan vid Rosendal.


Åt andra hållet dvs mot söder finns b.la en gångfålla över järnvägen.


Banan vid km 90 före man bygger om den till helsvetsad räls med betongsliprar.


Tåg 344 från Kalmar mot Göteborg med Rc6 1377 främst passerar förbi Rosendal.


Tillbaka invid Aplareds stationsområde igen när X2-tåg 20640 från Stockholm via Alvesta mot Göteborg passerar i regnvädret.


Vid Hillared stod detta tåget som skulle lägga upp ny räls till det kommande spårbytet, det är Nordiska Tåg's tåg från Kil med regnbågen i bakgrunden.


Rc4 1148 med samma tåg sett framför stationshuset i Hillared. Ursäkta fläcken på bilden vid stationshuset.


Nästa dag den 3 maj passerar detta tåget draget av Ma 405 förbi Skänninge, det är tåg 73195 från Sala till Svågertorp som har med sig en maskin och ett lok på släp.


Stoppbocken för gamla banan som gick från Mjölby till Ödeshög, här vid Sörby industriområde i Mjölby. Denna banan slutade trafikeras någon gång i slutet av 80-talet.


Samma banvall för den gamla banan mot Ödeshög, också det i Mjölby.


Nordic Re-Finance Rc4 1152 med tåg 62386 från Kävlinge till Kil passerar här utanför Skänninge den 4 maj.


T44 335 drar iväg från Norrköping med godståg 6443 mot Kimstad och vidare mot Skärblacka/Finspång den 6 maj.


Den 9 maj var jag i Motala för att fota lite av stadsbusstrafiken då man har fått ut en ny buss med den nya färgsättningen i trafik.
Här ses samlingen vid järnvägsstationen av olika bussar varav den med vit bakdel till höger är den nya som samtliga bussar i länet senare ska få.


Bliva Buss 8207 svänger ut från järnvägsstationen påväg mot Västra Lund med Järnvägsparken till vänster.


Så kommer den nya bussen med nya färgsättningen, Bliva Buss 8214 påväg mot Charlottenborg.
Det var här den enda bussen i Östergötland som rullade med den nya färgsättningen och så småningom ska alla bussar i Ötrafs regi få denna färgsättning.


En stund senare kommer bussen på Platensgatan strax efter järnvägsstationen i bakgrunden mot Bråstorp Östra.


X61 203 lämnar Motala med tåg 18743 (annonserat 8744) mot Norrköping och passerar strax bron över Göta kanal.


Bliva Buss 8212 på Strandvägen som passerar bron där gamla smalspåriga järnvägen till Linköping en gång gick (Mellersta Östergötlands Järnvägar).
Den breddades sedemera till normalspår en liten bit och användes som industrispår till Electrolux några kilometer från Motala C och trafikerades till slutet av 90-talet.


En bild under bron för Motala ström.


Bliva Buss 8205 på Vadstenavägen påväg mot Charlottenborg.


Här kommer Bliva Buss 8214 igen på Bispmotalagatan och svänger precis ut på Platensgatan.


Och ytterligare en bild på den på Vadstenavägen påväg mot Ekenäs.


En sista bild från Motala blir på Bliva Buss 8202 påväg mot Folkets Park som här kommer på Östermalmsgatan.


Nästa dag den 10 maj passerade Snälltågets tåg 3949 Stockholm-Malmö invid ett rapsfält vid Hulterstad strax söder om Mjölby.


Senare samma kväll var jag en sväng i Linköping och fotade lite av stadsbussarna som snart försvinner när det nya trafikavtalet träder i kraft i staden den 15 juni.
Alla bussar kommer att bytas ut till nya bussar med ny färgsättning och här kommer Transdev 1270 på Majgatan och svänger in på Stenbrötsgatan.


Alla dessa ledbussar försvinner från trafiken och ersätts av nya bussar. Vi är i Skäggetorpsområdet och här kommer Transdev 7021 på Nygårdsvägen påväg mot Västra Ullstämma.


X61 203 med tåg 8760 mot Norrköping är på ingång till Linköping och passerar bron för Grenadjärgatan. Här brukar lastbilar ibland köra fast i den låga bron.


Transdev 7017 på Nygårdsvägen påväg mot Skäggetorp Centrum. Här går linjen som en ring runt själva Skäggetorp för att köra in just vid centrumet.
Vid det nya trafikavtalets inträde den 15 juni kommer linjen att ändras lite här och inte längre gå runt hela området som den gör idag.


Hållplatsen Nämndemansgården också den längs Nygårdsvägen vid Skäggetorp kommer att försvinna vid tidtabellsskiftet.


Två dagar senare den 12 maj är jag tillbaka i Linköping för att åter fota lite bussar som försvinner från staden i juni.
Här avgår Transdev 7024 från Resecentrum påväg mot Ryd på linje 3.


Transdev 7040 på Sankt Larsgatan på linje 19 mot Östra Valla.


Transdev 7001 möter 7004 på Sankt Larsgatan med Sankt Lars Kyrka i bakgrunden.


Transdev 7000 kommer här på Vasavägen vid hållplatsen Banérgatan påväg mot Västra Ullstämma.


Transdev 7022 korsar här Industrigatan påväg mot Västra Ullstämma.


En stund senare på Grenadjärgatan kommer Transdev 7032 felskyltad mot Skäggetorp.


Sedan en bild ute från Ryd där Transdev 7042 här strax stannar vid hållplats Solhaga påväg mot Resecentrum.


En sista bild från Linköping på en hållplats som snart försvinner vid Ryd, det är hållplatsen Ostbrickan.


Den 15 maj befann jag och en till oss i Väst-Sverige för att dokumetera lite på banan mellan Borås och Göteborg.
Vi stannade först till i Gånghester öster om Borås på banan mot Värnamo där stationshuset har sett sina bättre dagar.
Jag var längs banan i början av månaden men då i Aplared och då såg vi tåget som skulle lägga ut rälsen till det kommande spårbytet.


Detaljbild på stationshuset.


Det gamla stationshuset i Sjömarken mellan Borås och Sandared.


Stationsområdet i Sandared.


Det fina stationshuset i Hultafors.


Transdev 0221 kommer här vid Hultafors på linje 404 mot Borås.


X12 3218 passerar vid Hultafors med tåg 7352 från Borås mot Göteborg.


Rm 1262 med containertåg 5352 från Båramo mot Göteborg Skandiahamnen passerar vid Horsvad mellan Sandared och Bollebygd.


Plattformen i Bollebygd.


X11 3209 ankommer Bollebygd med tåg 7357 från Göteborg mot Borås.


Samma vagn avgår här igen från Bollebygd vidare mot Borås.


Stationsområdet i Rävlanda.


X52 9035 med tåg 7360 från Borås mot Göteborg passerar här vid Sundshult mellan Rävlanda och Hindås.


Hindås har ett fint stationshus.


X61 044 kommer här vid Grönhult mellan Hindås och Härryda.


Den gamla hållplatsbyggnaden i Långenäs en bit före Mölnlycke. Här slutade tågen stanna 1971 men den gamla fina kuren står fortfarande kvar.


X14 3224 passerar förbi Långenäs med tåg 7367 från Göteborg mot Borås.


Nuvarande stationen i Mölnlycke ser ut såhär.


Nobina 7318 svänger ut från Mölnlycke Resecentrum på Grön Express mot Höga Hallar.


X11 3209 har svängt in på sidan vid Mölndals Övre med tåg 7368 från Borås mot Göteborg.


Det blir möte med X11 3183 i tåg 7373 mot Borås.


Förflyttning till Varberg där man håller på att bygga den s.k Varbergstunneln där Västkustbanan alltså ska gå i tunnel under stan med ny station.
Ute vid Getterön så håller man på att bygga en ny bro över järnvägen för Getterövägen och såhär ser det ut idag med den gamla till höger och den nya till vänster.


Här ute byggs det också en ny godsbangård då den gamla inte kommer att finnas kvar då man ju gräver ner järnvägen i centrala Varberg.
Västkustbanan norrut mot Göteborg viker av till vänster i kurvan medan Viskadalsbanan norrut mot Borås fortsätter till höger i bild.


Gamla bron sedd från andra hållet med byggandet av den nya till höger.


Framför stationshuset kan man ana en byggarbetsplats som håller på att byggas upp inför att sprängningarna för tunneln startar.


Och åt andra hållet såg det ut sådär.


Ytterligare en bild över arbetsområdet.


Än så länge ligger spåren kvar vid nuvarande järnvägsstationen.


Viskadalsbanan ska som sagt rustas upp under 2021 med totalt spår- och kontaktledningsbyte men än så länge är det skarvspår på grusbädd som gäller här vid Östra Derome.


X14 3224 som vi tidigare såg vid Långenäs passerar nu vid Östra Derome med tåg 3894 från Varberg mot Borås.


En stund senare vid Hulatorp strax norr om Björketorp så passerar X12 3214 i tåg 3845 från Herrljunga till Varberg.


Stationsområdet i Skene samma kväll.


Och här är plattformen vid Assberg mellan Skene och Kinna. Denna hållplats ligger mitt i industriområdena.


Vid Assberg går också ett industrispår in till Stora Ensos anläggning men växeln från huvudspåret är kapad och spåret används inte.


Uppe vid Stora Ensos område ligger det ett spårkors för gamla industrispåren.


Här en bild åt andra hållet. Spåret i mitten leder till gamla slopade växeln vid huvudspåret.


Den 19 maj passerar Skånetrafikens X61 005 förbi Mjölby som tåg 88589 från Motala till Helsingborg.


Och lite senare samma dag fotade jag DLL 3106 med mätvagnen IMV200 som tåg 32570 från Hultsfred mot Nässjö vid Björka strax utanför Eksjö.


Samma tåg står senare inne i Eksjö och inväntar att ett Krösatåg framför ska komma in i Nässjö så man kan avgå dit.


Jag fotade senare lite av JLT's trafik då man går in i ett nytt avtal för hela regiontrafiken i juni med många nya bussar i ny färgsättning.
Här vid Eksjö Resecentrum kommer Söne Trafik 658 samt 654 som båda försvinner i juni och det blir även en ny operatör i Eksjö/Nässjö-området, Reinholds buss.


Söne Trafik 631 på linje 301 mot Vetlanda, också den vid Eksjö Resecentrum.
Denna linjen kommer åter att delas upp i två, linje 320 Nässjö-Eksjö samt 322 Eksjö-Vetlanda(-Bäckseda) precis som det var före detta trafikavtal trädde i kraft 2010.


Omnibuslinjen 3118 vid Stationsrondellen i Eksjö på linje 326 direkt mot Jönköping, en linje som försvinner vid skiftet i juni.
Detta är en av de nya bussarna i JLT-området, en Volvo 8900 med JLT's nya färgsättning.


Söne Trafik 670 på linje 325 Nässjö-Vimmerby svänger in mot Resecentrum i Eksjö. Denna bussen och operatören försvinner snart från trafiken.


Söne Trafik 634 kommer här strax norr om Ingarp mellan Ekenässjön och Eksjö på linje 301 mot Nässjö.


Och en stund senare på samma plats kommer Lysekil Busstrafik 2101 påväg från Nässjö mot Vetlanda. Här kommer linje 322 istället att trafikera från juni.


Ytterligare en som försvinner är Lysekils 2105 som vi här ser utanför Ekenässjön också den på linje 301 mot Nässjö.


I Vetlanda försvinner stadsbusslinjen 80 som går Vetlanda-Bäckseda och istället kommer den nygamla linjen 322 från Eksjö att förlängas på samtliga turer till Bäckseda.
Här kommer Lysekils XMN 472 på Kullgatan i Vetlanda påväg mot just Bäckseda.


I Vetlanda stod även DLL 3100 med makadamtåg som snart skulle rulla mot Nässjö.


Här kommer då samma makadamtåg som tåg 88836 från Vetlanda mot Nässjö vid Rödjenäs strax norr om Björköby.


Förflyttning till Gränna, eller strax utanför Gränna vid Galgen där Omnibuslinjen 3110 kommer på linje 101 mot Habo via Jönköping.
Denna linjen kommer likt 301 att delas upp i två från juni. Då kommer linje 121 att gå Jönköping-Gränna och linje 114 kommer att trafikera Jönköping-Habo.


Ännu en operatör som försvinner från JLT-området är Vy Buss och här ses Vy Buss 70420 på ungefär samma plats påväg in mot Gränna.


En sista bild från samma plats på Omnibuslinjen 3108 påväg mot Habo. Bakom träden kan man ana Vättern.


Dagen därpå den 20 maj är jag i Sommen där JLT's linje 155 Tranås-Sommen (någon enstaka tur till Boxholm) och Ötrafs linje 655 Mjölby-Boxholm-Sommen möts.
Aneby Buss 8639 och Bliva Buss 8316 möts här i Sommen på eftermiddagen. Båda länstrafikbolagen är dessutom igång med byte av färgsättningar.


Den gamla järnvägsstationen i Österbymo med tillhörande semafor och en liten bit räls samma dag.


JLT kör en tur om dagen på linje 631 mellan Eksjö och Österbymo som annars är Östgötatrafikens linje, den turen går på eftermiddagen från Eksjö och med snabbvändning i Österbymo.
Här kommer Söne Trafik 656 till Österbymo samma eftermiddag och den svänger här in mot busstationen.


Samma buss i väntan på avgång tillbaka mot Eksjö igen. Jag vet inte om denna trafiken med JLT-bussar hit kommer finnas kvar i det nya avtalet.


Här ser vi samma buss ännu en gång precis vid länsgränsen mellan Småland och Östergötland vid Brokabo påväg tillbaka mot Eksjö.


Förflyttning till strax utanför Adelöv vid sjön Noen där Vy Buss 70483 passerar på linje 120 från Tranås mot Gränna.
Vy Buss är en operatör som försvinner från JLT-trafiken i juni 2020.


Aneby Buss kommer fortsatt vara kvar i linjetrafiken och här kommer Aneby Buss 8632 också den invid sjön Noen på sin väg mot Tranås.


X14 3237 passerar Gripenberg samma dag med tåg 27625 från Tranås mot Nässjö.


Den försvinnande operatören Vy Buss, här med buss 70475 som kommer på Jönköpingsvägen i Gripenberg påväg mot Gränna.


X61 301 passerar rapsfälten vid Hulterstad på eftermiddagen den 24 maj som tåg 18848 från Tranås mot Mjölby.


Ett multat X2-sätt i tåg 537 passerar samma plats påväg mot Malmö en stund senare.


Rd2 1117 passerar också samma plats med tåg 5266 från Malmö gbg till Hallsberg rbg.


Gamla stationsområdet i Väderstad samma dag. Hit gick banan mellan Mjölby och Hästholmen/Ödeshög men den revs upp i början av 90-talet.


Från gamla plattformskanten med gamla lastbryggan längre bort.


Den 25 maj passerade detta tåget vid Strålsnäs mellan Mjölby och Boxholm som tåg 69991 från Kristinehamn mot Malmö.
Det var Snälltågets "nya" liggvagn Bvcmz 248.5 004 som blivit lackad i Snälltågets färgsättning hos Tågab i Kristinehamn som nu var påväg tillbaka söderut.


Loket som drog var 193 253 och den har alltså Bvcmz 248.5 004 på släp.


Ytterligare en bild på vagnen som tidigare rullat hos DB i Tyskland men som Snälltåget nu har köpt in ett par vagnar av.


Bliva Buss kör stadstrafiken i Motala med dessa bussar men just denna bussen, 8211 har fallit för åldersstrecket och togs därför ur trafik tidigare under 2020.
Nu står denna tillsammans med 8210 uppställda vid Bliva Buss garage i Mjölby i väntan på vidare öden.


En katt bland hermelinerna längst in där alltså Bliva Buss 8210 står uppställd.


Den 30 maj gick en transport av en ny C30 från Trelleborg till Älvsjö godsbangård i Stockholm och här ses den transporten strax utanför Skänninge.
Det är alltså Tågab som fått uppdraget att dra dessa vagnar och här passerar då tåg 68562 med Rc2 1045 mot Älvsjö godsbangård.


Denna dagen var det C30 2313 som transporterades till Stockholm.


tobben_90@hotmail.com