Åter startsidan
Åter mars månad sida 1

Fortsättning på mars månads sida 2022



Jag har delat upp mars månads sida p.ga att det blir alldeles för mycket bilder på sida 1 så här är fortsättningen från den.
Den 25 mars köpte jag en Movingo-biljett vilken ger rätt till 30 dagars fritt resande i hela Mälardalen med de flesta tåg och bussar.
I Örebro hade det börjat snöa på förmiddagen när Svealandstrafiken 7057 ankommer Örebro C på väg mot Lundby.


X14-vagnarna kommer att försvinna i slutet av april från trafiken för Tåg i Bergslagen, därför passade jag på att fota och åka under Movingo-perioden.
Här ses X14 3190 till vänster invänta avgång som tåg 8064 mot Ludvika och till höger står X14 3223 uppställd.


X14 3231 gör uppehåll i Karbenning senare samma dag som tåg 8104 från Fagersta till Gävle.
Dessa vagnar är ovanliga på denna linjen där det normalt enbart förekommer Regina-vagnar men pga arbeten söder om Fagersta så gick det en X14 här denna helgen.


Samma vagn gör uppehåll i Avesta Krylbo senare samma dag.


Uppehåll vid den korta träplattformen i Fors som denna dagen var övertäckt av nyfallen snö.


Sedan blev det även uppehåll i Sandviken som är sista stopp för Gävle.


Framme i Gävle där vagnen ska växlas undan till uppställningsspår.


En ovanlig gäst vid Hagalund nästa dag den 26 mars, X3 nummer 4 ska rulla in på gissningsvis hjulsvarv.


Samma dag körde man några turer med SSLidJ A24B 17 mellan AGA och Ropsten då trafiken på gamla bron egentligen skulle slutat gå några dagar senare.
Nu blev det ändrat och vagnarna fortsätter att trafikera den gamla bron ett tag till. Vagn 17 passerar här på den gamla bron på en av turerna från AGA mot Ropsten.


Senare är vagnen på väg tillbaka igen mot AGA, här fotat från nya bron.


Vagn 17 närmar sig Torsvik och befinner sig här i backen ner från Baggeby mot just Torsvik.


A36 552 har just kört av gamla bron på väg från Ropsten mot Gåshaga brygga.


I samma vinkel kommer sedan vagn 17 på väg mot AGA.


Efter möte med A36 551 vid Torsvik fortsätter man vidare mot AGA.


Vagn 17 har just avgått från Bodal på väg mot Ropsten.


Och några minuter senare är den på dagens sista tur mot AGA och lämnar här Bodal.


Den nya bron är nu öppen för gående och här ser man en vy mot Ropsten där kontaktledningen ännu ej är uppsatt och vagnarna får köra på gamla bron ett tag till.


Här en bild ut på nya bron med ej fullständig kontaktledning.


A36 552 rullar ut på gamla bron, här sedd från den nya på väg mot Gåshaga brygga.


Gamla och nya bron ännu sida vid sida.


A36 551 på gamla bron på väg mot Ropsten.


Rc6 1387 + 1363 ankommer Hallsberg samma dag med IC-tåg 104 från Göteborg till Stockholm.


Rc4 1290 m.fl lok står uppställda i Hallsberg samma dag.


Från den 27 mars och någon vecka framåt användes X40 3305 i ett tågpar för Tåg i Bergslagen mellan Örebro och Mjölby pga fordonsbrist av Regina-vagnar som normalt kör här.
Då det var arbeten norr om Örebro så vände samtliga TiB-tåg från Mjölby i just Örebro under denna veckan varför denna X40-vagnen och en Regina-vagn gick i de två omloppen på linjen.
Här ankommer X40 3305 till Skänninge just den 27 mars med tåg 18169 från Örebro till Mjölby.


Vagnen gör uppehåll i Skänninge innan färden fortsätter mot Mjölby.


Senare samma kväll ser vi åter vagnen strax norr om Skänninge med tåg 18173 från Örebro till Mjölby.


En stund senare passerar den på samma plats fast nu med tåg 8180 från Mjölby till Borlänge.


Hector Rails tåg 42702 från Tyskland till Katrineholm passerar vid Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp samma dag med 241 008 + 931 087.


Närbild på 931 087 som hängde med i tåget.


Rc4 1164 passerar genom Örebro C den 28 mars med Tågfrakts tåg 46051 från Folkesta utanför Eskilstuna till Göteborg Skandiahamnen.


X52 9065 ankommer Heby samma dag med tåg 8538 från Uppsala till Sala.


En timme senare ser vi X50 9002 ankomma Morgongåva med tåg 8542 från Uppsala till Sala.


Det blir runt tio minuters uppehåll i väntan på tågmöte i Morgongåva.


Samma vagn rullar senare ut från Sala som tåg 8541 mot Uppsala.


Tre olika fordonstyper på Västerås C senare samma eftermiddag. Närmast X10 3201 som snart ska rulla mot Ludvika, ER1 005 mot Linköping och uppställda X14 3223.


Den 29 mars åkte jag och en vän med bil längs Bergslagspendeln för att dokumentera trafiken av idag då X14 snart kommer att försvinna.
Här ses X14 3190 göra uppehåll i Surahammar på morgonen med tåg 8035 från Fagersta Norra till Västerås.


Det blir tågmöte med Tågabs tåg 3460 från Västerås till Ludvika med X10 3201.


X10 3201 ankommer en stund senare till Söderbärke med samma tåg som ovan mot Ludvika.


Här har vi kört ikapp tåget till Hagge när det passerar med samma tåg igen mot Ludvika.


X10 3201 rullar över sjön Nedre Hillen vid Hagge med tåg 3463 från Ludvika till Västerås.


V5 169 passerar en stund senare vid Morgårdshammar strax utanför Smedjebacken med tåg 36746 från Smedjebacken till Ludvika.


Samma tåg passerar vid Nämnstäppan strax före Hagge.


Så passerar tåget förbi Hagge på sin väg mot Ludvika.


Växling pågår senare i Ludvika med samma sätt.


Rc2 010 ser vi senare vid Håksberg strax norr om Ludvika med tåg 69241 från Fliskär till Storå.


ER1 056 passerar senare vid Hagen mellan Ludvika och Smedjebacken som tåg 8013 från Ludvika till Västerås.


V5 169 är på väg tillbaka mot Smedjebacken som tåg 36745 när den passerar över sjön Nedre Hillen vid Hagge.


Samma tåg en sista gång åter vid Morgårdshammar strax utanför Smedjebacken.


X10 3201 på väg tillbaka från Västerås till Ludvika som tåg 3466 ses här strax utanför Vad.


Sedan passerar vagnen vid Hagen utanför Ludvika med tåg 3465 Ludvika-Västerås.


Vid Hagge kommer sedan tåg 36745 från Smedjebacken till Borlänge med Rc4 1303 som dragkraft.


En stund senare kommer ER1 056 på samma plats med tåg 8016 från Västerås till Ludvika.


ER1 056 ser vi sedan strax söder om Söderbärke med tåg 8021 från Ludvika till Västerås.


X14 3223 rullar genom Söderbärke en stund senare med tjänstetåg 63292 från Fagersta Norra till Ludvika.


ER1 055 ankommer Virsbo med tåg 8052 från Västerås till Fagersta N.


Vid Seglingsberg söder om Virsbo ser vi senare tåg 49140 från Boxholm till Smedjebacken med Rc4 1305 som dragkraft.


Förflyttning till Färmansbo också det på sträckningen söder om Virsbo där ER1 056 passerar med tåg 8024 från Västerås till Ludvika.


På samma plats passerar senare Hector Rails tåg 41820 från Kjula till Timrå med 243 222 + 142 209.


Samma tåg ses senare rulla in i Virsbo för tågmöte.


Tågmötet i form av X14 3223 ankommer med tåg 8025 från Ludvika till Västerås.


Vi avslutar marssidan med några bilder från Stockholm tagna den 31 mars. Här passerar X61 043 vid Tanto med tåg 82237 från Västerås N till Göteborg C.
Vagnen ägs av Skånetrafiken men har hyrts ut till Västtrafik och har nu återfått Skånetrafikens färgsättning.


En stund senare passerar Snälltågets tåg 3943 från Stockholm till Malmö och vidare mot Berlin med 193 254 som dragkraft.


ER1 030 + 011 passerar också samma plats med tåg 10923 från Stockholm C till Eskilstuna.


Sedan kommer den s.k "CV-släpan" 80106 från Örebro till Hagalund med Rc6 1413 + 1343 + tre vagnar.


C30 2313 främst ankommer Gamla stan på väg mot Ropsten.


En sista bild för månaden får bli på denna gamla SL-skylt vid Västra skogen.


tobben_90@hotmail.com