Tobias bildsida - Bilder från mars 2023

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under mars månad 2023, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2022 - Bilder från november månad 2022
Bildsida 2022 - Bilder från december månad 2022
Bildsida 2023 - Bilder från januari månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från februari månad 2023
Av Tobias Jäderup

Observera att p.g.a för många bilder denna månaden så delar jag upp dessa i två sidor istället för att ha allt på samma sida. Klicka här för att komma till sida 2.


Den 1 mars passerar CFL Cargo/VIDA's tåg 69772 från Alvesta till Katrineholm förbi Norrköping med Rc3 1051 som dragkraft.


Senare samma dag vid Rävtomta mellan Mjölby och Boxholm ser vi 185 408 med tåg 42101 från Katrineholm till Malmö godsbangård.


143 046 + 048 på samma plats med tjänstetåg 99706 från Malmö godsbangård till Hallsberg passerar en stund senare.


Samma lok från andra hållet i bättre ljus.


"Coop-tåget" 44203 från Bro till Malmö godsbangård med 185 715 passerar en stund senare vid Strålsnäs.


Den 2 mars skulle X11 3187 + 3175 på hjulsvarvning i Hallsberg och står här i Mjölby och inväntar avgångstid vidare norrut.


X11 3175 + 3187 sett från andra hållet när de fortsätter vidare som tåg 94434 mot Hallsberg.


243 222 + 142 105 i Motala på morgonen den 6 mars med tåg 41811 från Timrå till Stockaryd.


Senare samma kväll är loken på väg norrut igen som tåg 41812 från Stockaryd till Timrå och har här stannat i Mjölby för att släppa förbi annat tåg.


Efter att det andra tåget har passerat fortsätter färden norrut, nu som tåg 41806 vidare mot Hallsberg och slutligen Timrå.


Den 7 mars började det snöa och blåsa rätt mycket i Östergötland som synes här när X61 216 + 214 passerar Sya mellan Mantorp och Mjölby som tåg 8729 från Norrköping mot Motala.
Normalt ska det inte gå några multipla tåg på Östgötapendeln mitt på dagen men här fick man kasta om lite i omloppen pga ovädret.


Railcares TMZ 1418 passerar vid Hulterstad söder om Mjölby samma dag som tåg 37926 från Trelleborg till Örebro.


Samma tåg passerar strax norr om Skänninge en stund senare i snöblåsten.


En stund senare passerar Nordiska Tågs Rc4 1148 med tåg 30429 från Kil till Åstorp på samma plats som ovan.


Sist i tåget hängde Gravita-loket 261 304 med.


Hector Rails 241 002 rullar ut från Mjölby med tåg 42701 från Katrineholm mot Tyskland den 9 mars.


Två dagar senare den 11 mars ser vi BLS Rails Rc3 1053 med Väte Rails tåg 30520 från Malmö gbg till Hallsberg vid Hulterstad söder om Mjölby.


På samma plats passerar senare Snälltågets tåg 3941 från Stockholm till Malmö med 193 253 som dragkraft.


Senare samma dag passerar Rc3 1053 åter söderut men nu som ensamt lok vid Rävtomta strax norr om Boxholm som tåg 30529 mot Malmö gbg.


Tågabs Rc2 001 ser vi senare strax norr om Skänninge med tåg 32850 från Alvesta till Kristinehamn.


Den 13 mars ser vi Rc6 1421 med EuroNight-tåget 10346 från Hamburg-Altona till Stockholm passera Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp.


Hector Rails 243 222 + 142 211 passerar senare vid Sya också det mellan Mantorp och Mjölby med tåg 51811 från Timrå till Stockaryd.


Rc4P 1291 med tåg 39826 från Malmö gbg till Rosersberg passerar Hulterstad söder om Mjölby senare samma dag.


En stund senare passerar även Y2 1380 samma plats med tåg 79284 från Malmö gbg till Linköping.


Den 15 mars befinner jag mig strax väster om Sparreholm mellan Flen och Gnesta där Rc4 1289 passerar med tåg 56650 från Hallsberg rbg till Södertälje hamn.


Här vid Ärla gick tidigare Eskilstunabanan som ersattes av Svealandsbanan i delvis annan sträckning på mitten av 90-talet.


ER1 026 passerar senare vid Kjula mellan Eskilstuna och Strängnäs med tåg 932 från Arboga till Uppsala.


Förflyttning till Tumbo med driftplatsen Rekarne väster om Eskilstuna där ER1 008 passerar som tåg 2127 från Sala till Linköping.


På samma plats passerar senare Tågabs Rc2 008 med tåg 48105 från Insjön till Kjula.


243 221 + 142 204 passerar på i princip samma plats en stund senare med tåg 41827 från Timrå till Laxå.


X14 3190 stannar strax till i Dingtuna med tåg 8045 från Fagersta Norra till Västerås.


En bild i bättre ljus på samma vagn vid uppehållet i Dingtuna.


ER1 058 passerar senare vid Dalkarls strax norr om Surahammar som tåg 8013 från Ludvika till Västerås. Dessa vagnar sattes in på denna linjen den 1 mars.


X14 3190 ser vi återigen på samma plats som ovan men nu som tåg 8044 från Västerås till Fagersta Norra.


185 679 drar "Coop-tåget" 44246 från Bro till Malmö gbg och passerar här vid Viby strax sydväst om Kolbäck.


ER1 058 är på väg tillbaka nu som tåg 8016 från Västerås till Ludvika när det passerar vid Borgby strax öster om Kolbäck.


ER1 055 passerar senare vid Amsta mellan Hallstahammar och Kolbäck som tåg 8049 från Fagersta N till Västerås.


Tågab kör just nu på Bergslagspendeln tillfälligt och här passerar X10 3201 också vid Amsta som tåg 3465 från Ludvika till Västerås.


Hector Rails tåg 41820 från Kjula till Timrå passerar vid Olvsta strax söder om Kolbäck en stund senare. Dragkraft är det Flixtrain-foilerade loket 243 222 + 142 211.


Samma tåg som ovan har stannat för tågmöte i Brattheden.


ER1 058 passerar vid Muren mellan Virsbo och Ramnäs som tåg 8021 från Ludvika till Västerås.


En sista bild på Hector-tåget när det passerar strax söder om Virsbo på sin färd vidare mot Timrå.


185 407 som numera har märkning för Beacon Rail passerar Norrköping med tåg 30116 från Verona i Italien till Katrineholm den 18 mars.


Det blev några bilfärder mot Bergslagen denna månad då jag och en vän den 19 mars åkte för att fota X14 vid Avesta Krylbo b.la.
Dock startar vi först vid Jädersbruk strax väster om Arboga på morgonen då X40-3 3315 + X40 3305 passerar med tåg 163 från Västerås till Göteborg.


ER1 056 passerar vid Ennora mellan Ängelsberg och Fagersta som tåg 8062 från Västerås till Ludvika.


X14 3235 passerar senare bron över Dalälven vid Krylbo med tåg 8115 från Gävle till Fagersta.
Denna vagntypen på denna linjen är ytterst ovanligt och har inte inträffat så värst många gånger, i varje fall inte sedan SJ tog över trafiken i december 2016.


Vagnen gör några minuters uppehåll i Avesta Krylbo så vi passar på att fota den även även när den rullar ut från Krylbo mot Fagersta och passerar bron över Lastgatan.


Td 386 rullar in mot Krylbo med tåg 39057 från Fors till Avesta Krylbo.


Väte Rail kör spärrfärd mellan Fors och Jularbo och till det använder man den från Nordic Re-Finance inlånade V5 156.
Här inväntas avgång från Jularbo med spärrfärd 70454 mot Fors.


Spärrfärden passerar en stund senare vid Stora Dicka strax före Fors.


I Säter har man byggt om plattformen från den tidigare smala och låga plattformen.
Jag var här i februari 2020 och dokumenterade före man började bygga om och samma vinkel då såg ut såhär.


Plattformen söderut. Samma vinkel i februari 2020.


Ännu står denna avställda lokomotor kvar på bangården, den är tillverkad av ASJ i Falun år 1957 för Kvarnsvedens pappersbruk.
Samma vinkel återigen i februari 2020.


X40 3310 + X40-3 3326 rullar ut från Vikmanshyttan med tåg 18 från Stockholm till Falun. Normalt används inte X40 på Dalabanan men här kördes det pga fordonsbrist.


En stund senare ser vi Rc6 1382 med tåg 21 från Falun till Stockholm vid Heden mellan Säter och Hedemora.


Rc6 1421 rullar norrut med tåg 46 från Stockholm till Mora och passerar vid Nordåker strax norr om Säter.


Vid Nordåker passerar en stund senare tåg 47 från Mora till Stockholm med Rc6 1371 som dragkraft.


Lite senare ser vi Hector Rails tåg 51800 från Göteborg Skandiahamnen till Holmsund med 243 002 främst invid Dammsjön vid Ombenning öster om Fagersta.


Samma tåg har en stund senare fått stanna för tågmöte vid Ombennings hyfat nya driftplats.
I febuari 2020 såg platsen något annorlunda ut före ombyggnaden till driftplats, en jämförelsebild finns här.


Samma tåg lämnar Ombenning och rullar norrut efter tågmötet.


Den 20 mars drabbades EuroNight-tåget 10346 från Hamburg-Altona till Stockholm av lokskada i Mjölby varför ett nytt lok fick skickas från Hallsberg.


Här rullar tåget vidare norrut efter stoppet på lite drygt en timme i Mjölby och då med 216 minuters försening med Rc6 1404 + 1419 främst.


En av sovvagnarna man använder i trafiken, WLABmz 61 81 75-71 413-7.


185 326 drar tåg 41755 från Rosersberg till Peberholm och vidare mot Tyskland genom Mjölby den 23 mars.

För att komma vidare till sida 2 med bilder från mars månad så klicka här.


tobben_90@hotmail.com