Tobias bildsida - Bilder från oktober 2017

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under oktober månad 2017, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2017 - Bilder från juni månad 2017
Bildsida 2017 - Bilder från juli månad 2017
Bildsida 2017 - Bilder från augusti månad 2017
Bildsida 2017 - Bilder från september månad 2017
Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden i Nyköping på morgonen den 1 oktober där vi ser Rc6 1385 närmast som den 26 september som tåg 236 krockade med ett militärfordon en bit söder om Vagnhärad.


Som synes blev det en del skador på loket vid krocken.


Första vagnen som är nyombyggd, nämligen BF8 5283 fick också en del skador vid krocken.


Framme i Stockholm och vid Liljeholmen där vi ser Trosabussen vars buss som ägs av P-O Åkerbergs Trafik AB stå uppställd.


Denna dagen gick det ångtåg från Liljeholmen där Stockholms Ånglokssällskap körde en resa mellan Liljeholmen och Södertälje hamn med ångloket S1 1921.


Ytterligare en bild på tåget uppställt vid Liljeholmenskajen.


Här avgår så ångtåget från Liljeholmen och kör på spåret vid den gamla bangården och ska senare korsa Tvärbanan på sin väg ut mot Älvsjö Godsbangård och sedan vidare söderut.


Ett par ersättningsbussar längs Tvärbanan mellan Stora Essingen via Liljeholmen/Gullmarsplan till Sickla udde på linje 22B och detta var sista dagen de kördes. Dagen därpå började Tvärbanan återigen att köras hela vägen.
Här är det Arriva 7746 som vi ser just ha släppt ombord resenärer vid Liljeholmen påväg mot Sickla udde.


Arriva 8183 ankommer en stund senare också den till Liljeholmen påväg ut mot Sickla.


Så ett tillfälligt inhopp i Stockholm under Tvärbanans avstängning, en Solaris Urbino 18 som här heter Arriva 8875 ankommer strax Lileholmen.


En likadan fast här är det Arriva 8874 som vi ser på Lövholmsvägen också den mot Sickla.


Arriva 7741 ser vi på motsatt håll, nämligen påväg mot Stora Essingen på samma plats.


Samma dag var det invigning av den nya sträckningen för Tvärbanan mellan Sickla udde och Sickla station som man byggt sedan 2014, här ser vi gräsbelagda spåret vid Sickla udde i riktning mot Gullmarsplan där spåren tidigare gick.
Jag kommer att lägga lite jämförelsebilder från juni 2014 då jag gick sträckan före man började bygga.


Åt andra hållet från korsningen med Vävar Johans gata i riktning bort mot Sickla station. Här är en jämförelsebild från samma plats som även finns på juni 2014 års månadssida.


Korsningen med Sicklavägen ser idag ut såhär. Jämför gärna Här är en med denna bilden från juni 2014 så ser man att mycket har ändrats här.


Från Sicklavägen sett mot gamla sträckningen bort mot Sickla Udde.


Längsmed Uddvägen ser det idag ut såhär där spårvägen går rakt upp förbi Kakelhuset till vänster och studentbostäderna till höger och sedan vidare till Sickla station.
Det finns såklart en jämförelsebild från 2014 även här där man ser att en del har förändrats.


Åt andra hållet i kurvan. En jämförelsebild finns här.


Närmare Kakelhuset och studentbostäderna. En jämförelsebild finns här också.


Och åt andra hållet såg det ut såhär. En jämförande bild i samma vinkel.


Spåren fortsätter sedan i en högerkurva bort mot Sickla station. Tidigare gick en gångväg rakt upp här vilket syns på denna bilden.


Första vagnen för resenärer under invigningen passerar här på Uddvägen påväg mot Sickla station.


Strax före Sickla station som jag har i ryggen på linjen som svänger förbi studentbostäderna till vänster och Kakelhuset rakt fram. Två jämförelsebilder från juni 2014 finns här, samt maj 2015 finns på denna länken.


Vid Sickla station så visades A30 304 upp en stund under invigningen. Till vänster ses det band som spelade på ena plattformen. Såhär såg platsen ut i juni 2014.


Tre fordon samtidigt vid Sickla station av olika typer. Till vänster ses A30 304 stå uppställd, i bakgrunden ankommer A35 459 och till höger C10 2893 med tåg mot Saltsjöbaden.
En jämförelsebild från denna plats från juni 2014 finns här.


A30 304 är påväg tillbaka mot Alvik och passerar här vid Uddvägen med inbjudna gäster ombord.


A35 464 vid Uddvägen påväg mot Sickla station.


A35 454 ankommer här till Sickla station och ska strax svänga över på det andra spåret.


På Lugnets Allé passerar här en av Tvärbanans ersättningsbussar på linje 22B över Sickla kanal, nämligen en jag fotade tidigare, Arriva 7741.


Påväg mot "Udden" var även Arriva 8179 som också passerar över kanalen.


Arriva 8873 har just stannat till vid Sickla kaj påväg mot Sickla udde.


Man firade Nockebybanan 105 år denna dagen också med lite körningar med A30 304 som jag fotade innan. Här inväntar vagnen avgångstiden från Alvik mot Nockeby.


Innan vi kunde ankomma Nockeby skulle A32 415 lämna hållplatsen.


A30 304 är framme i Nockeby och ska strax vända åter mot Alvik. Det är som i äldre tider då dessa vagnar användes fram till runt 2010.


A30 304 avgår här från hållplatsen Höglandstorget påväg mot Nockeby.


Strax efteråt kom A32 415 återigen mot Nockeby. Denna vagnen fick knappt några resenärer då A30'n fick köra före från Alvik och hade anslutning från tunnelbanan.


En stund senare ankommer A30 304 åter Höglandstorget mot Alvik.


Åter framme vid Alvik igen.


Det första riktiga trafiktåget till Sickla station morgonen därpå är uppskyltat i Årstaberg på kvällen.


En gammal Capitol står uppställd vid hållplatsen Mariedalsvägen på kvällen.


En sista Stockholmsbild för denna gången blir på samma buss fast uppe på Barnhusbron samma kväll.


Den 7 oktober var jag i Åby strax norr om Norrköping för att dokumentera inför att man bygger ett nytt triangelspår från stambanan till den nya Kardonbanan och nya godsbangården ute vid Malmölandet.
Redan idag finns en järnväg från stambanan ut till Bravikens olika industrier och till den kommer man endast söderifrån. Nu ska man alltså bygga en triangel så även trafik norrifrån kan köras direkt in dit.
Vi börjar dock vid Åby där Krusenhofsvägen går över stambanan på en bro som man nu ska riva inför byggandet. Vägen rakt upp lär rivas medan den finns kvar till husen till höger.


Vi är uppe på bron över järnvägen och det ser idag ut såhär. I framtiden är bron riven.


Vi har kommit över bron nu och blickar ner mot Åby station och norrut från bron. Här nere kommer det nya triangelspåret att utgå ifrån.


Åt andra hållet från samma plats jag tog den tidigare bilden på. Här ser man vart det nya triangelspåret kommer att gå i framtiden.


Området idag där vi ser bron som ska rivas till höger. Till vänster kommer nya banan att svänga ut i en skarp vänsterkurva och bakom mig har vi Åby station.


Nu har jag flyttat mig till en position närmare motorvägen där vi ser nya anslutningen i riktning mot Åby station och bron som ska rivas.


Åt andra hållet ser det då ut såhär med E4'an närmast där järnvägen kommer att korsa den på en bro och sedan fortsätta på andra sidan.


Såhär ser platsen ut från Krusenhofsvägens bro över E4'an idag före byggandet av järnvägsbron.


Från andra sidan motorvägen ser det ut såhär i riktning in mot Åby station.


Och åt andra hållet såhär.


Krusenhofsvägen idag riktning mot Malmölandet och Bravikens industriområden. När det nya spåret är klart kommer vägen här istället att svänga vänster invid träden. Nuvarande järnväg ut till områdena går en bit längre fram här under vägen.


Närmare nuvarande järnvägen ut till industriområdena ser det ut såhär idag där nya triangelspåret kommer att komma fram, då förstår man mer varför vägen måste flyttas.


Såhär ser det ut idag vid järnvägen ut till Braviken före man kopplar in nya triangelspåret. Den föregående bilden tog jag bakom ryggen på mig ungefär.


Och såhär ser platsen ut idag mot Åby därifrån det nya triangelspåret kommer att komma från höger i bild.


Längre bort ser man platsen för den nya godsbangården man kommer att bygga här ute. Jag dokumenterade den platsen i november 2016 vilken finns på den månadssidan.


Åt andra hållet där det nya triangelspåret i riktning Åby och norr kommer att gå från höger i bild.


Nuvarande bro för Krusenhofsvägen som kommer att rivas när nya spåret byggs. Det nya spåret kommer att gå ut i gluggen invid trähögen ungefär mitt i bild.


Banan svänger här vidare åt vänster och ut mot Södra stambanan, uppe till höger ses nya sträckningen åt norr.


Godståg 6419 från Norrköping till Kimstad (och vidare till Skärblacka/Finspång) med T44 321 främst rullar genom Norrköping C den 10 oktober.


Den 11 oktober var jag en sväng på järnvägsmässan Nordic Rail på Elmia i Jönköping. Här visas en modell av det nya av MÄLAB (Mälardalstrafik AB) beställda tåget ER1 som ska trafikera olika linjer i Mälardalen.


Och en modell av ett nytt till Roslagsbanan beställt tågsätt från Stadler, samma som ovanstående.


På mässan fanns även denna spårriktare som man visade upp.


En bild över mässområdet.


Den 14 oktober stod detta tågsätt uppställt i Norrköping, det är SKåJ som med sitt Ma 405 besökte Norrköping.


Tåg i Bergslagens tåg 8182 mot Grängesberg med X54 9057 avgick den 19 oktober från spår 21 i Mjölby vilket är ovanligt för dessa tåg som normalt annars använder spår 3b alt 3a men p.g.a fekalietömning fick man använda spår 21.


Ytterligare en bild på samma vagn.


Den 21-22 oktober var och min flickvän iväg på en korare resa till London över två dagar, utöver shopping för hennes del fick jag även ett par bilder på kollektivtrafikfordon där.
Vi börjar dock med en bild från Skavsta flygplats utanför Nyköping på planet från Ryanair som vi flög med.


Solen börjar gå upp bland alla molnen.


Framme på London Stansted flygplats som är lite av ett mecka för Ryanairs plan.


London präglas till stor del av karaktäristiska röda dubbeldäckade bussar och här ser vi en av de vid Liverpool Street.


Ett tunnelbanetåg på Metropolitan Line mot Watford ankommer till Liverpool Street Station.


Utsikt från vårt hotellrum vid Paddington och närmare bestämt vid Edgware Road.


Metroline VP 580 ser vi här lämna hållplatsen Marble Arch Station på Oxford Street påväg mot Willesden.


Två i olika åldrar vid Praed Street, till vänster en äldre dubbeldäckare och till höger Metroline TEH2075.


South West Trains påväg mot Guildford ankommer strax Wimbledon station.


Wimledon är även slutstation för tunnelbanans Distric Line från Edgware Road.


I södra delarna av London finns även ett spårvagnsnät som utgår från Wimledon. Här har vagn 2531 just ankommit till Phipps Bridge påväg mot Elmers End.


En stund senare ankommer vagn 2543 till Phipps Bridge påväg mot Wimledon.


Så en "turistbild" på Big Ben som fått på sig arbetskläder då man håller på att renovera byggnaden.


Ett tunnelbanetåg av äldre modell ankommer Edgware Road påväg mot Elephant & Castle på Bakerloo Line, en linje som det f.n enbart körs äldre vagnar på.


En interiörbild från vagnen.


På Edgware Roads andra större station står ett tåg på Distric Line redo att avgå mot Wimbledon nästa morgon den 22 oktober.


Sedan var det dags att hoppa på Stansted Express påväg ut mot Stansted flygplats vid Liverpool Street Station.


Och efter ett tag var vi så ute vid Stansted flygplats igen för att ta oss tillbaka mot Sverige.


Ett plan landar i bakgrunden och ett står inne redo för nya mål. Vi ska precis boarda vårt plan till Västerås, också det av Ryanair som står bakom mig.


Framme i Västerås där VL 875 strax ska gå in mot stan på linje 3.


Under perioden 16-29 oktober så pågår spårarbeten längsmed linje 3's linjesträckning i Norrköping varför spårvagnarna på den linjen istället får köra upp till gamla vändslingan vid Klingsberg som normalt inte används längre och vända.
Här ser vi M97 nr 67 vid gamla hållplatsen Klingsberg som trafikerades till 2010 och sedan dess har ingen ordinarie trafik rullat här.


M06 45 kommer här vid Klingsbergsparken och stannar strax till vid gamla hållplatsen Klingsberg bakom mig för att vänta in tiden.


I riktigt regnoväder kommer här M97 nr 70 påväg genom slingan. Vagnen har just svängt av från Albrektsvägen och passerar gamla hållplatsen Klingsbergsparken.


M06 nr 32 kommer här sedan på Albrektsvägen och svänger strax in mot Klingsberg.


På Albrektsvägen ned mot Ljura och vidare mot Kvarnberget har det nu blvit dubbelspår i denna kurva. Jämför med denna bilden från september 2015 då jag dokumenterade kurvan inför dubbelspårsbygget.


Då växeln på Trozelligatan låg för spårvagnar i riktning mot Klingsberg som är in mot vänster i bild så fick ordinarie vagnar på linje 2 som ska rakt fram mot Kvarnberget stanna före och föraren fick således gå ut och lägga om växeln manuellt.


Från Klingsberg på Trozelligatan kommer återigen M06 32 men nu påväg ner mot stan och Söder tull för att därifrån bli ordinarie vagn på linje 3 mot Vidablick.


M06 33 får vänta en liten stund på att 32'an ska passera förbi efter att föraren lagt om växeln som vi såg nyss inför fortsatt färd mot Kvarnberget.


M06 37 svänger här ut på Klingsbergslinjen vid Albrektsvägen påväg att runda slingan. Åt höger i bildkant fortsätter ordinarie linje mot Kvarnberget.


Några minuter senare kommer vagnen på Trozelligatans enkelspår för att sedan passera över Albrektsvägen bakom mig och fortsätta ned mot Söder tull.


M06 42 ser vi här på Holmstagatan som strax passerar förbi den gamla hållplatsen Holmstaskolan. Till höger om vagnen anas den blåa väntkuren vid Klingsbergs gamla hållplats.


M97 67 kommer här vid Klingsbergsparken och stannar strax före Klingsberg för att vänta in tiden.


Här står vagnen och inväntar tiden vid Klingsberg.


M06 45 ser vi återigen när den närmar sig Klingsberg.


Här ser vi vagnen invid den gamla kuren vid f.d Klingsbergs hållplats.


Och en sista bild på vagnen när den just avgått från Klingsberg in mot stan.


Z70 718 stod uppställd vid bangården invid Värtahamnen den 27 oktober.


Samma dag skulle vi ett större gäng vänner åka på kryssning med Tallinks M/S Victoria I till Tallinn. Här ser vi henne tillsammans med M/S Silja Symphony i Värtahamnen före avgång.


Under natten inträffade dessvärre en olycka ombord då en resenär hoppade överbord mitt i Östersjön från vår båt.
Vi fick därför söka runt i ca två timmar och till vår hjälp hade vi även Viking Lines M/S Mariella som ses på bilden med strålkastarna igång samt M/S Silja Symhpony.


Fram till Tallinn kom vi ungefär en halvtimme sent och här ser vi en äldre Tatravagn i den nya designen man har målat om vagnarna i, här är vagn 174 påväg mot Kadriorg när vi ser den utanför järnvägsstationen Balti Jaam.
Tatravagnarna här nu ommålade i Tallinns nya färgsättning och här är en bild från januari 2013 som jag tog på samma vagn på samma plats i gamla färgsättningen.


En nyare CAF-vagn, vagn 518 ankommer här till Balti Jaam påväg mot Kopli. Som synes var det snö här denna dagen.


Påväg mot Kopli var även vagn 175 som här strax ankommmer Balti Jaam.


Vi tog istället för att vara i Tallinn hela dagen, en sväng till Paldiski som ligger väster om Tallinn på Estlands västkust och denna Flirtvagnen EMU nr 1401 fick vi åka med.


Samma vagn har här ankommit till Paldiski runt en timme senare.


Området i Paldiski är rätt slitet då det är en gammal Sovjetstad fram till 90-talets början.


En gata inne i Paldiski.


Nere vid hamnen i anslutning till stationen stod loket C36-7i 1515 som just ankommit med ett godståg. Längre bort ses båten M/S Liverpool Seaways som DFDS kör i trafik med mellan Kapellskär och Paldiski.


EMU 1408 ankommer till Paldiski med tåg från Tallinn och ska strax vända åter mot Tallinn.


Samma tåg har här ankommit till Tondi, en av Tallins stadsdelar.


Från Tondi kan man även ta spårvagnen mot antingen flygplatsen eller till Kadriorg.


Vi tog den nya CAF-vagnen på linje 4 på den nyöppnade linjen ut till flygplatsen (Lennujaam) där vi är på denna bilden.


Vagn 504 ankommer här till flygplatsen en stund senare.


Påväg tillbaka mot färjeterminalen så passerar vid förbi bussuppställningen, här ser vi b. la två gamla Jönköpingsbussar och en från Danmark längre bort.


Eckerö Lines M/S Finlandia ankommer lite senare till Tallinn efter en resa från Helsingfors.


Nästa morgon den 29 oktober i Stockholms skärgård ser vi M/S Isabelle som numera är ommålad från Viking Lines färgsättning till Tallinks och går på rutten Stockholm-Riga.


Senare samma dag är vi mellan Mariannelund och Lönneberga i höjd med Strömshuls på linjen Nässjö-Hultsfred där vi ser extratåg 89011 från Nässjö till Hultsfred med T44 260 främst.
Detta med anledning av en i järnvägsforum känd skribent, Magnus Lindman fyllde 40 år samt hans pappa fyllde 70 och de körde ett eget tåg med inbjudna gäster.


Tåget har stannat för fotouppehåll i Lönneberga.


En stund senare passerar tåget med god fart förbi Silverdalens gamla station där det finns ett litet stickspår in mot gamla pappersfabriken.


Lite senare efter att tåget gjort ett fotostopp på linjen mot Hultsfred så ser vi det när det är påväg in mot Hultsfred och passerar vid IKEA Industry och Hulingsryd.


Och här har tåget just ankommit till Hultsfred där det blev rundgång och en stunds uppehåll inför återfärden mot Nässjö.


Ytterligare en bild på tåget vid spår 1 i Hultsfred före rundgången av loket.


Här gör man rundgång av T44 260 för att hamna i andra änden inför återresan mot Nässjö.


Med 40-åringen själv på steget så ankommer man strax till vagnarna igen på spår 1, fast i andra änden.


Här är tåget ihopkopplat inför återresan mot Nässjö.


Förflyttning till Mariannelund där vi ser en av Hjalmarssons Buss nya bussar i den nya KLT-färgsättningen.


En stund senare är vi vid Högebro mellan Mariannelund och Ingatorp där vi ser återtåget, tåg 89012 mot Nässjö passera vilket även blir den sista bilden för månaden.


tobben_90@hotmail.com