Tobias bildsida - Bilder från september 2023

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under september månad 2023, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2023 - Bilder från maj månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från juni månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från juli månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från augusti månad 2023
Av Tobias Jäderup

Observera att p.g.a för många bilder denna månaden så delar jag upp dessa i två sidor istället för att ha allt på samma sida. Klicka här för att komma till sida 2.


Vi inleder månaden vid Frösunda i Roslagen längs Roslagsbanans Kårsta-gren den 3 september där vi ser en gammal och en något yngre.
Roslagsbanans Veterantågsförening kör sensommartåg på alla söndagar under september månad mellan Stockholm och Österskär/Frösunda.
X3p 35 ses här närmast och till höger UBxp 133 sist i ordinarie tåg mot Kårsta.
Jag hade här skaffat en Movingo-biljett för en månad eftersom jag skulle resa ett antal gånger inom månaden och passade även på att fota lite så därför kommer det en hel del bilder från Mälardalen denna månad.


Det är inte så ofta man ser tåg på detta spår i Frösunda då alla tåg här normalt kör på det bortre spåret.


UBxp 133 främst i tåg mot Stockholms östra passerar vid Grebylund strax söder om Frösunda.


Och så kommer veterantåget också i höjd med Grebylund som här är på väg tillbaka ner mot Stockholms östra.


Tåg mot Kårsta med X10p 221 är strax framme i Frösunda och passerar här invid Frösunda kyrka.


Stationsområdet i Frösunda har byggts om med två spår och mittplattform. När jag var här i april 2021 såg det ut såhär.


Och från plattformen i riktning mot Stockholm ser vyn ut såhär. I april 2021 såg vinkeln ut såhär med stationshuset delvis i gamla målningen på sidan.


På kvällen den 6 september passerar Snälltågets nattåg 3900 från Malmö till Storlien vid Hulterstad söder om Mjölby.


Dragkraften 193 287 har fått utbytt reklamfoilering på sidan från tidigare reklam om Berlin.


På platsen blev det även möte med ett annat nattåg, nämligen SJ's nattåg 10345 från Stockholm till Berlin med Rc6 1421 främst.


Den 8 september befinner jag mig med min Movingo-biljett i Västerås och här ses resterna av industrispåret till hamnen som har tagits bort.


Det finns dock lite spårrester kvar över Kungsängsgatan.


ER1 057 vid Fagersta Norra samma dag efter ankomst som tåg 8044 från Västerås. Här ska man strax växla ner vagnen till Fagersta C.


Tågab kör ett omlopp på banan mellan Västerås och Ludvika åt SJ med X10 under en period fram till tidtabellsskiftet i december.
Här ankommer X10 3201 till Fagersta Norra som tåg 27813 från Ludvika till Västerås.


482 037 passerar Fagersta C med CFL Cargos tåg 49501 från Insjön till Göteborg Skandiahamnen.


Uppehåll i Ramnäs på vägen mot Västerås.


Den 9 september befinner jag mig i Stockholmsområdet där vi här ser Tågabs tåg 7067 Stockholm-Kristinehamn med Rc3 1063 främst passera förbi Stuvsta.


ER1 034 + 023 rullar över Årstabron en stund senare med tåg 947 från Uppsala till Arboga.


Sedan vandrar vi en bit längs spåret till Cementas anläggning som inte längre används för godstrafik.


Strax här efter kurvan har SÅS (Stockholms Ånglokssällskap) haft som startpunkt för sina ångtågsresor, b.la denna i oktober 2017.


Spåret fortsätter sedan bort mot Cementas anläggning.


Rakt över Mälaren ligger Liljeholmsbadet som stängdes 2016 och som nu enl. plan ska rivas och ersättas av ett nytt liknande badhus.


Växeln in mot Cementas område.


Vy sett åt andra hållet.


På Trekantsvägen står Keolis 4726 och tidsreglerar inför nästa avgång. Bussen levererades under juni 2006 och är såledels 17 år i år.


Keolis 4704 ser vi här vid Liljeholmen på linje 133 från Ekensberg till Liljeholmen.
Denna buss torde vara bland de äldsta i SL-systemet med sina 17 år, den levererades i juni 2006 några dagar före den ovan.


Denna dagen pågick ett evenemang i Stockholm vilket gjorde att spårvagnarna på linje 7 fick vända vid Norrmalmstorg istället för T-centralen.
Här ses främst A35 466 som ska avgå mot Waldermarsudde och bakom den har A35 469 just ankommit.


A35 469 ses här på Birger Jarlsgatan strax före Nybroplan på väg mot Waldermarsudde.


Den 10 september så ser vi Flixtrains tåg 23000 från Göteborg till Stockholm med 243 103 rulla förbi Tanto i Stockholm.


Strax därpå kommer Tågabs tåg 7040 från Karlstad till Stockholm med Rc3 1059 främst, notera spåren efter tidigare ägaren av loket.


Lite senare är det dags för återfärden mot Göteborg för Flixtrain men nu som tåg 23003 som här rullar ut från Stockholm C.


Sedan var det dags att åka en sväng med veterantåget som man körde under alla söndagar i september på Roslagsbanan.
Här ses tåget med X2p 33 främst vid Stockholms östra före avgången mot Frösunda.


Samma tågsätt ses här senare när man åter lämnar Frösunda söderut mot Stockholms östra med X3p 35 främst.


Vid Molnby ser vi senare åter veterantåget på väg mot Stockholms östra som har stått i Lindholmen en stund för förbigång av ordinarie tåg som vi åkte med.


X10p 224 främst i tåg mot Kårsta lämnar Molnby efter ett kortare uppehåll.


Och en stund senare ankommer UBxp 138 främst till Molnby på väg mot Stockholms östra.


På söndagar kör Vy ett tåg med en Regina från Karlstad till Stockholm och med anslutning till Vy's nattåg mot Norrland.
Här ser vi X52 9067 på Stockholm C inför avgång som tåg 17200 mot Kristinehamn.


Den 11 september passerar 241 002 förbi Hulterstad söder om Mjölby som tåg


Strax därefter kom nästa Hector-tåg i form av 243 125 + 142 209 med tåg 41812 från Stockaryd till Timrå.


Rc4 1140 passerar genom Hallsberg den 13 september med CFL Cargos tåg 49614 från Gamlarp utanför Nässjö till Göteborg Skandiahamnen.


Gamla Uppsala Buss AB 324 kommer här senare på Kungsgatan i just Uppsala.


X52 9055 ska senare avgå från Uppsala mot Sala.


Sedan ett Arlanda Express-tåg spårade ur vid Blackvreten på Arlandabanan i maj så får vissa tåg medans spåret repareras, åka via Märsta istället för Arlanda.
Här ankommer X60 6038 till Märsta med tåg 72247 från Uppsala till Södertälje Centrum och korsar plankorsningen med Brobyvägen.


X55 3345 som också skulle åkt via Arlanda passerar också genom Märsta som tåg 50575 från Sundsvall till Stockholm C.


X60B 6100 + 6102 lämnar Märsta norrut som tåg 72242 från Södertälje Centrum till Uppsala.


X60B 6118 + 6114 ser vi senare Rolsta strax norr om Märsta som tåg 72249 från Uppsala till Södertälje Centrum.


X60B 6124 + 6085 passerar också vid Rolsta norr om Märsta som tåg 72244 Södertälje C-Uppsala. Normalt ska alltså dessa tåg gå via Arlanda istället för här.


X40-3 3332 passerar samma plats som tåg 20278 från Linköping till Gävle. Normalt ska även detta tåg gå via Arlanda.


Ordinarie "Uppsalapendel" med Rc6 1370 främst och 1366 sist passerar samma plats som tåg 849 från Uppsala till Stockholm C.


X60B 6102 + 6100 ankommer Märsta som tåg 72251 Uppsala-Södertälje C.


Norrgående pendeltåg med X60 6020 + 6033 har just stannat till i Märsta.


Vagnarna fortsätter norrut vidare mot Uppsala som tåg 72246.


Vid Ulriksdal passerar X2 2009 i blivande tåg 407 på "pendelspåret". Tåget som utgår från Solna mot Uddevalla, växlas ut till vändspår i Ulriksdal.


ER1 004 + okänd + 028 passerar förbi Helenelund som tåg 10964 från Stockholm till Uppsala. Det är inte ofta man ser tre ER1 i samma tåg men i detta tåg ska det gå planenligt.


Vid Frihamnen pågick ett företagsevent och man hade då hyrt Viking Lines M/S Viking Cinderella.


Ännu en bild på M/S Viking Cinderella i Frihamnen. Här är det ovanligt att se henne då hon annars brukar åka till Stadsgårdskajen.


Den 14 september åkte jag och en vän på en runda för att fota lite längs "Bergslagspendeln" där Tågab fortfarande kör X10 i några avgångar.
Här passerar X10 3201 vid Huggnora mellan Vad och Söderbärke med tåg 27004 från Västerås till Ludvika.


En bild bakifrån på samma vagn vid samma plats.


Samma vagn igen vid Hagge när man passerar banken över sjön Nedre Hillen med tåg 27009 från Ludvika till Västerås.


Vid Håksberg norr om Ludvika passerar X51 9023 med tåg 8159 från Morastrand till Mjölby.


På samma plats ser vi senare Green Cargos tåg 50267 från Narvik till Alnabru i Oslo med Re 1437 främst.


Vid Fallet mellan Rämshyttan och Ulvshyttan passerar mätvagnen IMV100 2461B som tåg 15808 från Örebro till Borlänge.


X10 3201 passerar på skarvspåret vid Näsby strax norr om Söderbärke som tåg 27813 från Ludvika till Västerås.


Strax söder om Dagarn passerar senare CFL Cargos tåg 45920 från Göteborg Skandiahamnen till Avesta Krylbo med Rc4 1137 främst.


Hector Rails tåg 41511 från Piteå till Göteborg Skandiahamnen med 441 002 främst passerar också samma plats.


ER1 057 passerar samma plats med tåg 8050 från Västerås till Skinnskatteberg.
Detta tåg är det enda med ER1 på denna sträckan och det kommer dessutom att upphöra vid tidtabellsskiftet i december 2023.


Sedan passerar Hector Rails tåg 41506 från Göteborg Skandiahamnen till Holmsund med 243 001 som dragkraft.


Tåget fick stopp vid infartssignalen till Dagarn och ses här en stund senare vid infarten dit.


En sista bild från dagen blir på X10 3201 som passerar vid Vad som tåg 22372 Västerås-Ludvika. Normalt gör tågen uppehåll här men detta tåg passerar enbart.


Den 15 september rullar Flixtrains tåg 23001 Stockholm-Göteborg in till Hallsberg med 243 221 som dragkraft.


Rc6 1411 har just kört in på "CV-spåret" i Örebro samma dag. Man kör fordon på underhåll den f.d Centralverkstaden i Örebro.


Samma tågsätt sett ur en annan vinkel. Jag står på plankorsningen med Storgatan och växlingssättet stod stilla här och inväntade växlingspersonal.


En inzoomad bild tagen från plankorsningen med Skolgatan när växlingen just rullar över Storgatan.


En sista bild på Rc6 1411 med BF7 5457 + B7C 5309 strax innan man kör in på "CV-området".


En stund senare är jag med mitt Movingo i Köping där Rc4 1313 just kör ut från hamnområdet och som senare ska bli tåg 36672 mot Hallsbergs rangerbangård.


Innan tåget på föregående bild kunde köra ut så skulle Real Rail-tåget 42060 från Gammelstad utanför Luleå till Faköping med 119 006 främst passera Köping.


X10 3201 ankommer till Hallstahammar som tåg 27014 från Västerås till Ludvika.


Senare ankommer X40 3302 till Ängelsberg som tåg 8013 från Ludvika till Västerås. Normalt brukar det inte gå X40 här men de används vid fordonsbrist på ordinarie fordon.


Senare samma kväll avgår Hector Rails tåg 41432 Skövde-Holmsund från Hallsberg med 243 002 som dragkraft och med 143 061 på släp.


Tågabs tåg 47093 från Osby till Kristinehamn rullar genom Hallsberg med Rc2 001 + TMY 110.


Den 19 september ankommer X40 3309 till Ängelsberg som tåg 8016 från Västerås till Ludvika.


Mörka moln hägrar över Västerås samma eftermiddag.


243 001 rullar in i Hallsberg samma kväll med tåg 44065 från Holmsund till Göteborg Skandiahamnen.

För att komma vidare till sida 2 med bilder från september månad så klicka här.


tobben_90@hotmail.com