Tobias bildsida - Bilder från juni 2023

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under juni månad 2023, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2023 - Bilder från februari månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från mars månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från april månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från maj månad 2023
Av Tobias Jäderup

Observera att p.g.a för många bilder denna månaden så delar jag upp dessa i två sidor istället för att ha allt på samma sida. Klicka här för att komma till sida 2.


Vi inleder månaden i Hallsberg den 2 juni där CFL Cargos tåg 495 från Insjön till Göteborg Skandiahamnen passerar med 482 038 som dragkraft.


De norska BM72-motorvagnarna från AnsaldoBreda i Italien är byggda 2002-2006 och ska nu på uppgradering hos Alstom i Motala.
Här passerar El15 101 med BM72 33 på släp vid Åby mellan Ervalla och Hovsta norr om Örebro som tåg 74813 från Norge till Motala.


Och en bild på BM72-vagnen från andra hållet.


Hector Rails tåg 40894 från Gamlarp utanför Nässjö till Falköping med 241 011 passerar vid Toskekärr söder om Åsbro på banan från Mjölby till Hallsberg.


Flixtrains tåg 23005 från Stockholm till Göteborg med 243 221 som dragkraft passerar vid Påvelstorp strax öster om Hallsberg.


I samma fina kvällsljus några minuter senare kommer ER1 040 med tåg 143 från Stockholm till Hallsberg.


El15 101 på väg tillbaka från Motala efter att ha levererat BM72-vagnen passerar här mellan Hallsberg och Kumla som tåg 55012 Motala-Borlänge C.


Den 3 juni är jag kvar i området när Flixtrain-tåget 23002 från Göteborg till Stockholm åter med 243 221 främst passerar utanför Östansjö söder om Hallsberg.


MTRX tåg 2029 från Stockholm till Göteborg med X74 005 passerar vid Spånga mellan Vingåker och Kilsmo.


Vid Billsbro ett kort stycke från förra platsen passerar Hector Rails tåg 43275 från Värtan till Hallsberg med 143 054 + 046 + 931 082.


185 322 passerar vid Valla mellan Katrineholm och Flen med tåg 44708 från Malmö godsbangård till Rosersberg.


När man står och väntar på tåget och ska få en bild man nog kommer tycka blir bra för solen ligger rätt m.m så händer följande...
Solen går bakom moln precis lagom till att tåget passerar fast det varit sol de senaste tio minutrarna. Men en bild på tåget blev det i varje fall. :)
Flixtrains tåg 23003 från Stockholm till Göteborg återigen med 243 221 främst vid Valla.


TMZ 1409 passerar också utanför Valla med Railcares tåg 67192 från Laxå till Karlberg.


ER1 053 passerar också Valla som tåg 135 från Stockholm till Vingåker.


Snälltågets tåg 3943 från Stockholm till Malmö med 193 287 främst passerar vid Ändebol mellan Katrineholm och Norrköping.


Sedan kommer FSVJ (Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg) med Ma 408 främst som tåg 68285 från Ängelsberg till Oxelösund via Norrköping.


En stund senare har man släppt av lite resenärer i Norrköping och rullar ut från Åby mot Nyköping och Oxelösund.


Rc6 1415 med EuroNight-tåget 10345 från Stockholm till Berlin passerar vid Trostad mellan Norrköping och Kimstad.


Snälltågets tåg 3942 Malmö-Stockholm med 193 254 passerar också Trostad.


På bansträckningen mellan Kimstad och Skärblacka är man nu klar med elektrifieringen, här ses Skärblacka bangård.


Från plankorsningen med Hasselvägen i riktning mot Kimstad.


243 110 med Hector Rails tåg 40587 från Kimstad (spärrfärd från Skärblacka) till Stockaryd ser vi en stund senare vid Öjeby söder om Norsholm.


Nordiska Tåg med 187 408 passerar strax norr om Skänninge den 4 juni med tåg 56173 från Kil till Alvesta.


Hector Rails tåg 41811 från Timrå till Stockaryd med 243 109 + 142 212 passerar Hulterstad på morgonen den 5 juni.


Rc6 1415 passerar också vid Hulterstad med EuroNight-tåget 346 från Berlin till Stockholm samma morgon.


Samskip-tåget 41005 från Katrineholm till Malmö godsbangård (och vidare till Tyskland) också vid Hulterstad med 241 001 främst ihop med 931 083.


Den 6 juni befinner jag mig i Danmark och vid Ørestad utanför Köpenhamn där Snälltågets nattåg 300 Berlin-Malmö med 193 965 passerar förbi.
I tåget går även vagnar som kommer att fortsätta vidare mot Stockholm från Malmö som tåg 13940.


Ett långt tåg 60006 från Aarhus H/Fredericia/Kolding med MF 5021 främst passerar också samma plats strax före Ørestad station.


DSB ET 4393 + 4392 passerar förbi på samma plats på väg mot CPH Lufthavn.


DB Cargos tåg 47340 från gissningsvis Maschen i Hamburg till Malmö godsbangård passerar samma plats med EG 3108.


De flesta regionaltågen på Kystbanen körs numera med ellok och manövervagnar till skillnad mot förr då det i princip enbart var X31/ET.
Här passerar EB 3204 med tåg 2339 från Helsingør till Roskilde förbi stationen vid Skodsborg.


EB 3203 sist i tåg från Roskilde till Helsingør passerar en bro vid Strandmølle mellan Klampenborg och Skodsborg.


EB 3235 med regionaltåg 2343 från Helsingør till Roskilde passerar strax söder om Skodsborg.


Vid Kokkedal ankommer EB 3238 med tåg 2347 från Helsingør till Roskilde.


EB 3236 ankommer senare till Espergærde med tåg 2249 från Helsingør till Næstved.


EB 3237 inväntar avgång söderut från Helsingør.


Förflyttning till Sverige igen och till Ödåkra där X61 029 ankommer med tåg 1621 från Förslöv till Helsingborg.
Här håller man för fullt på med dubbelspårsbygget som jag dokumenterade b.la i januari 2021.


En bild tagen söderut på en av de två nya plattformarna som man har byggt i ett mer nordligare läge än de två tidigare.
En jämförelsebild från just januari 2021 kan man se på länken. Då var det enbart en mötesstation här med enkelspår.


Och denna bilden är tagen mot norr.


X31K 4336 + ET 4314 passerar också Ödåkra med tåg 11103 från Göteborg till Malmö/Köpenhamn.


Förflyttning till Kattarp där en större förändring har skett sedan tidigare. En bild tagen från den norra plattformsänden riktning norrut.


Och en bild tagen söderut längs de två nya längre plattformarna. Tidigare såg platsen ut såhär i samma vinkel.


Från andra plattformen i riktning söderut ser det ut såhär med anslutningen mot Hasslarp/Åstorp till vänster. Liknande vinkel såg ut såhär i januari 2021.


X61 092 ankommer Kattarp som tåg 1623 från Förslöv till Helsingborg.


Vid Maria station har man börjat bygget av den nya stationen längs det nya dubbelspåret till vänster och gamla spårområdet till höger kommer försvinna när det är klart.


Och här syns båda plattformarna, till vänster den längs den nya banan och den gamla till höger.


Förflyttning till Åkarp där vi ser den tillfälliga plattformen som används under bygget av fyrspåret mellan Malmö (Arlöv) och Lund (Klostergården).


X31K 4359 + 4310 passerar framför Åkarps stationshus med tåg 11114 från Malmö till Göteborg. Om något år kommer tågen åka nere i ett tråg till höger om stationshuset.


X61 074 passerar också genom Åkarp på ett av de tillfälliga spåren som tåg 1231 från Kristianstad till Malmö.


Fyrspårsbygget sett ovanifrån den blivande stationen som kommer hamna inuti ett tråg. Här i riktning norrut, mot Hjärup och Lund.


Stationsområdet i Hjärup börjar så smått bli klart. Just nu får man gå över de nya spåren och upp på plattformen för tåg i norrgående riktning för att ta sig till Jakriborg.


En tillfällig övergång över alla de fyra spåren som kommer att försvinna när fyrspåret öppnar för trafik.


Från övergången i riktning mot söder där vi ser fyrspåret bort mot Åkarp och vidare mot Malmö.


Från övergången sett mot plattformarna i riktning norr.


Ännu rullar tågen uppe på tillfälliga spåren som kommer att försvinna när nya fyrspåret här nedan är klart.
X61 008 rullar förbi Hjärups nya station "på ovanvåningen" som tåg 1233 från Kristianstad till Malmö.


Och en sista bild på plattformen där man ser den nya gångbron över de nya spåren.


Green Cargos Br 5405 passerar förbi Hjärup med tåg 46253 från Älmhult till Malmö godsbangård.


Senare på kvällen ankommer Snälltågets tåg 3943 från Stockholm till höger och till vänster på "kanalspåret" står 193 965 redo att backa ned mot Malmö C.
Loket till vänster har ett par vagnar till nattens tåg mot Berlin som man kopplar ihop med delar av tåget från Stockholm.


193 965 främst i tåg 301 snart redo att avgå från Malmö C mot Berlin.


En bild från andra sidan på samma tåg.


Ännu ett nattåg till Berlin och det är SJ EuroNight-tåg 345 med Hector Rails 241 006 som dragkraft genom Danmark.


En sista bild från Skåne och Malmö inifrån banhallen där vi ser vagnarna till EuroNight-tåget mot Berlin.


På kvällen den 8 juni inväntar Tågabs T43 113 på avgångstid mot Linköping där man skulle hämta ett havererat fordon.
Detta lok fungerar som ett s.k röjningslok, dvs att man använder det för att kunna dra in t.ex trasiga fordon till närmaste station eller liknande.


Den 10 juni passerar ett sent Hector Rails tåg 41005 från Katrineholm till Malmö godsbangård med 241 006 + 005 vid Hulterstad söder om Mjölby.


En stund senare passerar en loktransport bestående av tre lok av typen Effishunter 1000 som ska användas som röjningslok åt Railcare i norra Sverige.
Här är det 744 157 + 158 + 159 som passerar vid Hulterstad som tåg 98784 från Malmö godsbangård till Örebro (och påföljande dag vidare mot Långsele).


Samma lok en stund senare i Mjölby i väntan på att släppa förbi två persontåg.


Loken passerar senare strax norr om Skänninge vidare norrut.


Vid tidtabellskiftet den 19 juni drog Kalmar Länstrafik ned på antalet avgångar på Tjustbanan mellan Linköping och Västervik till drygt hälften.
Med anledning av det så tog jag en tur längs Tjustbanan den 11 juni för att fota då man ännu körde full trafik på banan och alla avgångar kördes som de skulle.
Något som kommer bli ovanligt på denna banan är möte mellan två persontåg eftersom att när man drar in på trafiken så kommer det bara rulla ett omlopp varje dag här.
Y2 1381 ankommer här till Åtvidaberg som tåg 28872 Västervik-Linköping för möte med Y31 1425 i tåg 28873 från Linköping till Västervik.


En bild bakifrån på Y2 1381 som fortsätter vidare mot Linköping.


Y31 1426 ankommer Falerum lite senare som tåg 28875 från Linköping till Västervik.


Ännu ett tågmöte och nu då som sagt i Falerum där nästan samtliga av tågmötena (förutom det ovan i Åtvidaberg) sker under dagen, även detta blev ovanligt efter den 19 juni när det bara går ett omlopp på banan här.
På bilden ser vi Y31 1426 till vänster som avgår med tåg 28875 Linköping-Västervik och till höger står Y31 1425 som är på väg mot Linköping som tåg 28874.


Storsjö förlorade sin tågtrafik i en större neddragning av mindre hållplatser i juni 2003 då många av de mindre hållplatserna längs denna banan (och även längs Stångådalsbanan) försvann.
Plattformen, kuren och plåtstinsen (ja, i varje fall stolpen till den) finns ännu idag kvar på platsen.


Nästa nedlagda hållplats i riktning mot Västervik är Blidstena som också förlorade sin tågtrafik i juni 2003.


Ett gammalt industrispår viker ned till en gammal industri i Överum.


Överum har fått ny plattform sedan jag sist var här.


Y31 1426 passerar senare vid Blidstena som tåg 28876 från Västervik till Linköping.


Vid Solberget mellan Blidstena och Överum kommer sedan Y31 1425 med tåg 28877 från Linköping till Västervik.


Samma tåg utanför Gamleby invid Ullevi.


Den rätt smala plattformen i Gamleby.


Den gamla hållplatsen i Almvik mellan Gamleby och Västervik som också förlorade sin tågtrafik i juni 2003.


Y31 1425 har varit och vänt i Västervik och passerar vid Almvik som tåg 28878 mot Linköping.


Y31 1426 rullar senare in i Gamleby som tåg 28879 Linköping-Västervik.


Samma vagn på väg tillbaka norrut här vid Mommehål strax utanför Västervik som tåg 28880 mot Linköping.


Fästad förlorade också sin tågtrafik i juni 2003 men ännu finns det mesta kvar här som minner om tiden före det. Y31 1426 passerar förbi som tåg 28880 från Västervik till Linköping.


Hållplatsen sedd från andra sidan spåret.


Y31 1425 vid Almviks Tegelbruksmuseum som ses till höger i bild, här som tåg 28881 från Linköping till Västervik.


Sedan förflyttar vi oss till Uknadalen runt Falerum/Nelhammar/Ukna där Y31 1425 är på väg tillbaka mot Linköping som tåg 28882.


En sista bild från banan blir vid Kvistrum på andra sidan Falerum där Y31 1425 passerar en stund senare efter uppehållet i Falerum.


TMX 1012 med Strukton Rails tåg 66957 från Fiskeby till Flisby passerar i utkanten av Sya mellan Mantorp och Mjölby samma dag.


Sparktrades Speno-maskin RR 16 MS-9 passerar en stund senare samma plats som tåg 67109 från Mantorp till Stockaryd.


Den 12 juni ser vi Nässjö Järnvägsmuseums Da 941 i Norrköping med tjänstetåg 83654 från Nässjö till Stockholm C.


Och den 14 juni passerar tåg 20529 från Stockholm via Hallsberg till Nässjö strax norr om Skänninge.
Under vecka 24 var det stort banarbete på större delen av Södra stambanan och vissa av snabbtågen mellan Stockholm och Malmö omleddes via b.la Viskadalsbanan.
Här ett X2-tåg som planenligt gick via Hallsberg/Motala till Nässjö pga att det var avstängt i Alvesta.


Senare samma kväll i Mjölby där man rev uppställningsspåren 22 och 23 för att lägga ny räls här.

För att komma vidare till sida 2 med bilder från juni månad så klicka här.


tobben_90@hotmail.com