Åter startsidan

SMoK's sommarresa till södra Norrland 2019

Den 6-13 juli 2019 så gick Svenska Motorvagnsklubbens (SMoK's) sommarresa av stapeln och siktet på årets resa var södra Norrland, vilket b. la innefattade en tur mellan Borlänge-Malung, nygamla banan mellan Kilafors och Söderhamn samt en tur till Storlien.
Jag medföljde på resan från den 7-12 juli och jag tänkte här visa ett sammanfattande resereportage från denna resan uppdelad i de olika dagarna för att få bättre överblick över vad vi gjorde.

Hur gick då resan? Jo, på lördagen var det enbart en transportresa från Alvesta upp till Borlänge. På söndagen den 7 juli påbörjades den riktiga resan mellan Borlänge och Malung över dagen.
Den 8 juli åkte vi från Borlänge via Storvik/Bollnäs/Ångebyn upp till Långsele med vagnarna där de fick övernatta medan vi åkte buss till Sollefteå för övernattning.
På tisdagen den 9 juli började vi med buss från Sollefteå till Långsele där tåget stod redo att ta oss mot Forsmo och sedan in på godsbanan mot Hoting där vi gjorde ett stopp i Ådalsliden för att åka med Liabanan.
Efter Ådalsliden satte vi kurs mot Hoting där Inlandsbanan möter upp varpå vi körde den ned mot Östersund med ett par fotostopp på vägen ned.

Onsdagen den 10 juli var jag inte med på varför det inte kommer några bilder men man gjorde en båtutflykt från Stavre med ångbåten Alma af Stafre på Revsundssjön.
På torsdagen den 11 juli åkte vi banan mellan Östersund och Storlien, en bana som SMoK inte har kört på sedan 2002 och i Storlien åkte vi ända fram till gränsen mot Norge innan vi åkte tillbaka mot Åre där vi tog en tur med bergbanan.
Fredagen var min sista dag på resan och den dagen körde vi Inlandsbanan ned mot Mora och sedan vidare mot Borlänge med flertalet fotostopp på vägen ned.

Resan i stort var mycket trevlig och lika bra organiserad som alltid. Det blev besök på många spännande platser i vårt land. Klicka på länkarna nedan för att komma till de olika dagarna. Väl mött!

7 juli: Resa mellan Borlänge och Malung efter T66 402
8 juli: Vi fortsätter från Borlänge mot Sollefteå via b. la Kilafors-Söderhamn
9 juli: Sollefteå-Östersund via b. la Forsmo-Hoting och stopp i Ådalsliden
11 juli: Vi åker från Östersund till Storlien och besöker gränsen mot Norge
12 juli: Sista dagen för min del på SMoK-resan på södra Inlandsbanan Östersund-Mora