Tobias bildsida - Bilder från april 2023

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under april månad 2023, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2022 - Bilder från december månad 2022
Bildsida 2023 - Bilder från januari månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från februari månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från mars månad 2023
Av Tobias Jäderup

Observera att p.g.a för många bilder denna månaden så delar jag upp dessa i två sidor istället för att ha allt på samma sida. Klicka här för att komma till sida 2.


Vi startar månaden vid Hulterstad söder om Mjölby den 2 april där T44 268 passerar med Baneservice tåg 74920 från Nässjö till Solna.


Samma tåg vid Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp en stund senare.


Under en period fick X40 täcka upp fordonsbrist bland ordinarie Regina-vagnar för Tåg i Bergslagen mellan Mjölby och Örebro.
Här ser vi X40 3305 strax söder om Åsbro den 3 april med tåg 18170 från Mjölby till Örebro. På denna banan är X40 rätt ovanliga.


X54 9005 passerar i andra änden av Åsbro med tåg 18167 från Örebro till Mjölby.


X40 3305 rullar senare vidare norrut efter tågmötet i Åsbro och ses här invid Tisarbaden mellan Åsbro och Hallsberg.


X11 3184 strax söder om Åsbro en stund senare med tåg 1486 från Nässjö till Hallsberg. Vagnen skulle på hjulsvarvning i Hallsberg.


Lite senare ser vi X40 3305 igen men nu som tåg 18169 från Örebro till Mjölby, här vid Tången på Långängsspåret mellan Hallsberg och Skymossen.
Mellan Hallsberg och Skymossen (strax norr om Åsbro) kan man åka två vägar, dels via Hallsbergs rangerbangård och dels denna vägen direkt till personbangården.


Och vid spåret direkt från rangerbangården till Skymossen vid Römossen kommer här Nordiska Tågs Rc4 1148 med tåg 62671 från Örebro till Åsbro.
I Åsbro gjorde man sedan rundgång med loket och åkte tillbaka till Hallsbergs rangerbangård för uppställning.


TMZ 1409 rullar ut från Åsbro söderut med tåg 45873 från Hallsbergs rangerbangård till Hovmantorp. I bakgrunden ses Nordiska Tågs' tåg från förra bilden.


Real Rails tåg 42107 från Luleå till Göteborg Skandiahamnen passerar vid Odensvi mellan Östansjö och Vretstorp med 185 411 som dragkraft.


T44 275 passerar också vid Odensvi med tåg 36692 från Mariestad till Hallsbergs rangerbangård.


Tågabs T43 113 passeerar också samma plats med tåg 93421 från Hallsbergs rangerbangård till Kristinehamn.


X40 3305 passerar senare genom Godegård där man bygger ut till dubbelspår med tåg 18173 från Örebro till Mjölby.


Samma vagn en stund senare strax norr om Skänninge med tåg 8180 från Mjölby till Borlänge.


Den 4 april åkte jag ännu en runda med min Movingo-biljett som gäller ett par veckor till här, denna ger rätt till obegränsat resande på tåg och bussar i hela Mälardalen under en månad.
Här är jag i Äsköping mellan Katrineholm och Eskilstuna där vi främst ser Transdev 12016 på linje 29 mot Eskilstuna. Bakom den har Nobina 7441 ankommit från Katrineholm och ska återvända dit.


ER1 026 lämnar Eskilstuna som tåg 940 från Arboga till Uppsala via Stockholm och passerar bron över Eskilstunaån med Fors kyrka i bakgrunden.


Senare är jag i Kolbäck där Hector Rails tåg 51853 från Holmsund till Göteborg Skandiahamnen passerar med 441 001 som dragkraft.


ER1 054 ankommer Hallstahammar med tåg 8016 från Västerås till Ludvika.


Samma vagn i Virsbo en stund senare när den rullar vidare mot Ludvika.


Tågabs X10 3201 ankommer Virsbo med tåg 3465 från Ludvika till Västerås.


Samma vagn rullar vidare mot Västerås efter ett kortare uppehåll.


Mellan Virsbo station i Gammelby och Virsbo centrum körs busslinjen 131 och här ses Svealandstrafiken 4002 framför Virsbo station.


Den 5 april lämnar X40 3305 här Motala bakom sig med tåg 18173 från Örebro till Mjölby.


X61 204 + 214 lämnar också de Motala en stund senare med tåg 18753 (annonseras 8754) mot Norrköping.


X40 3305 ankommer senare åter till Motala men nu som tåg 8180 från Mjölby till Borlänge.


Vagnen jämsides med stationshuset i Motala innan fortsatt avgång norrut.


Den 8 april passerar ett långt Snälltåget 3900 från Malmö till Storlien mellan Sya och Mantorp med 118 001 som dragkraft.


Loket och första vagnen speglar sig i solnedgångsljuset.


Två dagar senare den 10 april ser vi återigen 118 001 fast denna gången vid Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp med tåg 3930 Malmö-Stockholm.


185 675 med "Coop-tåget" 45009 från Bro till Malmö godsbangård vid samma plats. Normalt går tåget via Örebro/Hallsberg men pga banarbete körde man här istället.


Den 11 april är jag ute med min Movingo-biljett igen och här ser vi Rc4 1200 med tåg 34461 från Tomteboda till Jordbro vid Farsta söder om Stockholm.


482 048 lämnar Bro med "Coop-tåget" 44208 mot Malmö godsbangård senare samma dag.


I Barkarby bygger man nya uppgångar upp mot den nya Veddestabron från pendeltågsstationen.


Bygget fortskrider och om några år kan man gå upp direkt på bron här.


Längs Uddvägen i Sickla har man byggt en tillfällig ändhållplats för Tvärbanans Sicklagren pga ombyggnad vid ordinarie hållplatsen.


Pga att samtliga A35-vagnar är avställda så kör man nu många avgångar med enbart en vagn. Här A32 406 som varit och vänt bakom kurvan vid Sickla.


A32 417 ankommer den tillfälliga ändhållplatsen Sickla. Vagnen ska senare köra iväg en bit genom en klätterväxel och byta spår.


A32 434 + 417 vid Sicklas tillfälliga hållplats inför avgång mot Solna station.


Här ses den tillfälliga klätterväxeln där vagnarna byter spår. Den ordinarie ändhållplatsen Sickla ligger en bit bakom bron men dit går det inte att köra just nu.


Mellan Nacka och Saltsjö-Järla där Saltsjöbanan normalt går så har man istället gjort en väg under en period som Saltsjöbanan är avstängd.
Här en bild från stationsläget vid Saltjö-Järla i riktning mot Nacka och in mot stan där normalt spåren går så har man istället anlagt en väg.


Här ses Saltsjö-Järlas station med plattformar utan spår.


Vägen som går bort mot Nacka i järnvägens normala läge. Man bygger om den befintliga vägen till höger och drar nya rör.


Keolis 6477 kör här strax in på järnvägssträckningen på linje 414 från Orminge centrum till Slussen.


På andra hållet på järnvägssträckningen möter man Keolis 4848 på linje 405 från Hornsberg till Nacka sjukhus.


VR Sverige 7817 kommer här på järnvägssträckan på linje 25F som är just ersättningslinjen för Saltsjöbanan från Fisksätra till Slussen.


Denna gångbro (Finntorpsbron) går normalt över Saltsjöbanan men går nu istället över vägen vid Finntorp.


Samma gångbro sedd nedifrån. Denna bro kommer att bytas ut till en ny bro då den har skador.


Vid Nacka kommer järnvägen återigen och vägen går tillbaka till sitt ursprungliga läge.


En sista bild från platsen från Nacka sett bort mot Saltsjö-Järla.


Normalt dras Hector Rails Samskip-tåg av Traxx-lok/241 men denna kvällen den 11 april drogs tåg 32390 från Malmö gbg till Katrineholm av 143 061 och ses här i Mjölby.


Den 12 april ser vi Hector Rails senaste Vectron-lok stå uppställd i Hallsberg, 243 125 som ännu inte fått sina dekaler på sidorna men fick det kort därefter.


Samma dag ankommer X52E-3 9087 till Örebro med tåg 7202 från Nässjö. Västtrafik kör en avgång om dagen till Örebro från Nässjö/Falköping/Skövde.


Tre motorvagnar på Örebro C samma morgon. Till vänster Y31 1400 i tåg 3305 mot Göteborg via Kinnekullebanan, sedan X52E-3 9087 och till höger TiB X51 9022.


Y31 1400 är ännu inte ommålad till Västtrafiks nya blåa design.


Vid Bro mellan Bålsta och Kungsängen ligger Coop's terminal varifrån man kör tåg till/från Malmö b.la. Här några vagnar uppställda på bangården inför avgång söderut.


Som växellok på området används Baneservice Skd 226-lok. Här 226 31 och 33 som växlar ner vagnar från Coop-terminalen till bangården.


De båda växelloken har växlat ner vagnarna och kopplat ihop med befintligt tågsätt inför avgång mot Malmö.


En bild från andra hållet på samma tågsätt. I bakgrunden ses SL's pendeltågsdepå i Bro. Till vänster har tåget från Malmö just ankommit till bangården.


När tåget från Malmö kommit till Bro börjar man drar hela det tågsättet in mot terminalen.


Man har ställt elloket på sidan och drar sedan vagnarna ner mot Coop-terminalen och vi lämnar området för denna gången.


185 715 har just rullat ut från bangårdsområdet i Bro och avgår här med tåg 44217 mot Malmö godsbangård.


X14 3234 ankommer Hallstahammar senare samma dag med tåg 8048 från Västerås till Fagersta Norra.


Samma vagn vid Fagersta C innan den korta fortsatta färden mot Fagersta N.


Vagnen kommer tillbaka från Fagersta N för att ställas upp på bangården vid Fagersta C. Här var det inte långt kvar för dessa vagnar att köra för Tåg i Bergslagen.


Nya tider i Fagersta när ER1 055 ankommer med tåg 8050 från Västerås till Skinnskatteberg.


ER1 055 har just ankommit till slutstationen Skinnskatteberg.


Så har föraren bytt ände inför återresan som tåg 8094 mot Fagersta C.
Detta är enda gången det förekommer ER1 i Skinnskatteberg då det annars går Regina i tågen Örebro-Fagersta-Gävle.


ER1 055 lämnar Skinnskatteberg som tåg 8094 mot Fagersta C.


Mellan Frövi och Örebro går det bussar i gul design och här ses Bergkvarabuss 1087 på Örebro Resecentrum på väg mot Frövi.


Den 14 april stod Rc4 1167 uppställd i Mjölby på sidospår efter att ha drabbats av någon form av problem.


Rc6 1415 passerar Mjölby den 15 april med EuroNight-tåget 10345 från Stockholm till Berlin den 15 april.

För att komma vidare till sida 2 med bilder från april månad så klicka här.


tobben_90@hotmail.com