Tobias bildsida - Bilder från juli 2018

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under juli månad 2018, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2018 - Bilder från mars månad 2018
Bildsida 2018 - Bilder från april månad 2018
Bildsida 2018 - Bilder från maj månad 2018
Bildsida 2018 - Bilder från juni månad 2018
Av Tobias Jäderup

Observera! Många bilder denna månaden p.g.a semesterresor med b.la Svenska Motorvagnsklubben.


Den 3-6 juli var jag ute på en semesterresa mot Tyskland som först avverkades med denna bussen från Quality Hotel Arlanda vid Arlandastad utanför Märsta.
Bussen tillhör Flygplatsparkering MA AB, Arlandastad och kör mellan Quality Hotel och Arlanda flygplats.


Framme i Tyskland och vid Berlin Schönefeld flygplats station som ser rätt nedgången ut.


Förflyttning till Wuppertal för att titta på hängbanan som kallas för Wuppertal Schwebebahn där vagnar hänger i balkar.


En bild på ett möte mellan två vagnar invid Hauptbahnhof.


Ett godståg med 145 066-7 passerar genom Wuppertal västerut.


Sedan tog jag mig till Köln Hbf och fick där b. la se detta 420-tågsätt i ett S-bahntåg mot okänd destination. Liknande vagnar rullade i Stockholm i början av 2000-talet.


111 037-8 rullar in till Köln Hbf med tåg 10922 (RE 9) mot Aachen.


Sedan tog jag mig till Frankfurt och fick då byta tåg på Frankfurt Flughafen (flygplatsen) för att komma in mot stan.


Ett tåg från TSB, Taunusbahn, VS2E. 11B inväntar avgång från Frankfurt Main Hbf mot Grävenwiesbach.


Spårvagnarna i Frankfurt är av samma typ som M06 som rullar i Norrköping samt A34 i Stockholm.
Här ser vi vagn 240 som just avgått från hållplatsen Baseler Platz påväg mot Rebstockbad via Messe på linje 17.


Vagn 238 har också lämnat samma hållplats men är påväg mot Ginnheim på linje 16.


Förflyttning till Golm strax utanför Potsdam den 5 juli då 442 628 ankommer med tåg mot Potsdam Griebnitzsee.


I Potsdam rullar b. la dessa Tatra KT4DC-vagnar i trafiken och här är det vagn 151 + 255 som ankommer Hauptbahnhof påväg mot Kirschallee på linje 92.


Även dessa vagnar av typ Siemens Combino rullar i trafiken i Potsdam och här är det vagn 413 vid Hauptbahnhof påväg mot Campus Jungfernsee.


Ytterligare en vagnstyp är Stadler Variobahn och det är vagn 429 som ankommer Hauptbahnhof mot Bhf Rehbrücke.


Vagn 402 är påväg in mot Hauptbahnhof påväg mot Bisamkiez.


Tåg 3114 från Frankfurt (Oder) mot Magdeburg ankommer till Potsdam Hbf och det är det som vi åker vidare med.


Vi stannar till en kort stund i Braunschweig och ser en av stadens spårvagnar av typen Solaris Tramino S110b, vagn 1463 ankomma Hauptbahnhof.


Åt andra hållet ska här vagn 1454 avgå mot Volkmarode.


Ett ånglok står uppställt utanför Braunschweig Hbf.


Förflyttning norrut till Hamburg och vi ser ett av Flixtrains tåg, FLX20 ankomma Hamburg Hbf påväg mot Köln.


Samma tåg fast nedifrån plattformen.


Vi förflyttar oss till bron över Binnenalster i centrala Hamburg där ett äldre S-bahntåg, 472 049 på linje S21 mot Aumühle passerar.


En modernare variant littera 474 och vagn 008 passerar över samma bro på linje S31 mot Neugraben.


En av Nordbahns motorvagnar, ET 6.06 påväg över samma bro med tåg 75537 från Itzehoe mot Hamburg Hbf.


Första generationens ICE-sätt, ett ICE1-tågsätt med littera 401 och främst 017-9 passerar över samma bro.


Ytterligare ett äldre 472-sätt på linje S21 mot Elbgaustraße passerar bron.


Förflyttning till Norderstedt Mitte där tågen på det oelektriferade AKN-nätet, linje A2 utgår från. Här står ett sådant tågsätt redo att avgå mot Ulzburg Süd.


Vid Ulzburg Süd som är ändhållplats på linje A2 kan man ta linje A1 vidare norrut eller söderut. Här står 622 162 redo att avgå mot Kaltenkirchen på linje A1.


622 661 ankommer Ulzburg Süd på linje A1 mot Eidelstedt.


Nu befinner vi oss vid Landungsbrücken och ser ett U-bahntåg (Hochbahn) littera DT5 och vagn 375 ankomma på linje U3 mot Barmbek.


Vagn 384-3 ankommer Landungsbrücken åt andra hållet påväg mot Wandsbek-Gartenstadt.


Åt andra hållet i samma kurva (jag stod tidigare ungefär där tågets andra vagn är och fotade åt detta hållet) ser vi ett tåg mot Barmbek.


Senare blev det ett besök på Miniatur Wunderland i Hamburg där man byggt upp städer, järnvägar och landskap i miniatyr.
Här är det Hamburg Altonas station som är uppbyggd i miniatyr.


Även Skandinavien är uppbyggd och här ses en modell av ett T43-lok med vagnar.


En modell som ska föreställa Hamburg Hbf.


Man har även byggt upp en modell av en flygplats kallad Knuffingen Airport och där kan man se både flygplan starta och landa.


Vi hoppar vidare en dag till den 6 juli och till Hamburg Hbf där 112 160 står redo sist i tåg mot Bad Oldesloe.


Vi har nu tagit oss till Berlin och till Berlin Hbf där PKP's tåg EC 45 mot Warszawa står redo att avgå med 5 370 001 främst.


Vi har tagit oss ut till de östra utkanterna av Berlin och till spårvägen Woltersdorfer Strassenbahn där vagnarna är av typ Gotha T57 och är byggda i slutet av 1950-talet.
Här ankommer vagn 31 till ändhållplatsen invid S-bahnstationen Rahnsdorf.


Så har vi tagit oss ut till andra ändhållplatsen Schleuse och vagnen ska snart vända åter mot Rahnsdorf.


Vid spårvagnsdepån i Woltersdorf stod vagn 19 från 1965 uppställd.


Vagn 31 återigen påväg mot Schleuse och denna gången på Rudolf-Breitscheid-Straße före hållplatsen Blumenstrasse.


Vi förflyttar oss närmare Rahnsdorf där spårvägen går ute i skogen från sista hållplats i Woltersdorf, Goethestrasse till Rahnsdorf S-bahnstation.
Här är det vagn 33 som går på extratur mellan Berliner Platz och Rahnsdorf och stärker upp trafiken under eftermiddagen till 10-minuterstrafik på den sträckningen.


Samma vagn igen på ungefär samma plats när den korsar vägen Str. nach Fichtenau påväg mot Berliner Platz.


Vagn 30 ute i skogen en bit före Rahnsdorf påväg mot just dit.


Vagn 33 korsar en liten bäck strax före Rahnsdorf.


Vi flyttar en station norrut på S-bahnnätet till Friedrichshagen och där passerar 182 015 främst med RE-tåg mot Frankfurt (Oder).


Även från Friedrichshagen utgår en spårvagnslinje som körs med lite äldre vagnar och det är Schöneicher-Rüdersdorfer Straßenbahn, linje 88 som går mot Alt Rüdersdorf, Straßenbahnschleife.
Detta är en vagn av typ Duewag GT6 från 1966 och den inväntar här avgångstiden från just Friedrichshagen.


En annan vagnstyp på banan är Tatra KTNF6 och här är det vagn 28 som korsar Schöneicher Strasse och närmar sig ändhållplatsen Friedrichshagen.


Så flyttar vi oss in mot stan igen och till U-bahnstationen Schlesisches Tor där ett tåg på linje U3 mot Krumme Lanke just ankommer. Vagnen är av modell BVG A3L92.1 och är byggd 1993.


Så en ännu äldre vagn på samma plats, vagn 518 av typ BVG A3E från 1966 ankommer också Schlesisches Tor på linje U1 mot Uhlandstrasse.


Vi är vid Warschauer Strasse där vi ser en vagn av typ BVG A3L71, vagn 760 från 1972 på linje U1 mot Uhlandstrasse.


En sista bild från Warschauer Strasse på vagn 556 utanför depån som snart ska åka mot Krumme Lanke på linje U3.


Så ett svenskt tågsätt (ej loket) på Berlin Hbf och det är Snälltågets tåg 300 som snart ska avgå mot Malmö med loket 109-3 främst fram till Sassnitz innan tåget växlas ombord på färjan mot Trelleborg.


Vi stannade dock kvar i Berlin några timmar till och här ser vi IC-tåg 2079 mot Dresden Hbf som går enbart inrikes Tyskland men enbart med polska vagnar bakom loket 101 081-8.


182 006 har just ankommit Berlin Hbf med IRE-tåg 4277 från Hamburg med enbart Bimz-vagnar.


En bild på vagnarna littera Bimz i tåget.


Och sedan var det så dags att åter flyga hem till Sverige och Stockholm. Jag visar en bild på flygplatsen Berlin Schönefeld i fint kvällsljus.


Från den 9 juli åkte jag med på Svenska Motorvagnsklubbens Inlandsbaneresa och jag startade genom att ta nattåg 74 från Stockholm mot Östersund den 8 juli.


Och så på morgonen den 9 juli så ser vi Svenska Motorvagnsklubbens vagnar stå uppställda på Östersund C.


Eftersom jag hade flera timmar till godo innan SMoK's tåg skulle avgå norrut så tog jag en sväng till Krokom och här ser vi plattformen i riktning mot Östersund.


Danielssons Busstrafik AB med namnet "Svea" på bussen passerar bron över Indalsälven i Krokom påväg mot Östersund.


X62 004 med tåg 7505 från Duved mot Östersund/Ånge/Sundsvall rullar ut på bron över Indalsälven.


Senare på andra sidan älven och bron så ser vi X62 007 i tåg 7500 från Sundsvall mot Duved.


Tillbaka till Östersund där vi ser Flygbussen ut till flygplatsen, Nettbuss Stadsbussarna 141 kommer här på Kyrkogatan vid Kyrkparken.


Lång rad stadsbussar vid hållplatsen Östersund Centrum.


Så börjar vi då resan norrut längs Inlandsbanan med Svenska Motorvagnsklubben vars vagnar här står redo att avgå från Östersund V.


Första fotokörningen ska göras vid älven Långan och här backar tåget ut på bron över älven.


Och här kommer tåget tillbaka igen mot oss vid älven.


Fotokörning avslutad vid km 29 vid älven Hårkan.


Sedan vart det ett fikastopp vid Munkflohögen.


Ett kortare fotostopp vid Hallviken mellan Jämtlands Sikås och Ulriksfors. Stationshuset gömmer sig till höger i bildkant.


Vi har lämnat Ulriksfors för att köra på den kortare bibanan mot Strömsund och kvalitén på den banan är som synes på bilden. Här på denna delen körs det normalt ingen trafik.


Här har vi kommit så långt vi kommer i Strömsund. Här hade vi någon timmes lunchuppehåll.


Och en bild med vagnarna och stationshuset i bakgrunden.


En fotokörning gjordes vid sjön Ströms Vattudal i utkanten av Strömsund.


Här står vi redo att avgå norrut igen från Ulriksfors.


Vi har efter badstopp vid Långön tagit oss upp till Hoting där det var möte med dagens södergående Inlandsbanetåg bestående av Y1 1348.


Fotokörning på bron över Ångermanälven vid Meselefors Camping.


Och så var vi framme vid kvällens och nattens stopp i Storuman där vagnarna skulle växlas undan.


Utsikt från "Utsikten" i Storuman där man kan se ner över Luspsjön och delar av alla öar i närheten av Storuman.


Det har blivit en ny dag den 10 juli och vi har startat från Storuman norrut och kommit till broarna över Juktån vid Lomselenäs och här passerar tåget över ån.


Och här ser vi tåget lite mer söderut på en annan bro över Lomavan.


Vid Sandsjönäs korsar E45'an över järnvägen och där finns det också en liten hållplats vid vi hade ett kortare fotostopp.


Fotokörning vid broarna över Vindelälven vid Sandsele.


Vid Blattnicksele hade vi ett lite längre fikastopp vid plattformen men p.g.a dåligt ljus på platsen visar jag ingen bild från uppehållet.


Vi är framme i Sorsele där det skulle bli möte mellan de två ordinarie Inlandsbanetågen samt vårt tåg så därför fick vi växla undan till ett sidospår under tiden.


Södergående Inlandsbanetåg från Gällivare mot Östersund med Y1 1336 rundar infartskurvan till Sorsele och rullar strax in mot stationen.


Tretågsmöte i Sorsele mellan Y1 1336 mot Östersund, Y1 1348 mot Gällivare samt vårt tåg.


Tågmötet ur en annan vinkel.


Här avgår Y1 1336 från Sorsele vidare söderut mot Östersund.


Sorsele Buss & Taxi AB, XSN586 kommer här på Strandvägen i Sorsele på linje 341 mot Ammarnäs.


Vi fortsätter norrut och har stannat till vid infartssemaforen till Buresjön.


Man kan tro att vi är på något helt annat ställe i landet när vi stannade i Buresjön...


Fotokörning vid Slagnäsforsen strax utanför just Slagnäs.


Vi har stannat till vid en känd plats nämligen vid Storavans strand där vi hade fikastopp samt en fotokörning med tåget. De som ville bada kunde även passa på att göra det också.


Här ser vi tåget vid samma plats vid en fotokörning.


Och här en annan vinkel från samma plats.


Vi fortsätter norrut mot Arvidsjaur och stannar till vid hållplatsen Buddnakk som ligger mitt i väglöst land invid en liten by, därför finns det en liten hållplats här.


Vårt tåg framför hållplatskuren i Buddnakk och det blev det sista uppehållet denna dagen.


Ny dag den 11 juli och vi är uppe på berget Galtispuoda som ligger i Arjeplogs kommun och det är sjön Hornavan vi ser på bilden.


Vi åkte alltså på en tur till Arjeplog och stannade till på berget på vägen dit, detta är bussen vi åkte med uppe på Galtispuoda.


I Arjeplog besökte vi Silvermuseet som hade denna gamla skylten från den tidigare numera rivna järnvägsstationen uppsatt inne i byggnaden.
En fotnot är att det dock aldrig har gått någon järnväg dit men man byggde en station ifall man en dag skulle bestämma sig för att bygga en järnväg dit.


Det finns dock en bit järnväg i form av en båtbana i Arjeplog där man transporterar båtar från en sjö på ena sidan vägen till den andra.


Banan åt ena hållet från gatan.


Och här åt andra hållet.


Plattformen och spåret som går ner i vattnet där man lastar på båten som ska flyttas över till den andra sidan.


Avslutningsvis en bild på vagnen som transporterar båtarna. För att köra vagnen trycker man på en knapp på en manöverstolpe som syns på plattformen.


Vi besökte även den samiska byn Båtsuoj där man har byggt upp kåtor som det kunde se ut en gång i tiden.


Renar hade man också på gården som vi fick titta på.


Som en sista punkt denna dagen besökte vi Bergnäsdammen en bit från Slagnäs där man också har en liten båtbana men denna var inte i drift vid vårt besök.


Här en bild från ena ändpunkten i vattnet uppför backen.


Och här en bild åt andra hållet på den andra sjön med vagnen ståendes.


Tillbaka i Arvidsjaur på kvällen där vi senare ska åka mot Gällivare under natten och vagnarna hade man ställt upp som de gick förr i tiden med en vagn norrut, en söderut och en till Jörn.
Anledningen till att vi åkte på natten var att man inte fick tag på tågklarerare som skulle behövts på vägen upp på dagen p.g.a de två ordinarie Inlandsbanetågen på sträckan.


Vi har nu påbörjat vår resa norrut och gör ett antal stopp under natten och jag lägger inte upp bilder från alla stopp då de var så pass många, men ett par stycken blir det här.
Det första stoppet vi gjorde var vid platsen för Akkavaareolyckan som inträffade 1956 då ett godståg och en rälsbuss krockade med varandra just på denna platsen.


Uppehåll vid den gamla trafikplatsen Ravenjaur där den lilla stationsbyggnaden fortfarande finns kvar.


Och ett kortare stopp vid Tjappsåive blev det också.


Vid Moskosel genomfördes ett fotoarrangemang där ett par av resenärerna på tåget agerade "resenärer" i väntan på rälsbussen som det kunde sett ut på 60-70-talen.


Vid midnatt så stannade vi till vid Piteälvsbron där det blev ett längre uppehåll p.g.a grillning samt fotokörningar. Här ser vi vagnarna påväg över den kombinerade bil- och järnvägsbron.


Vagnarna kommer tillbaka till oss vid bron.


En bild nedifrån på våra vagnar på Piteälvsbron.


En sista bild från platsen på vagnarna som just kommit över bron påväg norrut.


Fotostopp vid Frostselvägen mitt ute i skogen.


Sedan gjorde vi uppehåll vid den gamla idylliska hålllplatsen Kuri.


Nästa stopp gjordes vid den gamla stationen i Tellejåkk där en gammal plåtstins fortfarande står kvar på plattformen. Här stannar inga tåg numera sedan lång tid tillbaka.


Fotokörning gjordes vid den s.k Sikåbanken som är Nordens största handskottade järnvägsbank.


Fikastopp gjordes runt kl 02.20 i Kåbdalis.


Ett stopp gjordes vid den gamla stationen i Kerkejaure.


Vi gör sedan ett stopp vid Tårajaur där man kan se denna gamla gångbron som ligger alldels intill Europaväg 45 som korsar banan bakom oss.


Vy uppifrån gångbron ned mot järnvägen mot norr.


Två bilder från en fotokörning över ån Sasnekape.


Och en i lite annan vinkel ovanifrån från samma plats.


Strax efter kl 4 på morgonen så nådde vi fram till Polcirkeln.


Fotostopp vid Inlandsbanans enda tunnel strax söder om Jokkmokk vid bostadsområdet Nyborg.


Ett kortare stopp vid Jokkmokks station hanns också med.


Stopp vid den gamla kranen vid södra änden av den gamla bangården i Vaikijaur.


Sedan gjordes en fin fotokörning vid forsen Pakkojokk som är ett biflöde till Stora Luleälven.


Vagnarna uppe på bron i morgonsolen.


Fotokörning på bron över Stora Luleälven vid Långselet mellan Harsprånget och Porjus.
Denna bron var förr en gammal kombinerad bil- och järnvägsbro men är numera enbart en järnvägsbro.


Ett sista fotostopp på linjen gjordes vid Porjus gamla kraftverk vars byggnad syns i bakgrunden.


Vi har kommit fram till Gällivare och det var bara att tacka Svenska Motorvagnsklubben för en mycket väl, rolig och bra genomförd resa.


Några minuter efter att vi ankommit Gällivare så skulle Inlandsbanans ordinarie sydgående tåg med Y1 1356 rulla iväg på avgångstiden 08.00.


En av stadsbussarna i Gällivareområdet, Falcks Omnibus Gällivare AB nr 106 som står invid stationsområdet.


Det blev sedan en tur till Malmberget där man steg för steg tar bort hus för att kunna bryta malm i området.
Husen ska alltså likt Kiruna flyttas till en ny plats, alt rivas helt och denna vy är nog historia om några år.


Här var det tidigare hus och byggnader innan man rev detta område.


Ett höghus står fortfarande kvar längs Järnvägsgatan/Gällivarevägen.


Busstationen finns också den fortfarande kvar men sjunger nog på sista versen.


Mellan Pizzeria Laguna till vänster och Coop till höger blickar vi ned längst Skolgatan. Om ett par år är också detta historia.


Tillbaka i Gällivare igen där Falcks Omnibus Gällivare AB nr 102 står redo att avgå mot Malmberget.


Jag blev sedan inbjuden att åka med SMoK på en privat resa mot Porjus längs Inlansbanan för att fira att en fyllde år, så detta var ingen officiell resa.
Här har vi stannat till vid en liten gammal hållplats vid namn Hippasrova där denna gamla byggnaden finns kvar.


Uppehåll vid vägen med samma namn som den gamla hållplatsen som tidigare låg här, nämligen Ödemarksvägen.


Vi stannade också vid Kuossa Kåbbå mitt ute på den norrlänska myren, långt från närmsta större väg.


Stopp vid stensamlingar på båda sidor om järnvägen som i folkmund kallas Porjusgubbens potatisåker.


Framme vid slutmålet för denna trippen, nämligen Porjus.


En fotokörning på tillbakavägen norrut (som bilden är tagen mot) invid Porjusselets strand.


Kortare stopp vid Jutsajaure.


Ett sista stopp före Gällivare gjordes vid Avakadjo där denna skylten finns för att tala om att det är det myggtätaste området i Sverige.


Så en bild från Avakadjo med vagnen och den lilla kuren. Här fanns det för ett par år sedan även ett myggmuseum men det är flyttat till Gällivare.


IC-tåg 95 med Rc6 1326 främst rullar in till Gällivare ca en kvart före tidtabellen. Detta tåget åkte jag sedan söderut med mot Boden för byte.


Jag har tagit mig vidare söderut från Boden med nattåg 91 med Rc6 1329 som här nått Bastuträsk där vi vart ståendes p.g.a nedriven kontaktledning en bit framför.


Det är ny dag och vi är i Umeå den 13 juli och ser det nya resecentrumet man har byggt vid Vasaplan, detta har inte funnits här tidigare.
En jämförelsebild på hur det såg ut i mars 2016 finns på denna länken.


Transdev 8085 avgår från Vasaplan på linje 8 mot Östra Ersboda.


Resecentrumet från andra hållet såg ut såhär. Och även här en jämförelsebild från 2016 i samma vinkel.


En av Umeås elbussar, Transdev 8004 inväntar avgångstiden mot Carlshöjd på linje 9.


X52 9039 har just ankommit Norrköping med tåg från Gävle/Hallsberg samma kväll.
P.g.a banarbeten på ordinarie vägen via Motala så fick TiB-tågen istället gå till Norrköping under mestadelen av sommarperioden.


Den 13 juli bröt en brand ut jämte banvallen vid Finnerödja längsmed Västra stambanan vilket gjorde att mestadelen av fjärrtågen som skulle kört där fick ledas om via Södra stambanan istället.
Här kommer tre sammankopplade X40-vagnar strax söder om Mjölby på kvällen som tåg 56497 mot Nässjö (och vidare via Jönköping mot Göteborg).
Detta var egentligen regionaltåg 10175 från Bålsta mot Göteborg via Västerås/Hallsberg/Skövde som fick omledas denna långa vägen.


Den 14 juli fortsatte omledningarna via Södra stambanan och Jönköping varför jag åkte ut och tog lite bilder på tågen på de lite mer ovanliga sträckorna.
Här kommer först ett X2-tåg med omledningsnummer 27558 (ord. tåg 30431 Sthlm-Göteborg) vid Julared mellan Habo och Mullsjö.


Ett av MTR Express omledda tåg via Jönköpingsbanan med X74 005 + 003 ankommer Habo och har kört in på sidan för tågmöte. Det är tåg 53358 (ord. tåg 96941/2011 Stockholm-Herrljunga) vi ser.


Tågmöte i Habo med ordinarie tåg 7241 mot Nässjö med X50-3 3293.


Från bron för Hästhovsvägen vid Rosenlund i Jönköping så ser vi X2-tåg 27564 mot Falköping och sedan ordinarie tåget 30433 vidare mot Göteborg.


Förflyttning till Gransäng mellan Nässjö och Äng där vi ser omledningståg 27572 mot Falköping och därifrån det ordinarie tåget 30439 mot Göteborg.


Vid Äng passerade X74 002 med omledningståg 53392 mot Falköping och sedan vidare som ordinarie tåg 96945/2015 mot Herrljunga.


Den 14 juli revs en kontaktledning ned i Sya mellan Mjölby och Mantorp (ej tåget på bilden) så X2-tåg 20538 fastnade i den strömlösa sektionen och fick där evakueras till ett annat tåg.


Tåget sett från sidan i Sya där folket spontant evakuerat i det väldigt varma vädret runt kl 16 på eftermiddagen.


Efter kl 18 kunde så resenärerna evakueras till ett nytt tågsätt i form av ett loktåg som hämtats i Linköping och som här ger sig av som tåg 56553 mot Mjölby.


Tåget har ankommit Mjölby och rundgång görs inför återresan mot Stockholm. Att tåget fick gå in till Mjölby beror på att man inte kan vända på linjen vid Sya.


Den 17 juli vilar sig X51 9007 i Norrköping i väntan på avgång mot Gävle.


Trots att flygbolaget NextJet försattes i konkurs den 17 maj 2018 så satt fortfarande denna reklamskylt från de kvar längs E4'an söder om Mjölby den 20 juli.


X50 9001 på provkörningstur har just ankommit Mjölby som tåg 57259 på förmiddagen den 24 juli.


Den 27 juli var jag i Stockholm för att dokumentera lite av alla ombyggnationer som pågår när detta skrivs och ett av dessa ligger vid Gamla stan.
Här ser man arbete av Söderströmsbron för tunnelbanan mellan Gamla stan och Slussen där jag står. Under ombyggnaden har man fått använda ett av mittenspåren för Gröna linjen.


Även Getingmidjan har man jobbat med under sommaren när tågen har vänt vid Stockholm södra.


Här ses ett nytt spår som man just lagt på bron över Söderström intill Gamla stan.


Såhär såg arbetena ut vid Gamla stan på Söderströmsbron och som synes är det Gröna linjens brodel längst till vänster som man denna sommar reparerar.


Förflyttning till Rydbokrossen mellan Hägernäs och Rydbo där man nu bygger ett nytt dubbelspår i ett helt nytt läge mot hur det gamla spåret gick via det nya Arninge Resecentrum.
Här ser vi det nya spåret vika av åt höger mot det gamla som fortsatte rakt fram. Bilder från platsen före ombyggnaden finns på månadssidan för januari 2017.


Här var det tidigare en plankorsning med Roslagsbanan men den är numera borta.


En grävskopa står redo inför nästa uppdrag på det gamla spåret. Det nya kommer att komma från vänster bildkant och kopplas ihop med det befintliga borta i kurvan.


Från plankorsningen sett mot Stockholm där vi ser det gamla spåret rakt ner som nu är rivet och det nya till höger med den bro som byggs för den nya väg som ska gå in till Rydbokrossen.


Det nya spåret kommer att komma här bakom mig och spåret är just nu kontaktledningslöst.


Åt andra hållet där det gamla spåret viker av åt vänster som kommer att rivas i sin helhet. Det nya kommer att gå mer rakt fram i bild till höger om grävskopan.


Här ses en del av det nya spåret för Roslagsbanan och det nya Arninge resecentrum byggs just nu ungefär i mitten av bilden längre bort bland träden.


Åt andra hållet med Rydbokrossen uppe mitt i bild och den nya bro som vi såg från den gamla plankorsningen.


På den nya banvallen nedanför Ullna gård såg det ut såhär denna dagen. Det nya dubbelspåret förbi resecentrumet börjar som synes en bit längre fram här.
En jämförelsebild från januari 2017 i samma vinkel kan ses här.


Åt andra hållet är det inte så mycket spår byggt ännu.


Uppe från Vaxholmsvägen, väg 274 blickar vi ner mot det nya spåret som går mot vänster i bild där byggandet av Arninge resecentrum är igång. Det gamla spåret syns rivet åt höger i bild.


Ytterligare en bild uppifrån bron ner mot byggandet av Arninge resecentrum.


Slutligen två bilder från Stockholm där vi ser Värtabanans gamla spår i riktning mot Värtan som numera är rivna och flyttade in i tunneln. Området här vid Norrtull ska däckas över inom en framtid.


Det f.d spåret i riktning söderut och här ser man även det nya spåret längre bort vika in mot tunneln.


Månadens sista bild blir på X61 406 som ankommer Motala som tåg 56488 från Göteborg via Borås/Värnamo/Alvesta. Vagnen skulle på revision på Motala Verkstad och fick ta omvägen p.g.a avstängda spår.


tobben_90@hotmail.com