Tobias bildsida - Bilder från juni 2019

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under juni månad 2019, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2019 - Bilder från februari månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från mars månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från april månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från maj månad 2019
Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden den 1 juni i Visingsö där man skulle inviga en helt ny elbuss som här står på planen vid färjeterminalen.


Från andra sidan såg den ut såhär.


En interiörbild från samma buss.


Bndklippningen genomfördes av den yngre skalan. Efter invigningen bjöds det på en gratis åktur till södra delen av ön och tillbaka som jag medföljde.


Påväg tillbaka mot fastlandet och Gränna igen så åkte jag med M/S Ebba Brahe och här möter vi M/S Braheborg.


Sedan är vi ett stycke söder om Gränna längs E4 där det har funnits en gammal rastplats vid namn "Öland" men som stängde i början av 2000-talet då av/påfarten ansågs för snäv.


In till höger här parkerade bilarna när man ville rasta en stund. Som synes ligger väg och allt kvar dock rejält övervuxet här.


En av parkeringsplatserna vilken man kunde stanna vid.


Avfarten i riktning norrut.


Här ses avfarten från söder vilken bilarna körde upp på.


Den gamla avfarten till rastplatsen.


X74 001 passerar genom Boxholm senare samma eftermiddag med tåg 96917 Stockholm-Nässjö med en som synes glad lokförare! :-)
Anledningen till att tågen körde här var för att det var arbeten som gjorde totalstopp genom Hallsberg.


Vändande tåg 96914 Nässjö-Stockholm passerar strax söder om Mjölby samma kväll.


Förflyttning till Limmared den 2 juni och här plattformen vid stationen.


Gamla skyltar från 90-talet sitter fortfarande uppe här.


Stationshuset och stationsområdet i Hillared samma dag.


P.g.a arbeten i Hallsberg så fick X2-tågen från Stockholm till Göteborg omledas andra vägar, vissa körde via Borås/Alvesta och vissa via Halmstad/Helsingborg.
Här kommer X2-tåg 90323 strax utanför Hillared på skarvspåret påväg mot Alvesta och senare mot Stockholm.


I Hillared mötte det förra tåget, detta tåget som är tåg 90312 från Stockholm mot Göteborg och som här rullar ut från Hillared.


Plattformarna i Hillerstorp ligger kvar intakta trots att Krösatågen slutade trafikera här för tiotalet år sedan.


Ytterligar ett omlett X2-tåg passerar genom Hillerstorp och det är tåg 90316 (annonserat som 30415) Stockholm-Göteborg.


Y32 1407 passerar förbi Söräng mellan Malmbäck och Hok med tåg 17699 från Nässjö till Vaggeryd.


En bild från Fredriksdals gamla station mellan Nässjö och Malmbäck. Tågen slutade stanna här i början av 2000-talet.


En gammal plåtstins.


Förflyttning till Nässjö dit MTR Express alltså körde sina tåg under tiden det var avstängt i Hallsberg. Resenärerna fick härifrån åka buss till/från Göteborg.


Dubbelt rött i Nässjö! Snälltågets tåg 3941 mot Malmö till vänster och MTR Express tåg mot Stockholm till höger.


Och ytterligare en bild på X74 004 som inväntar avgångstiden.


Snälltåget kör sedan en kort tid en anslutningsbuss mellan Nässjö och Jönköping för resenärer som kommit med tåget. Här avgår bussen från Nässjö. I bakgrunden ersättningsbussar för MTR Express.


Så ger sig X74 004 av mot Stockholm som tåg 96916.


En av bussarna som hjälpte till med MTR's bussersättning till/från Göteborg var Nobina 7661 i Hallandstrafikens färgsättning.


Så kommer nästa MTR Express-tåg till Nässjö och det är tåg 96923 med X74 003.


Här ser vi Nobina 7661 påväg mot Göteborg i utkanten av Nässjö.


En gammal och två nya i Boxholm den 5 juni, X61 201 som rullat i trafiken sedan 2010 och X61 216 samt 214 som båda levererades i mars resp. april men är fortfarande inte ute i trafiken.


I Mjölby på kvällen den 6 juni stod detta ekipaget bestående av en T44, en vagn med någon container på samt en mätvagn. Tåget hade ankommit från Hultsfred och skulle mot Örebro.


Ett ordentligt skyfall kom under eftermiddagen den 7 juni varefter en blixt slog ner i ställverket i Skänninge och efter det vart det växelfel m.m på platsen ungefär ett dygn framåt.
Här passerar ett godståg genom Mjölby påväg mot Hallsberg när det just börjat regna som värst.


Nordic Re-Finance Rc4 1152 tillsammans med en sovvagn stod uppställt i Mjölby samma eftermiddag.


MÄLAB's ER1 004 + okänd vagn stod uppställda i Norrköping senare samma kväll.


X2-tåg 10536 från Malmö till Stockholm passerar strax söder om Mjölby den 9 juni.


En stund senare kom detta tåget, tåg 75420 från Alvesta till Borlänge bestånde av Green Cargos nya Mb-lok. Det är Mb 4002 + 4001 som gjorde en provkörning med lastat tåg denna dagen.


Den 16 juni gick det sista persontåget från Oskarshamn, i varje fall för denna gången. Den 10 juni var jag därför i Linköping för att fota skyltningen och avgången den kvällen med tåg 8567 mot just Oskarshamn.


Y2 1383 gick denna kvällen i tåg 8567 härifrån Linköping till Oskarshamn. Efter att man lade ner trafiken dit så körs detta tåget enbart till Hultsfred där övernattning för personalen sker.


Vi hoppar vidare till nästa morgon den 11 juni då jag dokumenterade dagens enda planenliga tågmöte som sker i Kisa på Stångådalsbanan och det inträffar runt kl 6.20 på morgonen.
Här är det Y2KR 1384 som rullar in i Kisa med tåg 8553 från Linköping mot Kalmar på den vanliga huvudspåret som tågen brukar använda här.


Samma vagn i väntan på mötet med 8550.


En stund senare rullar mötet in i form av Y2R 1383 med tåg 8550 från Oskarshamn mot Linköping. På detta spåret kör det inte så mycket tåg och tågklareraren står vid sin lilla kur längre bort för att lägga om växlarna.


Tågmöte mellan tåg 8550 och 8553.


Mötet sett från andra hållet.


Så rullar 1383 iväg mot Linköping och dagens enda tågmöte i Kisa är således avklarat.


Jag har nu kört ikapp 8553 ned mot Berga och här ser vi Y31 1424 som rullar in till Berga med tåg 18554 från Kalmar till Hultsfred.
Just tåg 18554 slutade gå i samband med att man slutade köra tågen till Oskarshamn eftersom vagnen går i ett omlopp från Kalmar till Hultsfred och sedan tillbaka mot Oskarshamn igen.


Här har även tåg 8553 som jag fotade i Kisa ankommit till Berga och rullar strax vidare mot Kalmar medan Y31 1424 som sagt ska åka mot Hultsfred.


Förflyttning till Oskarshamn där man har moderniserat upp plattformen och byggt ett nytt resecentrum där tåg och buss möts sida vid sida.
Tidigare låg resecentrumet längre upp i centrum men man flyttade alltså ner detta för något år sedan. I framtiden blir det alltså inga tåg här längre...


Anslag inne i stationshuset som visar på det som komma skall.


Y31 1424 ankommer så Oskarshamn med tåg 18555 från Hultsfred runt kl 08.55 och den ska senare vända tillbaka mot Berga igen för att snurra enbart Berga-Oskarshamn halva dagen.


Vagnen ses här framför stationshuset.


Ytterligare en bild från plattformen i Oskarshamn.


Och här avgår man igen med tåg 8572 mot Berga. I bakgrunden ses stationsområdet.


Även jag har tagit mig till Berga en stund senare och vi ser dels Y31 1424 som inväntar avgång mot Oskarshamn och till vänster rullar Y2R 1383 in med tåg 8555 mot Kalmar.


Tågen sedda uppe från bron för Södra Storgatan.


En sista bild för denna dagen på Y31 1424 som här avgår med tåg 8573 mot Oskarshamn och som rullar här ut från Berga.


M67 131 luftades lite på kvällen den 11 juni i Norrköping och här ankommer den strax Resecentrum.


Ett nytt lok som Green Cargo provkörde i Sverige stod uppställt i Norrköping samma kväll, det är av typen Stadler Eurodual.


Ytterligare en bild på loket i Norrköping.


Td 378 kommer här vid Silverdalens gamla station mellan Mariannelund och Hultsfred med tåg 6331 Nässjö-Oskarshamn den 14 juni.


Den gamla hållplatsen i Lönneberga där tåget slutade att stanna i december 2014.


Tågmöte i Hultsfred senare samma dag mellan Y31 1426 i tåg 8555 Linköping-Kalmar och Y31 1424 i tåg 8554 Kalmar-Linköping.


Så ser vi tåg 6331 ytterligare en gång vid Avlingetorp mellan Hultsfred (Mörlunda) och Berga. Som synes har man nu kopplat av lite vagnar i Hultsfred.


Y2K 1380 ser vi mellan Högsby och Berga med tåg 8556 från Kalmar till Linköping.


Avgångstavlan i Berga samma dag. Det var sista dagen pendeltrafiken mellan Berga och Oskarshamn mitt på dagen gick.


Y31 1426 kommer här strax utanför Berga med tåg 8574 från Oskarshamn till Berga.


Och en stund senare rullar vagnen ut från Berga igen med tåg 8575 mot Oskarshamn.


Runt en 40 min senare ser vi åter samma vagn i tåg 8576 Oskarshamn-Berga utanför Bohult. Här går det som sagt inga persontåg numera.


Td 378 som vi såg förut med godståget mot Oskarshamn kommer här tillbaka mot Nässjö igen som tåg 6330 men nu utan några vagnar.


Y31 1426 ankommer Oskarshamn en stund senare som tåg 8577 och ska senare åter vända mot Berga.


Jag åkte med tåget till Berga och åter och här inväntas nästa avgångstid.


En skyltning som inte längre visas ombord.


Y31 1426 lämnar för sista gången här Oskarshamn som tåg 18560 mot Hultsfred där man kommer att vända tillbaka, fast då mot Kalmar.


Senare på kvällen i Linköping ser vi det absolut sista planenliga persontåget till Oskarshamn före avgången som tåg 8567.
Det vart Y2KR 1384 som blev den sista Kustpilenvagnen att besöka Oskarshamn för denna gången. Morgonen därpå gick den som sista tåg från Oskarshamn.


Den 15 juni gör jag ett snabbstopp i Jönköping påväg ned mot Helsingborg och här ser vi Keolis 1545 på linje 3 mot Råslätt vid Asecs.
Dessa bussar kommer att försvinna från trafiken i Jönköping i takt med att nya bussar nu levereras dit.


Åt motsatt håll, dvs in mot centrum kommer här Keolis 1542 på samma plats påväg mot Tokarp.


Jag åkte senare ner till Helsingborg där Nobina dagen efter lämnade över stadsbusstrafiken till Arriva som har köpt in många nya bussar till stadstrafiken i stan.
Här är det Nobina 2284 som korsar Kopparmöllegatan och kommer fram till Kopparmölleplatsen. Bussen är nu tagen ur trafik och den har rullat här sedan 2005.


Även Nobina 2238 är tagen ur trafik och ses här på samma plats på linje 1 mot Råå. Numera går det nya långa elbussar på denna linjen.


Ytterligare en 22'a påväg nedför backen på Hälsovägen mot Centralen och det är Nobina 2226.


Ytterligare en etta som numera går som elbuss på Hälsovägen och här är det Nobina 2234 som är påväg mot Råå.


En ledbuss av äldre modell som inte längre går kvar, Nobina 2121 på linje 22 på Hälsovägen.


Nobina 2247 svänger in på Hälsovägen på linje 2 mot Ödåkra.


På Drottninggatan strax före hållplatsen Sundstorget kommer Nobina 2253 påväg mot Humlegården.


M/S Hamlet är på ingående till Helsingborg efter en resa från Helsingör. Sedan början 2019 är dessa målade i denna färgsättning för Forsea (tidigare Scandlines).


M/S Aurora af Helsingborg är också på ingående till Helsingborg. Denna färjan är batteridriven och de vita lådorna är placerade i mitten längst upp.


Tillbaka in i stan igen kommer här Nobina 2267 på linje 8 mot Lundsbäck.


På nuvarande elbusslinjen 1 kommer här Nobina 2239 påväg mot Dalhem.


Och på andra sidan gatan kommer här Nobina 2232 också på linje 1 mot Råå.


Nobina 2273 tar backen upp längs Bergaliden mot Lasarettet.


Nobina 2236 kommer här på Södergatan påväg mot Humlegården.


Så är vi vid Gustav Adolfs torg där Nobina 2264 strax stannar till påväg mot Råå.


Uppgång från Knutpunkten, dvs Helsingborg C upp mot södra delen av Järnvägsgatan. När jag var här i januari 2015 höll man på att bygga uppgången vilken kan ses här.


Ute i området Berga gick busslinje 2 tillfälligt via en gång- och cykelväg mellan gatorna Gevärsgatan och Kadettgatan. Normalt kör man via en bussgata från Maria station men den var avstängd p.g.a arbeten.
Här är det Nobina 2247 som kommer ut mot Kadettgatan påväg in mot stan som linje 2 mot Råå.


Och den sista bilden jag tog av en Nobinabuss i trafik i Helsingborgs stadstrafik var på samma gång- och cykelväg fast åt andra hållet och det vart Nobina 2264 påväg mot Ödåkra.


Vi vaknar upp till en ny dag, den 16 juni och nu har Arriva tagit över stadstrafiken i Helsingborg och börjat köra den med nya bussar.
Här ser vi Arriva 1012 som är en ny elbuss som kör på linje 1 från denna dagen påväg mot Råå och den ses vid Kopparmölleplatsen.


På linje 2 hade man satt in kortare nya bussar av modell Mercedes-Benz Citaro C2 och här kommer Arriva 2002 vid Kopparmölleplatsen.


Även här en Citaro fast en ledbussvariant på samma plats på linje 22 mot Väla Centrum, Arriva 2105.


Och ytterligare en elbuss på linje 1 mot Dalhem i form av Arriva 1011 på samma plats.


Arriva 2021 ser vi här vid Sundstorget på linje 3 mot Elineberg.


Jag åkte sedan ut mot Nobinas gamla depå som Arriva tagit över och på gatan utanför, Grusvägen stod den här långa raddan bussar som nu hade ställts av från stadstrafiken sedan gårdagen.


Och på Andesitgatan stod ytterligare en radda gamla bussar som inte längre är i trafik.


X32K 4343 rusar genom Ödåkra senare samma dag med tåg 11063 från Göteborg till Malmö/Köpenhamn.


En korsning där det tidigare gick en järnväg! Vi är i Förslöv norr om Ängelholm och ser gamla korsningen med Mercurivägen där gamla banan över Hallandsåsen tidigare gick. Såhär såg det ut här i juli 2015.


I riktning åt Ängelholm såg det ut såhär numera, man har inte gjort något med den gamla banvallen ännu. Ytterligare en jämförelsebild från 2015 kan ses här.


En bild från Förslövs nya järnvägsstation längs den nya banan under Hallandsåsen.


Åt andra hållet ser det ut såhär. I bakgrunden ses tunnelmynningen för Hallandsåsen.


I Grevie var det tidigare en mötesstation för tågen på Hallandsåsen och såhär såg det ut här denna dagen. Såhär såg samma vinkel ut i juli 2015.


Den tidigare utfarten mot Båstad och norrut. En liknande vy från september 2015 kan ses på denna länken.


Och en bild tagen åt söder. Sista tåget gick här i november 2015 innan man flyttade över till den nya banan under åsen.


X55 3351 passerar vid Moarna strax söder om Varberg med tåg 490 från Malmö till Göteborg.


Sedan dokumenterade jag lite av det som ska förändras i Varberg när man ska bygga en ny tunnel genom stan för järnvägen som då får dubbelspår mot dagens enkelspår.
Vi är ute i Hamra strax söder om Varberg där vi här har blicken fäst söderut. En bit bort går banan ihop från dubbelspåret söderifrån och här ska den nya banan in mot stan
fortsätta bakom mig i en annan riktning än det nuvarande spåret.


Här kommer den nya banan att grenas av från nuvarande banan och gå i dubbelspår åt höger istället. På förra bilden stod jag vid plankorsningen som syns och fotade åt detta hållet.


Den ska alltså gå genom tallbuskarna och skogen som syns bakom.


Åt norr går det nuvarande enkelspåret in mot Varberg och vidare norrut. Detta kommer att rivas när det nya spåret är färdigbyggt.


Plankorsningen med Kolyckevägen kommer även att försvinna när det är klart. Den nya banan kommer att gå precis bakom nuvarande plankorsning.


Öresundståg 11056 från Köpenhamn till Göteborg med X31K 4366 + ET 4314 passerar förbi på platsen där dubbelspåret ska vika av.


En stund senare kommer södergående tåg 11093 från Göteborg mot Köpenhamn med X31K 4324 + 4386.


X55 3361 passerar förbi samma plats med tåg 493 från Göteborg mot Malmö.


Och sist en bild från platsen på godståg 40988 från Malmö gbg till Hallsberg rbg via Göteborg Kville. Det är Hector Rail som kör tåget som dras av 243 221.


Jag har tagit mig till Getakärr som ligger lite närmare Varberg ungefär där tunnelmynningen ska ligga.
Här kommer dubbelspåret att korsa rakt över denna vägen längre fram. Vägen kommer givetvis att försvinna då och hagen till vänster försvinner då spåret kommer att dras där.


Tunnelmynningen kommer att ligga där inne på ängen.


Söderut mot Hamra där jag var tidigare vid plankorsningen såg det ut såhär denna dagen. Om några år kommer dubbelspåret att skära rakt genom åkermarken här.


Ungefär här kommer det nya spåret att korsa denna gamla grusväg.


Från andra hållet ser det än så länge ut såhär. Spåren kommer alltså att korsa från vänster till höger i bild.


Än så länge en gång- och cykelväg som går rakt fram ett stycke bort men om några år kommer ett nytt dubbelspår att korsa på en bro här.


Rakt över åkern mot den nya tunnelmynningen. Borta vid träden stod jag tidigare vid grusvägen och fotade åt detta hållet. Denna bilden är tagen i riktning mot norr.


Jag åkte senare vidare norrut längs Viskadalsbanan och stannade b. la i Tofta där tågen mellan Varberg och Borås stannar.


Sedan gjorde jag ett stopp i Veddige där vi här ser plattformen och stationsområdet.


Och en bild åt andra hållet med stationshuset.


Nästa stopp gjordes i Horred.


X14 3229 ankommer Horred med tåg 13875 från Borås till Varberg.


Ytterligare en bild på vagnen vid uppehållet i Horred.


Plattformen i Berghem blickat norrut.


X12 3217 ankommer här till Berghem med tåg 13892 från Varberg till Borås.


Sista bilden från trippen blir från Fristla med det stora stationshuset.


Det s.k "ogräståget" som sprutar medel för att bekämpa ogräs stod i Kimstad den 17 juni. Tåget drogs av TMY 1122 i denna änden och i andra stod TMY 1105.


Campusbussen kallades busslinjen 73 mellan Linköpings universitet och Norrköpings universitet som slutade trafikeras i Östgötatrafikens regi den 21 juni.
Nu ska den tas över i privat regi och därför passade jag på att fota linjen den 20 juni innan Östgötatrafiken slutade köra den.
Här är det Stångåbuss 724 som kommer körandes på Olaus Magnus väg och kommer strax till hållplatsen Universitetet påväg mot Norrköping.


Jag har här bara gått rakt över gräset och fotar bussen på Universitetsvägen.


På samma väg kommer några minuter senare Ringarums Linjetrafik 8633 påväg från Norrköping in mot universitet i Linköping.


Och här har den kört in på Olaus Magnus väg där jag återigen fotar den. Dessa bussar ska nu vara avstripade de bakre dekalerna.


Rd2 1121 + Rc4 1307 är påväg in mot Mjölby med tåg 4194 från Älmhult till Älvsjö godsbangård.


En stund senare kommer dubbla Tb-lok med tåg 73782 från Trelleborg till Älvsjö godsbangård. De bakre maskinerna ska användas vid banarbetet mellan Stockholm C och Stockholm Södra.


Påväg på min tågluffsresa i södra Europa så passerar vi Alvesta på kvällen den 29 maj och på skivan vid lokstallet stod denna rälsbuss från SMoK ute.


Spårvägshållplats Clemenstorget i Lund håller nu på att färdigställas.


Nästa morgon den 30 juni befinner jag mig i Hamburg efter att ha åkt ersättningsbuss under natten från Odense eftersom tågen var inställda från Odense söderut.


Har sedan tagit mig vidare till Bremen där vi ser vagn 3128 svänga in på Sögestraße på linje 6 mot Universität.


Vagn 3008 kommer här på Obernstraße på linje 2 mot Sebaldsbrück.


146 554-1 står och solar sig på Bremen Hbf inför avgång mot Erfurt Hbf.


Vidare till Osnabrück där detta IC-tåg mot Kiel rullar in ett par minuter försenat.


151 045-2 rullar förbi Osnabrück Hbf med ett rätt långt godståg söderut.


Har tagit mig vidare till Holland och till Deventer där vi ser NS Sprinter SGM 2965 påväg mot Almelo.


IC-tåg 240 från Hannover Hbf till Amersfoort rullar in till Deventer.


I Utrecht finns ett spårvägssystem som man mer kan kalla stadsbana och här det vagn 5027 som är påväg in mot hållplatsen vid stationen.


Vi är nere i södra Holland, närmare bestämt i Roosendaal och det här tåget stod redo att ta mig vidare mot Antwerpen i Belgien.


En bild från Antwerpens rätt stora stationsbyggnad.


Vagn 6202 kommer strax till hållplatsen vid järnvägsstationen i Antwerpen.


Vidare till Bryssel där vi ser vagn 3045 på Rue de Fiennes.


Ner i tunnelbanan vid Gare du Midi kommer här vagn 248 på linje 6 mot Elisabeth.


Vagn 3094 kommer här på Rue Royale


Ytterligare en stad i Belgien som har spårvagnar är Gent och här ser vi vagn 6374 på Kon. Elisabethlaan på linje 1 mot Flanders Expo.


Vagn 6364 svänger in till järnvägsstationen.


En Y2/X31-liknande motorvagn nummer 452 ankommer till Gent-Sint-Pieters påväg mot Antwerpen. Fler bilder från resan kommer på juli månads sida.


tobben_90@hotmail.com