Tobias bildsida - Bilder från november 2017

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under november månad 2017, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2017 - Bilder från juli månad 2017
Bildsida 2017 - Bilder från augusti månad 2017
Bildsida 2017 - Bilder från september månad 2017
Bildsida 2017 - Bilder från oktober månad 2017
Av Tobias Jäderup


Ommålade X14 3239 som tidigare hade Östgötatrafikens färgsättning ses här i Tranås på kvällen den 2 november när den kommit som tåg 27624 från Nässjö.


En av Upptågets inlånade X11-motorvagnar står i Motala den 3 november efter att ha kommit på provkörning från Hallsberg. Ursäkta en dålig mobiltagen bild på långt håll.


Den 6 november passerar Railcares TMZ 1418 förbi Mjölby med ett lastat makadamtåg, tåg 25324 från Alvesta till Linköping där tåget senare skulle ut mot Stångådalsbanan som nu rustas upp på ett par ställen.


Dagen därpå den 7 november har X61 001 + 017 ankommit Mjölby från Helsingborg som tåg 88900. Tåget fortsatte efter förarbyte till en av Östgötapendelns förare vidare mot Motala som tåg 88902.


Bliva Buss 8934 kör servicelinjen 357 i Mjölby den 9 november och har här stannat till utanför den lokala ICA-butiken.


På morgonen den 11 november drog ett snöoväder in över Östergötland. Här en bild tagen från ett tågs bakre förarhytt vid Malmslätt samma morgon.


Vi hoppar vidare till den 13 november då vi ser ett Upptåg, X11 3168 som är inlånad från Krösatågen som här passerar vid Modigsbacke strax utanför Sala med tåg 8517 från Sala till Uppsala.


En stund senare är vi i Morgongåva där vi ser X11 3106 med tåg 8518 från Uppsala till Sala.


Ytterligare en bild på samma vagn vid Morgongåva.


Den 15 november var jag ute längsmed Karlsborgsbanan för att se hur långt man kommit med rivningen nu, det visade sig enbart att man rivit Karlsborgs bangård just nu.


En bild från plattformskanten mot slutpunkten i norränden. Jämför med denna bilden från maj 2016 då jag också var ute och dokumenterade banan vilket finns på den månadssidan.


Och bild åt andra hållet med stationshuset. Ytterligare en jämförelsebild från maj 2016 finns här.


Det är inte mycket man ser av banan vid Flygfältsvägen i utkanten av Karlsborg.


Förflyttning till Mölltorp där jag dokumenterade stationsområdet i maj 2016 så vi går direkt till västra delen av Mölltorp. Här korsade banan Hjovägen tidigare med en plankorsning men den är numera riven.


Banan vidare mot Fagersanna och Skövde.


Gamla infartssignalen till Mölltorp i riktning mot Karlsborg. Jag fotade den från andra hållet i maj 2016.


Banan fortsätter vidare mot Fagersanna.


Infartssignalen till Fagersanna från Karlsborgshållet ser vi senare.


Och här ser vi växeln in till stationsområdet från Karlsborg.


Lite av bangården i Fagersanna.


Stationshuset ser vi här vid plattformen.


Växeln från andra änden mot stationsområdet.


Och vänder jag på mig så ser vi banan vidare i riktning mot Skövde.


En bild lite från ovan på infartssignalen till Fagersanna från Skövdehållet.


Och en mindre bro över Sjövägen med en ljudsignaltavla efter sig på ungefär samma plats.


Vi är nu framme vid Örlebadets gamla hållplats där vi här ser gamla hållplatskuren och plattformen.


Kuren från andra hållet.


Från den fd plankorsningen mot Skövdehållet så ser det ut såhär.


Går en liten bit i riktning mot Skövde och där passerar man en kyrkogård på höger sida.


Linjen vidare mot Skövdehållet inne i skogen.


Vi hoppar vidare till Tibro där vi här ser infartssignalen till just Tibro från Karlsborg.


Åt andra hållet såg det ut såhär.


En liten gångfålla tagen i riktning mot Karlsborg.


Utfarssignalen från Tibro i riktning mot Karlsborg ses här vecklat åt andra hållet, fotot taget in mot Tibro.


Vi börjar komma in mot stationsområdet i Tibro.


Och här ser vi den eldrivna växeln in till spår 1.


Här ser vi stationshuset från mittplattformen mellan spår 1 och 2.


Stationshuset återigen fast från andra hållet.
En liknande jämförelsebild från november 2006 under en körning som Föreningen Karlsborgsbanan anordnande kan man se här.


Järnvägen korsar sedan Centrumgatan innan utfarten mot Skövde.


Från Centrumgatan i riktning mot stationen.


Växeln in till bangården sett från Skövdehållet.


Åt andra hållet ser det ut såhär med bron över Fredsgatan.


Efter bron fortsätter banan mot Skövde.


Bakom all sly står den gamla utfartssignalen.


Och åt andra hållet ser vi infartssignalen.


Vidare till Kungsryd mellan Tibro och Igelstorp där banan tidigare korsade vägen.


Banan i riktning mot Tibro och Karlsborg. Åt andra hållet var det för övervuxet för att ta en bild. En bild jag tog på samma plats åt samma håll i november 2006 kan ses här.


Samma plats fast åt andra hållet sett före plankorsningen.


Vidare till gamla stationen i Igelstorp nära Skövde. Här ser vi plattformen som fortfarande finns kvar i riktning mot Tibro och Karlsborg.


Åt andra hållet såg det ut såhär.


Från plankorsningen med Skogsdalsvägen ser det ut såhär i riktning mot Igelstorps station.


Här fortsätter spåret vidare mot Skövdehållet.


Här en vy från strax före plankorsningen med Skogsdalsvägen in mot Igelstorp i riktning mot Tibro. Spåren är som synes upprivna genom korsningen likt många andra korsningar på banan.


Från den andra plankorsningen i Igelstorp, korsningen med Stationsvägen ser det ut såhär in mot Igelstorps bangård.


En sista bild från platsen med en bild från plankorsningen i riktning mot Tibro och Karlsborg.


Den 20 november stod TMZ 1418 med makadamvagnar uppställd i Mjölby i väntan på kommande uppdrag.


På morgonen den 25 november ser vi Stångån och bortanför det Transdevs uppställning med Y31 1423 samt Y2 1379.


Den 25 november var jag även uppe i Stockholm på den årliga Hjulmarknaden som hålls i Solnahallen. Först ser vi lite bussar på stan och här är det den nya Keolis 4094 på linje 50 på Vasagatan.


På Vasagatan vid Norra Bantorget kommer också den nu åtta år gamla Keolis 7439 på väg mot Blockhusudden.


Sedan är det Keolis 4834 som ankommer hållplats Cityterminalen framför Casino Cosmopol på linje 59 mot Fredhäll. Denna linjen läggs efter många år ned vid tidtabellsskiftet i december.


Keolis 4841 är också ute på 59'an som snart är historia och här kommer den vid Kungsbroplan på väg mot Norra Hammarbyhamnen.


En snabbtur ut till Sollentuna där b.la Arriva 8106 precis avgick på linje 179 mot Vällingby.


En ny buss som togs i trafik under september 2017 vid Sollentuna station, Arriva 6231 på linje 627 mot Åkerby industriområde.


Arriva 8166 lämnar Sollentuna station på väg mot Danderyds sjukhus på linje 607.


Sedan en Mercedes på linje 514 mot Häggviks handelsplats, det är Arriva 7921 som här ankommer Sollentuna station.


Denna dagen var det strul i trafiken på stambanan norrut p.g.a en nedriven kontaktledning mellan Häggvik och Rotebro vilket resulterade i att tågen stod stilla lite varstans.
Här en inzoomad bild från Sollentuna station bort mot Häggvik där vi ser två X40 och en X3, Arlanda Express stå stilla.


Vi är strax vid Hjulmarknaden men först en bild på ett Tvärbanetåg utanför, det är A32 436 + 424 som här ses vid Solnahallen.


Inne i hallen var det som sagt Hjulmarknad och mycket folk som synes.


I en av de andra hallarna hölls den andra delen av marknaden.


Spårvägssällskapet höll med en liten modelljärnväg med spårvagnar.


Men man var inte den enda som visade upp en modelljärnväg, utan här ser vi ytterligare en med två Santa Fe-lok.


Den 26 november ser vi Flexvagnen Keolis 4802 på blåbusslinje 3 vid Karolinska institutet på väg mot Karolinska sjukhuset.


Jag passade på att bo på det helt nyöppnade hotellet Elite Hotel Carolina Tower intill Karolinska och här ser vi utsikten åt andra hållet, dvs mot Norra station.


Ett tecken på att det lackar mot jul är julbelysningen utanför Centralstationen i Stockholm.


Den 28 november var jag och min flickvän ute på en dagstripp till Oslo då den möjligheten försvinner från tidtabellsskiftet i december då tåget går tidigare mot Oslo och dessutom utgår från Karlstad.
Här ankommer X2-tåg 619 till Hallsberg på sin väg från Stockholm mot Oslo.


Efter några timmar är vi framme i Norges huvudstad Oslo och tåget ska senare vända tillbaka mot Stockholm igen.


En tur till Holmenkollen blev det i det yriga snöovädret och här det MX 3362 som är på väg mot Frognersetern.


MX 3156 är på väg nedför åsen mot centrala Oslo och lämnar här Holmenkollen.


Utsikt nedför hopptornet vid Holmenkollen där skidåkare har åkt nedför.


Ett snabbstopp på linjen ned mot stan igen vid Vettakollen där vi ser MX 3385 som just ankommit på väg upp mot Frognerseteren.


Och från andra hållet på väg mot stan och Bergskrystallen kommer MX 3163 vid Vettakollen.


X55 3348 har ankommit Oslo S en stund tidigare och väntar på avgång tillbaka mot Stockholm om drygt en halvtimme.


Vi flyttar in till stan och Prinsens gate och SL-79-I 113 som lämnar hållplatsen Øvre Slottsgate på väg mot Ljabru.


På samma plats kommer en stund senare SL-79-I 112 på väg mot Lilleaker.


Spårvägen vid Dronning Eufemias gate till hållplatsen Bjørvika togs i drift i augusti 2017 och här ser vi SL-95 141 vid hållplatsen Bjørvika.


På Operahusets tak kan man gå i Oslo och det gjorde vi en sväng under besöket.


M/S Stena Saga på väg mot Frederikshavn i Danmark samt M/S Pearl Seaways mot Köpenhamn ligger båda inne i hamnen vilket ses från Operahusets tak.


En sista Oslobild blir på SL-79-I 119 som ankommer Jernbanetorget på väg mot Majorstuen.


Och månadens sista bild blir på X61 003 + 018 som stod uppställda på spår 21 i Mjölby den 29 november. Vagnarna skulle senare gå mot Motala och till verkstaden där.


tobben_90@hotmail.com