Tobias bildsida - Bilder från oktober 2021

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under oktober månad 2021, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2021 - Bilder från juni månad 2021
Bildsida 2021 - Bilder från juli månad 2021
Bildsida 2021 - Bilder från augusti månad 2021
Bildsida 2021 - Bilder från september månad 2021
Av Tobias Jäderup


Vi inleder oktober månad med en bild på det s.k Connecting Europe Express-tåget som besökte Sverige mellan den 1 och 2 oktober i syfte att öka medvetenheten om järnvägens bidrag till EU:s miljömål.
Tåget har rullat genom många länder i Europa med olika lok för de olika länderna och vagnarna är från ÖBB i Österrike, SBB CFF FFS i Schweiz, FS i Italien, DB i Tyskland, SNCF i Frankrike och MAV i Ungern.
Här kommer tåg 29038 Malmö-Stockholm strax söder om Mjölby den 1 oktober med Rc6 1325 + 1323 som dragkraften av tåget genom Sverige.


Bakdelen på hela tåget med vagnarna från de olika länderna.


Samma tåg gör sedan uppehåll på Linköping C en stund.


Så ett par bilder på vagnarna som var med. Här ses ÖBB's vagn WLABmz 61 80 72-90 017-7.


Så panoramavagnen från SBB CFF FFS i Schweiz, Apm 61 85 19-90 109-3.


Sist i tåget gick en vagn från MAV i Ungern, Ddmee 221 51 55 94-91 102-3.


X61 203 ankommer Linköping med tåg 8850 från Mjölby till Norrköping. Det är inte ofta en av Östgötatrafikens X61 hamnar på samma bild som en ungersk vagn.


CEE-tåget till vänster och X61 203 i Linköping.


Lite senare ser vi CEE-tåget passera vid Rydsätter mellan Linghem och Kimstad när det fortsätter mot Stockholm.


Nästa morgon den 2 oktober var det fint morgonljus i Norrköping där X61 208 snart ska avgå till Motala, X61 216 bakom står uppställd och ER1 027 till höger ska åka mot Stockholm.


Senare samma dag är CEE-tåget påväg tillbaka söderut igen och passerar här vid Hulterstad söder om Mjölby med tåg 29039 från Stockholm till Malmö.
Tåget skulle efter denna svängen till Sverige fortsätta mot b.la Amsterdam, Luxemburg och Paris där resan avslutades. Den hade startats i Lissabon ett par veckor tidigare.


185 324 passerar Mjölby med tåg 29503 från Rosersberg till Malmö Gbg.


Y31 1427 inväntar avgångstid från Tranås som tåg 27613 mot Nässjö den 5 oktober. Normalt använder man enbart elfordon i Krösatrafiken här men man kan vid vagnsbrist använda dieselfordon istället.


Mätvagnen IMV200 2011T ihop med ett Rc-lok ses här i Mjölby den 6 oktober.


Den ommålade X52 9055 i Mälartågs färgsättning inväntar avgångstid som tåg 2190 från Norrköping till Eskilstuna den 7 oktober.


X61 420 passerar invid sjön Aspen här vid Stålebo med tåg 3559 från Alingsås till Göteborg den 9 oktober.


Sedan kommer Protrains Gravita-lok med tåg 72863 från Hagalund till Göteborg Marieholm.


Den 10 oktober passerar tåg 67518 från Stockaryd till Grums vid Hulterstad söder om Mjölby med 241 012 + 243 116 som dragkraft.


X61 203 passerar genom Sya mellan Mantorp och Mjölby samma dag som tåg 8745 från Norrköping till Motala.


Vid Trostad mellan Norrköping och Kimstad ser vi senare 241 004 dra timmertåg 43445 från Borlänge till Kimstad (och vidare mot Skärblacka).


Denna loksamlingen stod uppställd i Norrköping samma dag, Rc4 1290 + Rc4 1200 + Rd2 1093.


Den 11 oktober provkördes ett av de ombyggda X2-sätten med X2C 2008 främst som har fått den nya designen och färgsättningen på sig.
Här passerar den med tåg 57465 från Hagalund till Nässjö vid Strålsnäs mellan Mjölby och Boxholm.


Drygt två timmar senare var tåget påväg tillbaka mot Tillberga igen och passerar här strax söder om Mjölby med UB2XC 2510 främst i tåg 57466 Nässjö-Västerås (och vidare mot Tillberga).


Detaljbild av manövervagnen UB2XC 2510.


Detaljbild av bistrovagnen URB2C 2611.


Och även en bild av drivenheten X2C 2008 lite från ovan.


Den 14 oktober befinner jag mig i Bergslagen där CFL Cargos 185 686 passerar Silverhöjden mellan Ställdalen och Grängesberg med tåg 18834 Göteborg Skandiahamnen-Insjön.
Det går mellan Ställdalen och Grängesberg två parallella spår, ett med högre standard (Hörkenspåret) och ett med lägre standard (Silverhöjdsspåret) och tåget kör här på det sistnämnda.


Samma dag gick en Lint-motorvagn, Y41 1035 (dock märkt 005) från Kristinehamn till Sveg som tåg 29168 och här passerar den vid Prosgårdarna mellan Djurås och Gagnef på Siljansbanan.


Och en stund senare inväntar man ett mötande tåg i Leksand.


Y41 1035 lämnar Leksand för vidare färd norrut mot först Mora och senare till Sveg.


Stationsområdet i Insjön samma dag.


Stationshuset i Insjön.


Gammal stationsskylt i Insjön.


X52 9068 passerar vid Gimsbärke mellan Borlänge och Djurås med tåg 8152 från Mjölby till Morastrand.


Hector Rails 243 104 passerar också det vid Gimsbärke en stund senare med tåg 40703 från Mora till Borlänge.


X52 9063 i den nya färgsättningen för Mälartåg jämsides med en ER1 i liknande färgsättning i Norrköping den 15 oktober.


X14 3232 invid Sommen strax norr om Tranås vid Krämarp med tjänstetåg 97623 från Sommen till Tranås (och vidare som tåg 27623 mot Nässjö).


Vid samma plats kommer senare tåg 40972 från Malmö gbg till Hallsberg rbg med 241 005 + 193 965 på släp.


Den 22 oktober införskaffade jag mig en Movingo-biljett för 30 dagar vilket ger fritt resande inom Mälardalen med all kollektivtrafik och vissa av SJ's regionaltåg och Tåg i Bergslagen, förmånligt om man vill åka runt en del.
Jag började den 22 oktober med att åka till Hallsberg där här Connect Bus 4207 passerar på Västra Storgatan på linje 705 från Hallsberg till Laxå.


Flixtrains tåg 23017 från Stockholm till Göteborg med 243 002 främst lämnar Hallsberg.


Rc4 1151 + Rd2 1079 passerar förbi Hallsberg som tåg 66951 från Frövi (och dessförinnan som tåg 5915 från Ånge godsbangård) till Hallsberg rbg.


Förflyttning till Stockholm där snart epoken med dessa vagnar på röda linjen är slut i takt med att fler C30-vagnar levereras. Här lämnar C6H 2704 Vårberg påväg från Norsborg till Ropsten.


A32 419 främst med reklam för Arlanda Express här vid Liljeholmen påväg mot Solna station.


Den 23 oktober befann jag mig i Västerås med omnejd för att fota ett par omledningståg till/från Dalarna och Norrland som gick denna vägen pga banarbete vid Sollentuna i Stockholm.
Här är det X55 3363 + 3348 som ankommer Västerås med tåg 30571 (här blivande 50203) från Sundsvall till Stockholm som gick via Uppsala-Sala-Västerås till Stockholm.


X55 3354 passerar genom Tillberga en stund senare som tåg 50284 från Sundsvall till Stockholm. X55 i resandetåg är ovanliga på denna banan där normalt enbart ER1 och Regina förekommer i persontrafiken.


Någon timme senare så rullar X55 3353 ut från Tillberga söderut mot Västerås som tåg 50286 (annonseras som 30575) från Sundsvall till Stockholm.


ER1 014 närmar sig Tillberga med tåg 2145 från Linköping till Sala.


Lite senare invid Hubbo kyrka ser vi tåg 57129 från Hallstahammar till Tillberga (och dessförinnan som ett antal andra nummer från Malmö C) med X2U 2024 + UB2XU 2526 i första tågsättet och sedan X2U 2005 med vagnar i det andra.
Tågsättet har varit på provkörning i Danmark och var här påväg tillbaka till Tillberga efter den provkörningen.


En bild åt andra hållet på samma tågsätt som närmar sig Tillberga.


X55 3350 inväntar avgångstid från Västerås C som annonserat tåg 30048 från Stockholm till Mora.


Den 24 oktober var jag i Stockholm och fotade lite av bussersättningen för banarbetet som skedde i Sollentuna, bussarna ersatte mellan Upplands Väsby och Ulriksdal.
Här kommer Ofgrulia Transport AND159 (f.d Nobina 6789) på Kolonnvägen i Ulriksdal med Scandic Järva Krog i bakgrunden påväg från Upplands Väsby till Ulriksdal.


Junior & Company 2333 på Banmästaregatan i Ulriksdal påväg mot Upplands Väsby.


En buss i UL-design, Nobina 7553 kommer också den på Banmästaregatan påväg mot Upplands Väsby.


Ofgrulia Transport TET505 (f.d Nobina 0063) har just avgått från Ulriksdals station och kommer här på Kolonnvägen invid järnvägsstationen.


Och en stund senare kommer en gammal Dalabuss som rullat i Mora, Ofrgulia Transport TRU997 (f.d Nobina 0092) på samma gata.


Ma 876 + T43 221 passerar Spånga en stund senare som tåg 20140 från Tomteboda till Örebro.


Och banarbetet i Sollentuna då? Jo, man la in nya växlar för ett nytt uppställningsspår som ska kunna användas vid trafikstörningar.


Och en gammal halländare i form av Junior & Company BXH536 (f.d Arriva 6277) kommer upp från Allfarvägen mot Bygdevägen i Sollentuna påväg mot Ulriksdal.


Sedan kommer en ovanlig gäst strax efter Sundbyberg mot Duvbo, nämligen X-trafiks X52-3 9046 i tåg 19924 från Hagalund till Gävle godsbangård.
P.g.a banarbetet i Sollentuna fick denna vagnen som gissningsvis varit på svarv i Hagalund köra en annorlunda väg via Västerås, Snyten, Storvik till/från Gävle.


Snart förändras denna vyn i Sundbyberg när man gräver ner järnvägen i en tunnel när man bygger fyra spår här om ett par år.


Vid Frösundavik var det höstfärger på träden när Keolis 7480 just lämnat Frösundavik påväg mot Sofia och här kommer på Frösundaviks allé.


En stund senare kommer Keolis 7438 på samma plats fast in mot hotellet vid Frösundsvik.


Gravitaloket 92 80 1261 004-6 stod i Mjölby den 28 oktober och väntade på körsignal som tåg 17078 från Nässjö till Hagalund.


Flixtrains tåg 23197 från Stockholm till Lerum (ej Göteborg pga banarbeten) inväntar avgångstid från Hallsberg med 243 222 främst.


Ett antal ombyggda f.d tyska liggvagnar som ska till Vy och Bergensbanen i Norge passerade i transport genom Hallsberg samma dag.
Vagnarna har byggts om hos VR FleetCare i Uleåborg, Finland och jag fick även bild på transporten till Finland utanför Krylbo den 25 april i år.
Här är det Hector Rails 243 119 som stod för dragkraften och här passerar tåg 31179 från Älvsbyn (tidigare från Haparanda) påväg mot rangerbangården.


Den första vagnen efter lok var BFWL1 23404.


Märkning på sidan av vagnarna.


Sist i tåget gick BFWL1 23413.


Förflyttning till Örebro där Transdev Mälardalen 41 (DLK683) fortfarande registrerad som KR Trafik 418 kommer på linje 324 från Fellingsbro.
Bussen har fortfarande färgsättning för Länstrafiken i Västerbotten.


En gammal OmniCity från 2002 rullar som personalbuss i Örebro, det är Svealandstrafiken 2014 (STW406) som tidigare har rullat i Uppsala.


En stund senare i Kumla passerar UB2XC 2519 främst med tåg 57221 från Västerås till Mjölby.
Tågsättet som är ett av de ombyggda är ute på provkörning och har fortfarande maskeringen kvar i fronten.


Ett par timmar senare ser vi samma tågsätt i Mjölby med X2C 2020 främst inför avgång som tåg 57246 mot Tillberga via Stockholm/Västerås.


Den 29 oktober står T66 401 ihop med 143 046 i Hallsberg.


193 965 ses också samma dag i Hallsberg.


Hector Rails 143 060 främst passerar Kumla med tåg 40981 från Frövi till Hallsberg rbg.


Ett riktigt loktåg skulle man kunna säga, dock kör man som växling här! Det är den s.k "CV-släpan" som körs mellan Hagalund och CV-verkstaden i Örebro.
Här är Rc6 1380 + 1354 + 1395 påväg ut från CV-området i Örebro på spåret som går mellan stationsområdet och verkstaden strax före plankorsningen med Storgatan.


Samma lok på samma spår lite längre bort från där förra bilden är tagen.


Slutligen en bild när de korsar Östra Bangatan påväg mot stationsområdet och därifrån som tåg 80106 mot Hagalund.


Den 30 oktober var det banarbete mellan Göteborg och Alingsås vilket gjorde att Flixtrains tåg från Göteborg till Stockholm fick ledas om via Borås-Värnamo-Alvesta norrut.
Här passerar Flixtrains tåg 53010 från Göteborg till Stockholm strax söder om Mjölby med 243 002 som dragkraft. Än så länge ovanligt på platsen men snart blir det väl mer vardag.


Senare samma eftermiddag är jag vid Väsby strax utanför Vagnhärad där denna omärkta T44 vilken jag tror är T44 268 passerar ihop med TMY 1111 i tåg 38729 från Hagalund till Nässjö.


Samma dag var det omledning av fjärrtågen via Nyköpingsbanan pga arbeten mellan Järna och Mölnbo.
Här passerar X2-tåg 35968 från Malmö till Stockholm vid Väsby utanför Vagnhärad.


Tåg 35973 passerar genom Vagnhärad en stund senare på väg från Stockholm till Malmö.


A7 5515 bär spår av flera olika färgsättningar som förekommit genom åren och den ses här på Stockholm C den 31 oktober.


Pga banarbetet mellan Järna och Mölnbo så omleddes även tågen på Västra stambanan via Mälarbanan.
Här kommer X74 005 mellan Duvbo och Sundbyberg med tåg 38071 från Alingsås (pga arbetet Göteborg-Alingås) mot Stockholm.


En stund senare kommer Flixtrains tåg 53006 från Stockholm till Alingsås också det mellan Sundbyberg och Duvbo.


Sedan tog jag mig till Alléparken som är första hållplats efter Alvik på Nockebybanan. Här skulle man några dagar senare byta det gamla växelkrysset som gör att tågen byter spår.


Växelkrysset som tjänat sedan 1998 var i behov av utbyte efter många års tjänst.


A32 416 ska strax passera över växelkrysset på väg från Alvik mot Nockeby.


Och en stund senare kom A32 430 också över krysset mot Alvik.


Här längs Björneborgsvägen vid Sockenplan längs tunnelbanans gröna linje mot Hagsätra kommer det snart att bli en större förändring.
På platsen kommer nämligen den nya tunnelbanan via Slakthuset upp mot Kungsträdgården att vika av från nuvarande banan åt höger i bild och den gamla banan till vänster kommer att rivas.


Här ut mot Palmfeldsgatan och med Enskede gårds gymnasiums i bakgrunden kommer den nya tunnelbanan att vika av inom ett par år, man håller redan på med arbetet som synes.
Jag var på platsen i juni 2020 före byggandet startade och då såg samma vinkel ut såhär.


Tillbaka mot Björneborgsgatan där vyn kraftigt kommer att förändras när tunnelbanan kommer att svänga åt där jag står.


C20 2069 i kurvan där spåren kommer att försvinna om några år, de nya spåren kommer att gå till vänster framför husen.


C20 2045 främst lämnar Enskede gård mot Hagsätra på sträckningen som kommer att rivas om ett par år.


Avslutningsvis denna månad blir det två bilder från Djurgården, först på A31 331 vid hållplats Skansen inför avgång mot Norrmalmstorg.


En sista bild på en av spårvägens ersättningsbussar, AB Stockholms Spårvägar 5005 också vid Skansen.


tobben_90@hotmail.com