Tobias bildsida - Bilder från oktober 2021

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under oktober månad 2021, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2021 - Bilder från juni månad 2021
Bildsida 2021 - Bilder från juli månad 2021
Bildsida 2021 - Bilder från augusti månad 2021
Bildsida 2021 - Bilder från september månad 2021
Av Tobias Jäderup


Vi inleder oktober månad med en bild på det s.k Connecting Europe Express-tåget som besökte Sverige mellan den 1 och 2 oktober i syfte att öka medvetenheten om järnvägens bidrag till EU:s miljömål.
Tåget har rullat genom många länder i Europa med olika lok för de olika länderna och vagnarna är från ÖBB i Österrike, SBB CFF FFS i Schweiz, FS i Italien, DB i Tyskland, SNCF i Frankrike och MAV i Ungern.
Här kommer tåg 29038 Malmö-Stockholm strax söder om Mjölby den 1 oktober med Rc6 1325 + 1323 som dragkraften av tåget genom Sverige.


Bakdelen på hela tåget med vagnarna från de olika länderna.


Samma tåg gör sedan uppehåll på Linköping C en stund.


Så ett par bilder på vagnarna som var med. Här ses ÖBB's vagn WLABmz 61 80 72-90 017-7.


Så panoramavagnen från SBB CFF FFS i Schweiz, Apm 61 85 19-90 109-3.


Sist i tåget gick en vagn från MAV i Ungern, Ddmee 221 51 55 94-91 102-3.


X61 203 ankommer Linköping med tåg 8850 från Mjölby till Norrköping. Det är inte ofta en av Östgötatrafikens X61 hamnar på samma bild som en ungersk vagn.


CEE-tåget till vänster och X61 203 i Linköping.


Lite senare ser vi CEE-tåget passera vid Rydsätter mellan Linghem och Kimstad när det fortsätter mot Stockholm.


Nästa morgon den 2 oktober var det fint morgonljus i Norrköping där X61 208 snart ska avgå till Motala, X61 216 bakom står uppställd och ER1 027 till höger ska åka mot Stockholm.


Senare samma dag är CEE-tåget påväg tillbaka söderut igen och passerar här vid Hulterstad söder om Mjölby med tåg 29039 från Stockholm till Malmö.
Tåget skulle efter denna svängen till Sverige fortsätta mot b.la Amsterdam, Luxemburg och Paris där resan avslutades. Den hade startats i Lissabon ett par veckor tidigare.


185 324 passerar Mjölby med tåg 29503 från Rosersberg till Malmö Gbg.


Y31 1427 inväntar avgångstid från Tranås som tåg 27613 mot Nässjö den 5 oktober. Normalt använder man enbart elfordon i Krösatrafiken här men man kan vid vagnsbrist använda dieselfordon istället.


Mätvagnen IMV200 2011T ihop med ett Rc-lok ses här i Mjölby den 6 oktober.


Den ommålade X52 9055 i Mälartågs färgsättning inväntar avgångstid som tåg 2190 från Norrköping till Eskilstuna den 7 oktober.


X61 420 passerar invid sjön Aspen här vid Stålebo med tåg 3559 från Alingsås till Göteborg den 9 oktober.


Sedan kommer Protrains Gravita-lok med tåg 72863 från Hagalund till Göteborg Marieholm.


Den 10 oktober passerar tåg 67518 från Stockaryd till Grums vid Hulterstad söder om Mjölby med 241 012 + 243 116 som dragkraft.


X61 203 passerar genom Sya mellan Mantorp och Mjölby samma dag som tåg 8745 från Norrköping till Motala.


Vid Trostad mellan Norrköping och Kimstad ser vi senare 241 004 dra timmertåg 43445 från Borlänge till Kimstad (och vidare mot Skärblacka).


Denna loksamlingen stod uppställd i Norrköping samma dag, Rc4 1290 + Rc4 1200 + Rd2 1093.


Den 11 oktober provkördes ett av de ombyggda X2-sätten med X2C 2008 främst som har fått den nya designen och färgsättningen på sig.
Här passerar den med tåg 57465 från Hagalund till Nässjö vid Strålsnäs mellan Mjölby och Boxholm.


Drygt två timmar senare var tåget påväg tillbaka mot Tillberga igen och passerar här strax söder om Mjölby med UB2XC 2510 främst i tåg 57466 Nässjö-Västerås (och vidare mot Tillberga).


Detaljbild av manövervagnen UB2XC 2510.


Detaljbild av bistrovagnen URB2C 2611.


Och även en bild av drivenheten X2C 2008 lite från ovan.


Den 14 oktober befinner jag mig i Bergslagen där CFL Cargos 185 686 passerar Silverhöjden mellan Ställdalen och Grängesberg med tåg 18834 Göteborg Skandiahamnen-Insjön.
Det går mellan Ställdalen och Grängesberg två parallella spår, ett med högre standard (Hörkenspåret) och ett med lägre standard (Silverhöjdsspåret) och tåget kör här på det sistnämnda.


Samma dag gick en Lint-motorvagn, Y41 1035 (dock märkt 005) från Kristinehamn till Sveg som tåg 29168 och här passerar den vid Prosgårdarna mellan Djurås och Gagnef på Siljansbanan.


Och en stund senare inväntar man ett mötande tåg i Leksand.


Y41 1035 lämnar Leksand för vidare färd norrut mot först Mora och senare till Sveg.


Stationsområdet i Insjön samma dag.


Stationshuset i Insjön.


Gammal stationsskylt i Insjön.


X52 9068 passerar vid Gimsbärke mellan Borlänge och Djurås med tåg 8152 från Mjölby till Morastrand.


Hector Rails 243 104 passerar också det vid Gimsbärke en stund senare med tåg 40703 från Mora till Borlänge.


tobben_90@hotmail.com