Tobias bildsida - Bilder från september 2015

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under september månad 2015, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2015 - Bilder från maj månad 2015
Bildsida 2015 - Bilder från juni månad 2015
Bildsida 2015 - Bilder från juli månad 2015
Bildsida 2015 - Bilder från augusti månad 2015
Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden i Motala med möte mellan X14 3232 som strax ska avgå mot Norrköping och X14 3190 som just kommit därifrån. 3232 finns idag hos Krösatågen och 3190 hos Tåg i Bergslagen.


Så hoppar vi fram till den 6 september då jag dokumenterade gamla enkelspåret vid Trozelligatan ut mot Albrektsvägen i Norrköping. När denna linjen byggdes ny år 2006 kunde man inte bygga dubbelspår här p.g.a rör m.m under marken där det andra spåret skulle legat. Men hösten 2015 så åtgärdade man äntligen det problemet och även genom denna kurva kunde det bli dubbelspår. Här vy från Trozelligatan ut mot Albrektsvägen. Här ser vi gamla förgreningsväxeln så spårvagnar från stan skulle komma ut till spåret mot Hageby, denna växel är numera riven.


Här har vi kommit fram till nästa växel för spåret från Klingsberg rakt framifrån och mot vänster svänger det av mot Hageby/Kvarnberget.


Genom kurvan vidare ner längsmed Albrektsvägen ner mot Ljura.


Nästa växel som nu är borttagen då det som sagt är dubbelspår här.


Såhär ser det ut åt andra hållet genom kurvan.


M06 38 kommer genom enkelspårskurvan från Kvarnberget påväg in mot stan och vidare mot Fridvalla.


M06 nr 31 går genom den nu rivna växeln påväg mot Kvarnberget.


En sista bild från platsen på M06 34 påväg ut mot Kvarnberget som går genom enkelspårskurvan mot Albrektsvägen.


P.g.a kraftigt regnväder vid Hallsberg längsmed Västra stambanan samma dag så fick tåg som normalt skulle gå där omledas att gå via Södra stambanan istället. Här passerar ett omlett "Blå tåget" med Railpools 193 922-2 förbi Norrköping påväg mot Stockholm.


Här är det möte med ett omlett MTR Expresståg, också det påväg från Göteborg mot Stockholm. Detta är i höjd med Malmslätt mellan Linköping och Vikingstad.


X14 3232 ankommer slutstation Mjölby med tåg 18856 från Tranås samma eftermiddag.


Vi hoppar till den 10 september och till Nässjö då detta tåget gick norröver mot Gävle draget av Da 820 och i spetsen hade man det Schweiziska loket Krokodilen, här under transporten mot Gävle. Under transporten från Schweiz mot Sverige så drabbades loket av problem med ett ursmält storlager. Och det medförde att Krokodilen fick genomgå omfattande reparation i Berlin innan det kunde fortsätta sin resa mot Gävle.


Sist i tåget gick då alltså det berömde loket "Krokodilen", eller Ce 6/8"' 14305 som det egentligen heter.


Här ser vi en OmniLink (USL768) på Bandygatan i Nässjö på linje 62 från Handskeryd. Denna hade senast rullat i Jönköping som Keolis 1111 och har tidigare även rullat i Nyköping och är numera avställd.


Och här har den svängt runt hörnet och ut på Brogatan påväg ner mot Resecentrum i lite svårare ljus.


X14 3230 rullar in mot slutstation Nässjö efter att ha kommit från Växjö samma eftermiddag.


Här växlar man om Krokodiltåget till spår 3 så att man kan visa upp loket för allmänheten.


På spår 3 visades som sagt Krokodilloket för allmänheten och det var många som slutit upp för att titta.


X14 3235 rullar in till Tranås som tåg 18857 och ska en stund senare vända tillbaka mot Mjölby.


Senare på kvällen har Krokodiltransporten kommit till Mjölby på sin väg norrut.


Bara för att ni verkligen ska se att den faktiskt är tagen i Mjölby. ;-)


En bild på hela tåget med Da 820 uppställt i Mjölby i väntan på avgång norrut. Reflektionerna är från den starka plattformsbelysningen.


Vi hoppar fram en dag till den 11 september och till Gävle där det dagen efter skulle vara 'Eltåg 100 år' på järnvägsmuseet. Här ser vi X50 9061, Dm3 1246-1248 samt Rc6 1377 på Gävle C på eftermiddagen.


City Express med Rc4 1290 främst rullar in till Gävle C den 12 september. I årgångståget som kom senare drog Krokodilen.


X2 norr om Stockholm var inte så vanligt här, trafiken dominerades mest av X55, men här ankommer X2-tåg i tåg 564 mot Sundsvall.


Här drar Ud 854 främst ned hela City Express-tåget till museeområdet.


Årgångståget med Krokodilen, Ce 6/8"' 14305 ankommer med Årgångståget till Gävle C.


Och en stund senare rullar det in till Järnvägsmuseet med massor av åskådare som är intresserade.


Rc1 1007 visades även upp på museet denna dagen. Som synes är det en hel del folk som slutit upp.


Ett par olika ellok på museiområdet som alltså hade temat 'Eltåg 100 år'.


Vagnar från Bahntouristik Express i Tyskland var även med i Sverige och gick med i Krokodilens transporttåg söderut ett par dagar senare.


Ytterligare ett par lok, till höger ser vi BJ O 214 och bakom den står Ra 846. Till vänster två Schweiziska vagnar och framför dessa står Ma 408.


Ett Upptåg från Gävle mot Uppsala passerar fabriken vid Skutskär, det är X52 9063 som här ses på enkelspåriga sträckan som numera är riven och tågen kör istället på ett nybyggt dubbelspår strax utanför.


Sedan kommer då City Express sammankopplat med Årgångståget i tåg 95501 från Gävle mot Stockholm som här passerar bruket vid Skutskär.


Vi förflyttar oss närmare Furuvik, till Harnäs där järnvägen också numera är riven och ser Upptåg 8454 med X52 9052.


Bakom kurvan vid plankorsningen vid Harnäs dyker Rc6 1414 upp med regionaltåg 291 mot Linköping.


En mer utzoomad bild från samma tillfälle.


En stund senare ser vi Rush Rails timmertåg från Hallstavik mot Gävle på samma plats.


Nu har vi bytt plats till landskapsgränsen Uppland-Gästrikland, och även här är spåret idag rivet. Vi ser södergående Upptåg 8467 med X52 9033 från Gävle mot Uppsala passera.


Vi hoppar fram en dag till den 13 september och ser Krokodiltåget rulla in till Gävle C för en tur till Avesta Krylbo vilken vi ska åka med på.


Uppehåll gjordes under vägen b. la i Storvik där vi väntade in tiden.


I Jularbo utanför Avesta Krylbo står V5 174 och väntar på att komma ut på linjen med sina vagnar.


Vi ankommer till Avesta Krylbo där City Express med Rc1 1007 står redo att avgå tillbaka mot Gävle före Krokodiltåget vänder tillbaka. Ett tåg jag och ett par tänkte åka men det gick inte då plattformsbommarna låg nere närmare 7-8 minuter före deras avgångstid och ville man inte vara olaglig och springa under bommarna så kom man helt enkelt inte med.


Krokodilen, Ce 6/8"' 14305 ska precis göra rundgång i Avesta Krylbo inför återresan mot Gävle.


Istället för att åka med CityExpress så fick jag fota det när Rc1 1007 med vagnar lämnar Avesta Krylbo mot Gävle.


Rundgång för Krokodilen i Avesta Krylbo.


Hg 504 till vänster ska köra "lokaltåget" mot Gävle och till höger inväntar Krokodiltåget avgångstiden, också den påväg mot Gävle i Storvik.


Krokodiltåget rullar in till slutstation Gävle efter resan till Avesta Krylbo.


Senare samma eftermiddag var det pararellkörning mellan City Express till vänster draget av Krokodilen från Schweiz i tåg 20873 och Årgångståget draget av Dm3 1248-1247-1246 i tåg 20871 till höger mellan Gävle och Hagaström. De båda tågen var påväg mot Avesta Krylbo/Stockholm.


Och här har Krokodiltåget kört om Dm3-tåget.


Vi har nu lämnat Gävle söderut igen och här är vi vid Skutskär där vi ser nya dubbelspåret som ska gå mellan Skutskär-Furuvik från sommaren 2016. Numera kör alla tåg på denna sträckan på dessa nya spår.


Strax norr om Uppsala vid Vittulsberg eller som driftplatsen heter, Samnan kommer det nya dubbelspåret norr om Uppsala att svänga av till höger i bild, därför är det en krok på nuvarande sträckningen då man förberett den nya kurvan.


Och vid Gamla Uppsala strax norr om själva Uppsala ska banan byggas i en ny dubbelspårig tunnel en sträcka. Här var järnvägen omlagd ett kortare tag p.g.a byggarbetena men är nu tillbakalagd på sin vanliga plats. När dubbelspåret här är klart så kommer det att gå i skärningen som syns lite längre fram till vänster om nuvarande spåret och då är även hela sträckan Stockholm-Gävle dubbelspårig.


Den krokiga kurvan med den tillfälliga bron över Bärbyleden vid driftplatsen Löten norr om Uppsala. Här kommer nya dubbelspåret att gå vid bron till höger. Den vänstra på spåret vi åker på är en tillfällig bro och tillfällig sträckning, den ordinarie är den till höger.


En avslutande bild från denna dag blir på växeln vid Löten där dubbelspåret när det är klart kommer att gå rakt fram.


Vi hoppar fram till den 15 september då Krokodilen var påväg söderut igen och jag skulle fånga den utanför Getå norr om Norrköping. Först passerar här Regionaltåg 243 Stockholm-Linköping draget av Rc6 1387.


Sedan ser vi även Krokodiltåget draget av Ce 6/8"' 14305 + Rc1 1007 strax före Getå. Som synes hade ljuset här nästan försvunnit helt då tåget var i princip en timma sen förbi platsen.


I Norrköping gjordes ett litet längre uppehåll för tåget och här ser vi det med Du 109 sist i tåget.


Inte ofta dessa vagnar stannar till i Norrköping.


Även i Norrköping var det god uppslutning till Krokodiltåget som synes.


Vi hoppar vidare till Mjölby dit tåget här just har anlänt, Krokodilen ska strax göra rundgång för att gå sist i tåget vidare söderut.


X14 3232 gör ett uppehåll i Mjölby samma kväll under sin färd från Norrköping till Motala.


En sista bild på Krokodilen för denna gången blir när den är sist i tåget som senare på natten avgick söderut.


X14 3231 står inne på depå/verkstadsområdet för Östgötapendelns vagnar i Boxholm tidigt på morgonen den 18 september. Vagnen skulle senare samma dag köras till Gävle för att som första vagn gå in i Tåg i Bergslagens trafik, och till en början i utbildningssyfte för förare.


Ett av NSB's Type 74-tågsätt står i Mjölby på eftermiddagen den 19 september, vagnen 74528 användes för provkörningar på sträckningar runt Mjölby.


En bild från plattformssidan i Mjölby där vi ser hela tåget stå uppställt.


Den 20 september var jag i Stockholm för att gå över den nya järnvägsbron som ska binda norrgående fjärrtåg rätt in på Årstabron när Citybanan är klar. Bron kallas "Årstabågen" och går från södra delen av Älvsjö godsbangård, förbi Årstaberg och fram till södra bromynningen av gamla Årstabron. Mellan Årstaberg och platsen där bron börjar vid södra delen av Älvsjö godsbangård körde man bussar så folk som ville gå på bron lätt skulle kunna ta sig dit. Här ankommer Keolis 7174 till Årstaberg för att plocka på ett stort gäng resenärer som vill vandra på bron.


Som synes var det väldigt mycket folk som tog tillfället i akt till en söndagspromenad på den blivande järnvägsbron.


Här en vy ner mot stambanan där vi ser platsen för blivande växeln när fjärrtågen istället svänger upp här istället för att fortsätta rakt fram bredvid de andra spåren. Bron (Älvsjöbågen) är bakom mig.


Dags att gå en sväng upp på bron, bort mot Årstaberg.


Då går vi in genom "porten" mot Älvsjöbågen.


Upp på bron var det som sagt.


Här uppifrån gick det alldeles utmärkt att fotografera förbipasserande tåg, som här ett pendeltåg med X60 6066 som passerar förbi.


Sedan ser vi ett av MTR Express tåg ner mot Göteborg med X74 002 som passerar Älvsjö godsbangård.


Ytterligare en blick ut på bron i riktning mot Årstaberg/Årstabron. Som synes är det mycket folk som passade på att gå.


När vi gick över bron så hördes plötsligt ett bekant visslingsljud, och det visade sig vara från ett ånglok. Närmare bestämt så var SÅS (Stockholms Ånglokssällskap) ute och körde ångtåg mellan Liljeholmen och Södertälje/omvänt. Här ses tåget med S1 1921 när det är påväg ner mot Västberga industriområde och vidare mot Liljeholmen.


Sedan ser vi X60 6040 påväg mot Södertälje som passerar nedanför Älvsjöbågen. Under tågets front ses spåret ner mot Liljeholmen/Västberga industriområde, vilket ångtåget åkte på tidigare.


Vi är framme vid andra slutpunkten för Älvsjöbågen i änden mot Årstabron som ligger bakom bergsknallen längre fram. Här ska alltså fjärrtågen in mot Stockholm gå för att senare komma över gamla Årstabron.


Och åt andra hållet i starkt motljus såg det ut såhär.


Ett X 2000-tåg påväg in mot Stockholm har precis passerat Årstabergs pendeltågsstation som synes i bakgrunden till vänster. När Citybanan är klar så kommer tåget istället att köra över Älvsjöbågen påväg in mot stan. Pendeltågen kommer dock att gå kvar där de går idag för att ta nya Årstabron in och ut ur stan.


Årstaberg station sedd från Älvsjöbågen.


En större vattenpöl hade bildats uppe på en plats på bron.


Tillbaka på startplatsen igen och ett pendeltåg in mot stan med X60 6064 passerar förbi.


Och såhär ser Älvsjöbågen ut nedifrån.


En inzoomad bild från Stockholms Södras norra plattform där fjärrtågen in mot stan körde på spåret fram tills någon månad efter bilden togs. I framtiden kommer spåret istället att gå in direkt åt vänster och in mot Citybanan och då kommer det inte att vara någon växel där som nu på bilden.


I princip samma vy fast ovanför marken där man ser arbetena med Citybanan som fortfarande pågick här vid Fatbursparken.


Vi har nu förflyttat oss till strax norr om Jakobsbergs station där man bygger fyrspår på Mälarbanan. Spåret närmast var fortfarande under byggnad men ska när det är klart trafikeras av fjärrtåg. Bilden fotad mot söder, dvs ner mot Jakobsbergs station.


Och här titar vi åt norr, mot Kallhäll.


Längre upp på raksträckan vi såg på förra bilden, fast här riktad mot syd, mot Jakobsberg så har man byggt en ny gång- och cykelbro över spåren och här ser vi arbetena där.


Och här riktar vi kameran åt norr igen, dvs mot Kallhäll.


I Jakobsberg arbetades det med förlängning av nuvarande plattformen och bygge av ny gångtunnel under spåren.


Här ses arbetena med den nya uppgången från den nybyggda gång- och cykeltunneln i södra änden av Jakobsbergs station.


X40-3 3328 med okänd kompis passerar förbi den tillfälliga bron över byggarbetet för gång- och cykelbron med tåg 182/183 mot Västerås/Göteborg. I framtiden kommer det tåget och alla andra fjärrtåg istället att gå på spåret som syns till höger när det är färdigbyggt.


Och en sista bild från Jakobsberg blir denna tagen från plattformen fast mot norr, mot Kallhäll. Som synes är inte arbetena helt klara här ännu.


Den 25-27 september åkte jag med Svenska Motorvagnsklubben på deras höstresa som detta året gick via Hallandåsen där vi åkte över ett par gånger på sträckningen som idag är riven till förmån för tunneln under Hallandsås. Här ankommer tåget till Jönköping för att via Vaggeryd-Värnamo-Alvesta ta oss mot Halmstad via Hässleholm-Helsingborg.


Möte med Krösatåg 7616 med Y32 1407 från Växjö mot Jönköping i Bor mellan Värnamo och Alvesta. Sedan tidtabellsskiftet i december 2015 körs enbart normalt elmotorvagnar av typ X11/X14 här för Krösatågen mellan Växjö-Alvesta-Värnamo.


Ett längre uppehåll gjordes i Klippan mellan Hässleholm och Helsingborg för att b. la titta in lokstallet där. Här förbigås vårat tåg av X61 011 i tåg 1847 Hässleholm-Helsingborg.


Uppehåll i Maria strax norr om Helsingborg för tågmöte med ett Pågatåg.


Sedan sitter jag längst bak i tåget för att fotografera gamla linjen över Hallandsås. Här viker den av från den nya som fortsätter bort mot tunneln till höger, strax före Förslöv.


En stund senare passerar vi den obevakade plankorsningen vid Bösketorp.


Här har vi precis "gått in på sidan" i Grevie för tågmöte med en X55'a.


X55 3362 i tåg 493 Göteborg-Malmö passerar genom Grevie. Här är järnvägen numera borttagen helt.


På toppen av åsen strax före Båstad.


Uppehåll gjordes vid gamla stationen i Båstad.


Här rullar vi ut ur Båstad och kommer på den nya linjen efter kurvan. Rakt fram ses tunnelmynningen för Hallandsåstunneln och spåret vi åker på är som jag redan skrivit innan idag rivet.


Ny dag och efter övernattning i Halmstad så är vi återigen påväg söderut via Hallandsåsen mot Åhus via Helsingborg-Kristianstad. Här förbigår X2-tåg 483 oss på sin väg från Göteborg mot Malmö.


I dåligt ljus gör vi ett fotostopp strax efter Båstad station där man har utsikt ner mot Laholmsbukten och Kattegatt.


En bild från bakhytten strax före Grevie på den nu nedlagda linjen.


Och en bild från samma ställe som jag visade igår, förgreningen vid Förslöv där vi ser nya banan vika av åt vänster mot tunnlarna och gamla linjen som vi kom och åkte på till höger. Här ser det lite annorlunda ut numera.


Vi har via Helsingborg-Teckomatorp-Eslöv och Hässleholm nu tagit oss till Önnestad mellan Hässleholm och Kristianstad och väntar in tågmöte med ett Pågatåg.


Här ankommer det, och det är X61 039 i tåg 1243 från Kristianstad mot Malmö.


Vi är framme i Åhus där det blev ett lunchuppehåll innan vi åkte tillbaka igen.


Fotostopp vid Horna som ligger strax norr om Åhus på tillbakavägen.


Här vid Viby strax norr om Rinkaby vart det en fotokörning.


På kvällen är vi tillbaka i Halmstad igen för en andra övernattning på hotellet. Här står Rc4 1156 med sin lövhalkebekämpningsvagn uppställd på Halmstad C.


Dags för sista resdagen, den 27 september och det blir en tur och returresa över åsen. Här står tåget avgångsklart i Halmstad med skyltning för Vejbyslätt vilket var växlarna som ligger efter Förslöv för att byta spår när man kommit in på nya dubbelspåret. Denna driftplats slopades i november samma år då gamla linjen över Hallandsåsen revs och är alltså historia nu.


Påväg en sista gång över Hallandsåsen med SMoK's rälsbussar och det är fotokörning vid Nötte backar/Sinarp i dåligt ljus.


Ett fotostopp gjordes strax utanför Grevie i riktning mot Förslöv.


Utsikt från tågfönstret när vi rullar in mot Båstad. Denna utsikt har passagerare i tåg haft i över hundra år men nu är det slut med det när järnvägen går i tunneln under Hallandåsen.


X31K 4409 som är reklammålad passerar förbi Båstads nya station med tåg 11057 från Göteborg mot Malmö/Köpenhamn. Som synes stod även halkbekämpningståget uppställt här och vårt tåg står precis bakom det.


Vårt tåg under uppehållet som gjordes i Båstad.


En stund senare rusar X2-tåg 485 Göteborg-Malmö förbi Båstads nya station. Stationen här hade inte öppnats ännu för resande utan öppnades först i december.


Tillbaka i Halmstad igen så ska vi köra via HNJ (Halmstad-Nässjö Järnväg) upp till först Landeryd och senare till Vaggeryd/Jönköping och sist Falköping. I Landeryd gjordes en avstickare till Smålands Burseryd, en liten bibana som tidigare var en del av den längre Västra Centralbanan via Limmared/Ulricehamn upp till Falköping men som lades ned och revs på 80-talet undantaget via snuttar. Nu har även godstrafiken slutat gå på denna banan sedan något år tillbaka och vårt tåg var det nog ett av de sista att gå där före man stängde banan och lade ner underhållet, därför är skyltningen speciell och historia på sätt och vis.


Framme i Landeryd där vi ska gå på banan upp mot Smålands Burseryd, en rest från fd Västra Centralbanan som jag tidigare skrev.


I Smålands Burseryd hade man satt upp hinder för tågen men underlättning för truckar i form av en planka i plankorsningen så truckarna lättare kan ta sig över korsningen.


Vårt tåg i Burseryd som alldeles strax ska gå tillbaka mot Landeryd och senare upp mot Jönköping och Falköping.


I Klevshult får vi möte med Y32 1409 i tåg 7621 Jönköping-Växjö.


Slut på SMoK-resan och dags att åka hemåt igen. Här rullar X14 3233 fram till plattform i Jönköping för att gå i tåg 27629 mot Nässjö/Tranås.


Två X14 i Tranås senare samma kväll, närmast X14 3233 och längre bort Östgötapendelns X14 3239 som strax ska avgå mot Mjölby.


En bonusbild från samma kväll då månen visade rött sken, s.k "blodmåne" och dessutom var den stor då den var nära jorden den natten. När jorden placerar sig mellan månen och solen uppstår en total månförmörkelse och månen färgas då röd.


Vi avslutar denna månads bildsida med en bild från den 30 september då vi ser Coop-tåget som TX Logistik kör varje vardag mellan Bro norr om Stockholm och Malmö. Här är det loket 185 695-5 som drar tåg 44661 söderut och tåget rullar här ut från Mjölby.


tobben_90@hotmail.com